van alles over de Veluwse Dwergooruil

Gestart door Edwin Russer, mei 24, 2010, 08:37:15 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jaap Denee

Citaat van: HJDT op mei 25, 2010, 03:32:39 AM
De vriendelijke eigenaar van de tuin waar de vogel vanavond nog zat te roepen vertelde me dat er door dit mooie uiltje bijna een flinke buurtruzie ontstaan was. De buren dachten dat er een alarm op zijn kippenstal zat dat de hele nacht afging, een andere buurman dacht aan een autoalarm en kon al een aantal nachten erg slecht slapen en gaf ook enkele buren de schuld. Na wat woorden over en weer tussen verschillende partijen zijn er een aantal op uit gegaan om de oorzaak te vinden en kwamen er achter dat het geluid wel van het erf van de bewuste man kwam maar dan uit een boom. Omdat ze er toen nog steeds geen idee van hadden wat het was hebben ze een buurman ingeschakeld die 900 meter verderop woont (en volgens zeggen het geluid vanuit zijn erf kon horen!) en die kende weer mensen die . . .
Hoe een klein vogeltje voor veel tumult kan zorgen.

Ja, een mooi verhaal. Een van de kinderen van de eigenaar van de tuin schijnt gevraagd te hebben of dat geluid naast zijn slaapkamerraam niet uit kon: het was zo hard, hij kon er niet van slapen.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Vincent Hart

Citaat van: g.j.p.gelderblom op mei 25, 2010, 06:30:07 AM
Citaat van: Jan vH op mei 24, 2010, 19:36:01 PM
Maar ik heb nog wel even een vraagje, wanneer zingt zo'n vogel eigenlijk precies? Ik ga eind deze week waarschijnlijk ook weer MUS-en, dus dan is het wel handig om te weten of ze ook vroeg in de ochtend zingen, dan kan ik er dan misschien ook langs.

Van MUS-en heb ik nog nooit gehoord, maar ik weet wel dat Dwergooruilen in principe zingen van avondschemer tot ochtendschemer (zeker in warme nachten), en af en toe zelfs overdag.
Meetnet Urbane Soorten
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Timo Roeke

Nou... ik ben er gisteren ook maar heen gereden. Mijn eerste echte bewuste rit voor een twitch. Volgens mij is het eind nu zoek. Maar wel een hele ervaring om daar met zoveel vogelaars te staan. Maar ik kon het niet helpen om me enigszins schuldig te voelen tegenover die uil. Snap dan ook niet helemaal waarom zoveel mensen onder de daadwerkelijke boom gaan staan terwijl het beest al vanaf 100 meter goed hoorbaar was. Maar dat schijnt een eeuwige discussie te zijn. Kan die mensen het niet kwalijk nemen dat het een nog een tijdje stil hebben willen houden. Lekker afsluiting van het pinksterweekend met plus/min vijftig auto's voor de deur.

Maar de soort staat op de lijst :) Mooie duidelijke waarneming. Vanavond nog even de geluidsregistratie aan mijn waarneming koppelen.

Jaap Denee

Citaat van: Timo Roeke op mei 25, 2010, 09:43:09 AM
Maar ik kon het niet helpen om me enigszins schuldig te voelen tegenover die uil. Snap dan ook niet helemaal waarom zoveel mensen onder de daadwerkelijke boom gaan staan terwijl het beest al vanaf 100 meter goed hoorbaar was.

Die mensen probeerden een glimp op te vangen van de vogel, Timo, iets dat onstaat vanuit eenzelfde soort emotie waardoor jij gisteravond in de auto bent gestapt. Iedereen stond daarbij netjes op de openbare weg (diezelfde weg waar al die auto's overheen reden) en zoals je hebt kunnen zien had de vogel nergens last van (riep namelijk hard en vrolijk door).

En 'wellcome to the club', natuurlijk.  :)
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

frankw

Ehm Timo? De vogel vloog de boom in waar wij onder stonden (langs de weg), niet andersom.
Wat ik niet begrijp is dat er een koekerd was die (zonder de vogel te zien) de boom waar ie in zat ging fotograferen met flits. Dat was vrij kansloos mi. Gelukkig bleef dat bij 1-2 keer. Verder ging het prima lijkt me. :duim:

frankneijts

Dwergooruil is een soort die in Zuid-Europa (geheel vrijwillig..) vaak te vinden is op campings en dorpspleinen waar ze soms maar enkele meters boven de drukbezette en fel verlichte terrastafeltjes in de platanen zitten te roepen en/of de luid zoemende cicades belagen........
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Edwin Russer

Citaat van: Jaap Denee op mei 25, 2010, 08:39:36 AM
Citaat van: HJDT op mei 25, 2010, 03:32:39 AM
De vriendelijke eigenaar van de tuin waar de vogel vanavond nog zat te roepen vertelde me dat er door dit mooie uiltje bijna een flinke buurtruzie ontstaan was. De buren dachten dat er een alarm op zijn kippenstal zat dat de hele nacht afging, een andere buurman dacht aan een autoalarm en kon al een aantal nachten erg slecht slapen en gaf ook enkele buren de schuld. Na wat woorden over en weer tussen verschillende partijen zijn er een aantal op uit gegaan om de oorzaak te vinden en kwamen er achter dat het geluid wel van het erf van de bewuste man kwam maar dan uit een boom. Omdat ze er toen nog steeds geen idee van hadden wat het was hebben ze een buurman ingeschakeld die 900 meter verderop woont (en volgens zeggen het geluid vanuit zijn erf kon horen!) en die kende weer mensen die . . .
Hoe een klein vogeltje voor veel tumult kan zorgen.

Ja, een mooi verhaal. Een van de kinderen van de eigenaar van de tuin schijnt gevraagd te hebben of dat geluid naast zijn slaapkamerraam niet uit kon: het was zo hard, hij kon er niet van slapen.

Je zou er bijna een buks op zetten 8)
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Timo Roeke

Citaat van: Jaap Denee op mei 25, 2010, 10:12:10 AM
Citaat van: Timo Roeke op mei 25, 2010, 09:43:09 AM
Maar ik kon het niet helpen om me enigszins schuldig te voelen tegenover die uil. Snap dan ook niet helemaal waarom zoveel mensen onder de daadwerkelijke boom gaan staan terwijl het beest al vanaf 100 meter goed hoorbaar was.

Die mensen probeerden een glimp op te vangen van de vogel, Timo, iets dat onstaat vanuit eenzelfde soort emotie waardoor jij gisteravond in de auto bent gestapt. Iedereen stond daarbij netjes op de openbare weg (diezelfde weg waar al die auto's overheen reden) en zoals je hebt kunnen zien had de vogel nergens last van (riep namelijk hard en vrolijk door).

En 'wellcome to the club', natuurlijk.  :)
Thanks, hopelijk ben ik in staat mijn échte leven er naast te houden. :)
Diep van binnen snap ik al die mensen ook wel maar ik kreeg er een ongepast gevoel bij. Misschien ben ik gewoon te conservatief of te rookie om de impact op die vogel te kunnen inschatten. Want in hoeverre is (voor de uil) een groep mensen anders dan een kudde runderen onder zijn boom.

michel.wissink

Citaat van: Jaap Denee op mei 25, 2010, 08:39:36 AM

Ja, een mooi verhaal. Een van de kinderen van de eigenaar van de tuin schijnt gevraagd te hebben of dat geluid naast zijn slaapkamerraam niet uit kon: het was zo hard, hij kon er niet van slapen.

Verstoring van een rustende juveniele homo erectus, schandalig!!  :P
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Maico Weites

Citaat van: michel.wissink op mei 25, 2010, 16:20:13 PM
Citaat van: Jaap Denee op mei 25, 2010, 08:39:36 AM

Ja, een mooi verhaal. Een van de kinderen van de eigenaar van de tuin schijnt gevraagd te hebben of dat geluid naast zijn slaapkamerraam niet uit kon: het was zo hard, hij kon er niet van slapen.

Verstoring van een rustende juveniele homo erectus, schandalig!!  :P

Lopen ze daar op de Veluwe echt nog meer dan een half miljoen jaar achter? :rolleye:
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Jan vH

Citaat van: g.j.p.gelderblom op mei 25, 2010, 06:30:07 AM
Citaat van: Jan vH op mei 24, 2010, 19:36:01 PM
Maar ik heb nog wel even een vraagje, wanneer zingt zo'n vogel eigenlijk precies? Ik ga eind deze week waarschijnlijk ook weer MUS-en, dus dan is het wel handig om te weten of ze ook vroeg in de ochtend zingen, dan kan ik er dan misschien ook langs.

Van MUS-en heb ik nog nooit gehoord, maar ik weet wel dat Dwergooruilen in principe zingen van avondschemer tot ochtendschemer (zeker in warme nachten), en af en toe zelfs overdag.
Tellen voor het MUS-project (Meetnet Urbane Soorten) van SOVON, dus stadsvogels tellen. Het is de bedoeling dat je dan rond zonsopgang gaat beginnen, dus een uurtje eerder uit bed is ook niet erg. Dan ben ik waarschijnlijk een half uurtje voor zonsopgang, dus dat moet lukken.

Ik heb hem trouwens ook gisteravond gehoord, ik ben alleen wel vroeg weer weg gegaan, dus ik heb hem niet gezien.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

frankw

Citaat van: m.weites op mei 25, 2010, 16:39:58 PM
Citaat van: michel.wissink op mei 25, 2010, 16:20:13 PM
Citaat van: Jaap Denee op mei 25, 2010, 08:39:36 AM

Ja, een mooi verhaal. Een van de kinderen van de eigenaar van de tuin schijnt gevraagd te hebben of dat geluid naast zijn slaapkamerraam niet uit kon: het was zo hard, hij kon er niet van slapen.

Verstoring van een rustende juveniele homo erectus, schandalig!!  :P

Lopen ze daar op de Veluwe echt nog meer dan een half miljoen jaar achter? :rolleye:

In die hoek wel. ;) ;D

nielsyese

Citaat van: frankw op mei 25, 2010, 18:13:44 PM
Citaat van: m.weites op mei 25, 2010, 16:39:58 PM
Citaat van: michel.wissink op mei 25, 2010, 16:20:13 PM
Citaat van: Jaap Denee op mei 25, 2010, 08:39:36 AM

Ja, een mooi verhaal. Een van de kinderen van de eigenaar van de tuin schijnt gevraagd te hebben of dat geluid naast zijn slaapkamerraam niet uit kon: het was zo hard, hij kon er niet van slapen.

Verstoring van een rustende juveniele homo erectus, schandalig!!  :P

Lopen ze daar op de Veluwe echt nog meer dan een half miljoen jaar achter? :rolleye:

In die hoek wel. ;) ;D
;D ;D
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Vincent Hart

Maar ja, 'ze' ontdekken wel mooi een dwergooruil waar veel mensen van hebben kunnen genieten ... Homo alertus dus in elk geval ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jarinka

Citaat van: vincenthart op mei 25, 2010, 21:20:56 PMMaar ja, 'ze' ontdekken wel mooi een dwergooruil waar veel mensen van hebben kunnen genieten ... Homo alertus dus in elk geval ;)
Maar eerst schelden de buren elkaar uit omdat ze het zo'n rotgeluid vinden :P
Groeten, Jarinka Heijink

Tinok

Was dat vorig jaar in Katwijk ook niet het geval? Dat het personeel van de inrichting waar ie zat al dagen dacht dat er een autoalarm af ging? Of was dat een ander soort uil?
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Rein Genuït

Citaat van: Tinok op mei 25, 2010, 21:25:29 PM
Was dat vorig jaar in Katwijk ook niet het geval? Dat het personeel van de inrichting waar ie zat al dagen dacht dat er een autoalarm af ging? Of was dat een ander soort uil?

Klopt, zelfde gedachte daar.
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

Jarinka

Groeten, Jarinka Heijink

Theovanv

Klopt, hij was even na half tien al te zien en kort te horen op die plek. Vanaf zo ongeveer tien uur aan een stuk door roepend op de bekende plek. Erg gaaf!


http://waarneming.nl/sound/view/4312
Theo van Veenendaal

RWester

Gisteravond al vroeg kort leuk kunnen zien in bomen langs de weg, zo'n 100m van de boerderij waar ie doorgaans zit. Overigens trok ook nu de uil zich niets aan van de vogelaars onder de boom, die door de bewoners van het erf zelfs uitgenodigd werden om iets dichterbij te komen. Het bleek ondertussen al een hele buurthappening, erg gezellig!
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Jord

Kwam de blauwe BMW van een testosteronrijke Veluwnaar gisteren ook weer een paar keer langs scheuren?
Jord Ingenbleek

www.waarneminghoorn.nl

Jarinka

Te zien? Heb je hem langs zien vliegen, of ook echt rustig zien zitten in een boom? Geweldig gaaf :duim:!
Groeten, Jarinka Heijink

frankw

Citaat van: Jord op mei 26, 2010, 07:47:38 AM
Kwam de blauwe BMW van een testosteronrijke Veluwnaar gisteren ook weer een paar keer langs scheuren?

Vond je m niet stoer? Ik was diep onder de indruk. ;)

Guus Peterse

Citaat van: Jarinka op mei 26, 2010, 08:46:11 AMTe zien? Heb je hem langs zien vliegen, of ook echt rustig zien zitten in een boom?
Een aantal mensen heeft de uil echt rustig zien zitten in een boom. Op een paar meter afstand, op ooghoogte. Inderdaad geweldig gaaf!
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Sander Bot

Citaat van: Jord op mei 26, 2010, 07:47:38 AM
Kwam de blauwe BMW van een testosteronrijke Veluwnaar gisteren ook weer een paar keer langs scheuren?

Nee, zo' n auto huren was best prijzig, dus ik heb het alleen bij de eerste avond gehouden.

HJDT

Het kan overigens ook geen kwaad om te letten op Steenuilen en Kerkuilen. Gisteravond zat er een Kerkuil te roepen waarop weer een Steenuil reageerde. Volgens de bewoner zitten er vlak in de buurt ook Bosuilen. Daarnaast had ik langs de A1 vlak na de kruising met de A30 ook nog een jagende Kerkuil. Opletten dus als je tevreden naar huis rijd. . . Voor de exacte plekken zie mijn waarnemingen.
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Guus Peterse

Citaat van: HJDT op mei 26, 2010, 12:30:50 PM
Het kan overigens ook geen kwaad om te letten op Steenuilen en Kerkuilen. Gisteravond zat er een Kerkuil te roepen waarop weer een Steenuil reageerde. Volgens de bewoner zitten er vlak in de buurt ook Bosuilen. Daarnaast had ik langs de A1 vlak na de kruising met de A30 ook nog een jagende Kerkuil. Opletten dus als je tevreden naar huis rijd. . . Voor de exacte plekken zie mijn waarnemingen.
Ik heb er gisteren op de fiets terug naar Barneveld speciaal op gelet. Geen kerkuil helaas. Wel roepende jonge ransuil.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Timo Roeke

Citaat van: HJDT op mei 26, 2010, 12:30:50 PM
Het kan overigens ook geen kwaad om te letten op Steenuilen en Kerkuilen. Gisteravond zat er een Kerkuil te roepen waarop weer een Steenuil reageerde. Volgens de bewoner zitten er vlak in de buurt ook Bosuilen. Daarnaast had ik langs de A1 vlak na de kruising met de A30 ook nog een jagende Kerkuil. Opletten dus als je tevreden naar huis rijd. . . Voor de exacte plekken zie mijn waarnemingen.
Ik had op de terugweg ook een jagende kerkuil.

Bram Rijksen

Citaat van: frankneijts op mei 25, 2010, 11:02:25 AM
Dwergooruil is een soort die in Zuid-Europa (geheel vrijwillig..) vaak te vinden is op campings en dorpspleinen waar ze soms maar enkele meters boven de drukbezette en fel verlichte terrastafeltjes in de platanen zitten te roepen en/of de luid zoemende cicades belagen........

Ach ja, dát waren nog eens ideale vogelexcursies: 's avonds bij 25 graden celsius op het kerkpleintje van een willekeurig mediteraans dorpje, vanachter een glas bier flanerende mediteriaansen beoordelen, en ondertussen hopen dat dat fluitende beest vlak boven je hoofd niet vanuit die plataan in je glas zou poepen..
Omdat ik de voorkeur van dit uiltje voor dit soort locaties deel, ben ik dit jaar extra gemotiveerd om eens wat vaker 's avonds bij warm weer het terras op het locale dorpsplein te bezoeken.

Jan vH

De vogel heeft ook de lokale kranten gehaald. In de Barneveldse Krant staat een leuk stukje en ook in de Barneveld Vandaag stond een artikel, die laatste is nog niet online. Op de foto sta ik trouwens niet, in de Barneveld Vandaag wel.  :)
Jan van Harten
Validator Plantengallen