Eindeloze discussies over normen en waarden

Gestart door Denro, mei 29, 2010, 15:59:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jarinka

Citaat van: UtrechtsVogelNet op mei 29, 2010, 20:19:01 PM
Mijnheertje Denro, negeer svp jezelf ...
Hij probeert tenminste een fatsoenlijke discussie aan de gang te krijgen, zonder kinderachtige reacties van een aantal mensen. Met reacties zoals de jouwe gaat iedereen daar weer op reageren, in plaats van met argumenten hun standpunt verdedigen. Daarom heet deze topic ook "Eindeloze discussies over normen en waarden", en niet "Zeur hier over andermans kinderachtige opmerkingen".
Groeten, Jarinka Heijink

Vincent Hart

Volgens mij zou de eerste vraag in een serieuze discussie over negatieve gevolgen van twitchen moeten zijn: 'Hoe vaak gaat het fout op een twitch, en wat gaat er dan precies fout?' Oftewel, wat zijn de aard en omvang van het probleem. Zolang daar geen serieuze, enigzins objectieve dingen over gemeld worden, krijg je nooit een inhoudelijke discussie.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

jaapbird

voorstel preventieve oplossing :

legaliseer vuurwapens met geluiddemper

dan : oftewel bij nadering van een op voorhand verdacht individu gelijk richten en afdrukken danwel wachten tot individu verstorend optreedt en dan richten en afdrukken.

Probleempje : wie bepaalt wanneer verstoring optreedt ?

Voor iedereen gelden nl andere grenzen dus hoe meer zielen hoe meer andersdenkenden hoe meer er over grenzen heen gestapt gaat worden. 

En we zijn met steeds meer ...

Ergo : oplossen ga je dit nooit , aanspreken kan/moet je altijd doen .  Alleen zal je zien dat het aanspreken steeds moeilijker zal worden-- naarmate er meer mensen komen neemt de kans toe dat er iemand tussen zit die net een stapje verder gaat als de rest en dan zullen er in de rest mensen zitten die denken oh maar dan kan ik ook.

Noem het zwartkijken maar volgens mij is dir inherent aan ons mensen.




BramtK

Citaat van: Jarinka op mei 29, 2010, 20:22:11 PM
Citaat van: UtrechtsVogelNet op mei 29, 2010, 20:19:01 PM
Mijnheertje Denro, negeer svp jezelf ...
Hij probeert tenminste een fatsoenlijke discussie aan de gang te krijgen, zonder kinderachtige reacties van een aantal mensen. Met reacties zoals de jouwe gaat iedereen daar weer op reageren, in plaats van met argumenten hun standpunt verdedigen. Daarom heet deze topic ook "Eindeloze discussies over normen en waarden", en niet "Zeur hier over andermans kinderachtige opmerkingen".

Touche! Hahaha!

Ach, eindeloze discussies... In weerwil van iedereen die er slechts de popcorn bij wil pakken, die alle twitchers gekken vindt, die het heeft over moraalridders die nergens van weten enzovoorts, hebben al die discussies de laatste jaren volgens mij toch wel enig effect gehad. Waar zit 'm dat nou in he!?
Groeten,

Bram ter Keurs

UtrechtsVogelNet

#34
Huh?!? Touche ?? Wie, wat, waar?!?

En "hahaha" snap ik al helemaal niet, maar goed, het is ook niet mijn stijl ...

Guus Peterse

Maar met zijn laatste opmerking heeft Bram misschien toch wel een punt.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

BramtK

Kom op Phil, Jarinka slaat de spijker op de kop. Heeft niks met mijn stijl te maken. ;)

Ach ja, 80% van de discussie gaat nergens over ("ik pak de popcorn erbij", wat doet dat ertoe!?), maar toch: Gaat het er de laatste jaren niet net iets anders aan toe op twitches dan bv 10 jaar geleden!? Of zie ik dat nu helemaal verkeerd?
Groeten,

Bram ter Keurs

Denro

Citaat van: BramtK op mei 30, 2010, 17:45:17 PM
Kom op Phil, Jarinka slaat de spijker op de kop. Heeft niks met mijn stijl te maken. ;)

Ach ja, 80% van de discussie gaat nergens over ("ik pak de popcorn erbij", wat doet dat ertoe!?), maar toch: Gaat het er de laatste jaren niet net iets anders aan toe op twitches dan bv 10 jaar geleden!? Of zie ik dat nu helemaal verkeerd?

Als dat zo is (ben geen twitcher, dus geen ervaring) dan rechtvaardigt dat het blijven voeren van deze (eindeloze) discussie!!!

Maar dan wel fatsoenlijk  :duim:

Ben benieuwd wat voor een reacties hier nu weer op komen  :angel:
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Denro

Citaat van: vincenthart op mei 29, 2010, 20:44:13 PM
Volgens mij zou de eerste vraag in een serieuze discussie over negatieve gevolgen van twitchen moeten zijn: 'Hoe vaak gaat het fout op een twitch, en wat gaat er dan precies fout?' Oftewel, wat zijn de aard en omvang van het probleem. Zolang daar geen serieuze, enigzins objectieve dingen over gemeld worden, krijg je nooit een inhoudelijke discussie.

Vincent, denk je dat er behoefte is vanuit de overheid om het gedrag van vogelaars te onderzoeken?

Ik denk het niet. Er zijn wel honderden rapporten over verstoringen door de mens. Kijk bijvoorbeeld bij www.alterra.nl , onder publicaties alterra rapporten.

Kortom... of je kan wachten tot je een ons weegt op een onderzoek die er nooit zal komen, of we kunnen proberen (en blijven proberen) ervoor te zorgen dat de natuur (ook al hebben we officieel geen echte natuur  ;)) op 1 staat!

De aard en omvang doet er hierbij niet toe.

Je bent natuurliefhebber, of je bent het niet.

En natuurliefhebbers moeten (mijn mening) het goede voorbeeld geven.
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Jarinka

Volgens mij kun je twitchers en vogelaars niet in twee groepen uiteen scheuren. Ik ben een die-hard vogelaar. Ik ben geen die-hard twitcher, maar als er in de buurt een leuke soort gezien is, vind ik het wel erg leuk om daarheen te gaan (heb bijv. 55km op een dag gefietst voor de Hop van Lunteren, was niet heel erg ver). Maar je zult mij niet aan de andere kant van het land zien voor bijvoorbeeld Witstaartkievit of Breedbekstrandloper.
En die-hard twitchers zullen ook niet alleen maar twitchen, maar ook wel eens gewoon het veld in gaan om te genieten van alledaagse soorten.
Oftewel: je kunt het niet in twee groepen splitsen, de ene groep zal altijd wel kenmerken van de andere groep hebben.

Natuurlijk zullen er altijd mensen zijn die zich bij een twitch misdragen. Maar daar hoef je dan niet meteen een stickertje met 'twitcher' op te plakken. Ook vogelaars kunnen zich misdragen, per ongeluk of expres. Per ongeluk is natuurlijk niet handig, maar het kan iedereen overkomen. Expres is wel iets dat we serieus moeten nemen. Als daar niet tegen wordt opgetreden, doet iedereen het. Want als persoon A het mag, waarom persoon B dan ook niet? Als persoon A over het hekje stapt en zo een foto van een meter dichterbij maakt, neemt persoon B ook snel die stap, en persoon C... enzovoort. Voor je het weet heb je daar dan een paadje midden in de bosjes waarbij niet alleen de zeldzame soort wordt verstoord (want opeens staat er 20 man met veel herrie dichterbij) maar ook de vogels die de bosjes als rustplaats gebruikten.

En met 20 man naar een vogel kijken is inderdaad niet nuttig (zeker niet als er al goede documentatiefoto's zijn), maar moet alles nuttig zijn? Moet het nuttig zijn om in het gras te liggen en ondertussen te luisteren en te kijken naar de Boerenzwaluwen die overvliegen, of om 's avonds in het bos te staan om roepende Bosuilen te bewonderen? Een mens heeft meer nodig dan dingen die alleen maar nuttig zijn. Ze hebben ook dingen nodig waar ze van kunnen genieten. Is muziek écht nuttig? Sommigen vinden van wel, anderen niet, maar toch luisteren miljoenen mensen dagelijks naar muziek.
Bijzondere vogels opzoeken om van ze te kunnen genieten (ik gebruik bewust het woord 'twitchen' niet) is niet nuttig, maar daar geniet je wel van. Ik geniet op vrijwel dezelfde manier van een Hop die een heel stuk verderop foerageert als van een Huismus die op twee meter afstand aan de fles met voer hangt. Niet nuttig, wel heel mooi.

Dus vogelaar of twitcher maakt niks uit, als er iets gebeurt dat niet door de beugel kan kun je die persoon gewoon het beste aanspreken en de beheerder van het natuurgebied zo snel mogelijk inlichten. En of twitchen nuttig is of niet, daar kun je jarenlang over discussieren, maar je kunt er wel van genieten. Dat is voor mij al voldoende om het af en toe te doen :)
Groeten, Jarinka Heijink

HPM

Citaat van: BramtK op mei 30, 2010, 17:45:17 PM
Kom op Phil, Jarinka slaat de spijker op de kop. Heeft niks met mijn stijl te maken. ;)

Ach ja, 80% van de discussie gaat nergens over ("ik pak de popcorn erbij", wat doet dat ertoe!?), maar toch: Gaat het er de laatste jaren niet net iets anders aan toe op twitches dan bv 10 jaar geleden!? Of zie ik dat nu helemaal verkeerd?
Ik weet het niet hoor. Lang, lang geleden heb ik mijn lidmaatschap of abonnement van de DBA (heette dat toe al zo?) opgezegd omdat in een artikel doodleuk werd verslag werd gedaan van hoe een vogel werd opgejaagd om hem weer te zien te krijgen. Dat was toen de druppel. Daar moest ik vorig jaar weer aan denken toen ik dit las http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=93511.msg627598.html#msg627598
Uitingen van dezelfde mentaliteit ben ik hier talloze malen tegengekomen. Dan denk ik dat er toch niet zo heel veel veranderd is. Je leest het misschien niet meer in DB, maar wel op Waarneming. Uiteraard is niet iedereen zo, maar het is ook niet een enkeling. De manier waarop sommigen hier reageren geeft mij wat dat betreft ook niet veel hoop voor de toekomst. Het is gewoon een mentaliteit die onverschillig en/of blind maakt.

--
Groeten, Herman van der Meer
(de misselijk makende moraalridder)
Herman van der Meer

Jarinka

Citaat van: HPM op mei 30, 2010, 18:41:55 PMUiteraard is niet iedereen zo, maar het is ook niet een enkeling.
Tja, dat is overal bij. Tussen alle mensen die wel leuk doen, is er altijd wel iemand die het voor de rest verpest. Niet alleen bij vogels kijken, maar gewoon bij alles.
Groeten, Jarinka Heijink

Oenanthe

Ik heb me vaak afgevraagd waar de intolerantie van natuurliefhebbers onderling aan te wijten is. Ooit heeft een natuurbeheerder dit betiteld als territoriumgedrag. Sommigen van ons beschouwen de natuur waar we zo veel en zo vaak naartoe gaan onbewust als ons eigen territorium. En iedereen die dit schendt, door zijn aanwezigheid alleen al, is een tegenstander die bestreden moet worden. Althans, volgens deze persoon wiens identiteit er niet toe doet maar die in de positie zat dat hij er veel van kon weten. Waar of niet waar, het komt de tolerantie en de onderlinge verstandhoudingen zeer ten goede als we ophouden met iedereen die de natuur ingaat vooraf te beschouwen als een schadelijke verstoringsbron. Probeer maar.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Citaat van: Gideon Vreeman op mei 30, 2010, 18:48:47 PM
Ik denk dat zgn. twitchers in verhouding sneller de neiging hebben de grens op te zoeken. Het gaat ook deels om de kick een soort te zien, om te scoren, niet? =dus meer kans maken op gedrag dat een vogel verstoord.

Dan stelt de persoon het eigen belang boven evt andere belangen. Dat is net als in het echte leven. Een beleefde manier is om in het veld tips aan mensen te geven die zich door allerlei stofjes in hun brein te ver dreigen te gaan. En met 'te ver gaan' bedoel ik dat de vogel zodanig verstoord wordt zodat andere vogelaars de vogels missen, dat een potentieel broedgeval in de kiem gesmoord wordt etc. etc.).

;D

Maar "zodanig verstoord wordt zodat andere vogelaars de vogels missen" zie ik als een teken van eenzelfde stofje. Het klinkt heel sociaal, maar het kan heel asociaal uitpakken voor de vogel. Als puntje bij paaltje komt mag dan ook een (potentieel) broedgeval verstoord worden zolang de vogel maar in de kijker blijft. Waar ligt de grens? Wanneer is jouw belang (en dat van je vogelvrienden) groter dan dat van de vogel? Zolang je niet kan aantonen dat je gedrag geen negatieve invloed heeft op de betreffende vogel (en op eventuele andere vogels in de buurt), moet je gewoon uiterst terugghoudend zijn.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Denro

Ik ben trouwens momenteel bezig met mijn afstudeeropdracht en de resultaten daarvan en de aanbevelingen geven bijzondere vogeltjes in Natura 2000-gebieden hoop  B)

Mijn onderzoeksvraag is namelijk: Hoe kan toezicht & handhaving zo effectief mogelijk worden ingezet in Natura 2000-gebieden zodat de instandhoudingsdoelstellingen niet in gevaar komen?
;D
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Ted van der Knaap

Citaat van: Gideon Vreeman op mei 30, 2010, 18:48:47 PM
allerlei stofjes in hun brein 

de mens is toch eigenlijk ook (onderdeel van) natuur...
...wel raar dat die stofjes dat zo vertroebelen.

"in de natuur bestaat geen zeldzaamheid, alleen in het brein van de vogelaars"

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

redmar_woudstra

Citaat van: Ted van der Knaap op mei 30, 2010, 19:22:43 PM
Citaat van: Gideon Vreeman op mei 30, 2010, 18:48:47 PM
allerlei stofjes in hun brein 

de mens is toch eigenlijk ook (onderdeel van) natuur...
...wel raar dat die stofjes dat zo vertroebelen.

"in de natuur bestaat geen zeldzaamheid, alleen in het brein van de vogelaars"

Ted, waar tover je deze tegeltjes wijsheid vandaan?
groet,
Redmar

Ted van der Knaap

Citaat van: redmar_woudstra op mei 30, 2010, 20:32:07 PM
Citaat van: Ted van der Knaap op mei 30, 2010, 19:22:43 PM
Citaat van: Gideon Vreeman op mei 30, 2010, 18:48:47 PM
allerlei stofjes in hun brein 

de mens is toch eigenlijk ook (onderdeel van) natuur...
...wel raar dat die stofjes dat zo vertroebelen.

"in de natuur bestaat geen zeldzaamheid, alleen in het brein van de vogelaars"

Ted, waar tover je deze tegeltjes wijsheid vandaan?

Dit heb ik eens ergens gelezen als commentaar op "verstoring" van zeldzame vogels en ik vond dit de "kern" wel raken... ...mee eens Redmar!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

jvdlaan

Citaat van: HPM op mei 30, 2010, 18:41:55 PM
Citaat van: BramtK op mei 30, 2010, 17:45:17 PM
Kom op Phil, Jarinka slaat de spijker op de kop. Heeft niks met mijn stijl te maken. ;)

Ach ja, 80% van de discussie gaat nergens over ("ik pak de popcorn erbij", wat doet dat ertoe!?), maar toch: Gaat het er de laatste jaren niet net iets anders aan toe op twitches dan bv 10 jaar geleden!? Of zie ik dat nu helemaal verkeerd?
Ik weet het niet hoor. Lang, lang geleden heb ik mijn lidmaatschap of abonnement van de DBA (heette dat toe al zo?) opgezegd omdat in een artikel doodleuk werd verslag werd gedaan van hoe een vogel werd opgejaagd om hem weer te zien te krijgen. Dat was toen de druppel. Daar moest ik vorig jaar weer aan denken toen ik dit las http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=93511.msg627598.html#msg627598
Uitingen van dezelfde mentaliteit ben ik hier talloze malen tegengekomen. Dan denk ik dat er toch niet zo heel veel veranderd is. Je leest het misschien niet meer in DB, maar wel op Waarneming. Uiteraard is niet iedereen zo, maar het is ook niet een enkeling. De manier waarop sommigen hier reageren geeft mij wat dat betreft ook niet veel hoop voor de toekomst. Het is gewoon een mentaliteit die onverschillig en/of blind maakt.

--
Groeten, Herman van der Meer
(de misselijk makende moraalridder)


Kijk Herman, daar ga je weer door even stoer de DBA op zijn nummer te zetten.
Toch is er nimmer een soort door twitchers verwond of gedood. Nooit.
En dat terwijl ik met eigen ogen gezien heb hoe een Goudhaan en een Gekraagde Roodstaart in mei 1983 op de Afsluitdijk dood in een net hingen. Waren ze vergeten de dienstdoende ringers aldaar.
Ook heb ik toen ik in de  CDNA zat een waarneming van een zeldzame soort onder ogen gekregen waarbij de vogel zijn poot brak bij uit het net halen door de dienstdoende ringer. Werd even tussen neus en lippen beschreven. En ken je dat incident in de Oostvaardersplassen in de jaren 70 toen de nesten van de lepelaarskolonie werd uitgeblazen door een helikopter toen ze de nesten op die manier wilden tellen?
Altijd maar weer die heilige verontwaardiging tegen die twitchers, terwijl de zogenaamde beschermers, lees: zij die wel toegang hebben tot nesten, in terreinen e.d vaker verstorend werken, bv bij het ringen, of bij zinloze niet ter zake doende tellingen of metingen. Allemaal omdat het nuttig zou zijn. Maar welk nut, rapporten verdwijnen in lades, zijn niet wetenschappelijk verantwoord opgezet, worden zonder enige hypothese vooraf gedefinieerd, kortom even nutteloos als twitchen.
Ik ga niet zeggen dat twitchers heilige boontjes zijn, maar ik ben het inmiddels beu altijd maar weer die zinloze beschuldigingen te lezen, alsof zij de enige zijn, terwijl de schade door de zg niet-twitchers vele malen schadelijker is geweest, getuige alleen al die bovengenoemde voorbeelden.

HPM

Citaat van: jvdlaan op mei 30, 2010, 21:04:48 PM
Citaat van: HPM op mei 30, 2010, 18:41:55 PM
[...]Je leest het misschien niet meer in DB, [...]

Kijk Herman, daar ga je weer door even stoer de DBA op zijn nummer te zetten. [...]

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

ArjenDrost †

Leuk he, citeren.....


Op zich help je de discussie vooral verder als je dan ook nog wat toevoegt :)

Norman

Van alle mensen die zich in de natuur begeven zullen er altijd individuen zijn die over het randje gaan.

Het zijn niet alleen de vogelaars (BMP-ers, ringers, twitchers, etc., etc.), maar ook de figuren die frikandellen voeren aan de vossen, koekjes aan de zwijnen. stenenkerende herpetologen, etc. etc.

Spreken we nu van een structureel probleem dat de gemiddelde natuurliefhebber zich niet kan gedragen? Volgens mij is het zover nog lang niet. Gelukkig. Wel zal je als serieuze natuurliefhebber met enige regelmaat andere natuurliefhebbers moeten voorlichten. Er is namelijk lang niet altijd iets kwaads in zin.

Zo kreeg ik het verzoek om binnenkort een KNNV afdeling rond te leiden in een plas/dras gebied in de Ronde Venen.
Hier word op dit moment nog volop gebroed en jonge vogels grootgebracht. Toch heeft de betreffende KNNV afdeling een dergelijke excursie gepland. Ook de IVN afdeling waar ik lid van ben had niet bedacht dat een grote groep mensen door zo'n gebied te laten struinen wel eens heel verstorend kon zijn voor de aanwezige vogels.

Ik ga er, wellicht naief, vanuit dat niemand van de KNNV afdeling en de IVN afdeling vooraf bedacht had om die vogels eens lekker te verstoren.

Zoals de titel al aangeeft, een eindeloze discussie die mijn inziens op dit forum weinig effec heeft en slechts verdeeldheid schept. De discussie heeft veel meer zin in het veld dan op dit forum.

Zullen we weer lief zijn voor elkaar?

Bas vd Burg

#52
@Herman, ik vind persoonlijk wel dat Jan vd Laan een punt heeft in deze. Je kan en mag de DBA niet schuld geven van het gedrag van een individuele persoon. Naar mijn weten heeft de DBA dit soort gedrag nooit gepropageerd. Het "probleem" is dat veel twitchers begunstiger zijn van het tijdschrift Dutch Birding (en dus lid van de stichting DBA) en dat in het verleden twitchers in een nog kwader daglicht stonden dan nu het geval is. De DBA kreeg (krijgt) "automatisch" de schuld omdat zij bekend stond (staat) als twitchers-clubje. Een imago waar de DBA helaas nooit meer helemaal vanaf zal komen.......

@Dennis. Succes met jouw afstudeeropdracht, zou het wel eens willen lezen als je het af hebt ("beroepsinteresse"). Zelf denk ik wel dat je de Natuurbeschermingswet (wet mbt gebiedsbescherming) en Flora- en Faunawet (wet mbt soortbescherming) niet door elkaar moet gooien. De instandhoudingsdoelstellingen van Natura2000-gebieden hebben vaak betrekking op habitatstypen en enkele kenmerkende soorten behorende bij die habitatstypen. Zeldzame broedvogels staan vaak niet beschreven in het aanwijzingsbesluit. Hiervoor is dan vaak de Flora- en Faunawet van toepassing.
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Denro

Ik geef het op  :'(

Hisko,

Draai de sleutel maar om!!!

Men denkt nu dat het de hele tijd over twitchers gaat maar dit was niet mijn bedoeling met deze topic.

Het gaat erom dat we ons ten allen tijden gedragen als we in het veld zijn.

En dan maakt het niet uit of je huis- en tuinvogelaar bent, ringer of twitcher of noem nog maar een andere.

Wij (ik ga er tenminste vanuit) hebben een bovengemiddelde kennis van de natuur.

Van mensen die niet over de natuur nadenken en een grasveldje al natuur vinden, kan je niet verwachten dat zij rekening houden met natuurwaarde.
Wij moeten dat wel doen!

En over het nut van dingen kan ik maar 1 ding zeggen: Alles heeft nut, of niks heeft nut! Maar daar gaat de discussie ook niet over.

En een (eindeloze) discussie moet wel leuk blijven.....

en dat is het niet meer dus.....

Hisko ?????
:duim:
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Jeroen Nagtegaal

Ik heb het maar deels meegelezen, maar volgens mij is van elke vogelaar (in welke vorm dan ook) van mening dat als iets niet door de beugel dit al in het veld aan de persoon moet worden verteld. Evt. later hier of elders de situatie melden als de persoon weigert.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Denro

[quote

@Dennis. Succes met jouw afstudeeropdracht, zou het wel eens willen lezen als je het af hebt ("beroepsinteresse"). Zelf denk ik wel dat je de Natuurbeschermingswet (wet mbt gebiedsbescherming) en Flora- en Faunawet (wet mbt soortbescherming) niet door elkaar moet gooien. De instandhoudingsdoelstellingen van Natura2000-gebieden hebben vaak betrekking op habitatstypen en enkele kenmerkende soorten behorende bij die habitatstypen. Zeldzame broedvogels staan vaak niet beschreven in het aanwijzingsbesluit. Hiervoor is dan vaak de Flora- en Faunawet van toepassing.
[/quote]

Bedankt Bas,

Op sommige plekken is bewust gekozen om habitattypes aan te wijzen met doelsoorten. Sommige habitattypes, die onder de habitatrichtlijn vallen,  zijn foerageergebieden voor IHD (bijvoorbeeld Visdief maar ook Meervleermuis) en deze gebieden worden niet door de IHD gebruikt als broedgebied. In dat geval heeft de habitattype extra prioriteit.

De problematiek zit um in het huidige handhavingsbeleid van de provincies. Nav het convenant nalevingsstrategie Natuurwetgeving zitten er enkele veranderingen aan te komen over inzet en verdeling van fte's.
Met behulp van toezichtplannen wordt duidelijk gemaakt wat de kwaliteiten van een Natura 2000-gebied zijn, welke instandhoudingsdoelstellingen (IHD) een hoge prioriteit hebben ogv handhaving en in welke periode dit plaatsvindt.
Zeldzame broedvogels vallen inderdaad onder de F&Fwet maar dit kunnen wel degelijk  IHD zijn. Het gaat hier idd wel om de soorten die er al vanouds voorkwamen. Als er nu ineens een zeer zeldzame broedvogel gaat nestelen, dan wordt deze niet beschouwd als IHD maar krijgt zeker extra aandacht. Alles draait om kennis, kennisoverdracht en op de juiste tijden handhaven als dat nodig is.

Je mag de scriptie best lezen hoor. Moet er wel bij zeggen dat het nog een groeidocument is en er zal dus nog het een en ander aan gesleuteld worden.
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

HPM

Citaat van: Bas vd Burg op mei 30, 2010, 21:30:20 PM
@Herman, ik vind persoonlijk wel dat Jan vd Laan een punt heeft in deze. Je kan en mag de DBA niet schuld geven van het gedrag van een individuele persoon. Naar mijn weten heeft de DBA dit soort gedrag nooit gepropageerd. Het "probleem" is dat veel twitchers begunstiger zijn van het tijdschrift Dutch Birding (en dus lid van de stichting DBA) en dat in het verleden twitchers in een nog kwader daglicht stonden dan nu het geval is. De DBA kreeg (krijgt) "automatisch" de schuld omdat zij bekend stond (staat) als twitchers-clubje. Een imago waar de DBA helaas nooit meer helemaal vanaf zal komen.......
[...]

Goed Bas, dan zal ik jou ook nog even voorhouden wat ik voor "stoers" zei over DB:
"Je leest het misschien niet meer in DB, maar wel op Waarneming."
Wat ik daarvoor over DB zei ging over iets van 30 jaar geleden en was in de context volstrekt relevant.

Het is werkelijk onvoorstelbaar zo slecht en selectief er hier wordt gelezen; dat valt niet alleen mij op.
Het maakt niet uit wat ik zeg of hoe ik het zeg, de bakken stront krijg ik hoe dan ook over me heen.

--
Groeten, Herman van der Meer



Herman van der Meer

Denro

Citaat van: HPM op mei 30, 2010, 22:20:53 PM
Citaat van: Bas vd Burg op mei 30, 2010, 21:30:20 PM
@Herman, ik vind persoonlijk wel dat Jan vd Laan een punt heeft in deze. Je kan en mag de DBA niet schuld geven van het gedrag van een individuele persoon. Naar mijn weten heeft de DBA dit soort gedrag nooit gepropageerd. Het "probleem" is dat veel twitchers begunstiger zijn van het tijdschrift Dutch Birding (en dus lid van de stichting DBA) en dat in het verleden twitchers in een nog kwader daglicht stonden dan nu het geval is. De DBA kreeg (krijgt) "automatisch" de schuld omdat zij bekend stond (staat) als twitchers-clubje. Een imago waar de DBA helaas nooit meer helemaal vanaf zal komen.......
[...]

Goed Bas, dan zal ik jou ook nog even voorhouden wat ik voor "stoers" zei over DB:
"Je leest het misschien niet meer in DB, maar wel op Waarneming."
Wat ik daarvoor over DB zei ging over iets van 30 jaar geleden en was in de context volstrekt relevant.

Het is werkelijk onvoorstelbaar zo slecht en selectief er hier wordt gelezen; dat valt niet alleen mij op.
Het maakt niet uit wat ik zeg of hoe ik het zeg, de bakken stront krijg ik hoe dan ook over me heen.

--
Groeten, Herman van der Meer


Je kan al over vrachtwagens spreken Herman!

En daarom vind ik dat deze topic maar op slot moet worden gegooid!

Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

jvdlaan

Als je dat een bak uitwerpselen noemt. Lees dan maar eens het citaat van mijn stukje, waar ik op doelde.
Ik zal het daarom ook voor Hans, vergeetachtig blijkbaar, nog een keertje pasten en dat is waar ik me aan stoorde:

"Ik weet het niet hoor. Lang, lang geleden heb ik mijn lidmaatschap of abonnement van de DBA (heette dat toe al zo?) opgezegd omdat in een artikel doodleuk werd verslag werd gedaan van hoe een vogel werd opgejaagd om hem weer te zien te krijgen. Dat was toen de druppel. Daar moest ik vorig jaar weer aan denken toen ik dit las http://forum.waarneming.nl/smf/index.php"

Het was bovenstaande ferme taal waar ik me aan stoorde. Als dat als een ad hominem wordt opgevat, dan duidendmaal excuses, maar ik hoor dan het gezegde "snel op de teentjes getrapt" of iets in de trant van "lange tenen".

HPM

Ik vind het best om de boel af te sluiten, Dennis, maar zodra sommige mensen een volgende keer ook maar denken iets van kritiek te ruiken zal er even hard opnieuw vanuit de heup worden geschoten.
Als ik jou was zou ik maar psychologie gaan studeren.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer