Geheimhouding zeldzame soorten

Gestart door HPM, mei 28, 2010, 15:21:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

ArjenDrost †

Goed. Volgens mij weten we allemaal precies hoe het moet (zie ook deze gedragscode). En volgens mij worden er regelmatig zeldzame waarnemingen (eerst) geheim gehouden omdat de vogel in kwetsbaar terrein zit/verstoringgevoelig is. Ook hoor je regelmatig dat er excursies worden georganiseerd of juist speciale maatregelen worden getroffen om verstoring te voorkomen.


Helaas zijn er ook regelmatig individuen die toch graag net een stapje dichterbij willen gaan of net wel die ene foto willen maken. Dat zijn dus lang niet alle twitchers, maar slechts een klein deel... Als de discussie nou eens zou gaan over hoe daar iets aan gedaan kan worden (behalve door ze in het veld aan te spreken, dat blijkt elke keer toch weer moeilijk), dan zouden we misschien ergens komen.


Maar zoals gebruikelijk verzand de discussie in hoe verderfelijk twitchen is en het geven van (steeds dezelfde) voorbeelden van hoe fout het kan gaan...


Maar geeft niet, ik lees het met plezier :)


Groeten, Arjen

joostheeremans

Citaat van: Justin Jansen op mei 29, 2010, 13:56:31 PM
Ach Joost, er is al zo vaak uitgelegd dat ook de zogenaamde "twitchers" ook inventariseren, broedvogelbescherming doen meedenken over inrichtingsplannen van natuurgebieden etc etc, dat je moe wordt om dat keer op keer te herhalen. Als ik mijn uren voor bovenstaande zou moeten declareren dan zou ik nu een rijk man zijn.

Uiteraard Justin, al ben je het denk ik met me eens dat bij inventarisaties en broedvogelbescherming niemand door natuurgebieden sprint of met een paraplu bosjes gaat afranselen op zoek naar dat zeldzame beestje. Daarmee wil ik dus niet impliceren dat dat het standaard gedrag is van een twitcher, maar slechts mijn eigen, kleine, referentiekader van een klein gedeelte van twitchers die ik in Zandvoort zag.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

HPM

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 29, 2010, 12:40:12 PM
Herman, Af en toe krijg ik de indruk dat je niets om "natuur" geeft, maar het alleen leuk vind om ellelange discussies te voeren...
Opvallend toch hoeveel van dit soort op de man gespeelde en verder inhoudsloze opmerkingen er hier altijd weer verschijnen. Is dat misschien de norm waaraan ik hier moet voldoen? Kan ik best hoor, maar over het algemeen geef ik er de voorkeur aan om ze te negeren, al was het maar omdat ik anders  ongetwijfeld een uitzinnige horde over me heen zou krijgen.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: Justin Jansen op mei 29, 2010, 13:56:31 PM
Ach Joost, er is al zo vaak uitgelegd dat ook de zogenaamde "twitchers" ook inventariseren, broedvogelbescherming doen meedenken over inrichtingsplannen van natuurgebieden etc etc, dat je moe wordt om dat keer op keer te herhalen. Als ik mijn uren voor bovenstaande zou moeten declareren dan zou ik nu een rijk man zijn.
Voor een groot deel heb ik die uren gelukkig wel kunnen declareren, maar ik ben er echt niet rijk van geworden.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

jvdlaan

Citaat van: HPM op mei 29, 2010, 14:13:41 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 29, 2010, 12:40:12 PM
Herman, Af en toe krijg ik de indruk dat je niets om "natuur" geeft, maar het alleen leuk vind om ellelange discussies te voeren...
Opvallend toch hoeveel van dit soort op de man gespeelde en verder inhoudsloze opmerkingen er hier altijd weer verschijnen. Is dat misschien de norm waaraan ik hier moet voldoen? Kan ik best hoor, maar over het algemeen geef ik er de voorkeur aan om ze te negeren, al was het maar omdat ik anders  ongetwijfeld een uitzinnige horde over me heen zou krijgen.

--
Groeten, Herman van der Meer

Wie kaatst kan de bal verwachten. Jij bent zelf begonnen om vanuit een soort van morele superioriteit het twitchen te veroordelen. Verwacht je dan bloemen op je pad?

joostheeremans

Citaat van: jvdlaan op mei 29, 2010, 14:21:58 PM
Citaat van: HPM op mei 29, 2010, 14:13:41 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 29, 2010, 12:40:12 PM
Herman, Af en toe krijg ik de indruk dat je niets om "natuur" geeft, maar het alleen leuk vind om ellelange discussies te voeren...
Opvallend toch hoeveel van dit soort op de man gespeelde en verder inhoudsloze opmerkingen er hier altijd weer verschijnen. Is dat misschien de norm waaraan ik hier moet voldoen? Kan ik best hoor, maar over het algemeen geef ik er de voorkeur aan om ze te negeren, al was het maar omdat ik anders  ongetwijfeld een uitzinnige horde over me heen zou krijgen.

--
Groeten, Herman van der Meer

Wie kaatst kan de bal verwachten. Jij bent zelf begonnen om vanuit een soort van morele superioriteit het twitchen te veroordelen. Verwacht je dan bloemen op je pad?

Iemand die een andere mening is aangedaan, moet ook op die mening worden aangevallen en niet op de persoon. :-\
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Denro

Citaat van: joostheeremans op mei 29, 2010, 14:27:54 PM
Citaat van: jvdlaan op mei 29, 2010, 14:21:58 PM
Citaat van: HPM op mei 29, 2010, 14:13:41 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 29, 2010, 12:40:12 PM
Herman, Af en toe krijg ik de indruk dat je niets om "natuur" geeft, maar het alleen leuk vind om ellelange discussies te voeren...
Opvallend toch hoeveel van dit soort op de man gespeelde en verder inhoudsloze opmerkingen er hier altijd weer verschijnen. Is dat misschien de norm waaraan ik hier moet voldoen? Kan ik best hoor, maar over het algemeen geef ik er de voorkeur aan om ze te negeren, al was het maar omdat ik anders  ongetwijfeld een uitzinnige horde over me heen zou krijgen.

--
Groeten, Herman van der Meer

Wie kaatst kan de bal verwachten. Jij bent zelf begonnen om vanuit een soort van morele superioriteit het twitchen te veroordelen. Verwacht je dan bloemen op je pad?

Iemand die een andere mening is aangedaan, moet ook op die mening worden aangevallen en niet op de persoon. :-\
:duim: helemaal mee eens
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

HPM

Citaat van: jvdlaan op mei 29, 2010, 14:21:58 PM
Citaat van: HPM op mei 29, 2010, 14:13:41 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 29, 2010, 12:40:12 PM
Herman, Af en toe krijg ik de indruk dat je niets om "natuur" geeft, maar het alleen leuk vind om ellelange discussies te voeren...
Opvallend toch hoeveel van dit soort op de man gespeelde en verder inhoudsloze opmerkingen er hier altijd weer verschijnen. Is dat misschien de norm waaraan ik hier moet voldoen? Kan ik best hoor, maar over het algemeen geef ik er de voorkeur aan om ze te negeren, al was het maar omdat ik anders  ongetwijfeld een uitzinnige horde over me heen zou krijgen.
Wie kaatst kan de bal verwachten. Jij bent zelf begonnen om vanuit een soort van morele superioriteit het twitchen te veroordelen. Verwacht je dan bloemen op je pad?
Ik heb helemaal niets veroordeeld dan het zonder redelijk doel verstoren van vogels. Verder heb ik alleen in reacties op anderen geprobeerd het een en ander in perspectief te plaatsen. Gezien eerdere ervaringen verwachtte ik daarvoor uiteraard geen bloemen (ik verwacht hoe dan ook nooit bloemen), maar persoonlijke aanvallen zijn toch wel wat anders, zeker als ze komen van mensen die ook verder geen inhoudelijke bijdrage leveren. Die mensen schijnen niet te beseffen dat dergelijke reacties eventueel bestaande vooroordelen alleen maar kunnen versterken.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Scio

Citaat van: Justin Jansen op mei 29, 2010, 13:56:31 PM
Ach Joost, er is al zo vaak uitgelegd dat ook de zogenaamde "twitchers" ook inventariseren, broedvogelbescherming doen meedenken over inrichtingsplannen van natuurgebieden etc etc, dat je moe wordt om dat keer op keer te herhalen. Als ik mijn uren voor bovenstaande zou moeten declareren dan zou ik nu een rijk man zijn.

Sja, maar de 400 kilometer per dag aan benzine die men voor 4 soortjes op een loze zondag de lucht in blazen stelt diezelfde activiteiten in een ander daglicht nietwaar?

Ach om eerlijk te zijn, ieder z'n hobby. Twitchen is imo niet meer dan postzegeltjes verzamelen met wat onvoorspelbaarder onderwerp. En als iemand daar z'n voldoening uithaalt, prima. Maar kijk asjeblieft niet raar als mensen die er geen feeling mee hebben er met een scheef oog naar kijken. In feite verstoor je (broed)vogels voor je hobby. Niet meer niet minder. Daar doet een broedvogelinventarisatie in je achtertuin niets aan af. Er zijn meer mensen die inventarisaties doen, zonder dat ze twitchen, dan met....
Scipio van Lierop
Oehoe Werkgroep Nederland

hiskodevries

wie gaat even tellen hoevaak deze discussie inmiddels gevoerd is ?
jullie hebben allemaal gelijk.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0