van alles over de Veluwse Dwergooruil

Gestart door Edwin Russer, mei 24, 2010, 08:37:15 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jan vH

Citaat van: Edwin Russer op mei 24, 2010, 08:37:15 AM
Ook niet verkeerd!

http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=21436&page=1
Zeker niet verkeerd, ik ga binnenkort maar eens een kijkje nemen! Het is minder dan 10 km, dus dat moet te doen zijn! Mooie soort voor de gemeente Barneveld.
Jan van Harten
Validator Plantengallen


Rein Genuït

Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

HPM

Citaat van: rlhgenuit op mei 24, 2010, 09:39:11 AM
zeker gaaf en met foto

http://waarneming.nl/waarneming/view/48182321

Als dat beest wist wat hem te wachten stond zou hij waarschijnlijk ogenblikkelijk vertrekken.
Honderduizend keer in de bek geflitst worden lijkt me geen pretje voor een nachtvogel.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Rein Genuït

Citaat van: HPM op mei 24, 2010, 09:45:55 AM
Citaat van: rlhgenuit op mei 24, 2010, 09:39:11 AM
zeker gaaf en met foto

http://waarneming.nl/waarneming/view/48182321

Als dat beest wist wat hem te wachten stond zou hij waarschijnlijk ogenblikkelijk vertrekken.
Honderduizend keer in de bek geflitst worden lijkt me geen pretje voor een nachtvogel.

--
Groeten, Herman van der Meer

Vogel zit op een niet toegankelijke lokatie dus dat zal wel meevallen, overtreders gewoon kielhalen  :police:
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

HPM

En ook de mensen die het wagen om geluid af te draaien. Ook dat werkt verstorend.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Jan vH

Citaat van: rlhgenuit op mei 24, 2010, 09:47:57 AM
Citaat van: HPM op mei 24, 2010, 09:45:55 AM
Citaat van: rlhgenuit op mei 24, 2010, 09:39:11 AM
zeker gaaf en met foto

http://waarneming.nl/waarneming/view/48182321

Als dat beest wist wat hem te wachten stond zou hij waarschijnlijk ogenblikkelijk vertrekken.
Honderduizend keer in de bek geflitst worden lijkt me geen pretje voor een nachtvogel.

--
Groeten, Herman van der Meer

Vogel zit op een niet toegankelijke lokatie dus dat zal wel meevallen, overtreders gewoon kielhalen  :police:
Ik weet wel bijna zeker dat de fotograaf van deze foto toestemming had. Ik hoop inderdaad wel dat de uil niet te veel verstoord wordt.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

HPM

Citaat van: Jan vH op mei 24, 2010, 09:52:16 AM
Ik weet wel bijna zeker dat de fotograaf van deze foto toestemming had. Ik hoop inderdaad wel dat de uil niet te veel verstoord wordt.

Het beest moet helemáál niet verstoord worden.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Jan vH

Citaat van: HPM op mei 24, 2010, 09:58:41 AM
Citaat van: Jan vH op mei 24, 2010, 09:52:16 AM
Ik weet wel bijna zeker dat de fotograaf van deze foto toestemming had. Ik hoop inderdaad wel dat de uil niet te veel verstoord wordt.

Het beest moet helemáál niet verstoord worden.

--
Groeten, Herman van der Meer
Als er tientallen mensen op de weg staan zal hij er ook wel een beetje last van hebben, maar meer moet inderdaad niet.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

HPM

Citaat van: Jan vH op mei 24, 2010, 10:05:03 AM
Citaat van: HPM op mei 24, 2010, 09:58:41 AM
Citaat van: Jan vH op mei 24, 2010, 09:52:16 AM
Ik weet wel bijna zeker dat de fotograaf van deze foto toestemming had. Ik hoop inderdaad wel dat de uil niet te veel verstoord wordt.

Het beest moet helemáál niet verstoord worden.

--
Groeten, Herman van der Meer
Als er tientallen mensen op de weg staan zal hij er ook wel een beetje last van hebben, maar meer moet inderdaad niet.
Als die mensen dan ook eens noteren wat ze horen en zien dan heeft het ook nog wat nut.
Waarvandaan roept hij? Hoe vaak, hoe lang? Waar jaagt hij? Zijn er aanwijzingen voor broeden (aanvoer van voedsel bijvoorbeeld)?

--
Groeten, Herman vander Meer

Herman van der Meer

Rikstar

in het verleden zijn geen lessen getrokken dus ik ben bang dat ook bij dit beest gewoon zal gebeuren helaas :(

Citaat van: HPM op mei 24, 2010, 09:51:37 AM
En ook de mensen die het wagen om geluid af te draaien. Ook dat werkt verstorend.

--
Groeten, Herman van der Meer
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Jarinka

Als ik m'n ouders zover kan krijgen ga ik vanavond bij de DOuil kijken.
We kunnen de verstoring tot het minimum beperken, maar dan moeten we elkaar erop aanspreken. Zie/hoor je iets dat niet door de beugel kan, stap erop af! Zo houden we het twitchen leuk voor iedereen, óók voor de vogel.
Groeten, Jarinka Heijink

Folkert Jan

Citaat van: Rikstar op mei 24, 2010, 10:27:11 AM
in het verleden zijn geen lessen getrokken dus ik ben bang dat ook bij dit beest gewoon zal gebeuren helaas :(

Citaat van: HPM op mei 24, 2010, 09:51:37 AM
En ook de mensen die het wagen om geluid af te draaien. Ook dat werkt verstorend.

--
Groeten, Herman van der Meer

excursie ruigpootuil was toch prima verlopen?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Rickschonewille

Gewoon als er iemand geluid afspeelt, of de vogel op welke manier dan ook verstoort. Dan gewoon z'n foto op de beginpagina zetten met z'n naam derbij. Dan laat elke fotograaf/vogelaar het wel om iets te flikken...

frankw

Geflitste foto's maken vind ik een kwalijke zaak, je ziet dat zo vaak bij Uilen. Zo jammer. :police: Maar goed 1 enkele foto als (aanvullend) bewijs in deze lijkt me geen probleem. Mooi dat de vogel op een afgesloten gedeelte zit dan hoeft ie zich daar geen zorgen over te maken. :duim:

frankw

Citaat van: Rikstar op mei 24, 2010, 10:27:11 AM
in het verleden zijn geen lessen getrokken dus ik ben bang dat ook bij dit beest gewoon zal gebeuren helaas :(

Citaat van: HPM op mei 24, 2010, 09:51:37 AM
En ook de mensen die het wagen om geluid af te draaien. Ook dat werkt verstorend.

--
Groeten, Herman van der Meer
Bij de vogel in Noordwijk is er niet gefotografeerd en is er niet getaped naar mijn weten. Iig niet toen ik er was.

dupont

Als die mensen dan ook eens noteren wat ze horen en zien dan heeft het ook nog wat nut.
Waarvandaan roept hij? Hoe vaak, hoe lang? Waar jaagt hij? Zijn er aanwijzingen voor broeden (aanvoer van voedsel bijvoorbeeld)?

--
Groeten, Herman vander Meer


Het vaststellen waar de vogel jaagt en of hij broedt inclusief aanvoer van voedsel lijkt mij redelijk kansloos zonder een giga BOUWLAMP neer te zetten. En het dunkt mij dat wij dat niet willen. Overigens is er bij mijn weten nog nooit een broedgeval van de DOU in NL vastgesteld. De kans hierop lijkt mij 0,000001...%. Om in dichtvorm af te sluiten: een held die dat vaststelt.
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

frankcoenjaerts

Foto weer weg  :'(

Ik zou zeggen gewoon terug plaatsen, kan iedereen meegenieten en heeft niemand meer een (toegegeven, toch al niet zo heel sterk) argument zelf aan het flitsen te slaan  :angel: :angel:  - of staat hierover iets van verbiedende aard in de regeltjes ?
Met vriendelijke groeten,

Frank

andrevanreenen

Ik kan de foto wel terugzetten. Er is niet geflitst, wel een zaklantaarn idd. Maar de vogel trok zich hier niets van aan.

Wel een toppertje.
Misschien tot vanavond.

Jaap Denee

Hm, ik had hem nog niet in Gelderland. Leuke inhaler.

En begrijp ik het nu goed dat ik nu vanavond mijn groot(xenon)licht moet dimmen voordat ik vanaf de Kootwijkerdijk de hoek om kom rijden of is dat nog wel toegestaan?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

laatvlieger

Citaat van: andrevanreenen op mei 24, 2010, 13:45:34 PM
Ik kan de foto wel terugzetten. Er is niet geflitst, wel een zaklantaarn idd. Maar de vogel trok zich hier niets van aan.

Wel een toppertje.
Misschien tot vanavond.
Graag weer terugplaatsen. Is mooi bewijsmateriaal en betekent inderdaad dat er voor de anderen geen noodzaak meer is om het exemplaar vast te leggen. Is ook de eerste foto van deze soort op waarneming.nl en in die zin ook voor determinatiedoeleinden en voor documentatie wellicht van belang.

Zolang er netjes is gewerkt en de waarnemer zich kan verantwoorden t.o.v. de overige waarnemers lijkt mij er niet zoveel aan de hand. Het wordt pas kwalijk als tientallen waarnemers gaan fotograferen of permanent geluid afspelen. Dat moet je zien te voorkomen, zoals netjes is gedaan bij de Dwergooruil in Noordwijk en naar ik begreep bij de Ruigpootuilen in Drenthe. We kunnen het wel!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Jaap Denee

Citaat van: laatvlieger op mei 24, 2010, 14:08:38 PM
... en in die zin ook voor determinatiedoeleinden en voor documentatie wellicht van belang.

Het eerste argument vind ik mager, Wouter, het tweede... nou ja, vooruit.  ;)

Tot vanavond iedereen (gezellig).
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

HPM

Citaat van: dupont op mei 24, 2010, 12:45:38 PM
CiteerAls die mensen dan ook eens noteren wat ze horen en zien dan heeft het ook nog wat nut.
Waarvandaan roept hij? Hoe vaak, hoe lang? Waar jaagt hij? Zijn er aanwijzingen voor broeden (aanvoer van voedsel bijvoorbeeld)?

--
Groeten, Herman vander Meer

Het vaststellen waar de vogel jaagt en of hij broedt inclusief aanvoer van voedsel lijkt mij redelijk kansloos zonder een giga BOUWLAMP neer te zetten. En het dunkt mij dat wij dat niet willen. Overigens is er bij mijn weten nog nooit een broedgeval van de DOU in NL vastgesteld. De kans hierop lijkt mij 0,000001...%. Om in dichtvorm af te sluiten: een held die dat vaststelt.
Tja, als iedereen alleen maar gezellig op een kluitje langs de kant van de weg zijn lijst der lijsten staat vol te scoren wordt er natuurljk nooit iets vastgesteld. Dan komt het allemaal neer op een enkele lokale vogelaar die wél iets meer wil weten dan alleen maar dat het een Zeer Zeldzame Soort is.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Jaap Denee

#24
Citaat van: HPM op mei 24, 2010, 14:22:07 PM
... Tja, als iedereen alleen maar gezellig op een kluitje langs de kant van de weg zijn lijst der lijsten staat vol te scoren wordt er natuurljk nooit iets vastgesteld. ...
--
Groeten, Herman van der Meer

Niet zo ontzettend chargeren, Herman. Het gros staat niet alleen maar gezellig op een kluitje langs de weg te scoren, maar zit ook gezellig de rest van de dag op het forum van waarneming.nl allerlei zaken 'vast te stellen'... Ik kan het weten.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

jvdlaan

Citaat van: HPM op mei 24, 2010, 14:22:07 PM
Citaat van: dupont op mei 24, 2010, 12:45:38 PM
CiteerAls die mensen dan ook eens noteren wat ze horen en zien dan heeft het ook nog wat nut.
Waarvandaan roept hij? Hoe vaak, hoe lang? Waar jaagt hij? Zijn er aanwijzingen voor broeden (aanvoer van voedsel bijvoorbeeld)?

--
Groeten, Herman vander Meer

Het vaststellen waar de vogel jaagt en of hij broedt inclusief aanvoer van voedsel lijkt mij redelijk kansloos zonder een giga BOUWLAMP neer te zetten. En het dunkt mij dat wij dat niet willen. Overigens is er bij mijn weten nog nooit een broedgeval van de DOU in NL vastgesteld. De kans hierop lijkt mij 0,000001...%. Om in dichtvorm af te sluiten: een held die dat vaststelt.
Tja, als iedereen alleen maar gezellig op een kluitje langs de kant van de weg zijn lijst der lijsten staat vol te scoren wordt er natuurljk nooit iets vastgesteld. Dan komt het allemaal neer op een enkele lokale vogelaar die wél iets meer wil weten dan alleen maar dat het een Zeer Zeldzame Soort is.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman, al die mooie veldgidsen zijn door twitchers gemaakt. Zonder die twitchers zou je niet weten hoe bepaalde vogels er uitzien, hoe je ze op leeftijd moet brengen, waar ze voorkomen enzovoort. Dat er vanavond een hoop mensen die uil op hun lijst gaan plaatsen, is natuurlijk niet relevant. Net zo relevant als mensen die op 2e pinksterdag naar een woonboulevard gaan. Maar dat moeten ze lekker voor zichzelf weten.
Natuurlijk zal bij deze Dwergooruil weer een paar vogelaars zijn met geluidsopnameapparatuur die weer langdurige opnamen zullen gaan maken waar we allemaal in de toekomst weer wat zullen hebben. En hoewel het nooit een vrijbrief mag zijn om altijd maar te gaan fotograferen als doel op zich, ben ik blij dat deze vogel gefotografeerd is, de eerste wilde ooit in NL (de vorige ex waren vangsten, vondsten of gewoon niet te fotograferen).
En ik zal ook gaan kijken als ik in de gelegenheid ben (niet vanavond want ik moet dinsdag weer 6 uur op), met mijn infraroodkijker hoop ik hem te zien (en met mij vele anderen), maar ik zal me gedragen. En waarom ga ik kijken? Gewoon omdat hij er zit (vrij naar George Mallorey)!

ArjenDrost †

Het wordt steeds leuker. We gaan nu al een verstoringsdiscussie krijgen voordat er uberhaupt sprake is van verstoring door twitchers :)

Rob Halff

#27
Ronduit belachelijk dat deze vogel d.m.v. een zaklantaarn gefotografeerd is! Hoe geef je het goede voorbeeld aan de rest? De foto wordt ook nog eens geplaatst, en er komt bij te staan 'plek niet vrij toegankelijk' privé terrein! Nou, volgens mij lok je door deze aktie alleen maar uit dat er meer mensen ook een foto willen maken en ook met een zaklamp daar gaan staan schijnen. Gevolg: grote kans op verstoring van de vogel die straks misschien weg is, en dat andere mensen terleurgesteld voor niks heen gaan de komende dagen.

Tuurlijk is een foto voor de CDNA of voor in Dutch Birding een keer mooi om aan te kunnen tonen dat er voor het eerst een wilde vogel in NL gefotografeerd is, maar om nou te zeggen dat deze aktie de schoonheidsprijs verdient....nee niet echt, maar dat is mijn mening.

Justin Jansen

Is de foto nog ergens te zien? Gaaf dat er eindelijk eens een vogel levend en wel gefotografeerd is in Nederland!
M.v.g., Justin Jansen


Edwin Russer

Citaat van: Justin Jansen op mei 24, 2010, 16:22:25 PM
Is de foto nog ergens te zien? Gaaf dat er eindelijk eens een vogel levend en wel gefotografeerd is in Nederland!

http://waarneming.nl/soort/photos/1553
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2