Orpheusspotvogel Bisschopsvelden Kampina

Gestart door Ruud van Dongen, mei 23, 2010, 18:20:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ruud van Dongen

Hallo,

Ik ben erg geinteresseerd in geluidsopnames en/of foto's van de Orpheusspotvogel bij de Bisschopsvelden-Kampina.
Heeft iemand die gemaakt of weet je iemand die ze gemaakt heeft.

groetjes
Ruud van Dongen

HPM

Herman van der Meer

Rickschonewille

Citaat van: HPM op mei 23, 2010, 18:34:50 PM
Staat op Waarneming.nl

--
Groeten, Herman van der Meer

Eve een wilde vraag aan iemand die de Orpheusspotvogel goed kent. Is dit wel een Orpheusspotvogel die getapet is. Zelf vind ik het erg moeilijk omdat de kwaliteit niet echt goed is...

Ruud van Dongen

De (overigens matige) opnames van Ton Lakeman op 20 mei 2010 betreffen 100% zeker Bosrietzanger.

groet
Ruud

HPM

Citaat van: Rickschonewille op mei 23, 2010, 18:38:25 PM
Citaat van: HPM op mei 23, 2010, 18:34:50 PM
Staat op Waarneming.nl

--
Groeten, Herman van der Meer

Eve een wilde vraag aan iemand die de Orpheusspotvogel goed kent. Is dit wel een Orpheusspotvogel die getapet is. Zelf vind ik het erg moeilijk omdat de kwaliteit niet echt goed is...

De opnamen zijn inderdaad bar slecht, maar het zou kunnen. Zou ook kunnen van niet. Een Merel op de achtergrond is beter te herkennen. Er zitten ook een paar harde fluittonen in die ik niet kan verklaren. Misschien zijn die ook wel van iets anders.
Er wordt door een heleboel mensen een Orpheusspotvogel geclaimd (door slechts twee als onzeker), maar voor zover IK kan zien en horen is er onvoldoende bewijs voor aangevoerd.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: Ruud van Dongen op mei 23, 2010, 18:58:37 PM
De (overigens matige) opnames van Ton Lakeman op 20 mei 2010 betreffen 100% zeker Bosrietzanger.

groet
Ruud

Hoe weet je dat 100% zeker? Toch niet op basis van de geluidsopnamen, neem ik aan.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Ruud van Dongen

Ja toch wel op basis van de opname.

Ik durf mezelf wel een redelijk goede kennis toe te dichten wat betreft Orpheus.
Wij zijn in Limburg nu voor het tweede jaar op rij bezig met onderzoek naar de soort ivm uitbreiding Orpheus, afname Spotvogel. Afgelopen week heb ik er nog eentje in de hand gehad.
De afgelopen jaren heb ik 38 Orpheusen in Nederland gehoord en gezien, waarvan ik er zo'n 27 zelf ontdekt heb (zie onder andere waarneming.nl). Ik werk dan ook (broedvogelkarteringen) in de goede provincie voor de soort nl Limburg. Ook in Brabant heb ik er inmiddels drie gevonden, waaronder eentje gisteren, die ik helaas nog niet kan vrijgeven ivm de kwetsbaarheid van het gebied.
Ook op basis van de slechte opname durf ik met grote zekerheid te beweren dat de opname toch echt Bosrietzanger laat horen.

groet
Ruud van Dongen

HPM

Ik kan me voorstellen dat je met je ervaring zegt dat het geen Orpheusspotvogel is,
maar ik kan met er met mijn grote Bosrietzangerervaring geen zekere Bosrietzanger
van maken. Het zou misschien wel die fluittonen waar ik het over had kunnen verklaren.

Ik blijf me erover verbazen dat zoveel mensen een zeer zeldzame vogel als zeker opvoeren
terwijl ze er geen enkel uitsluitend bewijs voor hebben.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Ruud van Dongen

Ik geef je helemaal gelijk. Het verbaasd mij ook dat er nog geen enkele foto (meestal toch gemakkelijk bij Orpheus) of geluidsopname (nog gemakkelijker) bekend is. Ik heb inmiddels de afgelopen drie dagen c. 18 uur op de plek doorgebracht en buiten Bosrietzangers niets gehoord (uiteraard wel Merel, Tuinfluiter, Grasmus enz.). Vreemd was het wel dat iedere keer dat ik een uurtje weg was de vogel werd waargenomen. Vandaar mijn interesse voor stevig bewijs.
Wat betreft Bosrietzangerervaring. Die heb ik door mijn dagelijkse karteerwerkzaamheden (al 19 jaar) wel opgedaan. Ik kan eventueel een uitgebreide analyse maken van de gewraakte opnames. Voorlopig heb ik ze even opgepoetst met een geluidsbewerkingsprogramma en hoorde eigenlijk geen enkele toon die mij niet aan Bosrietzanger deed denken. Vooral de rollertjes en smakkende tonen zijn karakteristiek. De hoge uithalen ken ik ook van Bosriet en heb ik de afgelopen dagen ook gehoord bij de Bosrietzanger die daar ter plaatse zit in de lage struikjes, de sloot aan de overkant en die af entoe in de Essen aan het foerageren was. Ook zong hij een tijdje wat hoger in de Elzen wat dieper in het terrein.

groet
Ruud van Dongen

HPM

Bosrietzanger zou inderdaad kunnen en is in ieder geval waarschijnlijker, maar voor mij is het geluid ook daarvoor te slecht om het met zekerheid te zeggen, ook na opwaarderen. Gezien de slechte kwaliteit van de opnamen en de grote variatie bij Bosriet zal een spectrogram misschien geen Bosriet kunnen bevestigen maar mogelijk wel een Orpheus uit kunnen sluiten. Probleem is ook dat het mij niet duidelijk is of alle geluiden bij dezelfde vogel horen omdat een groot deel van de samenhang uit het geluid is.
Ik zal zo eens kijken.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

frankneijts

Heb in elk geval bij alle waarnemingen van dit geval commentaar gezet en gevraagd om overtuigend bewijs pro Orpheus.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Ik heb gekeken. Bosriet, Spot en Orpheus zijn in spectrogram prima van elkaar te onderscheiden,
maar van die veronderstelde Orpheus kan ik echt niks maken. Het geluid is ook afgetopt op 4 khz,
terwijl je 9 of 10 zou moeten hebben. Vandaar waarschijnlijk dat gebrek aan samenhang.
Ook vergelijken met alleen de onderste 4 khz van de goede opnamen bracht me niet verder.
Ik geef het op. Hooguit een onzekere Bosrietzanger.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

HPM

Citaat van: frankneijts op mei 23, 2010, 20:44:53 PM
Heb in elk geval bij alle waarnemingen van dit geval commentaar gezet en gevraagd om overtuigend bewijs pro Orpheus.
Dat lijkt mij heel goed. Maar als er meer komt is het wel achteraf en daardoor minder betrouwbaar.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

rombout

Maar het beest van de opnames is toch gewoon 100% zeker een Bosriet? Ik hoor heel duidelijk die o zo karakteristieke frrt en prrrt-geluiden. Hij mag voor mij op zekere Bosriet, ik begrijp de twijfel niet zo. Wel jammer voor al die vogelaars, maar dan hadden ze hem ook maar beter moeten documenteren.
Vriendelijke groeten
Rombout de Wijs
http://www.home.zonnet.nl/myotis2/

joephooymans

Hallo,

Ik ben vandaag op de plek van de Orpheusspotvogel geweest, maar heb alleen duidelijk een bosrietzanger gehoord. Verder niks wat op een Orpheusspotvogel lijkt gehoord.

Groeten,

Joep Hooymans
Joep Hooymans

frankneijts

Als ik de voorlopig eerste reacties op mijn commentaar lees, zijn er ook waarnemers die de bewuste vogel met een Spotvogel hebben verward (zowel Bosriet als Spotvogel zijn op de waarnemingsplek aanwezig). Tot dusverre nog geen protesren, er is er zelfs al 1 verdwenen..... De vogel van de opname is ook in mijn oren overigens een prima Bosrietzanger....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'