(Balkan?)Kwikstaart Nijkerk

Gestart door Piedos, mei 10, 2010, 23:36:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jaap Denee

Citaat van: Herman Bouman op mei 11, 2010, 16:38:18 PM
http://www.flickr.com/photos/birdaddict/4598770912/ deze zat 300 meter verder op in het veld.... lijkt me toch "gewoon" een thunbergi. Twee stuks waarvan dit de donkerste van de twee is. In het eerste veldje de vogel kort gezien

Dit is inderdaad niet de vogel, Herman (of heb je die grijze kop erin geshopt?).
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee


Jaap Denee

Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

HJDT

Citaat van: Herman Bouman op mei 11, 2010, 16:38:18 PM
http://www.flickr.com/photos/birdaddict/4598770912/ deze zat 300 meter verder op in het veld.... lijkt me toch "gewoon" een thunbergi. Twee stuks waarvan dit de donkerste van de twee is. In het eerste veldje de vogel kort gezien

Van zo'n klein fotootje is het moeilijk conclusies te trekken Herman, als je me een origineeltje wil sturen zou ik dat erg waarderen. Als het de vogel wél is word het meteen de beste foto die er tot nu toe van gemaakt is. Feit is wel dat we de vogel terugvonden in de akker waar jij/jullie deze vogel fotografeerde(n). Daarna vloog hij jammer genoeg weer terug naar de oude plek . . . .
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Jarinka

Citaat van: HJDT op mei 11, 2010, 16:46:46 PM
Citaat van: Herman Bouman op mei 11, 2010, 16:38:18 PM
http://www.flickr.com/photos/birdaddict/4598770912/ deze zat 300 meter verder op in het veld.... lijkt me toch "gewoon" een thunbergi. Twee stuks waarvan dit de donkerste van de twee is. In het eerste veldje de vogel kort gezien

Van zo'n klein fotootje is het moeilijk conclusies te trekken Herman, als je me een origineeltje wil sturen zou ik dat erg waarderen. Als het de vogel wél is word het meteen de beste foto die er tot nu toe van gemaakt is. Feit is wel dat we de vogel terugvonden in de akker waar jij/jullie deze vogel fotografeerde(n). Daarna vloog hij jammer genoeg weer terug naar de oude plek . . . .
De grote foto is hier te bekijken.
Groeten, Jarinka Heijink


snwja3

Citaat van: Rickschonewille op mei 11, 2010, 16:49:47 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/47907549 nieuwe foto´s
Leuk/grappig dat commentaar van Enno erbij (en ja ik weet wat hij bedoeld!):
Citeer
Geluid klonk wel aardig (zelf niet gehoord).
:)
Wietze Janse


jvdlaan

Zie ik nu gewoon een grijze kruin en nek? Of is het een artefact?

Jarinka

Hoe klinkt trouwens de roep van Balkankwik? Iedereen heeft het erover, maar ik kan hem niet vinden.
Groeten, Jarinka Heijink

Jaap Denee

Citaat van: jvdlaan op mei 11, 2010, 17:07:09 PM
Zie ik nu gewoon een grijze kruin en nek? Of is het een artefact?

Lijkt me geen artefact (als je naar de foto's van Enno refereert), maar is dit de vogel?!

Gelukkig klonk het geluid wel aardig...
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Jarinka

Citaat van: Jaap Denee op mei 11, 2010, 17:14:37 PM
Citaat van: jvdlaan op mei 11, 2010, 17:07:09 PM
Zie ik nu gewoon een grijze kruin en nek? Of is het een artefact?
Lijkt me geen artefact (als je naar de foto's van Enno refereert), maar is dit de vogel?!

Gelukkig klonk het geluid wel aardig...
Het is niet zeker of het dé vogel is, maar het is wel een kwik met donkere kop.
Groeten, Jarinka Heijink

Jaap Denee

Citaat van: Jarinka op mei 11, 2010, 17:08:53 PM
Hoe klinkt trouwens de roep van Balkankwik? Iedereen heeft het erover, maar ik kan hem niet vinden.

http://www.xeno-canto.org/browse.php?query=motacilla+feldegg
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

jvdlaan

Steven Wytema beschrijft dit: zojuist weer op oude plek. iets lichter in nek, kleine veegjes bij wbs, twee duidelijke ,smudgy, vleugelstrepen.
Dat lijkt me niet goed als de vogel lichter in de nek is. Een soortgelijk iets hadden we in Katwijk in mei 2000. Zag er in het veld ook leuk uit in 1e instantie, maar met name de foto's wezen uit dat er teveel grijs in de nek zat.

Marijn van Oss

Citaat van: jvdlaan op mei 11, 2010, 17:28:11 PM
Steven Wytema beschrijft dit: zojuist weer op oude plek. iets lichter in nek, kleine veegjes bij wbs, twee duidelijke ,smudgy, vleugelstrepen.
Dat lijkt me niet goed als de vogel lichter in de nek is. Een soortgelijk iets hadden we in Katwijk in mei 2000. Zag er in het veld ook leuk uit in 1e instantie, maar met name de foto's wezen uit dat er teveel grijs in de nek zat.

Wij (Fabian Meijer, Bram Ubels en ik) hadden een soort gelijkende vogel op 01-05 in de Sophiapolder. In eerste instantie leek de kop erg zwart. Maar na betere bestudering van de vogel had die een iets lichtere nek en met een bepaalde lichtval neigde de kleur toch naar donkergrijs. Hij deed ons een beetje denken aan het beest wat nu bij Nijkerk zit.
Groeten,
Marijn van Oss

Jarinka

Citaat van: marijntje op mei 11, 2010, 17:41:11 PM
Wij (Fabian Meijer, Bram Ubels en ik) hadden een soort gelijkende vogel op 01-05 in de Sophiapolder. In eerste instantie leek de kop erg zwart. Maar na betere bestudering van de vogel had die een iets lichtere nek en met een bepaalde lichtval neigde de kleur toch naar donkergrijs. Hij deed ons een beetje denken aan het beest wat nu bij Nijkerk zit.
Maar de vogel op jouw foto heeft een duidelijk wit kinnetje op de eerste foto.
Groeten, Jarinka Heijink

Marijn van Oss

Citaat van: Jarinka op mei 11, 2010, 17:43:53 PM
Citaat van: marijntje op mei 11, 2010, 17:41:11 PM
Wij (Fabian Meijer, Bram Ubels en ik) hadden een soort gelijkende vogel op 01-05 in de Sophiapolder. In eerste instantie leek de kop erg zwart. Maar na betere bestudering van de vogel had die een iets lichtere nek en met een bepaalde lichtval neigde de kleur toch naar donkergrijs. Hij deed ons een beetje denken aan het beest wat nu bij Nijkerk zit.
Maar de vogel op jouw foto heeft een duidelijk wit kinnetje op de eerste foto.

Zou het ook een wit streepje onder de snavel kunnen zijn die sommige Balkankwikstaarten wel hebben?
Groeten,
Marijn van Oss

Jaap Denee

Citaat van: Jarinka op mei 11, 2010, 17:43:53 PM
Citaat van: marijntje op mei 11, 2010, 17:41:11 PM
Wij (Fabian Meijer, Bram Ubels en ik) hadden een soort gelijkende vogel op 01-05 in de Sophiapolder. In eerste instantie leek de kop erg zwart. Maar na betere bestudering van de vogel had die een iets lichtere nek en met een bepaalde lichtval neigde de kleur toch naar donkergrijs. Hij deed ons een beetje denken aan het beest wat nu bij Nijkerk zit.
Maar de vogel op jouw foto heeft een duidelijk wit kinnetje op de eerste foto.

Op die laatste foto lijkt de kop dan wel iets zwarter, maar zo groen ziet zelfs mijn kunstgras-green er niet uit, dus ik zou ook iets minder enthousiast stoeien met de verzadiging... De overige foto's laten gewoon een grijskloppig beest zien (net als op de foto's van Enno  ;) ).
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

HPM

Voor de liefhebbers:
Distinction thunbergi et feldegg : rien de simple !
http://www.ornithomedia.com/pratique/identif/ident_art50_3.htm

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Fabian Meijer

Citaat van: Jaap Denee op mei 11, 2010, 17:54:15 PM
Citaat van: Jarinka op mei 11, 2010, 17:43:53 PM
Citaat van: marijntje op mei 11, 2010, 17:41:11 PM
Wij (Fabian Meijer, Bram Ubels en ik) hadden een soort gelijkende vogel op 01-05 in de Sophiapolder. In eerste instantie leek de kop erg zwart. Maar na betere bestudering van de vogel had die een iets lichtere nek en met een bepaalde lichtval neigde de kleur toch naar donkergrijs. Hij deed ons een beetje denken aan het beest wat nu bij Nijkerk zit.
Maar de vogel op jouw foto heeft een duidelijk wit kinnetje op de eerste foto.

Op die laatste foto lijkt de kop dan wel iets zwarter, maar zo groen ziet zelfs mijn kunstgras-green er niet uit, dus ik zou ook iets minder enthousiast stoeien met de verzadiging... De overige foto's laten gewoon een grijskloppig beest zien (net als op de foto's van Enno  ;) ).
Die foto is van mij Jaap. Inderdaad, de kleuren zijn wat onnatuurlijk maar dat komt door mijn camera. Wanneer het bewolkt is (wat toen het geval was) worden mijn foto's nogal groen/blauw en worden de kleuren onnatuurlijk, vandaar. Verder heb ik weinig veranderd aan de verzadiging.

Groeten.

Steven Wytema

#50
Citaat van: jvdlaan op mei 11, 2010, 17:28:11 PM
Steven Wytema beschrijft dit: zojuist weer op oude plek. iets lichter in nek, kleine veegjes bij wbs, twee duidelijke ,smudgy, vleugelstrepen.
Dat lijkt me niet goed als de vogel lichter in de nek is. Een soortgelijk iets hadden we in Katwijk in mei 2000. Zag er in het veld ook leuk uit in 1e instantie, maar met name de foto's wezen uit dat er teveel grijs in de nek zat.
Hoi Jan,

edit: dat gaat niet om de betreffende vogel.
het is de tekst die ik had geupload toen ik een kwik zag die in principe 'wel in aanmerking' kwam. Maar Richard Houtman en ik werden er in eerste (en tweede) instantie niet erg warm van. Omdat ik (toch maar) foto's ging maken kwam iemand naar ons toe met de vraag hoe&wat, en toen ik de vogel als zodanig beschreef zei hij dat de betreffende vogel dat ook had, en dat wij (dus) naar de vogel in kwestie stonden te kijken. Dat is wat ik toen heb geupload.
Even later blijkt dat onze eerste ingeving (geen alarm) de juiste ingeving was, aangezien (oa) het grijs in de nek te ver doorloopt.
Maar goed, Richard heeft een goed filmpje van dat beest.
FF ter verduidelijking: ik heb mijn waarneming inmiddels aangepast (vogel in het weitje westelijk ook gezien).
Steven Wytema


HJDT

Steven, ik snap er even niks van: heb je het nu over twee verschillende vogels en zo ja: wat was de conclusie van die tweede vogel dan??
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Jaap Denee

Citaat van: HJDT op mei 11, 2010, 18:45:12 PM
Steven, ik snap er even niks van: heb je het nu over twee verschillende vogels en zo ja: wat was de conclusie van die tweede vogel dan??

Steven bedoelt dat hij morgen nog ff terug moet om naar de juiste vogel te gaan kijken  ;)  (dan gaan we er wel van uit dat iemand fatsoenlijke foto's maakt en dat Jarinka, of iemand anders, goeie geluidsopnamen maakt van de roep, want anders kun je net zo goed thuis blijven).

Leuke Big day soort trouwens, jongens, als het er een is.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Jan vH

Misschien dat ik donderdag nog ga proberen geluidsopnames te maken. Nu had ik geen MP3-speler mee, en m'n telescoop lag ook nog thuis. Maar mijn apparatuur is niet fantastisch, dus als iemand anders roep op wil nemen, graag!
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Steven Wytema

Citaat van: HJDT op mei 11, 2010, 18:45:12 PM
Steven, ik snap er even niks van: heb je het nu over twee verschillende vogels en zo ja: wat was de conclusie van die tweede vogel dan??
Nou de beschrijving die Jan aanhaalt is van een vogel die ik op een gegeven moment ontdekt had, waarbij (bij mij) niet meteen alarmbellen gingen rinkelen. Alleen omdat anderen zeiden dat dat wél de vogel was, heb ik hem met de kenmerken die ik toen zag ingevoerd. Pas na het uploaden bleek dat het toch om een andere vogel ging. Overigens zaten daar tal van Noordse Kwikken die er behoorlijk donker uitzagen.

En Jaap bedoelt dat ik hier toch nog een keertje langskom met de Big Day, dus dat ik hem dan nog een keer goed kan zien.
(of Jaap, de lijsttwitcher pur sang, hoopt eindelijk een soortje op me uit te lopen, he Jaap?  ;) )
Steven Wytema


Stijn E.

Heb er van 15.00 u. tot 17.00 gestaan, maar helaas kom ik met schaarse aanwijzingen en alleen een kijker niet ver  :(
Ik houd het in de gaten, en bij meer zekerheid ga ik komend lang weekend (DO, VR, ZA, ZO) nog even kijken en dan kan ik hopelijk iemands scope even lenen als de (of een die er voor aangezien word uiteraard) vogel in beeld is  :P
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Rob Halff

Steven, begrijp je niet helemaal,

Een paar postings hierboven zeg je: Hoi Jan dat is de tekst die ik had ge-upload toen ik een kwik zag die inprincipe wel in aanmerking kwam.

Later schrijf je: Nou de beschrijving die Jan aanhaalt is van een vogel die ik op een gegeven moment ontdekt had, waarbij (bij mij) niet meteen de alarmbellen gingen rinkelen.

????

Jan vH

Citaat van: Stijn Eikelboom op mei 11, 2010, 19:32:17 PM
Heb er van 15.00 u. tot 17.00 gestaan, maar helaas kom ik met schaarse aanwijzingen en alleen een kijker niet ver  :(
Ik houd het in de gaten, en bij meer zekerheid ga ik komend lang weekend (DO, VR, ZA, ZO) nog even kijken en dan kan ik hopelijk iemands scope even lenen als de (of een die er voor aangezien word uiteraard) vogel in beeld is  :P
Ik ga donderdagmiddag misschien, met scoop. Ik stuur me wel een mailtje als ik het zeker weet.  ;)
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Certhia

Tis altijd weer genieten die kwikstaarten. :)
Marc

Jarinka

Kom jij nog langs, Marc? Als de Hop van Lunteren goed te doen was voor je zou deze helemaal mooi zijn ;).
Groeten, Jarinka Heijink