Hoofdmenu

Ruigpootbuizerd

Gestart door hiskodevries, maart 28, 2005, 16:10:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Nu de eisen aan een rp buizerd waarneming zo zwaar zijn kunnen we dan constateren
dat het aantal in nederland overwinterende rp`s zo`n 5-7 stuks zijn:
zeeland 1 a 2
alblasserwaard 1
oostvaardersplassen 1
friesland/groningen 1/2

Of missen we nog een hoop waarnemingen ?

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

BWoets

OVP = wel 2-3 vogels denk ik.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

rein

heb op zondagmorgen 6 maart met zekerheid nog een ruigpoot gezien in Oegstgeest. vloog zeer laag over en was goed te determineren. werd gepest door 2 kauwen.

hiskodevries

Uiteraard heeft een rp een behoorlijke aktieradius.
Maar van de oostvaardersplassen zijn 2 waarnemingen bekend van 2 ex. nooit meer ( althans voor de winter 2004/2005).
Alle waarnemingen zijn rondom praamweg /wildroosters gedaan dus 3 ? lijkt me erg hoog
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Thijs Fijen

Schiermonnikoog is een zekere standplaats van ruigpootbuizerd in de winter.. Dit weekend nog gezien (zit er overigens al jaren)
Thijs Fijen

BWoets

Zover ik weet is daar de gehele winter verder geen RPB gezien jes..
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

BWoets

Ok kan niet zeggen wat jij gezien hebt natuurlijk.. maar aangezien er zoveel vogelaars komen in het LM en er volgens mij de gehele winter geen Ruigpoot is gezien bij het JDG denk ik dat je je vergist.

Maar zoals ik al zeg, ik weet niet wat je gezien hebt.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

carel

Een normale buizerd bid ook

Hoe ver is die overkant?
bidden doen vele buizerds
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

BWoets

En of ik het JDG ken..
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Pim

Dan moet je het rode kruisje linksboven indrukken bij de waarnemingenlijst.
Wij laten in eerste instantie niet alle soorten zien anders krijgen we een hele waslijst.

groetjes,

Pim Julsing
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

BWoets

Ik zeg ook niet dat jij hem niet hebt gezien..
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

thijs

Met alle respect, ik vind het een beetje vreemd dat van die twintig vogelaars niemand hem ook maar ergens heeft ingevoerd :huh:
En als het enige detail op >100 meter (dat is het denk ik wel) is dat hij bidt, zie ik geen enkele reden om er een RPB van te maken...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

hiskodevries

de discusie ging over: Hoeveel rp`s in nederland rondvliegen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

thijs

Waarna de vraag werd of we waarnemingen missen waarover verder werd gedicussieerd.
Maar ik ga voor een stuk of negen, misschien tien denk ik...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Roodstuit

In het Waddengebied overwinteren jaarlijks zo'n 15- 20 Ruigpoten, in het Deltagebied 5- 10. Veel grote natuurgebieden (bijv delen van de Waddeneilanden, Grevelingen, Haringvliet, Volkerak) worden slechts één keer per maand of één keer per winter geteld, veelal door SOVON. Die gegevens zijn natuurlijk niet te vinden op Waarneming.nl en verschijnen slechts zelden op de diverse vogelmailgroepen.

vr gr

Sander

hiskodevries

Dan is het id.d. vreemd dat ze relatief weining gemeld worden vanuit de delta. Of zijn de waarnemers van betreffende email club voorzichtiger met hun determinatie dan de sovon tellers
Van de waddeneilanden kan ik het mij voorstellen daar vandaan druppelt nauwelijks nieuws naar buiten.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Thijs Fijen

Maar er zijn toch zat vogelaars die naar de wadden gaan.
Thijs Fijen

thijs

Bij determinatie van RPB wordt om details gevraagd, om meer dan dat de vogel bidde.
Dit om de betrouwbaarheid van de site te doen stijgen..
Maar ik snap het argument dat er meer zouden zijn dan verwacht omdat er van de eilanden minder info komt niet.
Ik ben het met andere Thijs eens dat daar zat vogelaars heen gaan, en ook eilanders kunnen waarnemingen invoeren...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Rick van der Weijde

Uit schaarse en algemene vogels van nederland (gegevens dus vanuit SOVON). Heb voor het gemak de locaties even dikgedrukt gemaakt. Dat zoekt wat makkelijker:



Het numerieke voorkomen van RPB's kenmerken zich door grote wisselvalligheid. Eykman (1941) noemt de soort 'talrijk' in 1926/27 en spreken van een 'invasie' in 1931/32. Ook in 1934/35 was de soort talrijk. Uit de jaren veertig en vijftig is alleen anecdotisch materiaal beschikbaar. In het Binnenveld tussen Wageningen en Veenendaal werden in de winters van 1954/55 en 1958/59 'veel' RPB's waargenomen. De 'invasies' van 1966/67, 1969/70 en 1974/75 ('meer dan gemiddeld') zijn in NL onvoldoende gedocumenteerd. In de winter van 1969/70 werden vele 10-tallen waarnemingen gedaan van soms forse aantallen (25 in Oostelijk Flevoland op 14 februari). In de laatste decennia van de 20e eeuw waren de schommelingen kleiner, mogelijk met uitzondering van de strenge winter van 1978/79. Toen werden in Flevoland (1315 km2 onderzocht) 70 RPB's geteld, ruim 3x zo veel als in de jaren ervoor en erna (februari 1977-81: 7, 12, 70, 21 resp. 20). De invloed van vorst en sneeuwval werd ook zichtbaar tijdens transsecttellingen in Oostelijk en Zuidelijk Flevoland; hier werden de hoogste aantallen in de strenge winters van 1978/79 (max 17) en 1984/85 (max 21) waargenomen; in de overige winters varieerden de maxima van 8-14. In het Deltagebied ging het om 2-8 exemplaren per winter in 1987/88-1998/99; alleen de strenge winter van 1995/96 stak daar met 13 bovenuit.

Plaatselijk geven terreinbeheer en prooiaanbod de doorslag bij de aanwezigheid en talrijkheid van RPB's. In de winters van 1982/83-1993/94 schommelde het maximum aantal in de OVP van 5-13 (het hoogst in 1989/90), synchroon aan inundaties (afnames), beweiding (in eerste instantie toename, gevolgd door daling) en de veldmuiscyclus. In het Lauwersmeer speelde het terreinbeheer (pioniervegetatie, wel/geen begrazing, verruiging) een grote rol in de aantalsontwikkeling. Vanaf 1981/82 namen de maandmaxima hier toe van 13 naar 37 in 1986/87; daarna was de winterstand tot en met 1989/90 stabiel om vervolgens af te nemen naar <10 in 1994/95. In de Carel Coenraad- en Reiderwolderpolder ten zuiden van de Dollard was de introductie van meerjarige braak in 1990 een cruciale factor. In 1985-90 was de soort slechts met 0.0-0.2 ex/100 ha aanwezig; in 1991/92 nam de winterstand echter met een factor 5 toe. In het gehele Dollardgebied verbleven in 1974-96 jaarlijks 0-16 exemplaren; hoogste aantallen werden hier in 1985-92 vastgesteld, met pieken in 1986 en 1990-92.

De wintertellingen van SOVON geven over december 1980-1995 twee duidelijke uitschieters te zien, namelijk in 1981 en in 1995. Invasie-achtig optreden in Nederland is na 1978/79 achterwege gebleven, conform het feit dat de knaagdierenpopulaties in Noord-Scandinavië al sinds 1982 niet meer hebben gepiekt en de broedresultaten constant op een laag niveau bleven.



Geeft dit wat duidelijkheid?

Groet,
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

thijs

Beetje oude gegevens vind ik.
Allemaal uit het vorige millenium ;)

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

hiskodevries

precies oude zooi
Het gaat mij erom of we met waarneming.nl, in elk geval voor het westen van Nederland, al iets kunnen vertellen over het voorkomen van een soort.
Maar als de verschillen zo enorm groot zijn kunnen we rustig vaststellen dat het dus nog nietgoed genoeg is of ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

DaanKuiper

Persoonlijk heb ik het idee dat de mogelijkheid bestaat dat de kriteria toch te streng zijn waardoor waarnemingen worden gemist.
Dat dat komt door een gebrek aan kennis is natuurlijk niet onmogelijk en ik zou het op prijs stellen als iemand dat wil aanvullen.
Het idee wordt gevoed door de volgende beschrijvingen in de vogel gidsen:

ANWB vogelgids van o.a. Lars Svensson:

Beste kenmerk (o.a.) witte staart basis op onder- en bovenzijde (lichte vorm buizerd heeft soms ook witachtige staartbasis, maar minder duidelijk contrasterend met donkere bovenvleugel/stuit en donker uiteinde van de staart).......
Het kontrast is dus kenmerkend. (Op de afbeeldingen duidelijk aangegeven)

Petersons vogelgids:

In het algemeen van buizerd te onderscheiden door langere vleugels en witte staart met donkere eindband. (Op de afbeelding duidelijk aangegeven)

Lars Jonsson:

Iets groter dan buizerd, met langere vleugels en witte staart met donkere eindband.
Donkere adulte mannetjes lijken soms op buizerd, maar staart tekening .....kenmerkend.
(Op de afbeeldinge duidelijk aangegeven)

Natuurlijk worden ook andere kenmerken genoemd als de polsvlekken, maar naar mijn idee komt de staart tekening toch als meest kenmerkende eigenschap naar voren.

Alleen Peterson lijkt een slag om de arm te willen houden.

Toch worden waarnemingen met als determinatie Duidelijk witte staart en zwarte eindband gezien geweerd.

Ik vraag mij af hoe groot de kans is dat deze bij een gewone buizerd voorkomen?
To see or not to see, that's the question!!

Met vriendelijke groet,
Daan.

thijs

Interessant mogelijk, maar open dan even een nieuwe topic: wat zijn de kenmerken om een RPB te determineren?

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Bram Rijksen

...of klik gewoon even de commentaren open van rpb met een "?". Ongetwijfeld vindt je ergens de doorslagevende kenmerken vermeld.

Een witte staartbasis wordt vaak aangedragen als een 'bewijs' dat iemand een RPB heeft gezien... Onzin! Als ik in de Flevo 40 buizerds zie, hebben 10 ervan min of meer een lichte/witte staart(basis) maar het blíjft een buizerd.
Het gaat om de COMBINATIE van minsten 4 kenmerken, die je gezien moet hebben om voor 100% zeker te zijn. Zie je die niet allemaal; pech gehad: waarschijnlijk/mogelijk zag je een RPB, maar een buizerd is niet uit te sluiten.
De meeste binnenlandse meldingen worden vaak voorzien van commentaren als: "biddend, duidelijk lichte staart met donkere band". Jammer...
Afhankelijk van leeftijd en geslacht: donker buikschild, polsvlekken, zwarte staartband, wítte staart, lichte kop, lange vleugels etc. Dát zijn de kenmerken die gezien moeten worden om voor 100% zeker te zijn.

Vriendelijke groet,

Bram Rijksen

carel

Ik mis een punt dat heel duidelijk is.
De bevederde poten
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Bram Rijksen

CiteerIk mis een punt dat heel duidelijk is.
De bevederde poten
Goed punt! Even niet aan gedacht, omdat ik vooral de kenmerken van een vliegende vogel benoemde.

carel

Een vliegende vogel blijft altijd moeilijk denk ik
de tijd om alles goed te bekijken ontbreekt meestal.
Ik heb ook wel eens twijfels met sommige buizerden, biddend lichte vorm kan heel verwarrend zijn
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

marcel123

#27
Ik weet niet waar dit topic precies over gaat maar dit wil ik even kwijt:


Rob Bijlsma op de roofvogeldag 2005 over de ruigpootbuizerd:

De ruigpootbuizerd is de afgelopen jaren sterk achteruitgegaan. Dit komt door de klimaatsverandering. Hierdoor dooit de sneeuw en bevriest weer en daardoor overleeft het voedsel van de ruigpootbuizerd, een knaagdiertje (de siezel) de winter niet meer in Scandinavie en is er in de zomer voor de ruigpootbuizerd niets meer te vreten. Dus volgens mij is ie gewoon zeldzamer geworden de laatste jaren.

DaanKuiper

#28
CiteerANWB vogelgids van o.a. Lars Svensson:

Beste kenmerk (o.a.) witte staart basis op onder- en bovenzijde (lichte vorm buizerd heeft soms ook witachtige staartbasis, maar minder duidelijk contrasterend met donkere bovenvleugel/stuit en donker uiteinde van de staart).......
Het kontrast is dus kenmerkend. (Op de afbeeldingen duidelijk aangegeven)

CiteerAls ik in de Flevo 40 buizerds zie, hebben 10 ervan min of meer een lichte/witte staart(basis) maar het blíjft een buizerd.

Het gaat mij dus niet om "min of meer": Dit k.o.m minder duidellijk contrasterend, maar om een waarneming waarbij en groot kontrast is vast gesteld, ovreenkomen met de weergaven in de gidsen.
To see or not to see, that's the question!!

Met vriendelijke groet,
Daan.

harderbroek

Citeer(ps: Harderbroek zal het allemaal wel correct weten want ik heb een grote duim.)

Noem me maar gewoon Rob hoor.
En de grote duim ontgaat me geheel dus wat je bedoeld??

m.v.g.
Rob
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland