Late Hommel?

Gestart door Rickgel1, mei 25, 2010, 12:20:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rickgel1

Ik heb hier mogenlijk een Late Hommel (Bombus Soroeensis) mannetje op de foto.
Ik heb zitten speuren op internet om hem te kunnen determineren, en heb het volgende gevonden:

http://www.bumblebee.org/uncommonSp.htm en zie daar Bombus Soroeensis man

Ik weet dat hij zeer zeldzaam is en er nog geen foto's van zijn op waarneming.nl en wil het daarom zeker weten voor ik hem invoer

Alvast bedankt!
Rick Geling

Bedankt voor de reactie!

Rick Geling

mabeline

waarom geen aardhommel?
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

Rickgel1

Hoi,

Omdat hij donkere vleugels heeft en de 2e gele band achter de vleugels is breder en licht geel en ten 3e heeft hij een 3e dunne gele band tegen het witte kontje aan.
Ook zit er veel witte beharing op de poten.

Daarom valt volgensmij de aardhommel af. Corrigeer me als ik het mis heb.
Bedankt voor de reactie!

Rick Geling

mabeline

ik ben erg benieuwd, blij rustig meelezen
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

Pietsje

#4
Ik ben ook erg benieuwd en blijf ook meelezen ;D. Dit vond ik op een Britse site. De link is sowieso interessant. Misschien kan je het gebruiken. Ik weet niet of het toegestaan is dit in te voegen maar dat merk ik wel. Op de site staan ook alle bumblebee-id's voor ongeveer alle soorten op de hele wereld. Ook de zeldzame. Er is behoorlijk wat research naar gedaan als onderdeel van een project van het nationaal historisch museum UK.
Bedankt voor je reactie
Pietsje
Als je naar iets op zoek bent, vind je vaak iets anders!
waarnemingen in het buitenland: https://observation.org/users/50326/photos/?advanced=on

Ivo Raemakers

#5
In Nederland hebben we een andere kleurvorm van de Late hommel dan in Engeland.
Bij ons lijken Late hommels zeer sterk op steenhommels; vooral de werksters (alleen aan de haarlengte op metatars 2 zijn beide soorten uit elkaar te houden).

Nu valt natuurlijk nooit helemaal uit te sluiten dat er een keer een Engelse Late hommmel komt overwaaien (overigens ook daar zeer zeldzaam), maar dit lijkt me toch een aardhommel, in elk geval geen Late. Haarkleur is sowieso nogal variabel bij hommels.

Groet Ivo
Groet Ivo

Rickgel1

Hoi Ivo,

Dat begrijp ik, maar de tekening samen met de donkere vleugels van deze hommel is toch wel duidelijk anders dan die van een aardhommel. Het is dat misschien ook geen late hommel maar een aardhommel is het mijn inziens ook zeker niet.

Groet Rick
Bedankt voor de reactie!

Rick Geling

nielsyese

Ik denk dat je er in principe vanuit moet gaan dat de soort die je ziet algemeen is, dat zal in 90% van de gevallen ook zo zijn. Mijn eerste gedachte bij deze hommel is ook aardhommel, ze zijn erg variabel. De vleugels zijn niet donkerder dan normaal en de tweede band is ook niet breder en lichter. Dat dunne derde band past denk ik in de variatie. Overigens zijn er ook tamelijk gelijkende soorten, Bombus hortorum lijkt bijvoorbeeld veel op de aardhommel.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Rickgel1

#8
Ja dat snap ik en dat doe ik ook, maar soms vind je wel eens wat. Zo heb ik ook de Grote Veldhommel (Bombus magnus) gevonden waar op dat moment ook nog geen foto's van waren. En die is goedgekeurd. En dat is er ook een met een aardhommel achtige tekening.

Hommels met dit soort tekening worden naar mijn idee vaak erg makkelijk afgedaan als aardhommel. Zo heb ik vorig jaar hier een discussie gehad over een hommel die ik gespot had met een aardhommelachtige tekening. Die werd ook meteen afgedaan als aardhommel, maar bleek uiteindelijk een veldhommel te zijn.

Ik heb nog even verder zitten zoeken en kwam het volgende plaatje van een soroeensis vrouw tegen op deze site:
http://zoologie.umh.ac.be/hymenoptera/page.asp?id=103

Daar zie ik toch wel wat overeenkomsten in. :)

Kijk een Late Hommel is het dan misschien niet maar een aardhommel zeker ook niet
Bedankt voor de reactie!

Rick Geling

nielsyese

Toch denk ik dat dit een werkster van de aardhommel is, die een dergelijke gele dunne band wel degelijk kunnen hebben. Koninginnen van de aardhommel hebben deze zelfs duidelijk. De late hommel heeft (zoals het plaatje ook laat zien) geen zwarte band bovenaan het abdomen en is daarom uitgesloten.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Ivo Raemakers

#10
Het smalle gele eindbandje op tergiet 3 is inderdaad vreemd, maar de vleugelkleur niet. Overigens is ook het scutellum deels geel behaard en heeft de basis van tergiet 3 ook wat gele beharing.
Op basis van deze kenmerken durf ik een aardhommel echter toch niet uit te sluiten, al kan ik me niet herinneren dat ik ooit iets vergelijkbaars heb gezien.

Als het dier niet verzameld is, zal het waarschijnlijk niet mogelijk zijn om er een zekere naam op te plakken (maar zou het eventueel bij de "atlas hymenoptera" site kunnen proberen, waar je foto's voor een fotogalerij kan aanbieden).
 
Groet Ivo
Groet Ivo

Rickgel1

Hoi Ivo,

Heb je misschien een link naar atlas hymenoptera want als ik de goeie site gevonden heb is hij franstalig. En daar begrijp ik niets van.

Ik blijf er zelf van overtuigd dat het geen aardhommel is, maar beweer ook zeker niet dat het zeker een Later Hommel is. Ik vind de late Hommel er alleen het meest op lijken.

Ik zie hem af en toe nog op dezelfde plek zitten en zal proberen om hem te vangen zodat er wellicht meer te doen is

Groet,
Rick
Bedankt voor de reactie!

Rick Geling