brandnetelachtig plantje

Gestart door Grada Menting, juli 30, 2006, 21:50:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Grada Menting

25 cm hoog, blaadjes 1,5 cm lang

Windekind

#1
Is dit dan niet gewoon de Grote brandnetel  in minimavorm ?
En zit er nu een stukje Cuscuta (warkruid op) wat de minimumvorm kan verklaren ?
Ik kan het zo niet goed zien.
Zaten er tussen die brandnetels verder rode stengels ?


Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Grada Menting

CiteerIs dit dan niet gewoon de Grote brandnetel  in minimavorm ?

Elmar
Hij prikte niet! Je kunt het blad gewoon aanraken. :P  

Windekind

Zie vorig gewijzigd bericht van mij

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Niko Buiten

#4
Grote brandnetel. In de duinen zie je wel kleinere exemplaren. Bovendien is-ie getopt.
Groet,

Niko Buiten.


Grada Menting

CiteerZaten er tussen die brandnetels verder rode stengels ?
Elmar, geen rode stengels gezien.

Corryabbink

#6
Sofie kan het ook een stukje Mannetjesereprijs(Veronica officinalis) zijn waar Warkruid op zit?

Het is maar een gok omdat je vanavond ook Mannetjesereprijs vroeg en dit misschien op dezelfde plek of in de nabijheid ervan gevonden is.

Het gekke is dat  mij dit bekend voorkomt maar het niet kan plaatsen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Windekind

Veronica officinalis is het niet.

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Windekind

M.i. nog steeds Grote brandnetel.
Of er nu een plukje warkruid bij zit of dat wat rozerood gekleurde bloemen van de brandnetel zelf zijn (wat ik denk, alleen zit onderaan zo'n typisch Cuscuta-kransje)  kan ik verder niet goed zien.

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

marcel123

Ik zie een grote brandnetel, en misschien zie ik iets anders over het hoofd?

Corryabbink

#10
CiteerIk zie een grote brandnetel, en misschien zie ik iets anders over het hoofd?
Ja, die prikte nl. niet :D maar dat zou kunnen misschien door de droogte of hield Sofie de adem in :lol:  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

marcel123

#11
Dat is een kwestie van geluk hebben, veel eelt of het hebben van prikvaste vingers.  Misschien zijn de prikharen wel uitgedroogd door de twee hittegolven deze maand?

Maar dat had ik idd over het hoofd gezien.

Grada Menting

Het is beslist geen Brandnetel. Hier nog een foto.

Niko Buiten

Overduidelijk Urtica dioica subsp. sofieii. Kan niet missen. Kom ik al vanaf mijn vroegste jeugd tegen.  :P

(Niet alle brandnetels branden. Zeker niet wat later in het jaar wanneer de planten verdroogd zijn.)
Groet,

Niko Buiten.


Grada Menting

CiteerOverduidelijk Urtica dioica subsp. sofieii.
Dan heb ik hier een Brandnetel op water staan...zal hem in de tuin poten.
Dank allemaal. ;)  

Niko Buiten

#15
Sofie,

Om misverstanden te voorkomen: Urtica dioica subsp. sofieii is een grapje van mij. Die ondersoort heb ik zelf bedacht. Het is Grote brandnetel. In dit geval een door omstandigheden zwak ontwikkeld exemplaar.
De stadsecoloog vertelde mij eens dat hij in stadsparken liever zwakke Brandnetels heeft dan sterke Brandnetels. Zwakke brandnetels zijn volgens hem meer vatbaar voor insecten e.d. dan sterke brandnetels. Hun rol in het ecosysteem is dus groter. Volgens mij vervloekte de stadsecoloog voedselverrijking van de bodem en de daardoor sterker wordende brandnetels.
Groet,

Niko Buiten.