Hoofdmenu

welk soldaatje?

Gestart door Niek van Wijk, mei 29, 2010, 09:51:04 AM

Vorige topic - Volgende topic

Niek van Wijk

Geacht forum,

Ik fotografeerde deze kever vandaag in onze tuin. Is het een soldaatje? Ik vond hem erg lijken op een foto van een Rhagonycha limbata die ik elders op Waarneming.nl vond. Is hem dat, en zo nee, welke dan wel?

Met vriendelijke groeten,
Niek

Arp

Citaat van: Niek van Wijk op mei 29, 2010, 09:51:04 AM
Ik vond hem erg lijken op een foto van een Rhagonycha limbata die ik elders op Waarneming.nl vond.
Waar?

Hoe groot was deze? Net geen cm of nauwelijks meer dan een halve? Zo van foto zou ik eerder aan Cantharis decipiens denken.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Niek van Wijk

Beste Arp,

Op het blad van een Campanula. Veel kleiner dan andere soldaatjes, ik zou zeggen een millimeter of zes.
Helpt je dat?

Met vriendelijke groeten,
Niek

Arp

Hoi Niek,

Ik bedoelde waar je die andere "R. limbata" op wrn zag ;)

"6mm" is precies niet handig  :rolleyes: C. decipiens zou grofweg 6-8mm moeten zijn (ik heb de indruk dat de beesten die ik vind misschien zelf eerder richting 9mm zouden gaan?) en de in aanmerking komende Rhagonycha's zijn kleiner ((4?)5-6mm nominaal). Canthartis decipiens is erg algemeen en is wel een stuk kleiner dan de "grote" Cantharidae die nu prominent aanwezig zijn, maar maakt op mij toch altijd meer de indruk van "iets kleiner dan een cm" en niet "ongeveer een halve" ...  :-\ Kleuring en tekening (halsschild) vind ik ook meer bij C. decipiens passen, maar goed ... ik ben ook geen "kennert",
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Niek van Wijk

#4
Hallo Arp:

Die andere zag ik hier: http://waarneming.nl/waarneming/view/48239440.

Ik heb het blaadje waarop hij zat vergeleken met mijn foto. Moeilijk te zeggen nu het beestje er niet meer op zit maar ik denk niet minder dan zes en niet meer dan acht. Het moet dus wel een C. decipiens zijn. Ik heb ook de foto's daarvan op Waarneming. nl nog eens bekeken en die lijken er inderdaad meer op. Zeker genoeg om als zodanig in te voeren, of zijn er meer die er op lijken?

Met vriendelijke groeten,
Niek


MarjoSmeets

#5
Ik weet natuurlijk nog veel en veel minder dan jou, Arp, maar als ik Niek's foto's vergelijk met die waarneming die hij opgaf, dan zie ik op het eerste gezicht toch al 2 duidelijke verschillen, het zwart op het halsschild en de kleur van de antennes. Of zijn dat 2 er niet toe doende verschillen cq. variaties?
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

beetlestitch

met zoveel onzekerheden zou ik maar spec. er bij doen. groeten toon.
Toon Keukelaar

Arp

Uuuhhhm ...

Het gelinkte beest staat ingevoerd als R.limbata, maar is een kniptor - Denticollis linearis lijkt me, maar ik weet nóg minder van kniptorren dan van weekschilden (en dat is al bitter weinig). Ik had die vanmorgen al gemeld toen ik 'm tegenkwam ;)

Bij de waarnemingen van R.l. staat één foto, die ik voor een mogelijke R.l. zou houden, maar ik ben die soort zelf nog nooit (bewust) tegengekomen.

Het beest van Niek lijkt wat mij betreft precies op C. decipiens, die ik wel vaak tegenkom.

@Toon: Bedoel je dat jij zelf deze niet van deze foto's op naam zou willen brengen, of bedoel je dat als de deelnemers aan de discussie zo onzeker zijn dat ze een Denticollis voor een Cantharide aanzien dat zij/wij er dan maar beter geen naam aan moeten verbinden?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Niek van Wijk

#8
Beste Toon en Arp,

Ik houd van tuinieren en heb er plezier in de in onze tuin voorkomende beestjes te bekijken, hun gedrag te volgen,  vast te stellen in welke maand(en) ik ze tegenkom en zo meer. Omdat ik op dit gebied niet kundig ben ben ik erg blij een site gevonden te hebben waar anderen die dat wel zijn mij met eindeloos geduld aan de namen ervan helpen, zodat ik er op het internet en in boeken meer over te weten kan komen.
Een paar jaar geleden besloot ik mijn waarnemingen, uitsluitend gedaan in onze tuin, in te voeren zodat anderen er misschien ook iets aan hebben. De fotosite van Waarneming.nl is immers ook een grote hulp voor mij.  Juist omdat ik zo ondeskundig en daardoor onzeker ben voer ik nooit een waarneming  in voor de naam door een deskundige op het forum bevestigd is. Onjuiste namen bij als zeker ingevoerde foto's daar zetten mij en dus wellicht ook anderen volledig op het verkeerde been.
Ik ben dankbaar voor alle hulp die ik tot nu toe kreeg en hoop daar ook in de toekomst om te mogen vragen.


Met vriendelijke groeten,
Niek

Arp

Hoi Niek,

Ik heb het idee dat ik wat teleurstelling/verdediging in je reactie "hoor". Mocht dat zo zijn dan lijkt me dat onnodig. Je merkt terecht op dat je er belang bij hebt dat de foto's bij de waarnemingen kloppen. De kniptor is daar een mooi voorbeeld van. Zoiets zet mensen inderdaad op het verkeerde been. Jij wilt dat liever voorkomen, en Toon en ik ook. Iedereen is er dus bij gebaat dat jij er plezier aan hebt om je beestjes in te voeren én na te vragen en dat er betrouwbare antwoorden op komen.

Ik vermoed dat je een verkeerd linkje geplaatst had en dat je op basis van de door mij gelinkte foto op R. limbata uitgekomen was (en niet op basis van de kniptor)? Lang niet slecht, want ze lijken verrekte veel op elkaar. Zo veel dat men (Toon) zich terecht af mag vragen of het verstandig is dat "wij" onder elkaar tot een passende naam komen - mede in het belang van de juistheid van de fototverzameling.

Mijn vraag aan Toon is dus of deze ècht niet te doen zijn, want ik ben er er tot nu toe vannuit gegaan dat C. decipiens eigenlijk wel herkenbaar is - in het veld probleemloos en van foto (na twee keer kijken) eigenlijk ook wel. Als dat niet zo is moeten we dus weer principiële vraagtekens gaan zetten bij veel van de momenteel ingevoerde waarnemingen van C. decipiens. Maar ook wat dat betreft is jouw (Niek) bijdrage hier, door er R.  limbata voor te suggereren dan nuttig; dan wordt het tenminste duidelijk dat het wellicht niet zo makkelijk is als ik (en "men" kennelijk) had aangenomen.

Kortom: Wat mij betreft ben je gewoon harstikke lekker bezig Niek en vooral zo doorgaan. Als ik je met een bepaalde opmerking op je staart heb getrapt dan daarvoor excuses, was zeker niet de bedoeling ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

beetlestitch

iedereen doet op zijn eigen wijze en met plezier aan in dit geval kevers. de een zet ze op soms de ander fotografeert ze en een dere kijkt er alleen naar kortom de natuur is er om van te genieten. in principe kunnen we allemaal niet zonder elkaar de fotograaf heeft specifieke kennis in meerder of mindere mate de opzetter iedem even als de kijker en daarom is deze site erg leuk en zeer leerzaam voor alle 3 de gebruikers. nu de cantharide:daar weet ik zelf nix van daar ik die niet verzamel en daarom mijn idee om spec. te gebruiken als je geen idee van de soort hebt. er is bij meer zekerheid maar niet geheel de cf. constructie. jan en theodoor zijn beroepsmatig met kevers bezig en ik maar een beetje dus het kennis niveau tussen ons is dus erg groot maar dat geeft niet zodat ieder hiervan wat opsteekt bij een determinatie. fouten maken is niet erg want daar leer je van en kijkt dan in zo een zelfde geval later toch weer net iets scherper en dat is altijd het doel van een correctie door anderen en dat moet dan de prikkel zijn om te denken hoe komen ze daarbij zodat je zelf probeert ook tot die conclusie te komen of zegt het klopt niet om die en die reden dus weer leer moment voor een ieder. groeten toon.
Toon Keukelaar

Niek van Wijk

 Beste Arp en Toon,

Dank voor jullie reacties. Ik voelde me zeker niet door je "op m'n staart getrapt" Arp, daarvoor heb je me te vaak geholpen en in veel van je reacties merk ik ook een zekere gemoedelijkheid, die het bewust door jou op gevoelige lichaamsdelen trappen onwaarschijnlijk maakt. Inderdaad was het achteraf de door jou gelinkte foto die ik op mijn foto vond lijken, ik linkte te snel zonder goed te kijken.
Ik was alleen bang dat ik in m'n enthousiasme niet gemerkt had dat de kenners al die leken-vragen van mij wat vervelend begonnen te vinden en hun tijd - niet te weinig! - liever aan ook voor hen interessante discussies wijdden.
Jullie hebben mij gerust gesteld.

Met vriendelijke groeten,
Niek