Hoofdmenu

Aaskever?

Gestart door wouterbosgra, mei 20, 2010, 17:41:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

wouterbosgra

Hoi,

Volgens mijn zeer beperkte kennis is dit een aaskever. Maar welke? Ik vind zowel de oever- als slakkenaaskever lijken. Alvast bedankt!

Arp

Hoi Wouter,

Waar, wanneer en vooral hoe groot?

De Slakkenaaskever, als je daarmee Phosphuga atrata bedoelt tenminste, is kleiner en heeft een veel smallere kop dan de Silpha's - als je op een andere foto de kop in beeld hebt is dat dus makkelijk.

Ik ken de de grote Aaskevers niet goed, alleen Phosphuga zie ik (erg) veel, en deze lijkt er niet op  vinnik. Heel voorzichtig zou ik aan Silpha carinata denken, maar dat is beslist geen identificatie. Even op de keverkenners wachten dus en ondertussen kijken of je zelf nog goede foto's van o.a. de voelers hebt.   
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

wouterbosgra

#2
Vandaag, veluwe langs een spreng, ong 15mm lang. Van deze heb ik helaas geen goede foto van de kop. Maar... wel van een ander exemplaar die ik een uurtje eerder had gevonden. Ik ging er vanuit dat het dezelfde soort betrof, maar ben daar nu niet meer zo zeker van. Voor de zekerheid zet ik ze er toch maar bij, in de hoop dat ik het daarmee niet ingewikkelder maak.

LET OP, ANDER EXEMPLAAR:

wouterbosgra


Arp

#4
Die tweede in dit draadje (dus niet in jouw tijdlijn) is Phosphuga atrata, die eerste (bovenaan in het draadje) zal grofweg 1,5x zo groot zijn geweest -  toch?!

P.S.  Die 15mm zal ongeveer goed zijn voor de bovenste, voor de onderste aan de ruime kant.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

wouterbosgra


Arp

Voor die eerste durf ik niet meer dan "Silpha - wellicht carinata:-\
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

wouterbosgra

Okee, pindakaas. Allen bedankt!

Arp

Citaat van: wouterbosgra op mei 21, 2010, 22:57:30 PM
Okee, pindakaas.
Ach, ik durf gewoon niet zoveel met deze, maar het zal best te doen zijn - even geduldig op de keverkenners wachten dus ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)