(Balkan?)Kwikstaart Nijkerk

Gestart door Piedos, mei 10, 2010, 23:36:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

HJDT

Citaat van: JohanvantBosch op mei 13, 2010, 22:27:39 PM
http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=8&fid=2769&page=1

Zijn hier misschien nog mensen die zich over deze (of die andere) vogel willen uitspreken?? Ik vind het zo jammer dat deze vogel relatief weinig aandacht krijgt (of lijkt te krijgen) omdat we er, ook al is het geen echte Balkankwik die daar zit, toch nog heel wat van kunnen leren. . .
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Sjoerd

het wachten is denk ik op een geluidsopname...

g.j.p.gelderblom

Citaat van: Sjoerd V. op mei 15, 2010, 20:09:45 PM
het wachten is denk ik op een geluidsopname...

Inderdaad, zonder dat kunnen we praten tot we een ons wegen, maar duidelijker wordt het niet. Morfologisch leek het mij in elk geval een prima Balkan (ik vraag me af of de mensen die een grijze nek meldden, wel naar de goede vogel gekeken hebben?), maar een goed sonogram zou de boel verduidelijken. Met name de eerste helft van het roepelement is dan van belang: is deze rauw en stijgend van pak 'em beet 4 naar 6 kHz, dan gaat het waarschijnlijk om Balkan; de tweede (dalende) helft is minder indrukwekkend en bij (zang)roepjes van flava/thunbergi juist vaak het rauwste gedeelte. Van de westelijke gele kwikken heeft alleen beema een enigszins vergelijkbaar sonogram.

Overigens denk ik dat we ons om deze vogel niet al te veel zorgen hoeven te maken. In de eerste plaats maakt feldegg een flinke expansie door in ZO-Europa, welke weerspiegeld wordt in een flinke toename van het aantal gevallen in de UK de laatste tijd (uit m'n hoofd alleen al zes gevallen in de laatste tien jaar), dus het lijkt me een kwestie van tijd voor er hier ook een 'goede' opduikt. In de tweede plaats, zoals reeds door Garry Bakker betoogd op de DB-site: ik durf er bijna m'n hand voor in het vuur te steken dat Balkankwikstaart ook in Nederland binnen afzienbare tijd weer gewoon beschouwd wordt als ondersoort van M. flava. Genetisch onderzoek suggereert dat er sprake is van slechts twee soorten: een westelijke (de flavagroep) en een oostelijke (de tschutschensis-groep, even uit mijn hoofd). Balkan valt binnen het westelijke cluster en is 'lijsttechnisch' zo beschouwd dus minder interessant dan de recente spannende kwikstaarten van de Waddeneilanden...

HPM

Citaat van: g.j.p.gelderblom op mei 17, 2010, 05:24:04 AM
Citaat van: Sjoerd V. op mei 15, 2010, 20:09:45 PM
het wachten is denk ik op een geluidsopname...
Inderdaad, zonder dat kunnen we praten tot we een ons wegen, maar duidelijker wordt het niet. Morfologisch leek het mij in elk geval een prima Balkan (ik vraag me af of de mensen die een grijze nek meldden, wel naar de goede vogel gekeken hebben?), [...]

Leuke vraag. Ik vind dit weleen typisch geval. Even kort door de bocht:
Er is iemand die een mogeljke Balkankwikstaart meldt. Vervolgens komen er achtentwintig
(niet altijd even ervaren) anderen, waarvan de meesten van grote afstand tussen het
gras niet meer dan een glimp opvangen van een Noordse gele kwik met een wat zij vinden
erg donkere kop, die zij dan ook maar als mogeljke Balkankwikstaart invoeren.
Ik zou dan zeggen 'ik heb hem niet goed gezien, kan er geen koek van bakken, dus
jammer maar helaas'.
Tekenend is dat ook de mensen die hem goed genoeg hebben gezien om meer te kunnen
opmerken dan alleen een donkere kop niet verder durven gaan dan onzeker, dus zo'n
'prima Balkan' zal het toch niet geweest zijn, want anders zou er wel iemand geweest zijn
die zijn nek uit had durven steken door hem op zeker te zetten.

--
Groeten, Herman van der Meer


Herman van der Meer

Bas vd Burg

Citaat van: HPM op mei 17, 2010, 11:03:05 AM
Leuke vraag. Ik vind dit weleen typisch geval. Even kort door de bocht:
Er is iemand die een mogeljke Balkankwikstaart meldt. Vervolgens komen er achtentwintig
(niet altijd even ervaren) anderen, waarvan de meesten van grote afstand tussen het
gras niet meer dan een glimp opvangen van een Noordse gele kwik met een wat zij vinden
erg donkere kop, die zij dan ook maar als mogeljke Balkankwikstaart invoeren.
Ik zou dan zeggen 'ik heb hem niet goed gezien, kan er geen koek van bakken, dus
jammer maar helaas'.
Tekenend is dat ook de mensen die hem goed genoeg hebben gezien om meer te kunnen
opmerken dan alleen een donkere kop niet verder durven gaan dan onzeker, dus zo'n
'prima Balkan' zal het toch niet geweest zijn, want anders zou er wel iemand geweest zijn
die zijn nek uit had durven steken door hem op zeker te zetten.

--
Groeten, Herman van der Meer


Het kan natuurlijk ook anders zijn en dat de bewuste donkerkoppige "gele kwik" wel degelijk een Balkankwikstaart is. Echter, gelet op de vele discussies over de herkenbaarheid van Balkankwikken en het feit dat er geen goede geluidsopnames zijn (de CDNA aanvaardt alleen gevallen van Balkankwik waarvan een goede geluidsopname is), hebben die waarnemers de bewuste vogel als mogelijke Balkankwikstaart ingevoerd. Op zich niks mis mee, lijkt me. Zeker als je bedenkt dat voor de meeste invoerders waarneming.nl wordt gebruikt als digitaal notitieboekje.

Misschien is het wel beter om de bewuste vogel als mogelijke Noordse Kwik te melden maar dat terzijde.......
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Vincent Hart

Denk wel dat het als 'mogelijke balkan' invoeren als voordeel heeft dat er meer vogelaars heen gaan, wat de kans op een fatsoenlijke foto en (vooral) geluidsopname groter maakt. Zo'n 'determinatie' zou uiteraard wel tijdelijk moeten zijn, uiteindelijk zal ieder voor zich moeten uitmaken wat hij denkt gezien te hebben. Alleen kan 'zekere balkan' natuurlijk alleen na aanvaarding door CDNA, en dan moet je als waarnemer ook nog zeker weten de juiste vogel gezien te hebben ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jaap Denee

Ik wil graag vanavond/morgenavond gaan proberen een fatsoenlijke foto te scoren, maar ik dacht dat we het er inmiddels toch wel over eens kunnen zijn dat juist een fatsoenlijke geluidsopname de gewenste extra informatie kan opleveren. En willen 'we' bovendien niet gewoon wat te graag?

Want liefst heb ik natuurlijk ook dat territoriale mannetje dat Jan eerder noemde. Een mannetje dat vervolgens een oerhollandsche flava te grazen neemt en voor veel, mooie 'hybriden' zorgt, zodat we het er nog jaren over kunnen hebben...
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

HPM

Bas,
Dat de CDNA alleen maar geluid als bewijs accepteerd betekent dat Balkankwik niet (voldoende) op het uiterlijk is te onderscheiden. Aangezien niemand geluid heeft opgenomen (laat staan indicatief geluid) is er dus eigenlijk geen reden om de vogel als onzekere Balkankwik op te voeren. Je zou je hooguit af kunnen vragen of het misschien een Balkankwik geweest zou kunnen zijn. Misschien zou kunnen zijn is toch wat anders dan onzeker.
Dan ligt 'onzekere Noordse' inderdaad meer voor de hand, maar eigenljk is ook dat niet met 'misschien' uit te maken.
Maar ja, de meeste mensen zullen wel geen behoefte hebben om een onzekere Noordse kwikstaart op te voeren.

Vincent,
De enige manier om de ingevoerde waarnemingen te 'redden' is dat er alsnog een uitsluitende geluidsopname wordt gemaakt, maar dan alleen als aangetoond of aannemelijk kan worden gemaakt dat het om dezelfde vogel gaat. Aangezien het nu al onduidelijk is of iedereen het wel over dezelfde vogel heeft lijkt me dat lastig.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Jaap Denee

Citaat van: HPM op mei 17, 2010, 12:08:27 PM
Vincent,
De enige manier om de ingevoerde waarnemingen te 'redden' is dat er alsnog een uitsluitende geluidsopname wordt gemaakt, maar dan alleen als aangetoond of aannemelijk kan worden gemaakt dat het om dezelfde vogel gaat. Aangezien het nu al onduidelijk is of iedereen het wel over dezelfde vogel heeft lijkt me dat lastig.--
Groeten, Herman van der Meer


We hebben het in elk geval over dezelfde plek, Herman, dat is voor sommigen al meer dan genoeg.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Folkert Jan

#130
Citaat van: HPM op mei 17, 2010, 12:08:27 PM
Bas,
Dat de CDNA alleen maar geluid als bewijs accepteerd betekent dat Balkankwik niet (voldoende) op het uiterlijk is te onderscheiden. Aangezien niemand geluid heeft opgenomen (laat staan indicatief geluid) is er dus eigenlijk geen reden om de vogel als onzekere Balkankwik op te voeren. Je zou je hooguit af kunnen vragen of het misschien een Balkankwik geweest zou kunnen zijn. Misschien zou kunnen zijn is toch wat anders dan onzeker.
Dan ligt 'onzekere Noordse' inderdaad meer voor de hand, maar eigenljk is ook dat niet met 'misschien' uit te maken.
Maar ja, de meeste mensen zullen wel geen behoefte hebben om een onzekere Noordse kwikstaart op te voeren.

Vincent,
De enige manier om de ingevoerde waarnemingen te 'redden' is dat er alsnog een uitsluitende geluidsopname wordt gemaakt, maar dan alleen als aangetoond of aannemelijk kan worden gemaakt dat het om dezelfde vogel gaat. Aangezien het nu al onduidelijk is of iedereen het wel over dezelfde vogel heeft lijkt me dat lastig.

--
Groeten, Herman van der Meer


Lijkt mij dan gewoon een gele kwikstaart spec  8)

Btw: doet het er trouwens toe dat het ding tussen noordse zit? met andere woorden is het logisch dat een balkankwik die verdwaalt opduikt tussen de noordse of eerder een andere soort? mijn gevoel zegt me dat de kans veel groter is op een donkere noordse omdat hij tussen noordse zit. dit is slechts een onderbuikgevoel zoals voor sommige vogelaars ongerinde baikalteals ook escape zijn  :angel:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jaap Denee

Ik vergeet nog iets:

Citaat van: HPM op mei 17, 2010, 12:08:27 PM
Aangezien niemand geluid heeft opgenomen (laat staan indicatief geluid) is er dus eigenlijk geen reden om de vogel als onzekere Balkankwik op te voeren. Groeten, Herman van der Meer

Nee. Dat er geen indicatief geluid is opgenomen, wil niet zeggen dat er door enkelen geen indicatief geluid gehoord is. De enkelen die het geluid gehoord hebben, hebben dus het volste recht de vogel als een "mogelijke Balkankwik" in/op te voeren. Een opname zal moeten uitwijzen of ze gelijk hebben of niet, maar dat is iets anders. Ikzelf heb niets gehoord, dus vaar blind op wat anderen zeggen en claim daarom roekeloos ook een "onzekere Balkankwikstaart". Mij mag je daar op aanspreken. Aan de andere kant: doe eens gek en gooi ook je haar los, Herman.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

frankneijts

Citaat van: Jaap Denee op mei 17, 2010, 12:02:19 PM
Ik wil graag vanavond/morgenavond gaan proberen een fatsoenlijke foto te scoren, maar ik dacht dat we het er inmiddels toch wel over eens kunnen zijn dat juist een fatsoenlijke geluidsopname de gewenste extra informatie kan opleveren. En willen 'we' bovendien niet gewoon wat te graag?

Want liefst heb ik natuurlijk ook dat territoriale mannetje dat Jan eerder noemde. Een mannetje dat vervolgens een oerhollandsche flava te grazen neemt en voor veel, mooie 'hybriden' zorgt, zodat we het er nog jaren over kunnen hebben...

Hoewel die geluidsopname noodzakelijk blijft kan een goede foto al een eind op weg helpen Jaap. De Britse zeldzaamhedencommissie (BBRC) heeft haar eisen t.a.v. een zuivere feldegg aldus verwoord volgens 'Rare Birds Where and When':
"Observers of a potential pure feldegg should establish clearly the colour and extent of gloss on the crown and nape and whether the birds shows any potential intergrade features. These would include the presence of any yellow, grey or white supeciliary stripes and/or the presence of any extensive white on the throat. A restricted amount of white in the malar region would not necessarily be incompatible with true feldegg and many apparently pure feldegg appear to show a restricted area of white at the base of the bill."
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Citaat van: HPM op mei 17, 2010, 12:08:27 PMVincent,
De enige manier om de ingevoerde waarnemingen te 'redden' is dat er alsnog een uitsluitende geluidsopname wordt gemaakt, maar dan alleen als aangetoond of aannemelijk kan worden gemaakt dat het om dezelfde vogel gaat. Aangezien het nu al onduidelijk is of iedereen het wel over dezelfde vogel heeft lijkt me dat lastig.

--
Groeten, Herman van der Meer

Helemaal mee eens, zeker omdat er als ik het goed gevolgd heb ook nog een nogal donkerkoppige noordse rondvloog (aldanniet dezelfde als dat beest van Michel Veldt met witte wenkbrauw hier)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Sjoerd

Mijn inziens maakt het feit dat ie tussen een aantal donkerkoppige noordse zit de kans dat het een echte balkan is alleen maar onwaarschijnlijker...

Jaap Denee

Citaat van: Sjoerd V. op mei 17, 2010, 16:48:39 PM
Mijn inziens maakt het feit dat ie tussen een aantal donkerkoppige noordse zit de kans dat het een echte balkan is alleen maar onwaarschijnlijker...

Ja? Waar zou een echte Balkankwik tussen gaan zitten dan, volgens jou?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

snwja3

Citaat van: Jaap Denee op mei 17, 2010, 16:56:04 PM
Citaat van: Sjoerd V. op mei 17, 2010, 16:48:39 PM
Mijn inziens maakt het feit dat ie tussen een aantal donkerkoppige noordse zit de kans dat het een echte balkan is alleen maar onwaarschijnlijker...

Ja? Waar zou een echte Balkankwik tussen gaan zitten dan, volgens jou?
Tussen het gras toch, Jaap?  ;) :)
Wietze Janse

Jaap Denee

 :duim:
Citaat van: snwja3 op mei 17, 2010, 16:57:32 PM
Citaat van: Jaap Denee op mei 17, 2010, 16:56:04 PM
Citaat van: Sjoerd V. op mei 17, 2010, 16:48:39 PM
Mijn inziens maakt het feit dat ie tussen een aantal donkerkoppige noordse zit de kans dat het een echte balkan is alleen maar onwaarschijnlijker...

Ja? Waar zou een echte Balkankwik tussen gaan zitten dan, volgens jou?
Tussen het gras toch, Jaap?  ;) :)

Ik zal er eens op letten...  ;)
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

HPM

Citaat van: Jaap Denee op mei 17, 2010, 12:13:27 PM
Citaat van: HPM op mei 17, 2010, 12:08:27 PM
Vincent,
De enige manier om de ingevoerde waarnemingen te 'redden' is dat er alsnog een uitsluitende geluidsopname wordt gemaakt, maar dan alleen als aangetoond of aannemelijk kan worden gemaakt dat het om dezelfde vogel gaat. Aangezien het nu al onduidelijk is of iedereen het wel over dezelfde vogel heeft lijkt me dat lastig.--
Groeten, Herman van der Meer

We hebben het in elk geval over dezelfde plek, Herman, dat is voor sommigen al meer dan genoeg.
Dat hangt van je definitie van 'plek' af
Er zijn waarnemingen ingevoerd van de gebieden
Nijkerkernauw - Nieuw Hulckesteijn
Nijkerk - Nijkerkersluis
Nijkerkernauw - Gelderland
Nijkerk - Polder Arkemheen - West

Misschien worden er dus wel vier Balkankwikken afgekeurd  :)

Citaat van: Jaap Denee op mei 17, 2010, 13:23:31 PM
Citaat van: HPM op mei 17, 2010, 12:08:27 PM
Aangezien niemand geluid heeft opgenomen (laat staan indicatief geluid) is er dus eigenlijk geen reden om de vogel als onzekere Balkankwik op te voeren. Groeten, Herman van der Meer
Nee. Dat er geen indicatief geluid is opgenomen, wil niet zeggen dat er door enkelen geen indicatief geluid gehoord is.[...]
Er is door enkelen melding gemaakt van een r in de roep, door henzelf of anderen gehoord.
Dat is geen indicatief geluid. Het zal toch echt van een spectrogram moeten komen.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Jaap Denee

Citaat van: HPM op mei 17, 2010, 17:59:15 PM
Citaat van: Jaap Denee op mei 17, 2010, 12:13:27 PM
Citaat van: HPM op mei 17, 2010, 12:08:27 PM
Vincent,
De enige manier om de ingevoerde waarnemingen te 'redden' is dat er alsnog een uitsluitende geluidsopname wordt gemaakt, maar dan alleen als aangetoond of aannemelijk kan worden gemaakt dat het om dezelfde vogel gaat. Aangezien het nu al onduidelijk is of iedereen het wel over dezelfde vogel heeft lijkt me dat lastig.--
Groeten, Herman van der Meer

We hebben het in elk geval over dezelfde plek, Herman, dat is voor sommigen al meer dan genoeg.
Dat hangt van je definitie van 'plek' af
Er zijn waarnemingen ingevoerd van de gebieden
Nijkerkernauw - Nieuw Hulckesteijn
Nijkerk - Nijkerkersluis
Nijkerkernauw - Gelderland
Nijkerk - Polder Arkemheen - West

Misschien worden er dus wel vier Balkankwikken afgekeurd  :)

Citaat van: Jaap Denee op mei 17, 2010, 13:23:31 PM
Citaat van: HPM op mei 17, 2010, 12:08:27 PM
Aangezien niemand geluid heeft opgenomen (laat staan indicatief geluid) is er dus eigenlijk geen reden om de vogel als onzekere Balkankwik op te voeren. Groeten, Herman van der Meer
Nee. Dat er geen indicatief geluid is opgenomen, wil niet zeggen dat er door enkelen geen indicatief geluid gehoord is.[...]
Er is door enkelen melding gemaakt van een r in de roep, door henzelf of anderen gehoord.
Dat is geen indicatief geluid. Het zal toch echt van een spectrogram moeten komen.

--
Groeten, Herman van der Meer

Er zit een subtiel verschil tussen indicatief en diagnostisch. Net zo goed als dat er een verschil zit tussen het op waarnemig.nl registreren van een "onzekere/mogelijke Balkankwikstaart" of een "zekere Balkankwikstaart", want daar ging het over. Niet over of het er wel of niet een is. Over de waarde van dat spectrogram zijn we het namelijk wel eens.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Jan vH

Citaat van: HPM op mei 17, 2010, 17:59:15 PM
Citaat van: Jaap Denee op mei 17, 2010, 12:13:27 PM
Citaat van: HPM op mei 17, 2010, 12:08:27 PM
Vincent,
De enige manier om de ingevoerde waarnemingen te 'redden' is dat er alsnog een uitsluitende geluidsopname wordt gemaakt, maar dan alleen als aangetoond of aannemelijk kan worden gemaakt dat het om dezelfde vogel gaat. Aangezien het nu al onduidelijk is of iedereen het wel over dezelfde vogel heeft lijkt me dat lastig.--
Groeten, Herman van der Meer

We hebben het in elk geval over dezelfde plek, Herman, dat is voor sommigen al meer dan genoeg.
Dat hangt van je definitie van 'plek' af
Er zijn waarnemingen ingevoerd van de gebieden
Nijkerkernauw - Nieuw Hulckesteijn
Nijkerk - Nijkerkersluis
Nijkerkernauw - Gelderland
Nijkerk - Polder Arkemheen - West

Misschien worden er dus wel vier Balkankwikken afgekeurd  :)

--
Groeten, Herman van der Meer
Het zijn maar twee of drie plekken (net wat je wil). De vogel verplaatste zich tussen de polder Arkemheen en recreatiegebied Nieuw Hulckesteijn. Omdat dat gebied nog niet toegevoegd was stonden waarnemingen onder de andere twee gebieden, waarvan de Nijkerkersluis maar de helft van het recreatiegebied innam.  ;D

Het lijkt me trouwens wel grotendeels dezelfde vogel, er is er maar één die echt voor Balkankwikstaart in aanmerking komt. Zover ik weet dan.

Probleem is alleen dat de vogel totaal niet vaak roept. Ik heb hem bijvoorbeeld nog niet horen roepen.  :(
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Stijn E.

#141
Citaat van: HPM op mei 17, 2010, 17:59:15 PM
Dat hangt van je definitie van 'plek' af
Er zijn waarnemingen ingevoerd van de gebieden
Nijkerkernauw - Nieuw Hulckesteijn
Nijkerk - Nijkerkersluis
Nijkerkernauw - Gelderland
Nijkerk - Polder Arkemheen - West

Misschien worden er dus wel vier Balkankwikken afgekeurd  :)

[...]
--
Groeten, Herman van der Meer

Het gaat hier vooral om de gebiedsgrenzen Herman  ;)

Nieuw Hulckesteijn is slechts het recreatiestrand welke praktisch  naadloos grenst aan het gebied van de Nijkerkersluis (de brug over de Arkervaart + de sluis bij de brug (welke dus water betreft, voor zover ik weet geen kwik-biotoop  B)) (EDIT: En zoals Jan dus zegt neemt op waarneming.nl het gebied Nijkerkersluis de helft van het nieuwe gebied Nieuw Hulckesteijn in). En dan heb je dus het Nijkerkernauw, het 'nauw' naar het randmeer daar (ook weer water dus). Dit is op waarneming erg ruim begrenst en het neemt daardoor deels het gebied Nieuw Hulckesteijn in beslag. Die 3 zie ik dus in dit geval als 1 gebied omdat 2 gebieden eigenlijk afvallen.
En Polder Arkemheen West zijn de binnendijkse weilanden. De vogel (even voor deze redenering ervan uitgaande dat men naar de goede vogel heeft gekeken op alle plekken) pendelde tussen die 2 (samengestelde) gebieden.

Vooralsnog is het aan het CDNA om te bepalen hoeveel Balkankwikken ze indien volgens hun nodig afkeuren, maar ik voelde me toch zo vrij om even te melden hoe het zit met de begrenzingen daar  ;)  :duim:

EDIT: Jan was me voor  ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Jaap Denee

Ik heb goed nieuws, mannen. Vanavond zat de vogel er niet.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Marten Hornsveld

Riep hij nooit of riep hij hetzelfde als de rest van de kwikken in de groep waardoor hij niet opviel, want toen wij er waren de eerste dag zagen we hem alleen in groepsverband en nooit echt alleen  :angel:

Nu hij weg is kan hij mooi de boeken in als "mogelijke gele kwik spec" >4 uur geleden, overvliegend in onbekende richting

Vincent Hart

... En kunnen die paar B- en C-twitchers die nog niet naar de fluiteenden zijn geweest, daar alsnog heen  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Folkert Jan

Citaat van: vincenthart op mei 17, 2010, 22:23:30 PM
... En kunnen die paar B- en C-twitchers die nog niet naar de fluiteenden zijn geweest, daar alsnog heen  ;)

hebben we nu ook al twitchers in catagoriën? :P
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Citaat van: rnbflavour op mei 17, 2010, 23:03:05 PM
Citaat van: vincenthart op mei 17, 2010, 22:23:30 PM
... En kunnen die paar B- en C-twitchers die nog niet naar de fluiteenden zijn geweest, daar alsnog heen  ;)

hebben we nu ook al twitchers in catagoriën? :P

Ja, zij die kunnen fluiten (naar Balkankwikken bijvoorbeeld) en zij die naar zich kunnen laten fluiten.

--
Groeten, Herman van der Meer




Herman van der Meer

Jaap Denee

Citaat van: HPM op mei 17, 2010, 23:37:08 PM
Citaat van: rnbflavour op mei 17, 2010, 23:03:05 PM
Citaat van: vincenthart op mei 17, 2010, 22:23:30 PM
... En kunnen die paar B- en C-twitchers die nog niet naar de fluiteenden zijn geweest, daar alsnog heen  ;)

hebben we nu ook al twitchers in catagoriën? :P

Ja, zij die kunnen fluiten (naar Balkankwikken bijvoorbeeld) en zij die naar zich kunnen laten fluiten.

--
Groeten, Herman van der Meer


Ik heb in dat geval nog 1 vraagje, Herman: waar schaal je die twitchers die naar andere twitchers fluiten in dan?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

snwja3

Citeeren zij die naar zich kunnen laten fluiten.
Maar die zijn heeeeeeel schaars, maar (en derhalve) op zich alweer een twitch waard. Een schone hobby dat twitchen .....
Wietze Janse

HPM

Citaat van: Jaap Denee op mei 18, 2010, 10:54:17 AM
Citaat van: HPM op mei 17, 2010, 23:37:08 PM
Citaat van: rnbflavour op mei 17, 2010, 23:03:05 PM
Citaat van: vincenthart op mei 17, 2010, 22:23:30 PM
... En kunnen die paar B- en C-twitchers die nog niet naar de fluiteenden zijn geweest, daar alsnog heen  ;)
hebben we nu ook al twitchers in catagoriën? :P
Ja, zij die kunnen fluiten (naar Balkankwikken bijvoorbeeld) en zij die naar zich kunnen laten fluiten.
Ik heb in dat geval nog 1 vraagje, Herman: waar schaal je die twitchers die naar andere twitchers fluiten in dan?
Ik ben niet zo thuis in de door splitters gehanteerde twitchersystematiek maar het zou me
niet verbazen als die bij de Klasse der Bouwvakkers worden ingedeeld.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer