Weegbreefonteinkruid Chara vulgaris

Gestart door characea, juli 31, 2006, 00:40:59 AM

Vorige topic - Volgende topic

characea

Hoi,

Bij de tennellaplas zagen we dit fonteinkruid. Kun je hier nog weegbreefonteinkruid van maken of niet ? en dat kranswier..dat ik helaas nu pas zie...


Corryabbink

Dag André,

Daar durf ik geen uitspraak over te doen. Ik ken dat gebied niet en de soort kan verward worden met Duizendknoopfonteinkruid.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Windekind

Ik ken de soort wel uit Voornes duin uit verschillende vennetjes, maar niet van de tenellaplas (wat niet wil zeggen dat hij daar niet staat).
De weegbreefonteinkruid is behoorlijk doorschijnend en dun (heette ook wel doorschijnend fonteinkruid). Verder heeft hij een behoorlijk brede voet, zoals Grote weegbree. heb je een blad tegen het ligt gehouden ? Dan zie je duidelijk wat met het doorschijnend bedoeld wordt.

Het enige lastige is dat dit natuurlijk wel heel jong spul is wat bovendien ook nog eens droog ligt wat van invloed kan zijn op de plant.


Maar zo als ik hem ken is de weegbreefonteinkruid echt duidelijk anders.

Ik zou dit houden op Duizendknoopfonteinkruid.


Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Grada Menting

Is dit hetzelfde?

Grada Menting

Waar ik dit gezien heb, was ook Drijvend Fonteinkruid...lijkt er erg veel op. Mogelijke hint! :unsure:  

Corryabbink

CiteerWaar ik dit gezien heb, was ook Drijvend Fonteinkruid...lijkt er erg veel op. Mogelijke hint! :unsure:
Dag Sofie,

Mede daarom durf ik geen uitspraak over de soort te doen.

Vegetatief zijn het moeilijk te onderscheiden soorten.

Duizendknoopfonteinkruid kun je vegetatief nog wel onderscheiden van Drijvend fonteinkruid op nervatuur en wortelstelsel.  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Windekind

Goede bijdrage Sofie,

En Corry,ik ben er nu wel van overtuigd dat de bovenste foto geen Weegbreefonteinkruid is die veel dunner, doorschijnender en breder uit de voet is.
Ik heb de soort jaren verscheidene keren gezien.


Ik denk aan duizendknoop, maar drijvende kan ook nog. Jij geeft aan dat je deze op nervatuur kan onderscheiden. In een mooi ontwikkelde populatie zie je het verschil inderdaad vrij snel, maar zo ??


Elmar

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Corryabbink

#7
Dag Elmar,

Duizenknoop- en Drijvend fonteinkruid zijn op nervatuur in combinatie met het wortelstelsel wel te onderscheiden (niet op foto). Gevaarlijk maar ik controleer ze altijd op een later tijdstip weer.

Er is nl. naar ik meen een Engelse sleutel die kenmerken geeft over de nervatuur.
Daarvoor heb je vers materiaal nodig. Ik heb de kenmerken zo niet bij de hand maar wil ze nog wel opzoeken.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"