(Balkan?)Kwikstaart Nijkerk

Gestart door Piedos, mei 10, 2010, 23:36:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Piedos

er staat nu een waarneming van een balkankwikstaart. Ziet er goed uit.
Pie*ter Wester%beke

Folkert Jan

Citaat van: Piedos op mei 10, 2010, 23:36:06 PM
er staat nu een waarneming van een balkankwikstaart. Ziet er goed uit.

is de kop wel zwart genoeg? lijkt me toch eerder donkerblauw?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HJDT

Ik ben morgen enigszins in de buurt en zal wel even gaan checken. Hoewel de foto's van beroerde kwaliteit zijn vind ik het er best spannend uitzien. Dat de overgang van zwarte kop naar groene rug er wat uitgesmeerd uitziet lijkt me net zo goed aan de kwaliteit van de foto te kunnen liggen.
De plek is overigens een recreatieterrein met een betaalde parkeerplaats. Tenzij je aan de andere kant van de ophaalbrug bij de jachthaven parkeert zal je je auto daar neer moeten zetten. Als het er nog net zo bij ligt als in de jaren dat ik daar regelmatig ging vogelen is het een erg goede plek voor Gele Kwikken.

Groet Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Folkert Jan

waarom is het geval van delfzijl eigenlijk afgevoerd? ontbreken van foto's?
en michel, vind jij de kop hier zwart genoeg of denk je dat het door de slechte kwalliteit van de foto komt dat hij wat donkerblauw over komt?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HJDT

Op de twee foto's die van voren genomen zijn ziet de kop er wel erg zwart uit. Ook dit kan door de foto (en eventuele bewerkingen) komen. De foto waar je hem wat meer op zijn rug ziet is van zodanige kwaliteit dat ik er niks over durf te zeggen waar het door komt dat de kop aan de achterkant lichter lijkt.
Voor wat meer foto's van Balkankwikstaarten zie http://www.birdpix.nl/album_search.php?search_type=pic_dutch_name&search=Balkankwikstaart&sid=833b183bb6aa558468c05aa4dc1a331c

Misschien tot morgen??

EDIT: het geval van de Eemshaven is afgevoerd vanwege het ontbreken van geluidsopnamen.
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Rikstar

dat was ook mijn eerste gedachten toen ik de foto's zag! die ziet er goed!! als hij nou eens even een paar dagen bleef zitten dan.....


Citaat van: HJDT op mei 10, 2010, 23:42:15 PM
Ik ben morgen enigszins in de buurt en zal wel even gaan checken. Hoewel de foto's van beroerde kwaliteit zijn vind ik het er best spannend uitzien. Dat de overgang van zwarte kop naar groene rug er wat uitgesmeerd uitziet lijkt me net zo goed aan de kwaliteit van de foto te kunnen liggen.
De plek is overigens een recreatieterrein met een betaalde parkeerplaats. Tenzij je aan de andere kant van de ophaalbrug bij de jachthaven parkeert zal je je auto daar neer moeten zetten. Als het er nog net zo bij ligt als in de jaren dat ik daar regelmatig ging vogelen is het een erg goede plek voor Gele Kwikken.

Groet Michel
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Jaap Denee

#6
Citaat van: gtroost op mei 11, 2010, 11:47:43 AM
Voordeel is ook dat je wanneer je veel minder fouten maakt.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het helemaal klopt ook eens, want stom vervelend gebeurt dat steeds, nietwaar?

Ondertussen zijn Aart Vink en Michel Veldt bij Nijkerk aan het zoeken naar een kwik die we voor beema willen gaan uitschelden en ik word net door Michel gebeld...

(cliffhangertje  ;) )
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

snwja3

Citaat van: Jaap Denee op mei 11, 2010, 12:49:12 PM
Citaat van: gtroost op mei 11, 2010, 11:47:43 AM
Voordeel is ook dat je wanneer je veel minder fouten maakt.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het helemaal klopt ook eens, want stom vervelend gebeurt dat steeds, nietwaar?

Ondertussen is Michel Veldt bij Nijkerk aan het zoeken naar een kwik die we voor beema willen gaan uitschelden, maar het blijft angstvallig stil...

ik dacht dat het om 'feldegg' ging!? Begrijpelijk dat het dan still blijft!
En/maar voor 'beema' gaan we toch niet rijden, laat staan zoeken of ons bed uit?
Wietze Janse

Jaap Denee

Citaat van: snwja3 op mei 11, 2010, 12:52:58 PM
Citaat van: Jaap Denee op mei 11, 2010, 12:49:12 PM
Citaat van: gtroost op mei 11, 2010, 11:47:43 AM
Voordeel is ook dat je wanneer je veel minder fouten maakt.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het helemaal klopt ook eens, want stom vervelend gebeurt dat steeds, nietwaar?

Ondertussen is Michel Veldt bij Nijkerk aan het zoeken naar een kwik die we voor beema willen gaan uitschelden, maar het blijft angstvallig stil...

ik dacht dat het om 'feldegg' ging!? Begrijpelijk dat het dan still blijft!
En/maar voor 'beema' gaan we toch niet rijden, laat staan zoeken of ons bed uit?

Hm, da's een vreemde kortsluiting in míjn hoofd... 'feldegg' inderdaad, dank voor de correctie.

Aart vond net een 'kandidaat' in de groep met voornamelijk Noordse kwikken, Michel moest nog 200 meter overbruggen om bij hem te komen (...) en kon nog niets zeggen, dus we wachten af...
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Marten Hornsveld

#9
Ha spannend, kom maar door met het goede nieuws  ;D

En zo het geschiede! De spanning stijgt!

Bas vd Burg

En hier het laatste nieuws:

http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=21059&page=1

Vogel ziet er spannend uit volgens Michel (enne parkeren kan gewoon langs de Zeedijk)
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Jaap Denee

Citaat van: Bas vd Burg op mei 11, 2010, 13:36:15 PM
En hier het laatste nieuws:

http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=21059&page=1

Vogel ziet er spannend uit volgens Michel (enne parkeren kan gewoon langs de Zeedijk)

Kan, maar het mag geloof ik niet (dat bord flitste wat snel voorbij...). De vogel laat zich af en toe kort zien,  foerageert in een groep kwikken met ca 5 Noordse en Gele kwikken, maar is best lastig door het lange gras. Bericht van Michel (en nu ook Enno) dekt de lading (heb zelf roep niet gehoord). Inmiddels staat er een mannetje of 15 te zoeken... (ben zelf weer aan het werk).
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Jarinka

Het gebied van de Balkankwikstaart is zowel met de fiets als met de auto goed te bereiken. Je kunt zelfs gratis op de parkeerplaats van het strandje staan. Met het OV ook redelijk te bereiken, is een kwartier lopen vanaf bushalte Nijkerkersluis.
Ik ga er waarschijnlijk morgenochtend heen, wie gaat ook?
Groeten, Jarinka Heijink

Sjoerd

je mag er officieel inderdaad niet parkeren... Wel is er een parkeerplaats maar die is lang niet altijd open... Parkeergelegenheid is daar dus erg slecht...

Jarinka

De laatste keer dat ik langs deze parkeerplaats fietste (afgelopen zondag) was die gewoon open.
Groeten, Jarinka Heijink

Rickschonewille

Jammer genoeg heeft mijn klote school weer eens geen vakantie... zal dus tot donderdag moeten wachten :/

snwja3

#16
Citaat van: Rickschonewille op mei 11, 2010, 15:31:43 PM
Jammer genoeg heeft mijn klote school weer eens geen vakantie... zal dus tot donderdag moeten wachten :/
Ik zou me er niet al te druk om maken.
Om een Balkankwik aanvaard te krijgen moetie erg goed op de foto staan en goede geluidsopnames zijn.
Dit om een donkere Noordse uit te sluiten, die ook een rauw 'srieee' (kunnen) roepen (je moet dus bij de geluidsopname ook zeker weten dat de juiste vogel riep en ook dat is nog niet met 100% zekerheid vastgesteld).
En met de moeilijke waaarnemingsomstandigheden gaat dat weer een moeilijke klus worden, net zoals bij alle vorige, die om dezelfde reden niet aanvaard konden worden ........
Als je nog niet boven de 400 soorten in NL zit en/of vlakbij woont, zou ik je geld/tijd op een andere soort zetten, dan investeer je beter.
Wietze Janse

Jarinka

Ik ga er morgenochtend langs (moet laat beginnen) want woon in de buurt (3 kwartier fietsen), ook al zit ik pas op 119 soorten :P.
Groeten, Jarinka Heijink

snwja3

Citaat van: Jarinka op mei 11, 2010, 15:41:51 PM
Ik ga er morgenochtend langs (moet laat beginnen) want woon in de buurt (3 kwartier fietsen), ook al zit ik pas op 119 soorten :P .
:)  terwijl jij dit schreef, voegde ik tegelijkertijd en stiekum het volgende nog gauw aan mijn bericht toe
Citeer
en/of vlakbij woont
Hopelijk weet jij een overtuigend filmpje met je Panasonic Lumix (mooie camera weet ik sinds kort) inclusief geluid te maken!  ;)
Wietze Janse

Edwin Russer

Citaat van: snwja3 op mei 11, 2010, 15:40:40 PM
Citaat van: Rickschonewille op mei 11, 2010, 15:31:43 PM
Jammer genoeg heeft mijn klote school weer eens geen vakantie... zal dus tot donderdag moeten wachten :/
Ik zou me er niet als te druk om maken.
Om een Balkankwik aanvaard te krijgen moetie erg goed op de foto staan en goede geluidsopnames zijn.
Dit om een donkere Noordse uit te sluiten, die ook een rauw 'srieee' (kunnen) roepen (je moet dus bij de geluidsopname ook zeker weten dat de juiste vogel riep en ook dat is nog niet met 100% zekerheid vastgesteld).
En met de moeilijke waaarnemingsomstandigheden gaat dat weer een moeilijke klus worden, net zoals bij alle vorige, die om dezelfde reden niet aanvaard konden worden ........
Als je nog niet boven de 400 soorten in NL zit en/of vlakbij woont, zou ik je geld/tijd op een andere soort zetten, dan investeer je beter.

De vogel van Cleveland/UK, vorige maand, leverde ook discussie op. Zie wat foto's met zo'n vogel kunnen doen. Bij de eerste zie je een gitzwarte kop en tevens een scherpe afscheiding nek/mantel en bij de tweede lijkt de vogel een meer grijze nek te hebben en lijkt de afscheiding minder scherp te zijn. Even los van het feit dat de vogel ook wit in de kop vertoont, ik weet niet of dat bij Balkan ook mag.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Edwin Russer

De tweede foto.

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Jarinka

Dit zijn dus geen foto's van de Nijkerkkwik?
Groeten, Jarinka Heijink

Rickschonewille

Citaat van: Jarinka op mei 11, 2010, 16:22:10 PM
Dit zijn dus geen foto's van de Nijkerkkwik?

Alleen die van gistere toch?

Jarinka

Er zijn inderdaad alleen nog maar foto's van gisteren.
Maar omdat het kan lijken alsof deze foto's van de Nijkerkkwik zijn, vraag ik even om bevestiging dat het niet zo is ;D
Groeten, Jarinka Heijink

snwja3

Citaat van: Jarinka op mei 11, 2010, 16:22:10 PM
Dit zijn dus geen foto's van de Nijkerkkwik?
Klopt, dit is UK.
Blijft de vraag, welke van de 2 foto's geeft de werkelijkheid weer?
Nu arriveert de Balkankwik in april in zijn broedgebieden en trekt de Noordse massaal door in mei.
Dat geeft (officieel gezien) de vogel uit april (UK) betere papieren dan een vogel in mei!
Denk dat goede geluidsopnames alleen doorslaggevend zullen/kunnen zijn.
Wietze Janse

Jaap Denee

Laatste nieuws zojuist van Michel: "vogel in de tussentijd beter gezien, nog steeds positief/erg spannend, maar ook niet helemaal duidelijk of gitzwarte kop ver genoeg de nek inloopt/scherp begrenst is met de groene rug (vogel zat veel met ingetrokken kop, dus evt. grijze nek niet/moeilijk te zien; wel flink kontrast/verschil t.o.v. aanwezige Noordse kwikken), maar vooral roep nu ook erg goed gehoord: een hard Schrrrrrrie (lange rrr, bijna Grote pieper achtig)".
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Jarinka

Is de roep al opgenomen? Zo nee, dan is dat morgen mijn missie ;D
Groeten, Jarinka Heijink

Jaap Denee

Nee. De meesten hebben de roep tot nu toe zelfs niet eens gehoord. Succes dus!
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Herman Bouman

http://www.flickr.com/photos/birdaddict/4598770912/ deze zat 300 meter verder op in het veld.... lijkt me toch "gewoon" een thunbergi. Twee stuks waarvan dit de donkerste van de twee is. In het eerste veldje de vogel kort gezien

Jarinka

Citaat van: Jaap Denee op mei 11, 2010, 16:36:54 PMNee. De meesten hebben de roep tot nu toe zelfs niet eens gehoord. Succes dus!
's Ochtends lijkt me de kans op roepen groter dan 's middags.
Groeten, Jarinka Heijink