(Balkan?)Kwikstaart Nijkerk

Gestart door Piedos, mei 10, 2010, 23:36:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Steven Wytema

#60
Citaat van: Rob Halff op mei 11, 2010, 19:34:47 PM
Steven, begrijp je niet helemaal,

Een paar postings hierboven zeg je: Hoi Jan dat is de tekst die ik had ge-upload toen ik een kwik zag die inprincipe wel in aanmerking kwam.

Later schrijf je: Nou de beschrijving die Jan aanhaalt is van een vogel die ik op een gegeven moment ontdekt had, waarbij (bij mij) niet meteen de alarmbellen gingen rinkelen.

??? ?
pfoei, ik zal mezelf nog eens proberen uit te leggen. Leraar worden is duidelijk niet mijn toekomst :)

Nou het was dus een vogel die wél in aanmerking kwam (nagenoeg geheel zwarte kop), maar waarbij ik niet meteen het idee had van "ALAARMMMM, dit is de vogel!!!!" (daarom staat er ook achter dat Richard en ik er in 1e&2e instantie niet warm van werden, wel doorlezen he Robbie! ;)).

Als dat wel zo was geweest dan had ik jou wel gebeld Rob  ;) en jij niet mij.
Steven Wytema


Rob Halff

Oke, zal voortaan 'doorlezen'! Maar ik belde jou omdat jullie met z'n twee-en stonden te kijken naar een vogel en ik (wij) benieuwd waren naar welke vogel. Daar komt bij dat Richard zijn hand omhoog stak toen wij met een man of 20 de dijk op kwamen lopen en ons in de veronderstelling bracht dat jullie naar DE vogel aan het kijken waren wat later dus niet het geval bleek te zijn. Waarschijnlijk stak Richard zijn hand op omdat hij misschien een bekende van hem zag...!? ;)

Jaap Denee

Wat zitten jullie nou de hele tijd naar elkaar te knipogen?! Vinden jullie elkaar leuk ofzo?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Certhia

Citaat van: Jarinka op mei 11, 2010, 19:39:59 PM
Kom jij nog langs, Marc? Als de Hop van Lunteren goed te doen was voor je zou deze helemaal mooi zijn ;) .




Hey Jarinka,


Misschien morgen heel vroeg voor ik naar m'n werk ga maar zeker weten doe ik dat niet gezien de weersverwachtingen. Daarnaast ben ik een groot liefhebber van de SNOOZE knop op m'n wekker. :)


Groetjes


Marc




Alwin van Lubeck

Een wekker heb je toch om doorheen te slapen?
Mvg,
Alwin van Lubeck

ArjenDrost †


hterhaar

Citaat van: snwja3 op mei 11, 2010, 16:56:37 PM
Citaat van: Rickschonewille op mei 11, 2010, 16:49:47 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/47907549 nieuwe foto´s
Leuk/grappig dat commentaar van Enno erbij (en ja ik weet wat hij bedoeld!):
Citeer
Geluid klonk wel aardig (zelf niet gehoord).
:)

Aan de foto's te zien heeft ie 'm niet alleen niet gehoord....   :angel:

Bas vd Burg

Even over donkerkoppige Noordse Kwikstaarten.
In Pipits & Wagtails staat dat sommige mannetjes Noordse Kwikken dermate donker kunnen zijn, dat ze sterk lijken op Balkankwikstaarten. Er staat ook bij dat dit "very rare" is. Ik vraag me dan eigenlijk af hoe zeldzaam een dergelijke donkerkoppige - op balkankwikstaart lijkende - Noordse Kwikstaart is. Of is dan de term "very rare" verkeerd gekozen en komt het dus vaker voor.

Pagina 278 Pipits & Wagtails: "Very rarely, extremely dark-headed thurnbergi occur, that can easely be confused by feldegg. These thurnbergi can usually be separated from feldegg by their diffussely paler, greyish lower nape if viewed from behind (note that the greyish nape is usually not evident in side-view) and the blackish head is neither jet-black nor glossy. (...) These dark-headed thurnbergi are often worn birds towards the end of the breeding season, as wear may darken the head considerably, but they are also rare but regular among fresh spring birds"
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Jarinka

CiteerThese thurnbergi can usually be separated from feldegg by their diffussely paler, greyish lower nape if viewed from behind (note that the greyish nape is usually not evident in side-view) and the blackish head is neither jet-black nor glossy.
Dus het komt meer aan het eind van het seizoen voor dan aan het begin.
De nek van thurnbergi (Noordse dus) is grijzer dan van Balkan (maar dat is niet goed zichtbaar van opzij), en de kop is niet pikzwart en glimt niet.

Dus als we er eentje hebben met een pikzwarte, glimmende kop zitten we goed!
Groeten, Jarinka Heijink

frankneijts

Citaat van: Bas vd Burg op mei 11, 2010, 21:32:08 PM
Even over donkerkoppige Noordse Kwikstaarten.
In Pipits & Wagtails staat dat sommige mannetjes Noordse Kwikken dermate donker kunnen zijn, dat ze sterk lijken op Balkankwikstaarten. Er staat ook bij dat dit "very rare" is. Ik vraag me dan eigenlijk af hoe zeldzaam een dergelijke donkerkoppige - op balkankwikstaart lijkende - Noordse Kwikstaart is. Of is dan de term "very rare" verkeerd gekozen en komt het dus vaker voor.

Pagina 278 Pipits & Wagtails: "Very rarely, extremely dark-headed thurnbergi occur, that can easely be confused by feldegg. These thurnbergi can usually be separated from feldegg by their diffussely paler, greyish lower nape if viewed from behind (note that the greyish nape is usually not evident in side-view) and the blackish head is neither jet-black nor glossy. (...) These dark-headed thurnbergi are often worn birds towards the end of the breeding season, as wear may darken the head considerably, but they are also rare but regular among fresh spring birds"

Lijkt me dat we het begrip 'rare' hier met een korrel zout moeten nemen. Immers komen in zijn algemeenheid donkerkoppige Noordse blijkbaar "very rarely" voor en dan meer op het eind van het broedseizoen, om vervolgens doodleuk op te merken dat dergelijke vogels in het begin van het voorjaar "rare but regular" zijn......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JohanvantBosch

Citaat van: Jarinka op mei 11, 2010, 21:34:37 PM
CiteerThese thurnbergi can usually be separated from feldegg by their diffussely paler, greyish lower nape if viewed from behind (note that the greyish nape is usually not evident in side-view) and the blackish head is neither jet-black nor glossy.
Dus het komt meer aan het eind van het seizoen voor dan aan het begin.
Maar in het voorjaar dus toch ook regelmatig.

Die glimmende zwarte kop heb ik op de wazige plaatjes van vandaag nog niet terug gezien. Bij de foto van gisteren dacht ik nog 'wie weet'. Bij de plaatjes van vandaag heb ik die gedachte nog niet gehad. Maar ja... wazige plaatjes, met soms grassprieten voor de kop etc... :-\

Rutger

Glimmende kop ga je waarschijnlijk ook niet terugzien op foto's met dat grauwe weer van vandaag, toch?
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

Max Berlijn

Beste allemaal,

Diederik Kok belde mij vanavond. Ik had met hem een kandidaat vogel gezien die uiteindelijk een donkerkoppige Noordse bleek. Hij heeft tegen donker de vogel in kwestie (een tweede nog meer donerkoppige vogel als die wij hadden) gevonden op de ontdekplek deze ging later in een boompje zitten. Volgens hem een Noordse met een zeer donkere kop, met name de mantel en rug overgang was niet scherp begrenst genoeg en de rug te donker. Ook geen glans op de kop. Hij heeft de vogel meerdere malen getracht te horen (en te tapen) in het groepje (noordse) kwikken maar kon geen afwijkend geluid meer horen. Hij heeft foto's maar is nu een aantal dagen op vakantie.

Tot zover zijn verhaal.

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Jarinka

Max, was dat op deze plek, of ergens anders?
Groeten, Jarinka Heijink


Max Berlijn

Op de ontdekplek van gisteren waar hij ook vandaag een aantal keren heeft gezeten

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Bas vd Burg

Citaat van: frankneijts op mei 11, 2010, 21:41:28 PM
Citaat van: Bas vd Burg op mei 11, 2010, 21:32:08 PM
Even over donkerkoppige Noordse Kwikstaarten.
In Pipits & Wagtails staat dat sommige mannetjes Noordse Kwikken dermate donker kunnen zijn, dat ze sterk lijken op Balkankwikstaarten. Er staat ook bij dat dit "very rare" is. Ik vraag me dan eigenlijk af hoe zeldzaam een dergelijke donkerkoppige - op balkankwikstaart lijkende - Noordse Kwikstaart is. Of is dan de term "very rare" verkeerd gekozen en komt het dus vaker voor.

Pagina 278 Pipits & Wagtails: "Very rarely, extremely dark-headed thurnbergi occur, that can easely be confused by feldegg. These thurnbergi can usually be separated from feldegg by their diffussely paler, greyish lower nape if viewed from behind (note that the greyish nape is usually not evident in side-view) and the blackish head is neither jet-black nor glossy. (...) These dark-headed thurnbergi are often worn birds towards the end of the breeding season, as wear may darken the head considerably, but they are also rare but regular among fresh spring birds"

Lijkt me dat we het begrip 'rare' hier met een korrel zout moeten nemen. Immers komen in zijn algemeenheid donkerkoppige Noordse blijkbaar "very rarely" voor en dan meer op het eind van het broedseizoen, om vervolgens doodleuk op te merken dat dergelijke vogels in het begin van het voorjaar "rare but regular" zijn......

Hey Frank, dat vond ik persoonlijk ook een erg vreemde zin  ;D
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Jarinka

Wat een flutweer!
Maar ik hijs me dapper (of dom ;D?) in een regenpak en ga toch maar kijken, in de hoop dat ik hem vind en de roep kan opnemen. Nadeel is dan wel dat ik met paraplu moet opnemen, dus je hoort de regendruppels erbij.
Groeten, Jarinka Heijink

Rickschonewille

Citaat van: Jarinka op mei 12, 2010, 07:54:10 AM
Wat een flutweer!
Maar ik hijs me dapper (of dom ;D ?) in een regenpak en ga toch maar kijken, in de hoop dat ik hem vind en de roep kan opnemen. Nadeel is dan wel dat ik met paraplu moet opnemen, dus je hoort de regendruppels erbij.

Succes!

Bas vd Burg

Gisteren nog even naar foto's gekeken op observado.org en kwam een Balkankwikstaart tegen die ik toch ook niet zo heel erg opvallend vond http://observado.org/waarneming/view/42826595?_popup=1

Volgens mij is hier sprake van fotografisch effect, want de vogel lijkt een grijzige nek te hebben.......
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

DuDe

Citaat van: Jarinka op mei 12, 2010, 07:54:10 AM
Wat een flutweer!
Maar ik hijs me dapper (of dom ;D?) in een regenpak en ga toch maar kijken, in de hoop dat ik hem vind en de roep kan opnemen. Nadeel is dan wel dat ik met paraplu moet opnemen, dus je hoort de regendruppels erbij.
Één voordeeltje Jarinka: de kwik zal nu vast een glimmende kop hebben  ;D
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

hterhaar

Citaat van: Bas vd Burg op mei 12, 2010, 08:37:37 AM
Gisteren nog even naar foto's gekeken op observado.org en kwam een Balkankwikstaart tegen die ik toch ook niet zo heel erg opvallend vond http://observado.org/waarneming/view/42826595?_popup=1

Volgens mij is hier sprake van fotografisch effect, want de vogel lijkt een grijzige nek te hebben.......

Of zou thunbergi daar ook gewoon doortrekken ? Die kwik daarnaast zou dat dan beema moeten zijn gezien de plek ?

Gr.,

Hans

Bas vd Burg

Dat vroeg ik me ook al af Hans (is Noordse Kwik een doortrekker op Lesbos?). Met andere woorden als je een soortgelijke vogel als de vogel van Nijkerk op Lesbos zou zien, welke naam zou je er dan aan geven? Balkankwikstaart of toch een donkerkoppige Noordse Kwik?
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

frankneijts

Citaat van: Bas vd Burg op mei 12, 2010, 09:03:05 AM
Dat vroeg ik me ook al af Hans (is Noordse Kwik een doortrekker op Lesbos?). Met andere woorden als je een soortgelijke vogel als de vogel van Nijkerk op Lesbos zou zien, welke naam zou je er dan aan geven? Balkankwikstaart of toch een donkerkoppige Noordse Kwik?

Thunbergi is een normale doortrekker op Lesbos evenals feldegg dus zal het de meeste vogelaars 'worst zijn' denk ik: je ziet op zulke plekken (Eilat ook bijv.) zóveel 'gele' kwikken die niet meteen op naam zijn te brengen dat de meesten zich niet zo heel druk zullen maken om 1 vogel die te donker lijkt voor Noordse en te licht voor Balkan.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Steven Wytema

is ie nou vandaag ook al gezien???
http://waarneming.nl/waarneming/view/47915574

(kan een admin even kijken hoe laat deze waarneming is ingevoerd, dus of ie niet toevallig van gisteren is)

EDIT: is dus waarschijnlijk van gisteren, staat al commentaar bij een andere waarneming van hem (om 8 uur vanochtend).
Steven Wytema


Jarinka

#85
Citaat van: DuDe op mei 12, 2010, 08:42:28 AM
Citaat van: Jarinka op mei 12, 2010, 07:54:10 AMWat een flutweer!
Maar ik hijs me dapper (of dom ;D?) in een regenpak en ga toch maar kijken, in de hoop dat ik hem vind en de roep kan opnemen. Nadeel is dan wel dat ik met paraplu moet opnemen, dus je hoort de regendruppels erbij.
Één voordeeltje Jarinka: de kwik zal nu vast een glimmende kop hebben  ;D
Tja, maar de rest van de kwikken ook. Heb nog een Kauw met een ontzettende punk-kop gezien.

Ik heb er trouwens maar een kwartier gekeken, want mijn verrekijker zat onder de waterdruppels en omdat mijn handen gevoelloos waren kon ik het niet droog maken. Daarom ben ik in een café bij de haven (erg gezellig daar trouwen!) gaan opwarmen. Toen ik rond 10 uur weer langs het strandje fietste, stond daar een man met rode jas en blauwe paraplu, maar ik had niet het idee dat hij de Balkan in beeld had.

Ik ben er net dus heen geweest, in de stromende regen ernaartoe gefietst. Handen helemaal koud en gevoelloos, en het regende telkens maar. Heb daarom geen foto's kunnen maken en de kwikken ook niet goed kunnen bekijken.
Er zat een klein groepje gele kwikstaarten op het weilandje van het strandje, waarvan minstens 3 Noordse. De Noordse waren nog vrij licht van kleur. Ik heb heel snel één kwik gezien met echt een pikzwarte kop, maar die was zo snel weg dat ik niet heb kunnen zien of het contrast tussen de zwarte kop en geelgroene rug scherp was. Heb ze verder niet horen roepen.

Een stukje westelijk daarvan, bij het gemaal, waren ook gele kwikstaarten en daar ook een paar Noordse bij, maar die waren te licht op de kop voor Balkan.

Mijn waarneming: http://waarneming.nl/waarneming/view/47916851
Groeten, Jarinka Heijink

HPM

Verschillende waarnemers maken melding van geluid dat "goed" klonk, ook al hadden ze
het zelf niet gehoord. Eén waarnemer is wat specifieker:

   "Twee keer roep gehoord met een lichte r daarin. Veel minder duidelijk als bij citroenkwik
    waarvan ik het geluid uit het buitenland ken. Verschil met gewone gele voor mij hoorbaar.
    In tumult konden veel vogelaars dat niet horen. In afwachting van de uitkomst van de
    discussie zet ik hem voorlopig op onzeker ook al lijkt de roep mij uitsluitend."

Ik wil er daarom toch even op wijzen dat ook thunbergi (flava in het algemeen?) een r in de
roep kan hebben en dat feldegg niet altijd een r laat horen. Het lijkt mij dat je zonder veel
veldervaring met de geluiden van beide kandidaten heel voorzichtig moet zijn met het trekken
van conclusies.
Volgens mij kan alleen met spectrogrammen het onderscheid echt gemaakt worden. En zoals
hier al eerder door anderen opgemerkt moet je ook wel zeker weten dat het geluid van de
goede vogel kwam.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Guus Peterse

Het is natuurlijk één van de twee:
Ofwel roep van balkankwikstaart kan, weliswaar moeilijk en wellicht uitsluitend m.b.v. spectogram, diagnostisch onderscheiden worden van andere gele kwikstaarten, ook van daarop gelijkende roepjes. In dat geval is een diagnostisch spectogram voldoende, ook al weet je niet zeker van welke vogel dat afkomstig is, want dat bewijst de aanwezigheid van een balkankwikstaart.
Ofwel roep van balkankwikstaart kan niet diagnostisch onderscheiden worden van andere gele kwikstaarten omdat die ook identieke roepjes kunnen hebben. In dat geval valt ook met geen enkel spectogram iets te bewijzen, zelfs al weet je zeker dat het geluid van de betreffende vogel afkomstig was.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

HPM

Wat ik bedoel is dat op een spectrogram duidelijke verschillen te zien zijn die je niet hoort
of niet kunt definieren, behalve waarschijnlijk als je veel soortervaring hebt. Dat beide
soorten een r kunnen laten horen wil niet zeggen dat de roepen hetzelfde zijn.
Het probleem is om in het veld het onderscheid te maken. Het horen van een r in de roep
is in ieder geval niet voldoende.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Marten Hornsveld

#89
Wel vet hoor dat kwikken complex, maar dus ook complex :)

Helaas zijn er geen fatsoenlijke foto's en opnamen, en is er een hoop onduidelijkheid over wie welke vogel waar gezien heeft en of dat dan een balkan of extreem donkere noordse was. Waarnemers van de verschillende potentieeltjes konden ook geen samenhangend verhaal maken en uitsluiten of er steeds achter een andere danwel dezelfde vogel aangezeten werd. Al met al is het dus nog helemaal niet duidelijk of we een balkan in de pocket hebben en moeten we hopen dat er snel foto's + geluidsopamen gaan komen zodat we niet in totale melkpakheid verzeilen(hoewel deze onder de huidige omstandigheden niet aangenomen kan worden  :angel: )