Als die mensen dan ook eens noteren wat ze horen en zien dan heeft het ook nog wat nut.
Waarvandaan roept hij? Hoe vaak, hoe lang? Waar jaagt hij? Zijn er aanwijzingen voor broeden (aanvoer van voedsel bijvoorbeeld)?
--
Groeten, Herman vander Meer
Het vaststellen waar de vogel jaagt en of hij broedt inclusief aanvoer van voedsel lijkt mij redelijk kansloos zonder een giga BOUWLAMP neer te zetten. En het dunkt mij dat wij dat niet willen. Overigens is er bij mijn weten nog nooit een broedgeval van de DOU in NL vastgesteld. De kans hierop lijkt mij 0,000001...%. Om in dichtvorm af te sluiten: een held die dat vaststelt.
Tja, als iedereen alleen maar gezellig op een kluitje langs de kant van de weg zijn lijst der lijsten staat vol te scoren wordt er natuurljk nooit iets vastgesteld. Dan komt het allemaal neer op een enkele lokale vogelaar die wél iets meer wil weten dan alleen maar dat het een Zeer Zeldzame Soort is.
--
Groeten, Herman van der Meer
Herman, al die mooie veldgidsen zijn door twitchers gemaakt. Zonder die twitchers zou je niet weten hoe bepaalde vogels er uitzien, hoe je ze op leeftijd moet brengen, waar ze voorkomen enzovoort. Dat er vanavond een hoop mensen die uil op hun lijst gaan plaatsen, is natuurlijk niet relevant. Net zo relevant als mensen die op 2e pinksterdag naar een woonboulevard gaan. Maar dat moeten ze lekker voor zichzelf weten.
Natuurlijk zal bij deze Dwergooruil weer een paar vogelaars zijn met geluidsopnameapparatuur die weer langdurige opnamen zullen gaan maken waar we allemaal in de toekomst weer wat zullen hebben. En hoewel het nooit een vrijbrief mag zijn om altijd maar te gaan fotograferen als doel op zich, ben ik blij dat deze vogel gefotografeerd is, de eerste wilde ooit in NL (de vorige ex waren vangsten, vondsten of gewoon niet te fotograferen).
En ik zal ook gaan kijken als ik in de gelegenheid ben (niet vanavond want ik moet dinsdag weer 6 uur op), met mijn infraroodkijker hoop ik hem te zien (en met mij vele anderen), maar ik zal me gedragen. En waarom ga ik kijken? Gewoon omdat hij er zit (vrij naar George Mallorey)!