Met DFB naar de nachtzwaluw?

Gestart door Vincent Hart, mei 29, 2010, 23:55:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Hart

Hoi allemaal,

Het leek me toch stiekem wel leuk om elkaar eens in het veld tegen te komen. Daarom het volgende voorstel (als er genoeg mensen kunnen en het weer een beetje meewerkt):

Nachtzwaluwexcursie
Wanneer? Vrijdag 4 juni, 20.30u tot donker
Waar? Leusderhei (verzamelen bij de pijl, hier is ook parkeergelegenheid)
Soorten: Nachtzwaluw, Houtsnip, Bosuil

Zeker bij mooi weer is het een hele bijzondere ervaring: Terwijl het gaat schemeren op de grens van bos en heide. Af en toe kondigt een geluid als een spijker in een blok hout een langsscherende houtsnip aan. Als het al redelijk donker is, begint de eerste nachtzwaluw te snorren. Soms hoor je ook de roep. En dan, vlak voordat het donker is, beginnen de nachtzwaluwen te vliegen! Met een beetje geluk behoorlijk dichtbij. Achter je klinkt als je goed luistert het griezelfilm-geluid van bosuil ...

Is daar animo voor?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Harm058

Leuk Vincent! maar ietsje te ver weg! Organiseer het volgende keer in het Lauwersmeergebied! ;) ;D
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


Vincent Hart

De Lauwers? Leuk, maar ietsje te ver weg  :P
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Harm058

hahahaha ;)

Maar het lijkt mij inderdaad wel leuk om eens een keer het hele 'zooitje' bij elkaar te hebben!
Goed idee! :duim:
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


GijsB

wanneer gaan we kampen organiseren voor een avondje is het te ver
Gijs

Vincent Hart

#5
Voor kampen kun je al prima met NJN/JNM meegaan, Gijs  :duim:

Maar vervolgexcursies op voor anderen/meer mensen beter bereikbare plekken kan ik niet uitsluiten natuurlijk  8)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Harm058

Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


GijsB

ga ik ook vincent, maar meer is altijd leuk :duim:

en bereikbare plek is inderdaad wel handig, lauwersmeer ofzo :P
Gijs

Jarinka

4 juni is al vrij vlot eigenlijk ;D. Maar goed, anders is het hoogzomer en is het veel later pas donker. Ik zal het aan m'n ouders vragen ;D!
Groeten, Jarinka Heijink

Robertmeer

Leuk idee! Misschien is 4 juni wel wat vroeg, meestal ga ik aan het eind van de maand zoeken voor Nachtzwaluwen.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Sjoerd

Lijkt me leuk, alleen komt 4 juni me wel wat slecht uit... Latere datum misschien handiger?

Lonnie Bregman

#11
Dat is echt een goed idee! Zowel dat we met 'de hele DFB' gaan als dat we Nachtzwaluwen gaan zoeken :D . Maar, zoals Jarinka, Robert en Sjoerd al zeiden (typten), komt 4 juni wel erg snel. Het zou voor mij geen probleem zijn, als het wat dichterbij zou zijn, duinen bij Schoorl ofzo, alleen ik denk niet dat ik daar anderen mee help...
Groeten, Lonnie Bregman

Jarinka

Ik typte het niet als een bezwaar, maar meer als een opmerking ;). Het komt me namelijk wel goed uit, omdat ik op 5 juni (zaterdag) eens een keertje niet hoef te werken. Als ik zou moeten werken, moet ik om half 8 m'n bed weer uit, en aangezien het waarschijnlijk best wel laat wordt slaap ik liever een beetje uit daarna.
Groeten, Jarinka Heijink

Stijn E.

Het is al wel gauw inderdaad, maar zo te horen aan de reacties van m'n ouders mag ik op 4 juni.
Wordt het later, en is het op Vrijdag/Zaterdag dan is het sowieso wel prima denk ik. Is het na de 18e, dan ben eigenlijk 'gewoon' vrij.  ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Lonnie Bregman

Heb het ff gevraagd, maar m'n ouders vinden het niet goed. :(
Groeten, Lonnie Bregman

Rickschonewille

#15
Leuk idee! Ik heb binnekort ook nog een Nachtzwaluwen excursie in de planning staan, maar misschien is ´t leuk om hier ook mee mee te gaan. 

firecrest

Citaat van: lonnie20 op mei 30, 2010, 12:55:35 PM
Het zou voor mij geen probleem zijn, als het wat dichterbij zou zijn, duinen bij Schoorl ofzo, alleen ik denk niet dat ik daar anderen mee help...
Ik ga ook liever naar de Duinen van Schoorl, dat was ik toch al van plan.

Sjoerd

maar de leusderhei ligt centraler in het land zodat mensen die verder weg in verschillende hoeken van het land ook kunnen komen.

firecrest

Citaat van: Sjoerd V. op mei 30, 2010, 16:20:58 PM
maar de leusderhei ligt centraler in het land zodat mensen die verder weg in verschillende hoeken van het land ook kunnen komen.
Maar een Nachtzwaluw is niet echt een soort om zo'n stuk voor te rijden... Misschien dat we bij komende zeldzame soorten elkaar kunnen opzoeken, maar hierbij is een foto o.i.d. wel handig ;)

Sjoerd

't gaat er óók om om eens met zn allen op excursie te zijn :P

Vincent Hart

Ik moet even kijken i.v.m. persoonlijke omstandigheden of ik het red, maar krijg wel veel zin van al die positieve reacties  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jan vH

Citaat van: firecrest op mei 30, 2010, 16:34:38 PM
Citaat van: Sjoerd V. op mei 30, 2010, 16:20:58 PM
maar de leusderhei ligt centraler in het land zodat mensen die verder weg in verschillende hoeken van het land ook kunnen komen.
Maar een Nachtzwaluw is niet echt een soort om zo'n stuk voor te rijden... Misschien dat we bij komende zeldzame soorten elkaar kunnen opzoeken, maar hierbij is een foto o.i.d. wel handig ;)
En het is ook gewoon zo dat er veel DFB'ers in (de omgeving van) Amersfoort wonen.

Mij lijkt het ook wel leuk mee te gaan, het zouden een nieuw soort zijn en twee soorten die ik maar heel slecht heb gezien (waarvan Houtsnip nu ook niet op m'n lijstje staat, Bosuil wel). Maar ik weet nog niet of ik mag.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Sjoerd

weet niet op je houtsnip goed gaat zien, iig wel horen :)

Lonnie Bregman

Groeten, Lonnie Bregman

frankmeer

#24
We zijn de afgelopen twee zomers (2008 en 2009) op de Leusderheide geweest om de Nachtzwaluwen te zoeken en zijn dus een beetje bekend met het gebied. Dat was wel iets later in het jaar (10 juni en 25 juni), maar de weersverwachting voor vrijdag is in ieder geval goed (lage regenkans en vrij hoge temperaturen), dus dat helpt al.
Houtsnip was beide keren goed te horen en te zien, tijdens de baltsvlucht waarbij de vogel eens in de ca. 5 minuten langskwam en zich al van tevoren aankondigde door middel van de roep. Nachtzwaluw het ene jaar slechts kort gezien en vooral gehoord (1-3) en vorig jaar behalve goed gehoord ook 2-3 mooi gezien. Bosuil het ene jaar gehoord (vrouwtjesroep), het andere jaar waarschijnlijk vliegend gezien, maar toen was het al vrij donker dus kwamen we niet verder dan uil spec.
Verder ook soorten als Boomvalk, Koekoek, Boompieper, Kuifmees en natuurlijk ook veel vleermuisjes. :D
Frank van der Meer

Jarinka

Kom je ook mee, Frank? Gezellig met de jonkies?
Groeten, Jarinka Heijink

frankmeer

#26
Lijkt me leuk, is in ieder geval een goed idee van Vincent!
En vrijdag zouden we wel moeten kunnen.  O0
Dus tot dan wellicht.

CiteerKom je ook mee, Frank? Gezellig met de jonkies?
PS. Zo ga ik me haast een oude lul voelen... ;)
Frank van der Meer

Jarinka

Oeps xD Ik had eerst op je profiel moeten kijken voor ik de rest jonkies noemde, er zitten zoveel Franken hier op het forum dat ik niet door had dat jij ook wel redelijk bij de jonkies hoort (met 19 jaar) :P. Snorrie!
Groeten, Jarinka Heijink

frankmeer

Citaat van: Jarinka op mei 30, 2010, 22:11:33 PM
Oeps xD Ik had eerst op je profiel moeten kijken voor ik de rest jonkies noemde, er zitten zoveel Franken hier op het forum dat ik niet door had dat jij ook wel redelijk bij de jonkies hoort (met 19 jaar) :P . Snorrie!
;D
Frank van der Meer

Jarinka

#29
Volgend jaar (of in het najaar?) lekker met DFB gaan Big Dayen (gewoon met één of twee grote groepen door het hele land heen), en vrijdag (als het Vincent uitkomt) lekker naar de Nachtzwaluwen?

Wie gaan er mee (nog niet 100% zeker):
Vincent
Jarinka
Stijn
Jan
Frank
Robert (+ vader)
Rick

Nog iemand die ik vergeten ben?
Groeten, Jarinka Heijink