roze pelikaan. is ie wel echt wild

Gestart door fauna-onderzoeker-hans, juli 31, 2006, 09:09:44 AM

Vorige topic - Volgende topic

fauna-onderzoeker-hans

weg gehaald

Pim

Dag Hans,

Zelf heb ik bij dit soort vogels ook mijn twijfels omtrent de wilde afkomst. Er blijft echter een mogelijkheid dat de vogel is afgedwaald vanuit bijvoorbeeld Roemenië.

Ook is een vogel wild tenzij het tegendeel wordt bewezen (bijvoorbeeld door ringen, slijtage etc.). Dit geldt alleen voor soorten die Nederland in principe zouden kunnen bereiken. Een kookaburra op Marken zal ook zonder ringen weinig kans maken om als wilde vogel bestempeld te worden.

De roze pelikaan op Texel zal mogelijk wel de boeken ingaan als wilde vogel.
Nijlganzen worden altijd als escapes beschouwd (of nazaten hiervan). Ik heb pas te doen met dat ene paartje Nijlgans dat vanuit Noord-Afrika voor het eerst de oversteek waagt en in Nederland weet te geraken....

groet,

Pim
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

redmar_woudstra

Overigens moet ook gezegd worden dat de vogel over t algemeen vrij schuw is. Op Texel zat de vogel vrijwel altijd op een van de Horsmeertjes op grote afstand. Wat mij nu benieuwd: is deze vogel dezelfde als de vogel van Friesland?
groet,
Redmar

snwja3

Leuk feit is dat er ook eentje in Duitsland rondhangt/heeft rondgehangen. Dezelfde?

En verder dat zeker een ander exemplaar gister in Engeland/Kent zat, zie
http://www.surfbirds.com/cgi-bin/gallery/d...allery=gallery9
Wietze Janse

redmar_woudstra

#4
die van kent is zeker niet dezelfde als die van Texel. Die van Duitsland is misschien wel dezelfde als die in Friesland gezeten heeft.
overigens: in Polen heeft zowel een Roze als een Kroeskoppelikaan gezeten. Zie ook surfbirds.com
groet,
Redmar

Bas vd Burg

Ook in België is, toen de vogel uit Friesland was verdwenen, een Roze Pelikaan gezien op meerdere plekken

Mogelijkerwijs betreft het dezelfde vogel die dus lekker aan het rondzwerven is in Nederland, België en Duitsland? (mogelijk ook Polen??)

De vogel van Texel lijkt mij dezelfde vogel die 1 avond en een kleine ochtend zich bevond in Akersloot. Deze vogel is toen richting noord weggevlogen.

groetjes

Bas vd Burg
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

redmar_woudstra

de vogel van akersloot en den helder lijkt me zeker die van Texel.
Ik denk bovendien dat het dezelfde vogel is als in t Oosterschar/Tjeukemeer, België en Duitsland, al heb ik de kleden niet met elkaar vergeleken. De vogel in Polen lijkt me een andere (zekere wilde), zeker aangezien die gezelschap had van een kroeskoppelikaan.
Dat roze pelikanen veel kunnen zwerven bewezen de eerste gevallen van Roze en kroeskoppelikaan in (ik meen) 1973 al. Die zijn toen door heel Nederland gezien.
groet,
Redmar

edwin de weerd

Pelikanen zijn zeer goede vliegers en kunnen snel en makkelijk grote afstanden afleggen (de sahara oversteken) en zover is de zwarte zee ook niet, wat is er eigenlijk tegen wilde herkomst, de vogel zit goed in de veren is schuw en kan zich schijnbaar goed redden hier. Bovendien is het een erg mooie vogel en is het leuker  zo`n vogel op texel of ergens in friesland in de vrije natuur te zien dan gekortwiekt in een veel te kleine vijver met 5000 gapende dierentuinbezoekers er omheen. Maar dat is mijn bescheiden mening.

redmar_woudstra

Helemaal mee eens! Al moet ik zeggen, toch door de kans dat t gaat om een ontsnapt exemplaar (wat ik bij deze vogel(s) uitsluit) bekijk je de vogel met toch wat meer argwaan dan in mijn geval bijvoorbeeld de killdeerplevier....

Wel grappig dat de pelikaan op Texel op ongeveer het enige plasje(s) zit waar nog genoeg water staat... De rest van t eiland is een erg droge bedoening (erg weinig steltlopers, dus ik moest me toch vermaken met de pelikaan hans ;) )
groet,
Redmar

Bas vd Burg

Heb zelf de vogel in de bewuste slaapboom in Akersloot gezien, maar zo schuw was 'ie niet. Je kon gewoon rustig onder de boom door lopen (de vogel zat vrij hoog ik schat zo'n 7-9 meter boven het wegdek, kan meer zijn). Ook fietsers en auto's reden gewoon onder de boom door. De vogel had meer oog voor de overvliegende vliegtuigen dan voor de mensen eigenlijk.

De vogel is toen uit zich zelf opgevlogen trouwens.

groetjes

Bas vd Burg
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Thijs Fijen

CiteerHelemaal mee eens! Al moet ik zeggen, toch door de kans dat t gaat om een ontsnapt exemplaar (wat ik bij deze vogel(s) uitsluit) bekijk je de vogel met toch wat meer argwaan dan in mijn geval bijvoorbeeld de killdeerplevier....
Dat is denk ik omdat die Killdeer niet verwacht wordt in gevangenschappen. En het is natuurlijk ook logischer dat een pelikaan gehouden wordt, dan een Killdeerplevier. Een pelikaan vindt men (over het algemeen) veel sierlijker, al vind ik een Kildeerplevier ook ontzettend mooi!

Thijs
Thijs Fijen

tekenaar

toch worden ook wel degelijk waadvogels gehouden (en gefokt), o.a. kluten worden in toenemende aantallen gehouden. Over killdeer in gevangenschap ben ik nog niets tegengekomen.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Bram Rijksen

in principe wordt vrijwel iedere soort die je in Nederland als 'wild' kan verwachten ook wel ergens in gevangenschap gehouden. Simpel gerederneerd: iedere vogel die je in Nederland aantreft kan ontsnapt zijn. Bij de één is dat waarschijnlijker dan bij de ander; bij sommige is het aantoonbaar, bij andere absoluut niet.
Bij deze Pelikaan is er objectief gezien geen reden om de 'wildheid' te betwijfelen.

redmar_woudstra

@Bas:
op texel was de vogel over t algemeen wel schuw, zat altijd op grote afstand! Maar dat je zo dichtbij kon komen pleit natuurlijk weer niet voor wild...
groet,
Redmar

dmsoes

Ter info afkomstig van Aviornis:

"Er is wel aan te komen, er is vorig jaar nog een reeks via import van binnengekomen.

Zeer agressieve vogeltjes die alles te lijf durven gaan. Het is moeilijk (onmogelijk) om in de winter beide sexen bij elkaar te huisvesten.

Man en vrouw kunnen pas in maart tot april bij elkaar gezet worden, anders loopt het fataal af.

Mooie vogels die makkelijk nakweken als het karakter van de sexen bij elkaar passen."

Ja inderdaad, zelfs de Killdeer wordt gehouden.

Groeten,

Menno

redmar_woudstra

hm, zelfs de amerikaanse steltjes zijn niet meer veilig blijkt wel!
groet,
Redmar

Bram Rijksen

Of de Aziatische: ooit zag ik een Terek... met een geel ringetje! Gelukkig wel aanvaard, maar toch; het wringt nog steeds een beetje.

redmar_woudstra

worden Terek in de Wolgadelta niet geringd?
groet,
Redmar

Bram Rijksen

geen idee; ben toen tijden bezig geweest om te achterhalen of er iemand ter wereld Tereks aan het ringen was. Maar ja.. wie gooit er nu een gele ring om een gele poot?  

redmar_woudstra

je zou toch zeggen: ook de volierehouders niet  ;)  
groet,
Redmar

Jan Harteman

Citeerje zou toch zeggen: ook de volierehouders niet  ;)
Volièrehouders hebben weinig keuzes als het om de kleur van een vaste voetring gaat. Zeker wat betreft de iets grotere vogels zoals steltvogels. Ieder jaar heeft een nieuwe kleur, zodat aan de kleur van de ring op afstand te zien is hoe oud de vogel is. In 2005 ging het om knalgele ringen... dus tjah.

Roze pelikanen worden overigens wel gehouden, maar in zeer kleine aantallen. In dierentuinen worden ze wel veel gehouden zoals bekend, particulier veel minder. Maargoed, aangezien ze goed kweken zullen ook die aantallen wel toenemen.  

redmar_woudstra

Aha! Maar goed dat die killdeerplevier geen ringetje droeg, bespaart ons een hoop speculatie :P
groet,
Redmar

Bas vd Burg

#22
@ redmar woudstra

Schuwheid cq tamheid als criterium om een bepaalde soort als zijnde wild te bestempelen is tamelijk vaag lijkt me.

In dit geval geeft het wel te denken, maar je zegt zelf dat de vogel op texel zich wel schuw gedraagt (en waarschijnlijk op het Tjeukemeer ook, hoewel vogelaars met een bootje naar de vogel zijn toegevaren)

Denk eerder dat je je moet richten op signalen die kunnen wijzen op gevangenschap oid in plaats van de schuwheid/tamheid van een vogel. Dan kunnen er wel aardig wat soorten van de Nederlandse Lijst af volgens mij (bijv de Zwartkopgors van Den Helder, benaderbaar tot op enkele meters, Woestijntapuit IJmuiden benaderbaar tot op enkele meters enz enz)

groetjes

Bas vd Burg
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Bram Rijksen

CiteerDan kunnen er wel aardig wat soorten van de Nederlandse Lijst af volgens mij (bijv de Zwartkopgors van Den Helder, benaderbaar tot op enkele meters, Woestijntapuit IJmuiden benaderbaar tot op enkele meters enz enz)

groetjes

Bas vd Burg
En dat willen we de mensen met Haakbek, Sperweruil, Izabeltapuit, Woestijngrasmus etc. op hun lijst toch niet aandoen, hè...
Inderdaad een onbetrouwbaar criterium. Jufferkranen en Siberische Talingen die naar je toe komen lopen om te zien of je iets eetbaars bij je hebt... dát is een ander verhaal; die zijn niet 'weinig schuw', die zijn opdringerig!

Bas vd Burg

maar wat nu als er jufferkranen die niet schuw zijn, maar zich ophouden in een gebied wat niet vrij toegankelijk is  :lol:

groetjes

Bas

groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

redmar_woudstra

@Bas:
je hebt natuurlijk helemaal gelijk! Maar bij bijv. de groene reiger was het wel een steeds terugkerend iets. Schuwheid is natuurlijk wel erg lastig te meten en hoeft niks te zeggen.
En je moet de Nederlandse vogelaars niet een aantal fraaie soorten ontnemen natuurlijk ;)
groet,
Redmar

Jan Harteman

CiteerVolièrehouders hebben weinig keuzes als het om de kleur van een vaste voetring gaat [...] Ieder jaar heeft een nieuwe kleur, zodat aan de kleur van de ring op afstand te zien is hoe oud de vogel is.
Voor wie geïnteresseerd is in de kleurcodes van de afgelopen jaren.
Op de website van Aviornis hebben we een lijstje beschikbaar gesteld:
http://www.aviornis.nl/documenten/ringkleuren.pdf

Groeten,
Jan

Edwin Russer

#27
Hallo allemaal,

De Roze Pelikaan die recent op Texel/ bij Den Helder zat en daarvoor nog in Duitsland en nu in Engeland zal zeer waarschijnlijk toch als ontsnapt de boeken ingaan.....

Dit komt van Ebnnl:

Nou ja, het is nog net geen meeuw, maar kijk nou 's wat de vogel van Texel
en Den Helder nu doet
:
http://www.surfbirds.com/cgi-bin/gallery/d...allery=gallery9

En een directe link naar het plaatje, voor wie dit later leest:
http://www.surfbirds.com/media/gallery_pho...60818032552.jpg

http://www.eastlancsbirding.co.uk/gallery/...tup&cat=0&pos=4

En dit komt van Rare Bird Alert:

In Lancashire the near-adult White Pelican that had flown over Norfolk and Lincolnshire on Wednesday (and had previously been in The Netherlands and Germany earlier in the summer) was located on the River Ribble near Brockholes Quarry. Its' keenness to accept a fish from a local angler will not have done much for its' credentials and is presumably an escape

http://www.rarebirdalert.co.uk/RealData/dailysummary.asp

Overigens, ik zag op de CDNA-pagina van www.dutchbirding.nl dat de vogel van Friesland in mei j.l. onder dezelfde noemer c.q vogel wordt geschaard,

137 8814 Roze Pelikaan 2006-05-06 2006-08-05 Friesland meerdere Fr Dezelfde als Noord Holland/Texel July 2006

www.dutchbirding.nl / committees / rarities,
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Jan-Pieter

Dan ben ik wel benieuwd naar de kenmerken waarom deze pelikaan in Engeland dezelfde zou zijn als die hier en in Duitsland rondvloog. Waaruit maken ze het op wat kenmerken betreft want er kunnen natuurlijk best meer beesten rondvliegen. Zeg nooit nooit las ik ooit hier.

MVG JP

Edwin Russer

#29
CiteerDan ben ik wel benieuwd naar de kenmerken waarom deze pelikaan in Engeland dezelfde zou zijn als die hier en in Duitsland rondvloog. Waaruit maken ze het op wat kenmerken betreft want er kunnen natuurlijk best meer beesten rondvliegen. Zeg nooit nooit las ik ooit hier.

MVG JP
Ik neem aan op basis op fotovergelijk en dan ervan uitgaande dat deze vogel zulke specifieke kenmerken, bv. ruipatroon, heeft dat je dus andere pelikanen kunt uitsluiten,
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2