Hoofdmenu

Gezellig....

Gestart door acherontia, juli 31, 2006, 21:01:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

acherontia

Vanmorgen vroeg wat vennetjes op de Veluwe bezocht en genoten van de vele uitsluipende libellen, heb wat aardige foto's kunnen maken en ga eerst zelf een kijken of er iets te determineren valt......

Maar hoewel de meeste huidjes en uitsluipende libellen te vinden waren in pollen pitrus en pijpenstrooitje aan de randen van de vennetjes, was deze dennentak die uit water omhoogsteekt toch ook wel erg geliefd....


Jeroen

boogey55

Groet, Pim Frijling
Wolvega

Miss_Desia

Hej gaaf zeg. Maar wat is een uitsluipende libelle??

acherontia

Ik begeef mij op glad ijs, maar libellen hebben een onvolledige metamorfose en dus geen popstadium. De larven, die in water leven, kruipen als zij volgroeid zijn het land op om nog een laatste keer te vervellen, de nieuwe huid is echter geen nieuwe larvehuid maar volwassen libellenhuid. De huidcellen van libellen zijn dus dimorf (kunnen larvehuid en libellenhuidcellen vormen), die van vlinders trimorf (kunnen rupsenhuid, pophuid en vlinderhuidcellen vormen). Het lege laatste larve huidje blijf je dan nog zien. Ik noemde die vervelling naar volwassen libel "uitsluipen".


Jeroen

acherontia

Hier zie je zo'n larve klaar om voor de laatste keer te gaan vervellen:


acherontia

En hier een leeg huidje, ook de tracheeën (ademhalingsstelsel bij insecten) worden opnieuw gevormd bij zo'n vervelling (de wittige draadachtige structuur die je ziet zijn de oude tracheeën).


Jeroen

Miss_Desia

Hoe snel vervelt een larve dan? Ik las wel in een boekje dat het gedeelte van rups naar libelle 2 tot 3 jaar duurt?? Bij bepaalde soorten dan. Bedankt voor de duidelijke uitleg.  

characea

Het vervellen duurt dacht ik voor de meeste soorten een paar uur.
ER zijn ook soorten die maar een jaar als larve leven.


characea

Ah, ik dacht dat rivierrombouten ook heel snel waren vanwege de predatiekans..maar wist het niet zeker...

geertje

#10
Leuk die info!  :duim:  
Groeten,
Gera Nieland

Miss_Desia

CiteerHet vervellen duurt dacht ik voor de meeste soorten een paar uur.
ER zijn ook soorten die maar een jaar als larve leven.
Ehm was niet duidelijk in mn vraagstelling. Bedoelde ook hoevaak vervellen larven dan?? :)

Goyatlah

Ik meen een keer of 9, kan ook wel dat dat per soort wat verschilt.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Viv Anch

In het voorjaar heb ik het proces een paar keer helemaal gevolgd bij smaragdlibellen. Mooi om te zien; mijn 9 jarige dochter was er ook verrukt over "Vet cool mam!" Hier nog een plaatje ervan (het uitsluipen dan niet van mijn dochter) ;)  
was getekend Vivianne

Goyatlah

Heb het net even opgezocht: aantal larvenstadia (tussen vervellingen door dus) verschilt van soort tot soort tussen 9 en 17, en duurt in totaal van een paar maand tot meerdere jaren. (Zijn er in Nederland soorten met 2 generaties per jaar, dacht van niet, maar?)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Weia

De winterjuffers doen het in een paar maanden! Dus een korte waterperiode en een lange bovenwaterperiode.
Ook dacht ik dat zwervende heidelibellen die hier begin van de zomer uit verre landen landen, al na een paar maanden de volgende generatie uit het water doen komen. Maar ik heb dat soort getallen niet in m'n hoofd.

Weia  
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0