Ze hadden d'r zin in! (18+)

Gestart door Floppie, mei 23, 2010, 15:35:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Floppie

Hallo allemaal,

Tijdens mijn ronde in Thijsse's hof trof ik ineens in struikje waarin allerlei lieveheerstbeestjes aan, die zich volgens mij aan het voortplanten waren.

Vraag 1:
Welke lieveheerstbeestjes zijn het?

Vraag 2:
1) Zijn een paar van de combinaties niet wat vreemd?
2) Wat voor soort lhb komt daar dan weer uit voort?

Foto1 = 2 dezelfde
Foto2 = denk ik 2 verschillende
Foto3 = lijkt me duidelijk  ;D

Gr. Floppie

Arp

Hoi Marleen,

Tja, dat doen ze...

Allemaal Veelkleurig Aziatisch Lieveheersbeestje - in verschillende kleurvormen, geen vreemdgangers dus ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Floppie

Sommige hebben toch ook specifiekere namen?

Arp

Citaat van: Floppie op mei 23, 2010, 18:02:13 PM
Sommige hebben toch ook specifiekere namen?
Uhm ... hadden we die niet kort geleden al voor je uitgewerkt? ;)

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=105466.msg716600.html#msg716600

De oranje kevers met zwarte punten op deze serie foto's zijn dus de kleurvorm "succinea" het koppeltje met twee dezelfde zou je dus daar in kunnen voeren.

De zwarte is niet te beoordelen omdat er een "succinea" bovenop de eventuele achterste rode vlekken zit - kan dus in principe zowel "conspicua" (alleen twee voorste rode vlekken) als "spectabilis" (vier rode vlekken), zijn waarbij de uitleg uit het gelinkte draadje gek genoeg nog steeds geldt: Als je een Har.axy. ziet die eruit ziet als "conspicua" (twee vlekken) kan/zal die genetisch een mix zijn van 1x "conspicua" genoom en 1x een vrijwel willekeurige keuze uit alle mogelijke kleurvormen, waaronder mogelijk een tweede keer "conspicua", maar net zo goed mogelijk iets volstrekt anders (niet/nauwelijks/moeilijk te bepalen). Je kunt zo'n tweevlek op wrn prima als "conspicua" invoeren, maar mag dit wel in je achterhoofd houden. Je koppeltje is echter een meisje conspicua/spectabilis(?) met een kereltje succinea, dus waar zet je die neer? Bij de algemene VAL-verzamelsoort lijkt me.

Het bovenste koppeltje is niks van te zeggen uit dit perspectief, dus die ook ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Floppie


Elachista

Bij windstille dagen is er slechts één blaadje die wel schijnt te wapperen....
Groet,
Tymo

beetlestitch

zo kunnen we volgende tijden ze nog waarnemen gelukkig. groeten toon
Toon Keukelaar