Hoofdmenu

Zwart-rood soldaatje

Gestart door Auratus, mei 23, 2010, 22:14:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Auratus

Ik las net in een ander topic dat de geel/oranje soldaatjes niet vanaf een foto op naam zijn te brengen. Geldt dat ook voor deze zwart rode, of is deze wel te doen?

B.v.d.
Groet,

Jan

Arp

hoi Jan,

De beesten met een zwarte kop, rood-zwart halsschild en zwarte dekschilden zijn normaal soortvan te doen naar het schijnt:

  • Halsschild zwart met smalle heldere (wit-oranje-rood) zijranden en zwarte poten; C. paradoxa/obscura (die twee op basis van genitaal, maar daar hebben we een verzamelsoort voor).
  • Halsschild rood met zwarte vlek aan de voorrand van het halsschild en zwarte poten: C. fusca
  • Halsschild rood met zwarte, vaak hartvormige vlek in het midden die de voorrand niet raakt en poten met rood op de dijen: C. rustica
Maar let op: Dat zijn de "standaarduitvoeringen". Alle kleuring is nogal variabel.

Vanwege het rood aan de achterrand van het halsschild zou ik onder het motto "gezellig meepuzzelen" deze niet als obscura/paradoxa inschatten, maar één van de andere twee met een extreem met zwart dichtgegroeid halsschild. Op het eerste gezicht dacht ik dat ik rood op de benen zag, maar denk na beter kijken toch dat dit misleidend was (weerschijn, vuil?). Ook de manier waarop de het zwart op het halsschild vooraan aansluit doet me wat meer fusca vermoeden.

Kortom, ik denk dat het waarschijnlijk een hele donkere fusca is, maar ik denk ook dat de keverkenners me dan uitlachen en me met een terechte "sp." vriendelijk om de oren zullen slaan  ;D

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Auratus

Oke Arp,

Bedankt voor je uitgebreide en duidelijke verhaal. Het beest wat hierboven staat is dus eigenlijk niet te doen. Hooguit een onzekere C. fusca.

Het onderstaande beest (van een heel andere locatie overigens) is dan wel een zekere C. fusca neem ik aan. Als dat het geval is, heb ik in ieder geval weer iets van jou geleerd  ;D
Groet,

Jan

Arp

Voor zover mijn wereldbeeld niet aanstonds door één of andere keverkenner onderuit gehaald gaat worden zou dat inderdaad fusca moeten zijn ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Auratus

Nou, dan zullen we je wereldbeeld maar eens gaan testen Arp, want ik ga hem invoeren als C. fusca.
Groet,

Jan