Is dit een Bosrietzanger?

Gestart door Jeroen Bekker, mei 11, 2010, 19:02:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Bekker

Is dit een Bosrietzanger?

Jan vH

Hij ziet eruit als Nachtegaal, of zit ik nu fout?
Jan van Harten
Validator Plantengallen

HJDT

Hij ziet eruit als een Tuinfluiter.
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Jarinka

Inderdaad een Tuinfluiter. Lijkt qua uiterlijk wat op Tjiftjaf of Fitis, maar is langer, slanker en heeft een dikkere snavel. Zang is ook goed te herkennen, een beetje als een versnelde Merel.
Groeten, Jarinka Heijink

Jeroen Bekker


HPM

Citaat van: Jarinka op mei 11, 2010, 19:16:50 PM
Inderdaad een Tuinfluiter. Lijkt qua uiterlijk wat op Tjiftjaf of Fitis, maar is langer, slanker en heeft een dikkere snavel. Zang is ook goed te herkennen, een beetje als een versnelde Merel.

Waarom is het geen Nachtegaal?

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Jarinka

Citaat van: HPM op mei 11, 2010, 19:22:55 PM
Citaat van: Jarinka op mei 11, 2010, 19:16:50 PM
Inderdaad een Tuinfluiter. Lijkt qua uiterlijk wat op Tjiftjaf of Fitis, maar is langer, slanker en heeft een dikkere snavel. Zang is ook goed te herkennen, een beetje als een versnelde Merel.
Waarom is het geen Nachtegaal?
Omdat die rodiger van kleur is en minder slank overkomt. Bovendien laten die zich veel minder zien dan Tuinfluiters, en zitten vaak in dichte struiken. Deze vogel zit behoorlijk open in een vrij kale boom.
Groeten, Jarinka Heijink

Oenanthe

Om slanker te zijn dan fitis en tjiftjaf moet je wel zeer slank zijn. En een kenmerk als 'laat zich minder zien en zit vaak in dichte struiken' is ook geen uitsluitend kenmerk. Ik heb ook wel eens een nachtegaal open en bloot op een kale tak zien zitten. Ik hou het overigens ook op een tuinfluiter hoor. Voor bosrietzanger is de vogel inderdaad niet slank genoeg en is de snavel mij te zwaar. En dat geldt zeker ook waarom het geen fitis of tjif is. De zang van een tuinfluiter als versnelde merel heb ik er nooit in gehoord.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Je bent me voor, Maarten. De argumenten die Jarinka noemt zijn niet bepaald kenmerkend.
Zo zitten Nachtegalen vooral in het begin van het seizoen veelvuldig openlijk te zingen, en
zitten Tuinfluiters veelvuldig diep in de bosjes te zingen.
De vraag is dus wat dit tot een Tuinfluiter maakt.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Jan vH

Citaat van: Oenanthe op mei 11, 2010, 19:31:31 PM
De zang van een tuinfluiter als versnelde merel heb ik er nooit in gehoord.
Het stond laatst ook nog in de Vogels (tijdschrift van Vogelbescherming). Maar ik vind het ook niet heel overtuigend klinken.

Ik ben trouwens ook niet echt zeker van Nachtegaal, het was het eerste wat in me op kwam. Maar ik zie ook nog geen echt goede kenmerken voor Tuinfluiter.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

HPM

Hij lijkt nogal rood aan de bovenkant voor een tuinfluiter, maar hij heeft grijze poten.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

frankneijts

#11
Kom jongens...... 8)
(En een Tuinfluiter heeft wel degelijk duidelijk Merelachtige orgeltoontjes in zijn zang die nogal snel wordt voorgedragen: misschien niet hezetlfde als een "versnelde Merel" maar het komt wèl in de buurt.......)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Zeg het eens, Frank.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Theovanv

Heeft ie niet een te duidelijke wenkbrauwstreep voor een Tuinfluiter?
Theo van Veenendaal

frankw

Ik neig een beetje naar Grasmus (v) alleen zijn de pootjes een beetje donker..

Rikstar

#15
dat zo'n heldere mooie foto toch nog zo moeilijk kan zijn  :angel:

hoe langer ik er naar kijk hoe meer ik ook neig naar grasmus vrouwtje
ik ben benieuwd of de waarnemer nog andere foto's heeft zodat deze mysteri bird opgelost kan worden.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

HPM

Heeft een vrouwtje grasmus grijze poten of is de foto wat dat betreft toch niet zo helder?

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Theovanv

En zou ook een vrouwtje een niet duidelijker afstekende witte keel moeten hebben?
Theo van Veenendaal

Robertmeer

Tuinfluiter. Dikke korte snavel, egaal bruine onderzijde en stevige bouw sluit Fitis / Tjiftjaf uit en o.a. de egale bovenzijde Grasmus (ontbreken roestrode tertials).
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

frankneijts

Citaat van: Robertmeer op mei 11, 2010, 21:24:29 PM
Tuinfluiter. Dikke korte snavel, egaal bruine onderzijde en stevige bouw sluit Fitis / Tjiftjaf uit en o.a. de egale bovenzijde Grasmus (ontbreken roestrode tertials).

Heel goed Robert.... En de korte staart en dito pootjes sluiten Nachtegaal uit voor het geval iemand daar nog aanhanger van is/was. En de korte onderstaartdekveren sluiten de 'punthoofden' (Acrocephalus) weer uit. Overigens zijn ook de beige (lichtbruine/isabelkleurige) flanken niet goed voor Grasmus.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Nog even voor de duidelijkheid: Ik was geen aanhanger van Nachtegaal, maar er werd met besliste stem
maar met verkeerde argumenten en vergelijkingen verklaard dat het een Tuinfluiter was terwijl er eerder
door iemand, niet helemaal onbegrijpelijk, Nachtegaal werd gesuggereerd. Vandaar dat ik vroeg waarom
het geen Nachtegaal was en wel een Tuinfluiter.

Overigens heb ik de vergelijking van tuinfluiterzang met een haastige Merel altijd een treffende gevonden,
ook al is het niet altijd zo. Is die vergelijking oorspronkelijk niet van Thijsse?

--
Groeten, Herman van der Meer



Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: HPM op mei 11, 2010, 23:30:08 PM
Overigens heb ik de vergelijking van tuinfluiterzang met een haastige Merel altijd een treffende gevonden,
ook al is het niet altijd zo. Is die vergelijking oorspronkelijk niet van Thijsse?

--
Groeten, Herman van der Meer

Misschien in "Vogelzang"? Kan mijn exemplaar daarvan niet zo gauw vinden. In "Het Vogeljaar" beschrijft hij in een soort tabelletje uiterlijk & zang van de 4 gewone 'grasmussen' en bij Tuinfluiter "Lied: herinnert aan de Zwarte Lijster"...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Rikstar

liet ik me toch weer leiden door het bruin op de bovenvleugel. jammer :P
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Oenanthe

Citaat van: frankneijts op mei 12, 2010, 00:35:04 AM
Citaat van: HPM op mei 11, 2010, 23:30:08 PM
Overigens heb ik de vergelijking van tuinfluiterzang met een haastige Merel altijd een treffende gevonden,
ook al is het niet altijd zo. Is die vergelijking oorspronkelijk niet van Thijsse?

--
Groeten, Herman van der Meer

Misschien in "Vogelzang"? Kan mijn exemplaar daarvan niet zo gauw vinden. In "Het Vogeljaar" beschrijft hij in een soort tabelletje uiterlijk & zang van de 4 gewone 'grasmussen' en bij Tuinfluiter "Lied: herinnert aan de Zwarte Lijster"...

Mijn ervaring is dat dit soort vergelijkingen erg persoonlijk zijn. Daarom gebruik ik ze alleen voor mezelf. De zang van een grasmus doet mij denken aan een krakende schommelstoel, van de rietzanger aan Donald Duck en van de heggemus aan een piepend wieltje. Maar dat zijn puur mijn associaties, en iemand anders zal er iets heel anders in horen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Uiteraard zijn ze persoonlijk maar zo'n vergelijking kan een beginner wel wat houvast geven.
Ik neem tenminste aan dat niemand de zang van een Tuinfluiter met een piepend wieltje of
een krakende schommelstoel zal vergelijken.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

frankneijts

#25
Ik gebruik (uiteraard zou ik bijna zeggen) allerlei privé-ezelsbruggetjes voor geluiden maar ik heb in al die jaren nooit de behoefte gevoeld om voor Tuinfluiter iets originelers te bedenken dan iets dat met "Merel" en "vlug" te maken heeft.... Maar als Rietzanger jou aan Donald Duck doet denken Maarten kan ik me zo voorstellen dat je bij Tuinfluiter ook wel een minder voor de hand liggende associatie dan Merel zult hebben...... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Oenanthe

Ik vind mijn associatie bij tuinfluiter juist zo voor de hand liggen. Het is een zwartkop op één toon, zonder hoge of lage uithalen. Maar om bij het begin terug te komen: wie heeft er een bruikbaar ezelsbruggetje om de zang van de bosrietzanger te herkennen?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

snwja3

Citaat van: Oenanthe op mei 12, 2010, 15:31:14 PM
Ik vind mijn associatie bij tuinfluiter juist zo voor de hand liggen. Het is een zwartkop op één toon, zonder hoge of lage uithalen. Maar om bij het begin terug te komen: wie heeft er een bruikbaar ezelsbruggetje om de zang van de bosrietzanger te herkennen?
Klinkt als Katrien Duck.
Wietze Janse

HPM

Citaat van: Oenanthe op mei 12, 2010, 15:31:14 PM
Ik vind mijn associatie bij tuinfluiter juist zo voor de hand liggen. Het is een zwartkop op één toon, zonder hoge of lage uithalen. Maar om bij het begin terug te komen: wie heeft er een bruikbaar ezelsbruggetje om de zang van de bosrietzanger te herkennen?

Je vergelijking met Zwartkop ligt natuurlijk voor de hand, en zoals je het schrijft ben ik het ook wel
met je eens, maar  een beginneling kan denk ik niet zoveel met zo'n vergelijking.

Voor Bosrietzanger heb ik geen ezelsbruggetje, maar misschien kan je iets met Bosfrietzanger
omdat hij vaak in verschillende vormen 'friet, friet, friet' in zijn zang verwerkt. En van een
afstand maakt de zang meestal een nogal sissende indruk.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer