Hoofdmenu

Waterjuffer

Gestart door A. Soeting, juni 01, 2010, 18:04:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

A. Soeting

Bij deze waterjuffer kom ik er niet uit met de veldgids. Volgens mij is het een vrouwtje en misschien de tengere grasjuffer. Maar deze is wel erg donker. Lantaarntje is het niet.
Maar welke wel.

Lida

RubenWinter

Volgens mij is het gewoon een vrouwtje Lantaarntje, wel een donkere.
Groeten,

Ruben Winter

ArjenDrost †

Lijkt mij inderdaad een prima lantaarntje. Een iets lichtere s8 (kan bij sommige vrouwtjes moeilijk te zien zijn) en een tweekleurig pterostigma. Ook het borststuk klopt.


Lantaarntjes kunnen erg variabel zijn, kijk eens op de site van Weia voor een overzicht van de variatie.



Groeten, Arjen

A. Soeting

Bedankt Arjen en Ruben.

Ik heb op de site van Weia gekeken en daar staat inderdaad zo'n donkere op. Ik miste de lantaarn en daarom kwam ik er niet uit.

Lida.

Goyatlah

Deze kunnen heel lastig zijn, maar let op de volgende punten: de donkere streep boven op het borststuk is erg smal, vergeleken met bijna alle andere juffers. Hebben alleen (sommige) vrouwtjes van het lantaarntje en de tengere grasjuffer. Bij de tengere grasjuffer is S8 net zo donker als de rest van de rug, bij het lantaarntje vaak blauw, bruin of anderszins lichter. Deze is wat dit betreft lastig.
En verder heeft dit dier een kleur borststuk, die bij de Tengere nooit voorkomt.

Btw, de form heet infuscans-obsoleta.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's