Hebecnema ?

Gestart door thijsdegraaf, mei 16, 2010, 14:32:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

Het kan Hebecnema nigra of Hebecnema nigricolor zijn. Is hier nog wat meer uit op te maken?

Groet, Thijs

javanerkelens

#1
Als de halters bruin / zwart zijn: H.nigra
Als de halters geel zijn.....
Met de ogen onbehaard en mondrand zonder een tweede rij opstaande haren: H.vespertina
Met de ogen behaard en de mondrand nog een tweede rij opstaande haren heeft: H.umbritica

Dus tja......allemaal net niet te zien!
Heb je nog een ander fotootje liggen...?
Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

thijsdegraaf

Het zonnetje komt terug. Ik ga nog even naar buiten een poging wagen  ;D
Thijs

thijsdegraaf

Daar ben ik weer!! Poging geslaagd. Het is wel slecht voor je rug, want ze blijven maar op die lage floxen zitten.

Thijs

javanerkelens

Goed zo Thijs....gynastiek!!!!!
Snerpende spieren en krakende botten.....ha ha
Ik had even een vergissing gemaakt in de beharing (had ze omgedraaid).....maar inmiddels weer gecorrigeerd.
Halters geel / gelig, dus geen H.nigra !
Maarja....zijn de ogen nou wel of niet behaard en zie ik nou wel een tweede rij haren of niet....?
Tjonge.....voel mij haast schuldig, maar ik moet je weer oppad sturen.....en nou voor een foto van de kop met het zicht wat op de onderkant van de mond.....
Het is nog licht hier.....ha ha ha

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

thijsdegraaf


thijsdegraaf

#6
De zon is hier niet zo scherp meer. En m'n floxen staan nu in de schaduw. En ze weigeren normaal in een boom of struik te gaan zitten.
Dit is het beste wat ik er van maken kan. Ach ... ik heb er in ieder geval wat van geleerd.
Als de ogen behaard zijn, zijn het in ieder geval wel mini haartjes.  :-\

Thijs

javanerkelens

Umbratica heeft best veel haren op de ogen zitten en ik denk inderdaad dat deze ogen niet behaard zijn.
Dan maken we er voor nu een Hebecnema cf.vespertina van!
Misschien dat het je van de week nog lukt.....als het weer een beetje mee wil werken.

Joke
(en waardering voor de gymnastieke prestaties om de vlieg op de foto te krijgen  ;D ;D ;D  )
Groet,
Joke (van Erkelens)

thijsdegraaf

En jij bedankt voor je inzet na zo'n vermoeiend weekend.
Vrijdag heb ik een vrije dag. Tot die tijd wordt het niets. Maar goed ook, want het is wel verslavend.  ;D
Thijs

thijsdegraaf

#9
Hallo Joke  (en anderen  ;) )
Vandaag een poging gewaagd. Deze zat op een schijnpapaver bij de floxen. Grappig, hoe ze op de zelfde plaats blijven in de tuin.
De blaadjes bewogen iets. Maar veel beter krijg ik ze niet. Misschien met statief. Maar dat vind ik lastig. Ik heb nog geen tussenringen voor de lens.

Thijs  :)

javanerkelens

Ik hou het toch op de H. vespertina, want ik zie geen beharing op de ogen (zou je bij de laatste foto toch moeten zien, want de umbratica heeft best een dikke bos haren erop zitten)
En je hebt ze nu van alle kanten genomen, dus dan zou er toch op één foto wat te zien moeten zijn....

En volgens mij heb je inmiddels een nieuwe camera..?!

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

jeeweevz

Als je bij de laatste foto (voor de kijkers rechts) tussen de poot en de thorax kijkt lijkt er toch beharing op het oog te zitten.
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea

javanerkelens

Ik kom hier morgen toch nog even op terug, want bij het nalezen van de verschillende keys (Gregor, Hennig en de laatste van Joop Prijs) , zie ik toch veel verwarring over deze groep vliegen, dus ga ik eens goed nakijken !!

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

thijsdegraaf

CiteerEn volgens mij heb je inmiddels een nieuwe camera..?!
Ja . Het moet nog even wennen. Ik hoef de camera niet meer een paar centimeter boven het insect te houden. Zoals ik al zei, zou je hier nog een tussenring voor moeten hebben. Dat komt nog wel. Ik zet hem nog steeds op automatisch. Dat ga ik in de vakantie eens goed uitzoeken. Verder ben ik heel gelukkig met het ding.

Lastig die beharing.  :rolleye:  Laat het anders maar zitten hoor.

Groeten, Thijs


javanerkelens

CiteerLaat het anders maar zitten hoor.
.........ha ha ha, niks ervan!

Ik heb ze allemaal nagekeken (In Hennig + Gregor + van Joop Prijs)
Zowel Hennig + Gregor + Joop, spreken van behaarde ogen en gele halters bij H.umbratica!
Maar bij H.vespertina gaat er wat fout.....In Hennig + Joop heeft vespertina de ogen kaal en met gele halters.
In Gregor heeft de H.vespertina de ogen iets behaard en zijn de halters donker van kleur in de uitgebreide beschrijving, maar weer met gele halters in de key beschrijving en met de ogen alleen microscopisch klein behaard.
Dus ik vermoed dat er met de uitgebreide beschrijving van de H. vespertina (pag.155) gewoon iets is fout gegaan !

Om dan even terug te komen op jouw vlieg......heb ik gekeken of er nog andere kenmerken te vinden zijn.
De acrostichals lijken mij in twee rijen met onregelmatige haren ertussen (en moet bij H.umbratica 2-3 strakke rijen zijn) en de wangen vallen bijna weg in het gezicht (dus zeer plat voorhoofd) en staat bij H.umbratica meer naar voren en zijn de parafacials nog te zien in een zij aanzicht.
De haartjes die Jan Willem bedoeld zouden ook afkomstig kunnen zijn van de beharing op de occiput (achterkant van de kop)....ze zijn mij iets te donker van kleur.

Dus ik blijf bij Hebecnema vespertina

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

thijsdegraaf

Ik ben diep onder de indruk.  :duim:
Je bent toch nog wel naar buiten geweest???

Bedankt.
Thijs

javanerkelens

Jazeker.....!!
Vond nog een apart vliegje...en daar kom ik tot nu toe nog steeds niet uit welke het is.....spannend!
En ik heb een Pegoplata nigroscutellata gevonden...joepi

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

thijsdegraaf


nielsyese

Citaat van: javanerkelens op mei 23, 2010, 19:09:49 PM
CiteerLaat het anders maar zitten hoor.
.........ha ha ha, niks ervan!

Ik heb ze allemaal nagekeken (In Hennig + Gregor + van Joop Prijs)
Zowel Hennig + Gregor + Joop, spreken van behaarde ogen en gele halters bij H.umbratica!
Maar bij H.vespertina gaat er wat fout.....In Hennig + Joop heeft vespertina de ogen kaal en met gele halters.
In Gregor heeft de H.vespertina de ogen iets behaard en zijn de halters donker van kleur in de uitgebreide beschrijving, maar weer met gele halters in de key beschrijving en met de ogen alleen microscopisch klein behaard.
Dus ik vermoed dat er met de uitgebreide beschrijving van de H. vespertina (pag.155) gewoon iets is fout gegaan !

Om dan even terug te komen op jouw vlieg......heb ik gekeken of er nog andere kenmerken te vinden zijn.
De acrostichals lijken mij in twee rijen met onregelmatige haren ertussen (en moet bij H.umbratica 2-3 strakke rijen zijn) en de wangen vallen bijna weg in het gezicht (dus zeer plat voorhoofd) en staat bij H.umbratica meer naar voren en zijn de parafacials nog te zien in een zij aanzicht.
De haartjes die Jan Willem bedoeld zouden ook afkomstig kunnen zijn van de beharing op de occiput (achterkant van de kop)....ze zijn mij iets te donker van kleur.

Dus ik blijf bij Hebecnema vespertina

Joke

Ik zet het er toch nog even bij: (altijd handig om na te zoeken)
H. vespertina in Gregor = H. affinis in Hennig
H. vespertina uit Hennig = H. nigra in Gregor

Dezelfde naam voor twee soorten dus.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

thijsdegraaf