eitjes gaasvlieg? Updated!

Gestart door acherontia, augustus 02, 2006, 20:55:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

acherontia

Ik meen mij te herinneren dat gaasvliegen eitjes op steeltjkes leggen, ik trof deze eitjes aan op een dennennaald toen ik een tak plukte voor mijn rupsen van Dendromilus pini....

Jeroen

acherontia

En nog een plaatje:


gardensafari

Ja, dat doen veel soorten uit de familie Chrysopidae (groene gaasvliegen). Mooie foto! Er zijn ook spinnen die hun cocons aan draadjes hangen (feeënlampjes).

Groetjes,

Hans  
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

acherontia

Is dit dan zo'n feeënlampje? Gisteren gevonden onder een eikenblad tijdens het zoeken naar de twee inheemse slakrupsen....


Groeten,

Jeroen

gardensafari

Jazeker! En een prachtig voorbeeld ook nog. Deze is van Agroeca brunnea, die in het Duits Feenlämpchenspinne wordt genoemd. In het Nederlands verwijzen we ook naar die lampionnetjes, maar iets minder romantisch, want hij heet grote lantaarnspin. Eerst zijn ze wit, maar voordat de spin haar eitjes erin legt, behandelt ze de kokonnetjes met aarde en vuil, zodat ze minder opvallen.

Groetjes,

hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

acherontia

Hans,

Hartelijk bedankt, ik geniet elke weer van je reacties die veelal zoveel meer info bieden dan alleen een naam!

Groeten,

Jeroen

gardensafari

CiteerHans,

Hartelijk bedankt, ik geniet elke weer van je reacties die veelal zoveel meer info bieden dan alleen een naam!

Groeten,

Jeroen
Dank voor het compliment. In zo'n lantaarntje zitten twee verdiepingen (of kamers). De eitjes liggen helemaal bovenin (de kraamkamer). Dan is er een soort vloertje en daaronder zit een ruimte die de kleintjes na het uitkomen gaan bezetten: de speelkamer.

Groetjes,

hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.