Wie herkent dit plantje met kleine roze bloemetjes?

Gestart door Li@nne, mei 30, 2010, 00:19:00 AM

Vorige topic - Volgende topic

Li@nne

Wie herkent deze pracht?

han.endt

Een ooievaarsbek(je). Ik heb wat meer van het plantje zelf nodig om (eventueel) met een exactere naam te komen.

HPM

Dan ben ik toch wel benieuwd naar de naam van dat ooievaarsbekje.

--
Groeten, Herman van der Meer


Herman van der Meer

Date Lutterop

@Li@nne: vooropgesteld dat het een ooievaarsbek is, is het dus EEN ooievaarsbek, en niet DE ooievaarsbek.

Groet,

Date


han.endt

#4
Wat een wantrouwen. Ik had liever geen soortnaam genoemd, maar als we zo beginnen: hier doet hij me het meest aan denken: http://waarneming.nl/waarneming/view/4433294

petermeer

@Li@nne: Prachtige foto, maar probeer meerdere foto's van een plant te nemen. Een foto van de complete plant, een van de bloem, een van de stengel en ook zeker een van het blad. Vaak is het determineren van alleen een bloem, hoe mooi de foto ook is, heel lastig.

@Date: Waarom Han zijn mening in twijfel brengen? Ik dacht toch wel dat Han zijn sporen meer dan verdiend heeft.

Hier staan nog meer fotografietips: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=13137.0.html
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Nietspitten

Citaat van: petermeer op juni 01, 2010, 15:16:50 PM

@Date: Waarom Han zijn mening in twijfel brengen? Ik dacht toch wel dat Han zijn sporen meer dan verdiend heeft.



Maar dat geeft nog geen garantie dat je over water kunt lopen , voordat het hard gevroren heeft.
groeten, Gerrit

han.endt

Gerrit, jij moet je ook maar eens een beetje inhouden wat je allemaal zegt op het forum, want dit vond ik ook al een behoorlijke uitglijder van je: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=108346.0.html . Wel een grote mond, maar zelf wat opbouwends toevoegen ho maar.

Date Lutterop

@Han: Hier heb je me toch verkeerd begrepen, of ben ik niet duidelijk geweest. Het heeft niets met wantrouwen te maken, maar mijn bericht was gericht aan Li@nne. Haar reactie deed me vermoeden dat zij dacht dat de genoemde naam een soortnaam was, en dat is het dus niet.

Groet,

Date


han.endt

Citaat van: d.lutterop op juni 01, 2010, 19:25:22 PM
@Han: Hier heb je me toch verkeerd begrepen, of ben ik niet duidelijk geweest. Het heeft niets met wantrouwen te maken, maar mijn bericht was gericht aan Li@nne. Haar reactie deed me vermoeden dat zij dacht dat de genoemde naam een soortnaam was, en dat is het dus niet.
Ja dat laatste begreep ik wel, maar het zinnetje 'vooropgesteld dat het een ooievaarsbek is' kwam op mij toch niet aangenaam over en ook de opmerking van Henk: 'Dan ben ik toch wel benieuwd naar de naam van dat ooievaarsbekje.' niet erg. Op mij komt dat over als 'nou als dat een ooievaarsbek zou moeten zijn dan zou ik wel eens willen weten welke dan wel'. En het kwam ook nog eens na de determinatie van de Gewone ereprijs waar ik de reactie van Gerrit ook niet erg fideel vond. Dan denk ik van als je het niet weet zoek het dan allemaal eens op voor je commentaar levert en anders vraag het vriendelijk waarom ik denk dat het die en die soort is. In beide gevallen waren mijn determinaties m.i. helemaal correct. Bij de ooievaarsbek ben ik zelfs nog voorzichtig geweest, omdat ik wel een idee had waar ik het ongeveer zoeken moest. Maar zo zonder blad etc. dacht ik laat ik daar eerst maar eens naar vragen.

Nietspitten

Citaat van: Han Endt op juni 01, 2010, 21:21:37 PM
Citaat van: d.lutterop op juni 01, 2010, 19:25:22 PM
@Han: Hier heb je me toch verkeerd begrepen, of ben ik niet duidelijk geweest. Het heeft niets met wantrouwen te maken, maar mijn bericht was gericht aan Li@nne. Haar reactie deed me vermoeden dat zij dacht dat de genoemde naam een soortnaam was, en dat is het dus niet.
Ja dat laatste begreep ik wel, maar het zinnetje 'vooropgesteld dat het een ooievaarsbek is' kwam op mij toch niet aangenaam over en ook de opmerking van Henk: 'Dan ben ik toch wel benieuwd naar de naam van dat ooievaarsbekje.' niet erg. Op mij komt dat over als 'nou als dat een ooievaarsbek zou moeten zijn dan zou ik wel eens willen weten welke dan wel'. En het kwam ook nog eens na de determinatie van de Gewone ereprijs waar ik de reactie van Gerrit ook niet erg fideel vond. Dan denk ik van als je het niet weet zoek het dan allemaal eens op voor je commentaar levert en anders vraag het vriendelijk waarom ik denk dat het die en die soort is. In beide gevallen waren mijn determinaties m.i. helemaal correct. Bij de ooievaarsbek ben ik zelfs nog voorzichtig geweest, omdat ik wel een idee had waar ik het ongeveer zoeken moest. Maar zo zonder blad etc. dacht ik laat ik daar eerst maar eens naar vragen.


Wat de Ereprijs betreft Han, daar bedoelde ik mee: Wat de een ziet is niet wat de ander ziet kwa kleur . Kleurenblindheid en ook voor de kleur blauw is algemener dan men denkt en ook vertroebeling van ooglens e.d. komt veel voor.
Dus om slechts op de bloemkleur af te gaan is niet voor een ieder afdoende .
groeten, Gerrit

han.endt

#11
Citaat van: GerritWelgraven op juni 01, 2010, 21:30:12 PM
Citaat van: Han Endt op juni 01, 2010, 21:21:37 PM
Citaat van: d.lutterop op juni 01, 2010, 19:25:22 PM
@Han: Hier heb je me toch verkeerd begrepen, of ben ik niet duidelijk geweest. Het heeft niets met wantrouwen te maken, maar mijn bericht was gericht aan Li@nne. Haar reactie deed me vermoeden dat zij dacht dat de genoemde naam een soortnaam was, en dat is het dus niet.
Ja dat laatste begreep ik wel, maar het zinnetje 'vooropgesteld dat het een ooievaarsbek is' kwam op mij toch niet aangenaam over en ook de opmerking van Henk: 'Dan ben ik toch wel benieuwd naar de naam van dat ooievaarsbekje.' niet erg. Op mij komt dat over als 'nou als dat een ooievaarsbek zou moeten zijn dan zou ik wel eens willen weten welke dan wel'. En het kwam ook nog eens na de determinatie van de Gewone ereprijs waar ik de reactie van Gerrit ook niet erg fideel vond. Dan denk ik van als je het niet weet zoek het dan allemaal eens op voor je commentaar levert en anders vraag het vriendelijk waarom ik denk dat het die en die soort is. In beide gevallen waren mijn determinaties m.i. helemaal correct. Bij de ooievaarsbek ben ik zelfs nog voorzichtig geweest, omdat ik wel een idee had waar ik het ongeveer zoeken moest. Maar zo zonder blad etc. dacht ik laat ik daar eerst maar eens naar vragen.


Wat de Ereprijs betreft Han, daar bedoelde ik mee: Wat de een ziet is niet wat de ander ziet kwa kleur . Kleurenblindheid en ook voor de kleur blauw is algemener dan men denkt en ook vertroebeling van ooglens e.d. komt veel voor.
Dus om slechts op de bloemkleur af te gaan is niet voor een ieder afdoende .
Daar heb je toch alleen mee te maken als je een flora hanteert en de beschreven kleuren moet interpreteren. Ik putte hier gewoon uit ervaring en als het bloemetje een andere tint blauw had gehad dan was ik nog (op een wat vreemde of een foto-effect) Gewone ereprijs uitgekomen. Jij komt met de stelling: "Verder is op deze foto toch niets te zien wat tot soort herkenning kan leiden". Niet waar dus. Het bloemetje (helemaal samen met de bloeiwijze) van de Gewone ereprijs is goed herkenbaar.

HPM

Citaat van: Han Endt op juni 01, 2010, 21:21:37 PM
Citaat van: d.lutterop op juni 01, 2010, 19:25:22 PM
@Han: Hier heb je me toch verkeerd begrepen, of ben ik niet duidelijk geweest. Het heeft niets met wantrouwen te maken, maar mijn bericht was gericht aan Li@nne. Haar reactie deed me vermoeden dat zij dacht dat de genoemde naam een soortnaam was, en dat is het dus niet.
... en ook de opmerking van Henk: 'Dan ben ik toch wel benieuwd naar de naam van dat ooievaarsbekje.' ...

Herman dus  ;) . Dat heb je dan echt helemaal verkeerde begrepen, Han.
Jij ging in je antwoord terecht niet verder dan Ooievaarsbek(je), waarop vragenstelster
reageerde met "het is inderdaad het ooievaarsbekje", wat zou moeten betekenen dat het
plantje was gedetermineerd (behalve als er maar één Ooievaarsbek bestond), terwijl ik dat
op basis van de foto niet kon en jij kennelijk ook niet (met zekerheid). Dan is het toch niet
zo gek als ik aan haar vraag welke het dan is?

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

petermeer

Citaat van: GerritWelgraven op juni 01, 2010, 16:57:28 PM
Citaat van: petermeer op juni 01, 2010, 15:16:50 PM
@Date: Waarom Han zijn mening in twijfel brengen? Ik dacht toch wel dat Han zijn sporen meer dan verdiend heeft.

Maar dat geeft nog geen garantie dat je over water kunt lopen , voordat het hard gevroren heeft.
Je bent weer lekker bezig! Graag een beetje respect voor elkaar.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

han.endt

#14
Citaat van: HPM op juni 01, 2010, 21:44:20 PM
Herman dus  ;) .
Da's erg stom. Excuus.

Oké Herman. Duidelijk. Ik had niet begrepen dat de vraag aan haar was gesteld, maar dat was inmiddels duidelijk. Ik had met alleen jouw reactie overigens verder ook niet gereageerd.

Overigens had ik 'het ooievaarsbekje' van Lianne niet zo geïnterpreteerd. Ten eerste is er geen soort met de naam Ooievaarsbek (dus waar is de verwarring?) en ten tweede stellen sommigen zich tevreden met een vrij algemene naam voor een bloem op een mooie foto.