Hoofdmenu

Steppekiekendief

Gestart door harderbroek, maart 30, 2005, 20:30:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

harderbroek

Voordat de discussie over een wel of niet Steppekiekendief te Grijpskerke.

m.v.g.
Rob
Zeewolde
Flevoland

Van EBNNL

Plaatjes van de zojuist ontdekte 3e kj. Steppekiekendief staan nu op m'n
site onder recente foto's.

Groeten Tobi Koppejan
http://people.zeelandnet.nl/gelatik/
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

Bram Rijksen

kleine nuance: de vogel van de Zandvoorstse Weg is 's morgens vroeg weggevlogen en door niemand daarna meer teruggevonden. De vogel bij Grijpskerke werd in de namiddag gemeld...

BWoets

Maar toch moet er wat extra info komen lijkt me, want er zijn ook mensen die een Steppe lezen op een site en dan denken van heej een steppe omdat er dan niet zoveel kennis aanwezig is. Als we bij RPB kenmerken laten noemen, moet dat hier ook vind ik.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Rick van der Weijde

Van Deltavogelnet:

CiteerAan het begin van de avond zag Mervyn Roos een adult mannetje
Steppekiekendief langsvliegen bij de Ketelbrug/Kamperhoek, in het noorden
van Flevoland...

Ter info. Conclusies trekken mag je zelf.
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

hiskodevries

dat zou qua tijd best kunnen lijkt mij. De waarnemer heeft eerder steppenkieken gezien in egypte
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

harderbroek

CiteerMaar toch moet er wat extra info komen lijkt me, want er zijn ook mensen die een Steppe lezen op een site en dan denken van heej een steppe omdat er dan niet zoveel kennis aanwezig is. Als we bij RPB kenmerken laten noemen, moet dat hier ook vind ik.
Kan ik me wel in vinden  Bob. Maar eenmaal foto,s van een beest ( hoewel er dan nog mensen zijn die kenmerken niet kunnen omschrijven) zegt dat mij genoeg.
Maar ik begrijp je opmerking.
Overgens leuk je overtrekkende meeuwen. Toch kokmeeuwen of ben je er nog niet geheel uit?

groet
Rob
Zeewolde
Flevoland
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

BWoets

Geen idee wat die meeuwen waren.
Vandaag wel 2600+ Kokmeeuwen langs Den Oever.

En over die Steppekiekendief, wie zegt dat het dezelfde was? Ik weet niet of die locaties dicht bij elkaar liggen. Maar ik geloof de waarnemer wel.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Bram Rijksen

CiteerVan Deltavogelnet:

CiteerAan het begin van de avond zag Mervyn Roos een adult mannetje
Steppekiekendief langsvliegen bij de Ketelbrug/Kamperhoek, in het noorden
van Flevoland...

Ter info. Conclusies trekken mag je zelf.
Grijpskerke: 16.15
Kamperhoek: begin van de avond (18.00? 18.30?)
Zo'n afstand? Dat gaat een Steppekiekendief niet redden... in pakweg twee uur tijd.
Is dus iig niet de vogel die om 16.15 bij Grijpskerke werd geclaimd.

Vriendelijke groet,

Bram Rijksen



Thijs Fijen

Nou dat zou ik niet zeggen... Volgens mij had hij niet echt wind tegen. Zeg dat hij 40 km pu vliegt (is nog weinig) dan kan hij ruim 80 overbruggen. En zoveel zal het niet schelen in vogelvlucht....
Thijs Fijen

Roodstuit

Het is uiterst onwaarschijnlijk dat een Steppekiek in de late namiddag nog aan een lange trektocht begint van Zeeland naar de Flevo en verder.
Overigens lijkt het mij nog onwaarschijnlijker dat de middagwaarneming bij Grijpskerke klopt. De vogel is nog voor zonsopkomst hoog weggevlogen en sindsdien ondanks zoeken door 10tallen vogelaars nooit meer teruggezien. Ook in de middag en avond schijnt er nog volop gezocht te zijn in die omgeving.

vr gr

Sander

BWoets

Mag ik vragen met welke Sander wij hier eigenlijk te maken hebben?  ;)  
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Roodstuit

Ik sta regelmatig op telpost Breskens, weet je zo genoeg Bob?

groeten

Ies Meulmeester

#13
Er is ook gelijk na deze melding nog gezocht in die omgeving door mensen maar niks gevonden. Overigens de vogel van de Zandvoortse was dacht ik een 3e kj of in iedergeval hij had wat nog wat bruin op de staart. Als dit bij de kamperhoek zou zijn bevestigd dan zal het zeker de zelfde zijn.

Jan-Pieter

Even voorop gesteld of het een Steppenkiekendief (dat is toch zijn naam? Al die afkortingen staat zo raar) is of niet. Mensen nemen dingen aan op voorhand zonder daar " bewijs" voor te hebben. Wel eens met een vogel meegereden om te kijken hoe hard hij gaat? Hoe kan je dan met zekerheid zeggen dat hij dat nooit kan vliegen?
Tientallen mensne hebben gezocht en niets gevonden, dat zal ongetwijfeld maar waarom kan dan die ene hem dan niet terugvinden? Iemand moet de eer hebben als een vogel wordt teruggevonden. Hele volksstammen zijn de gier in de Oostvaardersplassen gaan zoeken en hebben hem niet gevonden totdat Pim hem vandaag weer zag. Dat kan toch? Dus waarom niet bij deze kiekendief.

JP

Rick van der Weijde

Heeft er iemand anders trouwens, buiten dit bericht op Deltavogelnet, wat vernomen van de vogel die bij Kamperhoek voorbij gevlogen schijnt te zijn. Op de DBA-site (heb nu nog niet gekeken, maar toen die avond) was hij bijvoorbeeld niet gemeld. Ken ook die Mervyn Roos niet, maar als aan de middagwaarneming van Grijpskerke getwijfeld wordt, waarom dan niet aan de avondwaarneming van Kamperhoek, Flevoland?

Groet,
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Bram Rijksen

CiteerNou dat zou ik niet zeggen... Volgens mij had hij niet echt wind tegen. Zeg dat hij 40 km pu vliegt (is nog weinig) dan kan hij ruim 80 overbruggen. En zoveel zal het niet schelen in vogelvlucht....
Grijpskerke-Kamperland is wel iets meer dan 80 kilometer, Thijsiej... De vogel zou meer dan 100 km per uur gevlogen moeten hebben. Verder ben ik het bijzonder erg eens met 'Sander Roodstuit'...


BWoets

Ik weet genoeg Sander.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

thijs

Ik ben het wel eens met het eerste gedeelte van Sander Roodstuit, maar dat als een vogel niet word teruggevonden, er ook meteen niet is geweest vind ik wat vreemd.
Tenzij er natuurlijk een vreemde Blauwe Kiekendief is gezien ofzo, maar dat is bij mijn weten ook niet het geval....

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Thijs Fijen

Citeer
CiteerNou dat zou ik niet zeggen... Volgens mij had hij niet echt wind tegen. Zeg dat hij 40 km pu vliegt (is nog weinig) dan kan hij ruim 80 overbruggen. En zoveel zal het niet schelen in vogelvlucht....
Grijpskerke-Kamperland is wel iets meer dan 80 kilometer, Thijsiej... De vogel zou meer dan 100 km per uur gevlogen moeten hebben. Verder ben ik het bijzonder erg eens met 'Sander Roodstuit'...
Het is toch Kamperhoek??? en dat ligt ook in Zeeland (volgens mij ook alleen) En dat is wel ongeveer 80 km van grijpskerk af....

Thijs
Thijs Fijen

Bram Rijksen

CiteerVan Deltavogelnet:

CiteerAan het begin van de avond zag Mervyn Roos een adult mannetje
Steppekiekendief langsvliegen bij de Ketelbrug/Kamperhoek, in het noorden
van Flevoland...

Ter info. Conclusies trekken mag je zelf.
Thijsiej....

thijs

Ter verduidelijking van preciezere plaats (in Flevoland): stukje over Kamperhoek.

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

harderbroek

CiteerTer verduidelijking van preciezere plaats (in Flevoland): stukje over Kamperhoek.

Thijs
Mooi Thijs. Maar het punt van trektellen ligt net even verder dan Kamperhoek zelf.
(eigenlijk achter Kamperhoek), onder beheer van Flevolandschap.
Altijd in de winter het mooie haviksnest te zien.

groet
Rob
Zeewolde
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

thijs

:rolleyes:
Naja, het zal 20 km ten noorden van Lelystad liggen denk ik dan.

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Scio

#24
Zonet op de dutchbirding site:

Soort: Steppekiekendief / Pallid Harrier / Circus macrourus
Zekerheid: mogelijk deze soort, onvoldoende details waargenomen
Waarnemingsdatum: 11-4-2005
Plaats: Telpost Oostelijk Eemshaven
Provincie: Groningen
Atlasblok: 034734
Waarnemer: Vogellijn
Opmerkingen: 1 exemplaar vrouw 2kj. Naar oost om 10.55 uur

Dus niet de 3e kj van eerder in deze post  
Scipio van Lierop
Oehoe Werkgroep Nederland

jasper

Misschien vergissing gemaakt in kleed? Zou heel goed kunnen.

Rick van der Weijde

#26
In kleed vergissen zou inderdaad nog best kunnen. Maar in dit geval zou het ook nog om een vrouwtje gaan...

Groet,
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Bram Rijksen

Neem van mij aan dat de tellers op het Eemshaventerrein weten hoe een 2e kj Steppekiek-vrouw eruitziet..

jasper

CiteerNeem van mij aan dat de tellers op het Eemshaventerrein weten hoe een 2e kj Steppekiek-vrouw eruitziet..
Ik zeg ook niet dat ze niet weten hoe dat eruitziet!!

redmar_woudstra

naar mijn weten is de Eemshaven de "hot spot" voor steppekiekendieven.
leuk beeldmateriaal via avifauna groningen is dit filmpje:
http://galerij.avifaunagroningen.nl/displa...album=392&pos=0

kun je vast oefenen in de vlucht herkennen :D
groet,
Redmar