Hoofdmenu

geel klein bloempje

Gestart door Grada Menting, juli 30, 2006, 20:36:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Grada Menting

Dit kleine gele bloempje heeft geen kelkbladeren en is  12 cm hoog, diameter 7 mm , stevige bladeren, 5 glanzende bloemblaadjes. Moet gemakkelijk zijn voor experts.

Pieter Stolwijk

De bloem zier er uit als Egelboterbloem (Ranunculus flammula), maar ik vind de aanhechting van de bladen zo raar, alsof er een tuitje zit zoals bij Duizendknopen.
Ik weet het dus niet.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Corryabbink

#2
Goedenavond,

Pieter ik ben het met je eens ziet er vreemd uit maar het is m.i. de door jou genoemde soort t.w.: Egelboterbloem. Vooral in het bovenste deel van Egelboterbloem maar ook van Grote boterbloem zie ik dit wel vaker. De blaadjes zijn als het ware stengelomvattend en maken de indruk van een tuitje.  Iets gezichtsbedrog is er waarschijnlijk ook bij op deze foto.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Grada Menting

nog een foto nu het eventuele tuitje in beeld.

Corryabbink

#4
Dag Sofie en Pieter,

Ik ben maar eens even naar de zolder geklommen waar mijn herbarium ligt. Dit is inderdaad Egelboterbloem. Mijn herbariumexemplaren hebben ook vliezige aanhangsels nabij de bladaanzet. Naar boven toe in de plant wordt dat beeld steeds duidelijker.
De bladen vormen als het waren een vliezige (open) schede waarin de stengel doorgroeit naar de volgende vertakking of bladaanhechting. Op het punt waar het blad zich van de stengel keert zijn deze vliezige randen bovendien soms verbreed zodat het wel oortjes lijken. Ik kan het zo niet beter uitleggen maar de soort is in ieder geval goed.
Zo leert een mens nog eens iets.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Grada Menting

CiteerIk ben maar eens even naar de zolder geklommen waar mijn herbarium ligt. Dit is inderdaad Egelboterbloem.
Dank je Corry.... zo kom je ook weer eens op zolder. :lol: