zweefvliegen: ''vraag en aanbod''

Gestart door andre.schulten, mei 12, 2010, 09:08:08 AM

Vorige topic - Volgende topic

andre.schulten

Beste mensen,

De laatste tijd ben ik actief bezoeker van o.a. het vliegen en muggenforum, vooral om mijn zweefvliegenkennis weer op te krikken (oude liefde roest niet).

Voor mijzelf heb ik er ondertussen aardig wat uurtjes besteed aan het afstropen van internet op zoek naar enigszins duidelijke foto's van zweefvliegen. Ik heb de gids van Reemer, maar (en dat is heel persoonlijk) ik raak steeds het overzicht kwijt in de veelheid per pagina.
Ik ben nu bezig om foto's van gelijkende soorten bij elkaar te zetten. Veel soorten zijn aan de hand hiervan natuurlijk niet op naam te brengen (ik zie de beperking), maar als 'opstapje' (of om uit te sluiten) werken de plaatjes vaak prima.

Máár (grote 'maar')... ik heb niet bijgehouden wie de fotografen zijn, of er copyright op zit e.d. (dus dat kan ik niet vermelden, laat staan achterhalen).
Dus dilemma!
Wánt ik wil mijn werkstukje straks best beschikbaar stellen (onder 'determinatievraagstukken' bijvoorbeeld), maar ik wil ook niemand voor het hoofd stoten.
Dus, tja..
Til ik te zwaar aan het juridische aspect?
En bovendien: is er wel behoefte aan?

Wie weet? Wie zegt?

Groet, André

Date Lutterop

Lijkt me duidelijk. Foto's van anderen mag je niet ongevraagd op het net zetten. Kijk ook eens hier:
http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/foto/internet/

Dus lekker voor jezelf houden en als je iets wilt publiceren, gewoon nieuwe foto's zoeken en de makers vragen.
Zelf foto's maken is trouwens ook leuk  ;D , en je bent de baas over de auteursrechten.

Zelf zou ik mensen adviseren om niet op internet te gaan zoeken, maar gewoon ouderwets met de zweefvliegentabel van Barendregt de kennis weer op te krikken. Want aan de hand van plaatjes kun je lang niet alles determineren. Maar ala, dat is ieder zijn eigen keus.

Groet,

Date


Date Lutterop

...en succes met die prachtige zweefjes...

Groet,

Date


corzonneveld

De middelste twee en linksonder komen van Natural History Photographs... :angel:

Tabellen leiden welliswaar meestal tot een meer betrouwbaar eindresultaat, maar ze zijn niet aan een ieder besteed. Een foto-overzicht kan daarom een waardevolle aanvulling betekenen, met name voor de terloops geinteresseerde die zich nooit met tabellen zal inlaten. Voor mij hoef je je actie dan ook niet te staken!

Maar toestemming en bronvermelding is wel zo integer - nog afgezien van het wettelijke aspect. Ere wie ere toekomt!
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

andre.schulten

Het heeft mij in ieder geval verbaasd dat er nog nooit een ''foto-zweefjes-gids'' is verschenen op de overvolle natuurgidsenmarkt (ondanks alle voors en tegens), want er zijn zóóveel foto's gemaakt.. De markt zal wel te klein zijn.
Ik dacht inderdaad aan de terloops geinteresseerden, zoals jij het zo mooi noemt.

Dit houd ik in ieder geval voor mijzelf.

thijsdegraaf

#5
De zweefvliegen veldgids van Menno Reemer (als je die bedoelt) is prima te gebruiken in combinatie met met de zweefvliegentabel van Barendregt. In de zweefvliegengids staan heel veel foto's. Ze zijn welliswaar klein, maar anders wordt het een heel boekwerk.
Als naslag boek is De Nederlandse zweefvliegen door Menno Reemer, Willem Renema en vele anderen een geweldig boek. Een must voor de liefhebber vind ik.
Als site kun je het best  www.veluwe-insecten.nl van Han Endt gebruiken. Vooral omdat Han beloofd heeft hem uit te zullen breiden.  ;D 
Een eigen site maken is leuk en is vooral goed voor je eigen kennis. Zelf gebruik ik altijd eigen foto's
http://www.tuin-thijs.com/zweefvliegen.htm. Dat heeft als nadeel, dat je niet compleet bent, maar is veel leuker. Het gebruik van foto's van anderen moet je inderdaad altijd vragen.

Groeten en succes, Thijs 

han.endt

Dit is brutaal. Op deze Franse site staat een foto van mij. Zogenaamd genomen door Serge Wambeke. http://www.galerie-insecte.org/galerie/idaea_seriata.html (één na laatste foto 5709). Eerst stond er ook een Franse locatie en datum bij, maar die is weg. Ik ben wel eens vaker wat tegen gekomen, maar dan stond mijn naam er tenminste bij.

thijsdegraaf

Je kunt natuurlijk een avocaat inschakelen Han.  ;D  Je moet maar denken, dat ze je foto's waarderen.

Thijs

andre.schulten

oei, ik heb wel weer wat losgemaakt..
en dat wilde ik juist voorkomen..

han.endt

Citaat van: thijsdegraaf op mei 12, 2010, 16:50:33 PM
Je kunt natuurlijk een avocaat inschakelen Han.  ;D  Je moet maar denken, dat ze je foto's waarderen.

Thijs
Ja dat is het punt hè. Er zijn wel regels maar wat heb je er aan........ En inderdaad als ze het vragen zeg ik altijd ja. Blij met de waardering. Ik kan eens een mailtje sturen. De foto is ingezonden naar de site door een ander.

En Thijs over mijn site aanvullen: ik dacht eigenlijk met paddenstoelen  ;D ;D .....