Eindeloze discussies over normen en waarden

Gestart door Denro, mei 29, 2010, 15:59:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

Denro

    Aangezien de topic Geheimhouding zeldzame soorten abrupt is afgesloten bij deze een nieuw topic.


    Gedragscode voor deze topic  ;):

Mensen die niet houden van discussies die al honderd keer zijn gevoerd moeten niet deelnemen!!!!
Nooit op de man spelen. Je kan het niet eens zijn met iemand maar val niemand persoonlijk aan om een gedane uitspraak.
Kom ook met aanbevelingen en /of oplossingen als je een probleem aandraagt.


Mensen die de hoop hebben dat, door middel van discussie, er nog een oplossing kan komen voor aangedragen problemen/constateringen kunnen hier hun ei kwijt.   
[/list]
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

ArjenDrost †

Maar waar wil je het dan over hebben??


Over hoe slecht twitchen is of over die enkeling die de boel verstoort?


Groeten, Arjen

Denro

Twitchen is niet per definitie slecht!

Inderdaad, de paar mensen die het niet volgens de regeltjes doen!

Daarom heb ik het ook over "normen en waarden"

Maar het hoeft hier niet per se over het onderwerp twitchen te gaan hoor.

Er zijn nog wel meer onderwerpen te verzinnen, denk ik zo.

Vogelen, in het algemeen bijvoorbeeld.
Want het zijn niet alleen (sommige) twitchers die zich niet aan de regeltjes houden!
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

ArjenDrost †

Maar je zult toch ergens mee moeten komen waar over je wilt discussieren... Algemene discussies over wormen en paarden laat ik graag aan Balkenende over...


Groeten, Arjen

Denro

 ;D Ik moest ook al aan Balkenende denken toen ik de naam van het onderwerp bedacht.

Ik heb dit topic geopend omdat ik het niet zo netjes vond dat er werd beslist dat er niet meer over het onderwerp "twitchen: goed of fout (kort samengevat)" mag worden gediscussieerd!!!
En vaak leidt de ene discussie weer tot een andere.

Het is dus eigenlijk als een vervolg bedoeld maar dan voor mensen die deze discussie willen blijven voeren zonder het af te kraken e.d. Dan moet je gewoon niet meedoen, toch?
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

ArjenDrost †

Oke, dus inderdaad weer een discussie over of twitchen goed of slecht is...


Dan pak ik de popcorn er weer bij en hou me verder stil... Daar komen we inderdaad niet uit.


Veel plezier!


Arjen

hiskodevries

Als dit weer een welles/ niets spel wordt gaat deze ook ip slot
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Denro

Citaat van: hiskodevries op mei 29, 2010, 16:38:11 PM
Als dit weer een welles/ niets spel wordt gaat deze ook ip slot

Dat probeer ik te vermijden Hisko.

De bedoeling is dat mensen die een probleem hebben ook met een eventuele oplossing komen! Zal vast niet altijd lukken maar goed. Ernaar streven is een begin.
En nogmaals mensen die de discussie beu zijn, moeten ook niet reageren!


Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

frankw

Citaat van: hiskodevries op mei 29, 2010, 16:38:11 PM
Als dit weer een welles/ niets spel wordt gaat deze ook ip slot
Hou de sleutel maar in de hand Hisko. ;)

Denro

 ;D geen vertrouwen, ik hoor het al!

Tot nu toe heeft de topic nog geen problemen opgeleverd maar ook nog geen discussies. :blink:
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

HPM

Citaat van: denro op mei 29, 2010, 16:50:20 PM
;D geen vertrouwen, ik hoor het al!

Tot nu toe heeft de topic nog geen problemen opgeleverd maar ook nog geen discussies. :)
Ach, wat heeft discussieren voor zin als er niet wordt ingegrepen als er keer op keer op de man wordt gespeeld maar wel een veelgelezen discussie patsboem wordt afgesloten als de moderator vindt dat er een standpunt een keer teveel wordt verkondigd. Dat veroorzaakt onzekerheid over wat je kan zeggen en wat niet en over of je nog wel in staat zal zijn om te reageren als je even de andere kant hebt opgekeken.

Overigens had ik het met de discussie zoals die ging ook wel gehad, maar dat zou voor mij geen reden zijn om hem dan maar op slot te gooien. Gezien de kennelijke populariteit van het onderwerp zou pinnen meer voor de hand liggen.  :)

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

peterlindenburg

CiteerVroeger heetten twitchers soortenjagers. En toen was het al slecht volgens sommigen. Volgens mij komt dat oordeel voort uit het typische Hollandse calvinisme, nl dat alles nut moet hebben en alles wat niet nuttig is afkeurenswaardig is.


Ik vond wat Jan van der Laan in het vorige topic schreef de spijker op zijn kop: ik ben het er roerend mee eens. Daarbovenop: ik word een beetje misselijk van moraalriddergedrag. Daarom vind ik de titel van dit topic erg grappig.








HPM

Zolang je de vogels er niet door onderkotst mag je van mij zelfs wel heel erg misselijk van moraalridders worden hoor.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Denro

Heren,

Hoe kunnen we er voor zorgen dat de opgestelde gedragscode (die ene speciaal voor het twitchen) wordt nageleefd?

Men heeft het nu over het toespreken van overtreders maar dat werkt in de praktijk niet echt.

Er is geen handhavingsinstantie die erop toe ziet.

Verstoring is een prioriteit voor BOA's. Althans, dat zou zo moeten zijn.

Wanneer je boetes uit gaat delen, zullen mensen wel twee keer nadenken!

Men kan dus ook waarnemingen doorgeven aan handhavingsinstanties.

Zou dit een optie zijn?
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

HPM

Volgens mij staan ze hier met z'n allen overtreders aan te spreken, dus die eindeloze discussies over normen en waarden zijn toch nog ergens goed voor geweest.
http://waarneming.nl/waarneming/view/48277737

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

ArjenDrost †

Citaat van: denro op mei 29, 2010, 18:43:24 PM
Hoe kunnen we er voor zorgen dat de opgestelde gedragscode (die ene speciaal voor het twitchen) wordt nageleefd?


Kijk, nou hebben we een zinvol onderwerp te pakken :)


Citaat van: denro op mei 29, 2010, 18:43:24 PMMen heeft het nu over het toespreken van overtreders maar dat werkt in de praktijk niet echt.

Er is geen handhavingsinstantie die erop toe ziet.

Verstoring is een prioriteit voor BOA's. Althans, dat zou zo moeten zijn.

Wanneer je boetes uit gaat delen, zullen mensen wel twee keer nadenken!

Men kan dus ook waarnemingen doorgeven aan handhavingsinstanties.

Zou dit een optie zijn?
Kan een optie zijn, maar vraag me af of handhavingsinstanties daarop zitten te wachten... Bovendien leg je het "probleem" dan weer ergens anders neer. Het zou denk ik mooier zijn als er een "interne" oplossing zou komen...


De vraag blijft allee hoe.


**de post van Herman negeer ik maar, die lijkt me duidelijk weer NIET oplossingsgericht en weer bedoeld om de boel op te stoken**

Bas vd Burg

Dennis over welke gedragscode heb je het exact?

die van waarneming.nl: http://waarneming.nl/gedragsregels.php
die van dutchbirding.nl: http://www.dutchbirding.nl/page.php?page_id=58
(die op birdpix/nederpix kon ik zo snel niet vinden)

Wat ik hiermee wil aangeven is dat deze gedragsregels in feite door EENIEDER in acht moeten worden genomen, ongeacht je een twitcher bent, fotograaf, onderzoeker enz enz. Zoals je het nu aangeeft zet je de twitchers (vogels/libellen/dagvlinders enz) gelijk weer in een bepaalde hoek.

Waarom gelden deze regels alleen voor twitchers en niet voor onderzoekers? Ik kan me bijvoorbeeld nog steeds kwaad maken over die flora-onderzoekers die in 2004 (in het gebied Lentevreugd bij Wassenaar) dwars door een plukje riet liepen waar op dat moment een Kleinst Waterhoen een territorium had. Is dat dan wel veroorloofd in het belang van de "wetenschap"?

Voor wat betreft wettelijke bepalingen, je hebt natuurlijk de Flora- en Faunawet waar eea wettelijk is geregeld met betrekking tot beschermde soorten. De AID is bevoegd tot handhaving. Echter, de AID zal niet bij elke twitch komen kijken of alles goed gaat. Dan hebben ze er een dagtaak bij vermoed ik.

Zelf denk dat met aanspreken je al heel ver komt. Daarnaast ben en blijf ik nog steeds van mening dat in de meeste gevallen het wel goed gaat en in slechts een aantal gevallen is het wat minder gegaan. Maar ook daar betrof het een kleine groep mensen (misschien zelfs slechts 1 persoon) ipv een hele meute.
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

ArjenDrost †

Citaat van: Bas vd Burg op mei 29, 2010, 19:08:44 PM
(die op birdpix/nederpix kon ik zo snel niet vinden)


Ik uiteraard wel: Birdpix en Nederpix.


Verder ben ik het helemaal met je eens dat het in de meeste gevallen prima gaat. Dat maakt de discussie ook zo lastig, die gevallen horen de tegenstanders namelijk erg weinig van...


Groeten, Arjen

Denro

Citaat van: Bas vd Burg op mei 29, 2010, 19:08:44 PM
Dennis over welke gedragscode heb je het exact?

die van waarneming.nl: http://waarneming.nl/gedragsregels.php
die van dutchbirding.nl: http://www.dutchbirding.nl/page.php?page_id=58
(die op birdpix/nederpix kon ik zo snel niet vinden)

Wat ik hiermee wil aangeven is dat deze gedragsregels in feite door EENIEDER in acht moeten worden genomen, ongeacht je een twitcher bent, fotograaf, onderzoeker enz enz. Zoals je het nu aangeeft zet je de twitchers (vogels/libellen/dagvlinders enz) gelijk weer in een bepaalde hoek.

Waarom gelden deze regels alleen voor twitchers en niet voor onderzoekers? Ik kan me bijvoorbeeld nog steeds kwaad maken over die flora-onderzoekers die in 2004 (in het gebied Lentevreugd bij Wassenaar) dwars door een plukje riet liepen waar op dat moment een Kleinst Waterhoen een territorium had. Is dat dan wel veroorloofd in het belang van de "wetenschap"?

Voor wat betreft wettelijke bepalingen, je hebt natuurlijk de Flora- en Faunawet waar eea wettelijk is geregeld met betrekking tot beschermde soorten. De AID is bevoegd tot handhaving. Echter, de AID zal niet bij elke twitch komen kijken of alles goed gaat. Dan hebben ze er een dagtaak bij vermoed ik.

Zelf denk dat met aanspreken je al heel ver komt. Daarnaast ben en blijf ik nog steeds van mening dat in de meeste gevallen het wel goed gaat en in slechts een aantal gevallen is het wat minder gegaan. Maar ook daar betrof het een kleine groep mensen (misschien zelfs slechts 1 persoon) ipv een hele meute.
[/quote

Het is helemaal waar dat iedereen zich aan de gedragscode (alle genoemde zijn goed) moet houden. Laat dat duidelijk zijn.
En het gaat mij ook alleen om de mensen die zich niet aan de regeltjes houden (heb ik al vaker gezegd  :blink:).

Ik denk dat het ook aan de locatie ligt. Waar wordt een vogel gevonden? Is het open terrein of juist bebost of met veel ruigte.
Deze terreinkenmerken zullen meespelen in de kans op overtredingen. Hier zouden handhavingsinstanties op kunnen inspelen.

Over het aanspreken van mensen: dan is het leed al geschied. Ik ben voor preventieve maatregelen maar die heb ik nog niet gehoord eerlijk gezegd  :rolleyes:
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Vincent Hart

'Preventieve maatregelen' zijn natuurlijk ook wel lastig te bedenken (en ook afhankelijk van de situatie tp).

Nog een tip, Dennis: Als je andermans bericht citeert, staat in het bericht dat je aan het typen bent aan het einde van dat citaat '[/QUOTE]'. Als je je eigen tekst na dat '[/QUOTE]' typt, verschijnt je citaat als
Citeercitaat
en je eigen tekst gewoon als tekst daar achteraan.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Denro

Bedankt voor de tip Vincent  :duim:

En inderdaad preventieve maatregelen verzinnen is moeilijk.

Want dan heb je het over gedragscodes (die werken dus niet altijd) , of mobiele bordjes met : Pas Op! Tot hier en niet verder!  :blink:

Maar wie weet, zijn er nog inventieve mensen op dit forum?!

Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Certhia

Wat?? Geen Ad Hominems toegestaan? Nou dan is het de moeite niet waard om deel te nemen hoor.  ;)


Marc

Rein Genuït

Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

Vincent Hart

Rein, wat hebben we elkaar nou plechtig beloofd vanochtend?  :police:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Denro

Citaat van: Certhia op mei 29, 2010, 19:56:41 PM
Wat?? Geen Ad Hominems toegestaan? Nou dan is het de moeite niet waard om deel te nemen hoor.  ;)


Marc

Ik moest er even Wikipedia op raadplegen maar inderdaad!

Ad Hominems is hier niet toegestaan! ;D
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Rein Genuït

Citaat van: vincenthart op mei 29, 2010, 20:04:58 PM
Rein, wat hebben we elkaar nou plechtig beloofd vanochtend?  :police:

mea culpa, mea maxima culpa  :angel:
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

UtrechtsVogelNet

Jeminee ... wat een gezeur weer.

Jammer dat het vogels kijken in NL zo explosief is toegenomen. Jammer dat er vele moraalridders zijn die noch van de hoed noch van de rand weten. En fijn dat er zoveel buitenland is!

Denro

Graag allen de vorige reactie negeren!!!!!

Krijgen we ook geen gezeur met Hisko  ;)
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

UtrechtsVogelNet

#28
Mijnheertje Denro, negeer svp jezelf ...

En ik vind trouwens NIET dat Hisko zeurt, integendeel zelfs.

Denro

Wat is het slecht weer he ?

Vinden jullie ook niet?? ;)
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):