Hoofdmenu

Orchidee

Gestart door Zilverstreep, juli 30, 2006, 14:26:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

Zilverstreep

Kan iemand helpen?
Groeten,
Floor van Lamoen

Corryabbink

#1
Dag Floor,

Dit lijkt mij een Brede wespenorchis(Epipactis helleborine ssp. helleborine) toe.

Graag de mening van anderen daar orchideeën niet mijn sterkste soorten zijn.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Nietspitten

#2
mogelijk is het Epipactis atrorubens, gezien de nogal rode kleur van de bloem en de rode steel.
E. Helleborine is volgens mij veel fletser en geel/groener van kleur.

E. atrorubens is overigens een zeer zeldzame soort. Komt mogelijk in Limburg voor . Is deze foto uit Limburg of van elders.

Groet Gerrit
groeten, Gerrit

Corryabbink

#3
Citeermogelijk is het Epipactis atrorubens, gezien de nogal rode kleur van de bloem en de rode steel.
E. Helleborine is volgens mij veel fletser en geel/groener van kleur.

E. atrorubens is overigens een zeer zeldzame soort. Komt mogelijk in Limburg voor . Is deze foto uit Limburg of van elders.

Groet Gerrit
Dag Gerrit,

Heb ik ook aan gedacht maar vond de bloemen vooral bovenin de bloeiwijze te bleek. De bloem moet van binnen en van buiten paars-rood zijn. In de literatuur werd bovendien vermeld dat verscheidene populaties E.atrorubens bij controle E.helleborine bleken te zijn. Het is goed dat je vraagt waar de soort staat want het kan natuurlijk toch nog E.atrorubens zijn.
Daarom ook mijn oproep om te reageren.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Zilverstreep

Beste Corrie en Gerrit,

Bedankt voor jullie reacties. Vindplaats is Schelphoek bij Oud-Sabbinge in Zeeland.

Dus invoeren als Brede wespenorchis?

Groeten,
Floor.
Groeten,
Floor van Lamoen

Pieter Stolwijk

E. atrorubens is anders rood. Dit is een van de vele kleurvariëteiten van Brede wespenorchsi). Invoeren als Gewone wespenorchis = Epipactis helleborine subsp. helleborine.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Zilverstreep

Groeten,
Floor van Lamoen

Jan Essink

Beste mensen,

Jan is weer in het land na een 7 weekse omzwerving door Skandinavie.
Hier is het voor planten liefhebbers het e.e.a. te zien.
Zo zagen wij op een plek meer dan 1200 !!! bloeiende rode bosvogeltjes met planten soms hoger dan een gladiool. Duizenden vrouwenschoentjes.
ook duizenden Epipactis atrorubens met z'n rode stengel en paars rode bloemen.

Epipactis kan heel goed op de bladeren gedeterminneerd worden. E. helleborine heeft altijd brede uitstaande bladeren, terwijl atrorubens smalle bladeren heeft met een harige donker rode stengelkleuring. De bloemen zijn altijd veel paarser dan van helleborine, de kleur is vaak zeer variabel.

groeten

Jan
met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink

Jan Essink

Liesbeth gaf nog een tip, misschien is dit Epipactis muelleri

Jan
met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink