Hoofdmenu

welke witsnuit ??

Gestart door gerke, mei 22, 2010, 16:29:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

Anne Hueber †

Citaat van: Bertusvr op mei 25, 2010, 22:42:44 PM
Citaat van: Weia op mei 25, 2010, 22:16:21 PM
Wat een chaotisch topic...
Foto 2 wordt voor vrouw noordse uitgemaakt als ik het geod begrijp? Waarom geen venwitsnuit, vanwege het huebervlekje?

Heeft Anne haar eigen vlekje?

Ja, dat wist je toch wel Bertus :P

Anne Hueber †

Citaat van: Weia op mei 25, 2010, 22:16:21 PM
Wat een chaotisch topic...
Foto 2 wordt voor vrouw noordse uitgemaakt als ik het geod begrijp? Waarom geen venwitsnuit, vanwege het huebervlekje?

Dat ik m'n eigen vlekje niet herkende..... :rolleye:
Het vlekje is duidelijk op de uitsnede te zien.....Venwitsnuit.

ArjenDrost †

Zou je ter opfrissing je vlekje ook nog even aan kunnen wijzen, Anne?

Anne Hueber †

Citaat van: ArjenDrost op mei 25, 2010, 22:49:55 PM
Zou je ter opfrissing je vlekje ook nog even aan kunnen wijzen, Anne?

Moet je wel ff naar Leiden komen ;) ;D 8) O0

Maar serieus, als er een zijvlekje op S5 zit is het Ven. Als dat er niet zit is het voor 99% Noordse en voor 1% kan het dan Ven zijn.
Op de foto van Harm Alberts is het goed te zien.

Anne Hueber †

Geprobeerd een pijl te zetten :rolleye: , moet nu wel duidelijk zijn, toch?

ArjenDrost †

Citaat van: Anne Hueber op mei 25, 2010, 22:56:17 PM
Moet je wel ff naar Leiden komen ;) ;D 8) O0

Geen probleem. Woont een van m'n beste vrienden, ben ik dus regelmatig :)


Maar bedankt!


edit: Ja, had al tot 5 geteld ;)

Weia

Op de oorspronkelijke foto:
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Anne Hueber †

Dat vlekje vergeet nu dus niemand meer ;D

Goyatlah

Citaat van: ronald op mei 22, 2010, 20:57:06 PM
Citaat van: ikheetruben op mei 22, 2010, 16:45:12 PM

Ik ga kijken of het huidje ook klopt, met behulp van Dolfs webtabel.

Edit: Vreemd, ik kom bij het huidje uit op Noordse, vanwege de donkerbruine bovenzijde van het achterlijf. Ik dacht dat kleur geen kenmerk was bij larven/larvenhuidjes, maar als Dolf het zegt, zal het wel kloppen(ik denk dat hij het van betrouwbare literatuur heeft).

kleur is idd geen betrouwbaar kenmerk voor huidjes, het gaat wel redelijk vaak op bij noordse en ven, maar ook vaak genoeg niet.

Kijk naar dit kenmerk in mijn tabel binnenkort wel eens (net zoals naar gestekelde venhuidjes). Komt wel. Kan me niet herinneren uit welk boek ik dat kenmerk heb over genomen., maar leek in eerste instantie bruikbaar. Ben daar nu niet meer zo zeker van. Kenmerk uit H&S (grootte) bevalt me ook niet echt, want div. auteurs geven andere groottes, en die overlappen.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ronald

ik heb hier honderden venwitsnuithuidjes en ook aardig wat noordse, dus als je ze nog eens wilt doorspitten om er zelf een mening over te vormen dan kan dat hoor. maar het is opzich duidelijk genoeg wat kleur betreft, noordse kan net zo licht zijn als ven vaak is, en ven kan ook behoorlijk donker zijn.

overigens zag ik in dit topic ook een venhuidje met stekels. niet zo idioot groot als die van dat ene vennetje in friesland, maar wel duidelijk genoeg. en deze stekelven komt op meer plekken voor, ook de zijstekels op S9 zijn dan vaak lang.
groeten, Ronald van Seijen

Goyatlah

Kom ik (in het najaar) zeker op terug.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ronald

is goed, ondertussen blijf ik gewoon doorverzamelen, wie weet wat er nog opduikt aan leuks!
groeten, Ronald van Seijen