Nectarkroegen

Gestart door Marianne, juli 31, 2006, 12:45:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marianne

Hallo,
Ik weet niet of het hier moet, of bij het onderdeel vlinder.....
Een paar dagen geleden las ik over "nectarkroegen". Misschien bij velen al bekend, maar bij mij dus eerder nog niet.
Op zo'n 100 plaatsen in Nederland zijn of komen zogenaamde nectarkroegen. Dat zijn tuintjes van 3x3 meter waar 16 verschillende waardplanten in staan om de ontwikkeling en voorkomen van vlinders en insecten te kunnen bestuderen. Bij de tuintjes is een huisje geplaatst met 3 krukken om te kunnen kijken. Er liggen ook formuliertjes om de waarnemingen op te schrijven, die dan verwerkt worden door Alterra in Wageningen.
De plaatsen waar ze zijn/komen is te vinden op www.natuurkalender.nl
groet,
Marianne Cramer

pka

Ik kwam er al één tegen in Botanische tuin De Dreijen in Wageningen.

Bar weinig te zien. Het is allemaal net aangeplant. Waarschijnlijk zijn de waardplanten nog te jong en dus te klein.  

Marianne

Wij zijn daar gisteren ook geweest. Het voordeel van deze nectarkroeg is dan nog dat hij bij het water staat en dat daar dan nog wel wat te zien is.
Hopelijk gaat alles groeien en wordt het in de toekomst beter.
groet,
Marianne Cramer

boogey55

Citeer
Er liggen ook formuliertjes om de waarnemingen op te schrijven, die dan verwerkt worden door Alterra in Wageningen.
Bij ons waren de formuliertjes op.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

pka

#4
Die kroegen zijn echt stampvol: http://www.dow.wau.nl/msa/natuurkalender/t...aarnemingen.asp ;-)

Kortom, volgend jaar wordt dit pas wat  

pka

CiteerIk heb mij eigen kroegje gemaakt met nieuwe planten in de tuin. ik heb planten genomen die hommels zweefvliegen en vlinders aantrekt. Ik kijk regelmatig en zal eens een tuinlijstje maken die ik ook hier aan waarneming.nl door geef.
OK, intratuin-kitsch eruit, planten erin. Eindelijk weer eens een tuin. Thijm, lavendel, vlinderstruik, sierdistel, Luzerne (alfa-alfa)... wat raden we de hobyist die die verschrikkelijke Japanse kiezels zat (Wat? Zat? Spuigzat!) is nog meer aan?   :D  

Els

1. Verbena bonariensis/ IJzerhard
2. Origanum vulgare/ Wilde marjolein
3. Agastache blue fortune / Anijs of dropplant
4. Knautia orvensis/ Beemdkroon
5. Echinacea puperea/ Rode zonnehoed
6. Silene armeria/ pekbloem
7. Erysimum "bowles mauve"/ steenraket
8. Saponaria officinalis/ zeepraket
9. Tageste spec./ enkelbloemige afrikaantjes

Kijk ook eens (als het zo lekker blijft regenen) op:

http://www.vzwlagare.be/vwgforum/topic.asp?TOPIC_ID=1685

Els Ouwehand, Katwijk