Hoofdmenu

Klein sterrenkroos

Gestart door Ron Poot, augustus 01, 2006, 19:09:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ron Poot

Hallo medefloristen,
Gisteren vond ik een sterrenkroos, die ik gedetermineerd heb als Klein sterrenkroos. Dat is een zeldzame plant van een lastige groep, daarom graag jullie kennis en ervaring om mee te beoordelen of ik goed zit. Zie bijgaande foto en de foto's die ik op het internet heb gepubliceerd.

Hondeven - Klein sterrenkroos

Ik zie jullie reacties graag tegemoet!
Groet, Ron

Corryabbink

#1
Dat Ron,

Dat zou prachtig zijn. Het kan haast niet missen maar ik zal vanavond eens even in mijn herbarium kijken. Er staat ook nog ergens een artikel over deze soort in Gorteria ik weet niet of je die krijgt. Determinatie van deze soorten en vooral de bijzondere vind ik met alleen een foto altijd een beetje griezelig.  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Ron Poot

Ik ontvang Gorteria en heb het betreffende artikel gelezen, dat oa van jouw hand is. Overeenkomst met jouw vondst in Ommen zijn soorten als Knolrus en Waterpostelein nabij de standplaats. Ook de natte pionieromstandigheden komen overeen.

Een verschil is, dat bijna alle beschreven vondsten aan de rivier gedaan zijn, dat gaat in dit geval niet op.

De beschrijving van de plant en met name de rijpe vruchten kan haast niet missen: lengte 1 mm., zwart gekleurd en een vliezige rand die bovenaan breder is dan onderaan.

Ik wil het overigens niet al te griezelig voor je maken: wat is er tegen om eens te gaan kijken? Het is bijna om de hoek. Er staan bovendien nog veel meer interessante planten in de buurt.

Ik wacht je herbariumonderzoek nog even af en ik hoop ook nog reacties van anderen.
Groet, Ron

Corryabbink

#3
Ron een prachtige vondst :duim:

Gefeliciteerd. Dat is dan een echte vondst in het binnenland.

Onze vondst had toen ook niet veel met de Vecht te maken maar lag er wel in de nabijheid. Het was een trapgat van de koeien met inundatie in natte periodes en kwel gedurende drogere tijden. Zand met erop rivierklei. De plantjes wortelden in het zand door de klei heen. Vond ik toen al een vreemde zaak aangezien ze erg diep verankerd waren. De biotoop die jij beschrijft is ongeveer gelijk alleen ontbreekt de klei. Die klei hadden ze denk ik liever niet dan wel. Het gaat waarschijnlijk om de inundatie en de kwaliteit van het gebufferde grondwater dat in droge periodes aan de oppervlakte komt.
Waarom zou Klein sterrenkroos niet in het binnenland kunnen staan? Vogels vliegen overal naar toe en ik denk dat de soort vaak over het hoofd wordt gezien. Niet iedereen kijkt naar dergelijke planten.

Al met al een prachtige vondst die ik zeker nog een keer wil bekijken. Zeg maar wanneer je er een keer naar toe gaat.

PS Je stuurt toch wel iets naar Leiden? Dat geeft pas echte zekerheid.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Edwin Dijkhuis

Hallo Ron,

Dit is zeker een mooie vondst. Sterrenkroos heeft de naam een moeilijke familie te zijn. Ik ben er sinds vorig jaar wat actiever mee bezig omdat ik het wat frustrerend vond om altijd C. spec. op te schrijven. IK heb veel gehad aan de handleiding van John Bruinsma die je via de website van IVN/KNNV eindhoven (werkgroep florsiten/prublicaties) kunt downloaden. Natuurlijk blijft er soms twijfel maar ik moet zeggen dat het 100% mee is meegevallen, zeker als er rijpe vruchten zijn. Veel van die kennis staat ook in de recente Heukels. Van alle soorten is C. palustris gemakkelijk te herkennen aan de vruchten die smaller zijn dan hoog, alleen aan de top gevleugeld en zwartachtig. Als dat de kenmerken zijn die jij hebt gezien dan klopt je determinatie als een bus. Verwisseling met een andere soort is dan nagenoeg uitgesloten.

Ik sluit me bij Corry aan, verzamel als het gaat wat materiaal en stuur dat op naar Leiden.

Edwin
Met vriendelijke groeten,

Edwin Dijkhuis

Werkgroep florakartering Drenthe
www.wfdrenthe.nl

Ron Poot

Bedankt Edwin voor je reactie.

Wat materiaal met rijpe vruchten ligt inmiddels verzendklaar voor het rijksherbarium.
Bedankt ook voor je tip voor de website KNNV/IVN Eindhoven. Hier werd oa aandacht gevraagd voor de bouw van de haren. Daar heb ik nog niet naar gekeken. Zal ik wel weer nieuw materiaal moeten verzamelen, daar ik net alles wat ik had in een envelloppe heb gedaan voor het rijksherbarium... ;)


Groet, Ron

Corryabbink

Dag Ron,

Maak je geen zorgen. Wij hadden onze vondst ook niet op haren gedetermineerd. Dat staat immers ook niet in de Heukels'. Het is puur op vruchten gebeurd.
Zo'n kenmerk kun je meenemen maar is vooral vegetatief van belang.

De opmerking van Edwin "vruchten hoger dan breed" is belangrijk. Dat is zelfs op de foto nog te zien en had ik net als jij al bekeken.

Ik heb alle vertrouwen in jouw determinatie het kan eenvoudig geen andere soort zijn........als er tenminste geen nieuwe soort opgedoken is. Eén die nog niet in de Heukels' zou staan bijvoorbeeld. Ik heb de buitenlandse flora's nog bekeken maar kan niets vinden dat er op lijkt.

Zo snel mogelijk de brief met materiaal op de post doen en dan maar in spanning wachten ..........hopelijk niet te lang.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Ron Poot

Vandaag ontving ik van Ruud van der Meijden, Rijksherbarium, de bevestiging, dat het inderdaad Callitriche palustris betreft. Ieder bedankt voor zijn/haar bijdrage.
Groet, Ron

Corryabbink

#8
Hoi Ron,

Prachtig. Ik had niet anders verwacht. We gaan nog kijken maar ik zit nog te wachten op onze dochter. Ze kunnen niet weg komen uit Nigeria en hadden al lang thuis kunnen zijn.......
Ik had je al gefeliciteerd maar alsnog :duim: :feest:
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"