(Balkan?)Kwikstaart Nijkerk

Gestart door Piedos, mei 10, 2010, 23:36:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Op de site van Norman van Swelm staan trouwens mooie feldegg-foto's, ook van balgen.

--
Groeten, Herman van der Meer


Herman van der Meer

Certhia

Citaat van: HPM op mei 12, 2010, 11:57:06 AM
Op de site van Norman van Swelm staan trouwens mooie feldegg-foto's, ook van balgen.

--
Groeten, Herman van der Meer


Is dat een feldegg? Lijkt me eerder een donkere thunbergii.


Marc

frankneijts

Citaat van: Certhia op mei 12, 2010, 12:03:52 PM
Citaat van: HPM op mei 12, 2010, 11:57:06 AM
Op de site van Norman van Swelm staan trouwens mooie feldegg-foto's, ook van balgen.

--
Groeten, Herman van der Meer


Is dat een feldegg? Lijkt me eerder een donkere thunbergii.


Marc

Herman bedoelt wellicht de vogels uit Kazakhstan Marc (even doorbladeren). Die verschillen trouwens weer behoorlijk van de zogenaamde feldegg uit Colijnsplaat, die immers geen glimmend zwarte kop heeft en een joekel van een halsketting (en dus inderdaad een donkere thunbergi lijkt te zijn....)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Rene Janssen

Mag ik hier de term "grassprieterd" introduceren voor de mensen die hem op hun lijst zetten?  O0


Is lumpen in het geval van die gele kwikken niet een veel beter idee? Ownee, dan wordt de discussie off topic  :angel: :rolleye:
René Janssen

Jarinka

Grassprieterd en lumpen? Die ken ik nog niet :P
Groeten, Jarinka Heijink

GijsB

lumpen is meerdere soorten bij elkaar voeren tot 1 soort, en dan verschillende ondersoorten aanhouden

ik zeg noordse kwik en balkankwik lumpen
Gijs

Herman Bouman

Nou Rene je antwoord heb je. Niet lumpen dus. En op je lijst zetten daar heb je toch echt een goedkeuring voor nodig van de CDNA..... Maar dat wist je natuurlijk!!!  :duim:

Edwin Russer

Hier vindt je meer info over het hoe en waarom splitten van o.a. het gele kwikken-complex.

http://www2.mnhn.fr/crbpo/IMG/pdf/Sangster_et_al_1999_CSNA_1977-98_ARDEA.pdf
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Certhia

#98
Citaat van: frankneijts op mei 12, 2010, 12:49:44 PM
Citaat van: Certhia op mei 12, 2010, 12:03:52 PM
Citaat van: HPM op mei 12, 2010, 11:57:06 AM
Op de site van Norman van Swelm staan trouwens mooie feldegg-foto's, ook van balgen.

--
Groeten, Herman van der Meer


Is dat een feldegg? Lijkt me eerder een donkere thunbergii.


Marc

Herman bedoelt wellicht de vogels uit Kazakhstan Marc (even doorbladeren). Die verschillen trouwens weer behoorlijk van de zogenaamde feldegg uit Colijnsplaat, die immers geen glimmend zwarte kop heeft en een joekel van een halsketting (en dus inderdaad een donkere thunbergi lijkt te zijn....)


Ik keek idd niet verder dan de eerste fotos omdat daar ook feldegg bij staat namelijk.
Mijn excuses


Marc

Edwin Russer

Citaat van: Certhia op mei 12, 2010, 14:56:13 PM
Citaat van: frankneijts op mei 12, 2010, 12:49:44 PM
Citaat van: Certhia op mei 12, 2010, 12:03:52 PM
Citaat van: HPM op mei 12, 2010, 11:57:06 AM
Op de site van Norman van Swelm staan trouwens mooie feldegg-foto's, ook van balgen.

--
Groeten, Herman van der Meer


Is dat een feldegg? Lijkt me eerder een donkere thunbergii.


Marc

Herman bedoelt wellicht de vogels uit Kazakhstan Marc (even doorbladeren). Die verschillen trouwens weer behoorlijk van de zogenaamde feldegg uit Colijnsplaat, die immers geen glimmend zwarte kop heeft en een joekel van een halsketting (en dus inderdaad een donkere thunbergi lijkt te zijn....)


Ik keek idd niet verder dan de eerste fotos omdat daar ook feldeg bij staat namelijk.
Mijn excuses


Marc

Marc, of bedoelde je deze site?

http://www.birds.kz/Motacilla%20feldegg/indexe.html
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

jvdlaan

Citaat van: dralion13 op mei 12, 2010, 14:16:10 PM
lumpen is meerdere soorten bij elkaar voeren tot 1 soort, en dan verschillende ondersoorten aanhouden

ik zeg noordse kwik en balkankwik lumpen

Ik zeg, eerst eens een goede duidelijke Balkankwik met goede foto's en geluidsopnames. Gewoon een territoriumhoudend beest.

frankneijts

Citaat van: Herman Bouman op mei 12, 2010, 14:18:54 PM
............ En op je lijst zetten daar heb je toch echt een goedkeuring voor nodig van de CDNA.....

Dat ligt er helemaal aan Herman:
In principe moet jij helemaal zelf weten wat je op je lijst zet, daar kan en wil de CDNA ook niet over gaan. De CDNA bepaalt wèl of iets op de Nederlandse lijst komt (welke gevallen aanvaardbaar zijn) en alleen als je jouw lijst dáár aan wilt conformeren (anders gezegd: als je alleen maar CDNA-aanvaarde gevallen meetelt), bepaalt de CDNA in zekere zin natuurlijk wèl wat er op jouw lijst komt......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Herman Bouman

@Frank. Natuurlijk moet iedereen zelf weten wat hij of zij op het lijstje zet en telt. Lijkt me alleen wel handig als de CDNA de waarneming heeft geaccepteerd. (dank je wel Rene, een offtopic-je) Het is in mijn ogen weinig zinvol om waarnemingen te tellen die niet zijn geaccepteerd. Het spelletje is toch ook dat je een vergelijk hebt met andere....? Misschien wel weinig ervaring met afwijzingen van de CDNA...  :angel: 

Herman

frankneijts

Citaat van: Herman Bouman op mei 12, 2010, 16:39:10 PM
@Frank. Natuurlijk moet iedereen zelf weten wat hij of zij op het lijstje zet en telt. Lijkt me alleen wel handig als de CDNA de waarneming heeft geaccepteerd. (dank je wel Rene, een offtopic-je) Het is in mijn ogen weinig zinvol om waarnemingen te tellen die niet zijn geaccepteerd. Het spelletje is toch ook dat je een vergelijk hebt met andere....? Misschien wel weinig ervaring met afwijzingen van de CDNA...  :angel: 

Herman

Ik ben het helemaal met je eens Herman, laat daar geen misverstand over zijn! Desondanks zou ik de vogelaars niet aan mijn deur willen hebben die zo hun eigen regeltjes t.a.v. al of niet tellen (wat al of niet telbaar is in hun ogen) hanteren......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

En voor de duidelijkheid: Om een beoordeelsoort als 'goedgekeurd' op je waarneming.nl-lijstje(s) te krijgen, moet het desbetreffende geval ook geaccepteerd zijn door de CDNA ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

ArjenDrost †

Citaat van: vincenthart op mei 12, 2010, 18:25:07 PM
En voor de duidelijkheid: Om een beoordeelsoort als 'goedgekeurd' op je waarneming.nl-lijstje(s) te krijgen, moet het desbetreffende geval ook geaccepteerd zijn door de CDNA ...
Maar de niet goedgekeurde waarnemingen komen volgens mij wel op je waarneming.nl-lifelist te staan...

HPM

Dus voor de waarnemingen die je op Waarneming.nl invoert is het slikken of stikken.
Wat je prive allemaal rekent mag je zelf weten.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Klaas van Dijk

Citaat van: HPM op mei 12, 2010, 18:39:32 PMDus voor de waarnemingen die je op Waarneming.nl invoert is het slikken of stikken.Wat je prive allemaal rekent mag je zelf weten.
Als ik het me goed herinner, staat in de nieuwste druk van de "Collins" de Gele Kwikstaart als één soort (met dus allerlei ondersoorten als 'Noorse Gele Kwikstaart, Balkan Gele Kwikstaart, etc.). Kennelijk (?) hechten de auteurs van deze veldgids dus geen / onvoldoende waarde aan het standpunt zoals verwoord in het hierboven geciteerde artikel in Ardea? Of zijn er nieuwe inzichten? De Baltische Mantelmeeuw wordt ook al enige tijd niet / nauwelijks meer als aparte soort genoteerd.

Groetjes, Klaas

Stijn E.

Gaat er morgenochtend nog iemand kijken? Woon (dus) in de buurt en wil sowieso even langs Delta Schuitenbeek, en wil dan op een X (later te bepalen) tijd nog even kijken of er nog een spoor van Balkankwik te vinden is  ;)

Ik hoor graag wie wanneer (eventueel) gaat  :duim:
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Klaas van Dijk

Citaat van: Rene Janssen op mei 12, 2010, 13:14:27 PMIs lumpen in het geval van die gele kwikken niet een veel beter idee? Ownee, dan wordt de discussie off topic?
Nee hoor. Deense en Duitse vogelaars die actief zijn op/via/met/bij http://www.netfugl.dk/dklist.php en http://www.club300.de/birdlist/birdlist_de.php doen het ook gewoon met één soort Gele Kwikstaart.

De Deense website heeft het over:
Gul VipstjertMotacilla flava *CitronvipstjertMotacilla citreola BjergvipstjertMotacilla cinerea Hvid VipstjertMotacilla alba

De Duitse website heeft het over:

A BachstelzeWhite WagtailMotacilla albaA      Bachstelze     White Wagtail     M. a. albaA      Trauerbachstelze     Pied Wagtail     M. a. yarrelliiA ZitronenstelzeCitrine WagtailMotacilla citreolaA SchafstelzeWestern Yellow WagtailMotacilla flavaA      Schafstelze     Blue-headed Wagtail     M. f. [flava group]A      Englische Schafstelze     British Yellow Wagtail     M. f. flavissimaA      Nordische Schafstelze     Grey-headed Wagtail     M. f. thunbergiA      Maskenschafstelze     Black-headed Wagtail     M. f. feldeggA      Aschkopf-Schafstelze     Ashy-headed Wagtail     M. f. [cinereocapilla group]A      Gelbkopf-Schafstelze     Yellow-headed Wagtail     M. f. luteaA GebirgsstelzeGrey WagtailMotacilla cinerea

Handig hoor, dat je tegenwoordig via internet zo eens even over de grens kunt kijken. En nu nog weten hoe ik dit allemaal via knip/plak netjes op een rij krijg ik dit forum.

En de moraal van het verhaal (net dus zoals bij Taigarietgans // Toendrarietgans): het hangt er maar net vanaf met wie je spreekt, met wie je omgaat, cq. in welk boek je kijkt /op welke website je kijkt of men uitgaan van één of van meer soorten.

Blijf natuurlijk ook hier staan dat (kennelijk)? dezelfde basisinformatie op twee (of meer) manieren uitgelegd / geïnterpreteerd wordt.

Groetjes, Klaas

Vincent Hart

Citaat van: Klaas van Dijk op mei 12, 2010, 18:52:09 PMAls ik het me goed herinner, staat in de nieuwste druk van de "Collins" de Gele Kwikstaart als één soort (met dus allerlei ondersoorten als 'Noorse Gele Kwikstaart, Balkan Gele Kwikstaart, etc.).
Klopt, in de tekst heten de gele kwik-taxa 'races'.

Citaat van: Klaas van Dijk op mei 12, 2010, 18:52:09 PMKennelijk (?) hechten de auteurs van deze veldgids dus geen / onvoldoende waarde aan het standpunt zoals verwoord in het hierboven geciteerde artikel in Ardea? Of zijn er nieuwe inzichten?
De auteurs zeggen over hun taxonomische keuzes in de inleiding:
CiteerWith prevailing disagreement both on best taxonomy and on English bird names, resulting in more than one standard available, the solution has been to follow 'author's preference'.
Citaat van: Klaas van Dijk op mei 12, 2010, 19:56:52 PMEn nu nog weten hoe ik dit allemaal via knip/plak netjes op een rij krijg ik dit forum.
Hoe ik het meestal doe is:
1) Gehele tekst van het bericht kopiëren, verwijderen en plakken in Kladblok (Notepad). Opmaak gaat daarmee verloren.
2) In Kladblok alle tekst kopiëren, en plakken in het Antwoord-scherm. Opmaak daarmee weer uniform. Als ik je daar een plezier mee doe wil ik zo wel even je bericht onderhanden nemen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Gideon Vreeman

Vandaag lijkt er gezocht te zijn (zie waarnemingen noordse), maar is er een enkele waarneming geweest die ook redelijk onduidelijk overkomt.. misschien dat ik morgen ga kijken na het trektellen, maar ik verwacht een donkere noordse;)
Gideon Vreeman

HPM

Citaat van: Gideon Vreeman op mei 12, 2010, 22:05:16 PM
Vandaag lijkt er gezocht te zijn (zie waarnemingen noordse), maar is er een enkele waarneming geweest die ook redelijk onduidelijk overkomt.. misschien dat ik morgen ga kijken na het trektellen, maar ik verwacht een donkere noordse;)

Ja, de enige melding van vandaag heeft een in mijn ogen nogal magere basis.

--
Groeten,  Herman van der Meer

Herman van der Meer

ArjenDrost †

Citaat van: Klaas van Dijk op mei 12, 2010, 19:56:52 PM
Blijf natuurlijk ook hier staan dat (kennelijk)? dezelfde basisinformatie op twee (of meer) manieren uitgelegd / geïnterpreteerd wordt.


Ik kan me nog een lezing herinneren van Per Alstrom (die van het Pipits and Wagtails boek) over Gele Kwikken. Zijn kijk hierop: Er zijn 3 soortconcepten die regelmatig gebruikt worden (BSC, PSC en ??). Die laatste was volgens hem niet logisch, maar voor de eerste 2 was beide wat te zeggen. In het eerste geval (BSC) hield je (geloof ik, weet de aantallen niet precies meer) 2 of 3 soorten gele kwik over, met het PSC een stuk meer.
Maar eigenlijk vond hij het ook helemaal niet interessant of het nou soorten, ondersoorten of vormen waren. Het was veel boeiender om vooral te blijven kijken naar de verschillende taxa om zo meer over de identificatie en verspreiding ervan te leren kennen.


Groeten, Arjen

Jarinka

Citaat van: HPM op mei 12, 2010, 22:12:11 PM
Citaat van: Gideon Vreeman op mei 12, 2010, 22:05:16 PMVandaag lijkt er gezocht te zijn (zie waarnemingen noordse), maar is er een enkele waarneming geweest die ook redelijk onduidelijk overkomt.. misschien dat ik morgen ga kijken na het trektellen, maar ik verwacht een donkere noordse;)
Ja, de enige melding van vandaag heeft een in mijn ogen nogal magere basis.
Ik ben 's ochtends erheen geweest, en in de regen heb ik één kwikstaart gezien met een pikzwarte kop. Hij viel ook duidelijk op t.o.v. de Noordse Kwikken, die een lichtere kop hadden. Of het nou een Balkan is of een donkere Noordse, het leek me wel de vogel die mogelijk Balkan is.
Groeten, Jarinka Heijink

HPM

Citaat van: Jarinka op mei 12, 2010, 22:30:36 PM
Citaat van: HPM op mei 12, 2010, 22:12:11 PM
Citaat van: Gideon Vreeman op mei 12, 2010, 22:05:16 PMVandaag lijkt er gezocht te zijn (zie waarnemingen noordse), maar is er een enkele waarneming geweest die ook redelijk onduidelijk overkomt.. misschien dat ik morgen ga kijken na het trektellen, maar ik verwacht een donkere noordse;)
Ja, de enige melding van vandaag heeft een in mijn ogen nogal magere basis.
Ik ben 's ochtends erheen geweest, en in de regen heb ik één kwikstaart gezien met een pikzwarte kop. Hij viel ook duidelijk op t.o.v. de Noordse Kwikken, die een lichtere kop hadden. Of het nou een Balkan is of een donkere Noordse, het leek me wel de vogel die mogelijk Balkan is.
De basis voor jouw waarneming is op zichzelf niet magerder dan talloze van de waarnemingen van
gisteren (de waarnemingsomstandigheden waren misschien slechter), maar toen waren er meer
mensen die er een meenden te zien en vandaag was je de enige. Je ziet wat die waarnemingen van
gisteren al voor discussie hebben opgeleverd over wat er nou eigenlijk gezien is en wat niet. Er spelen
meer dingen in het uiterlijk een rol dan alleen een donkere kop.
De vraag in dit soort gevallen is natuurlijk (bij mij in ieder geval) of je bij wat je zag ook aan
Balkankwik gedacht zou hebben als er daar gisteren geen sprake van die (onder)soort geweest
zou zijn, of zelfs maar gedacht zou hebben: Hé, dat is een rare (Noordse) Gele kwik!

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Jarinka

Nee, want in dat geval had ik überhaupt niet aan Balkan gedacht, en aangezien ik heel slecht ben in kwikstaarten had ik Noordse er ook niet uitgehaald. Maar met de voorkennis die ik nu had (er is daar een mogelijke Balkan, met een duidelijk donkere kop dan Noordse) kom ik wel tot de conclusie dat die vogel met donkere kop die mogelijke Balkan is.
Groeten, Jarinka Heijink

Klaas van Dijk

Citaat van: vincenthart op mei 12, 2010, 20:18:41 PM
Citaat van: Klaas van Dijk op mei 12, 2010, 18:52:09 PMAls ik het me goed herinner, staat in de nieuwste druk van de "Collins" de Gele Kwikstaart als één soort (met dus allerlei ondersoorten als 'Noorse Gele Kwikstaart, Balkan Gele Kwikstaart, etc.).
Klopt, in de tekst heten de gele kwik-taxa 'races'.
Citaat van: Klaas van Dijk op mei 12, 2010, 18:52:09 PMKennelijk (?) hechten de auteurs van deze veldgids dus geen / onvoldoende waarde aan het standpunt zoals verwoord in het hierboven geciteerde artikel in Ardea? Of zijn er nieuwe inzichten?
De auteurs zeggen over hun taxonomische keuzes in de inleiding:
CiteerWith prevailing disagreement both on best taxonomy and on English bird names, resulting in more than one standard available, the solution has been to follow 'author's preference'.
Citaat van: Klaas van Dijk op mei 12, 2010, 19:56:52 PMEn nu nog weten hoe ik dit allemaal via knip/plak netjes op een rij krijg ik dit forum.
Hoe ik het meestal doe is:1) Gehele tekst van het bericht kopiëren, verwijderen en plakken in Kladblok (Notepad). Opmaak gaat daarmee verloren. 2) In Kladblok alle tekst kopiëren, en plakken in het Antwoord-scherm. Opmaak daarmee weer uniform. Als ik je daar een plezier mee doe wil ik zo wel even je bericht onderhanden nemen.
hoi Vincent,

Heel erg bedankt voor al je opmerkingen. Ik had half maart een blik geworpen in de nieuwste Collins, maar heb hem zelf dus niet. Mooi dat jij het even goed voor me hebt nagekeken en hier hebt opgeschreven. Het stond me inderdaad bij dat de auteurs in de inleiding vermelden dat ze eigen keuze's maken en zelfstandig beslissingen nemen. Zelf neig ik ook steeds meer naar het principe van 'authors preference': dus ik bepaal zelf als auteur welke soortsnaam ik gebruik. Hoe zou deze zin er trouwens in de Nederlandse editie van de Collins uit komen te zien?

Ik had zelf alles naar WORD gekopiëerd, en toen dus weer naar dit scherm. En in WORD eerst een actie toegepast waarbij alle opmaak wordt weggegooid. Misschien is Kladblok ook een goede optie: zal ik in het vervolg ook eens toepassen. Om eerlijk te zijn was ik het zat om hier nog langer mee te knoeien.

Oostenrijkse vogelaars die actief zijn via/in/bij/van http://www.club300.at/birds/aut gaan trouwens ook uit van één soort Gele Kwikstaart. En op een Britse lijst (http://www.bou.org.uk/recbrlst1.html) zie ik dat de BOU ook werkt met één soort Gele Kwikstaart (en ook Rouwkwikstaart en Witte Kwikstaart als één soort beschouwd).

M.i. gewoon de argumenten pro / contra lumpen / splitten maar eens op een rij zetten. Net zoals bij de Rietgans. Of zijn er ook, net zoals bij de Rietgans, mensen die er twee verschillende visies op na houden (afhankelijk in welk clubje ze zitten). Bizar hoor.

Citaat van: Jarinka op mei 12, 2010, 22:57:24 PMNee, want in dat geval had ik überhaupt niet aan Balkan gedacht, en aangezien ik heel slecht ben in kwikstaarten had ik Noordse er ook niet uitgehaald. Maar met de voorkennis die ik nu had (er is daar een mogelijke Balkan, met een duidelijk donkere kop dan Noordse) kom ik wel tot de conclusie dat die vogel met donkere kop die mogelijke Balkan is.
hoi Jarinka, gezien het bovenstaande, gezien het gegeven dat er (kennelijk?) geen foto's zijn en gezien de soms uiterst moeizame determinatie van Balkan Gele Kwikstaart denk ik dat er verder niets meer van te maken is. Jammer maar helaas. Tenzij iemand aan komt zetten met goede foto's waarop alle kenmerken van Balkan Gele Kwikstaart goed op zijn te zien.

Groetjes, Klaas

HPM

Citaat van: Klaas van Dijk op mei 13, 2010, 09:31:07 AM
Citaat van: Jarinka op mei 12, 2010, 22:57:24 PMNee, want in dat geval had ik überhaupt niet aan Balkan gedacht, en aangezien ik heel slecht ben in kwikstaarten had ik Noordse er ook niet uitgehaald. Maar met de voorkennis die ik nu had (er is daar een mogelijke Balkan, met een duidelijk donkere kop dan Noordse) kom ik wel tot de conclusie dat die vogel met donkere kop die mogelijke Balkan is.
hoi Jarinka, gezien het bovenstaande, gezien het gegeven dat er (kennelijk?) geen foto's zijn en gezien de soms uiterst moeizame determinatie van Balkan Gele Kwikstaart denk ik dat er verder niets meer van te maken is. Jammer maar helaas. Tenzij iemand aan komt zetten met goede foto's waarop alle kenmerken van Balkan Gele Kwikstaart goed op zijn te zien.

Groetjes, Klaas

Maar dat zou dan alleen voor de waarneming met die goede foto's gelden,
want verder heeft niemand daar iets gezien wat een Noordse uitsluit. Toch?

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Jan vH

Welke dingen moeten er nog gezien worden om zeker te worden van Balkankwik? Ik heb helaas geen fotocamera, dus goede foto's kan ik niet maken, maar ga morgen waarschijnlijk nog wel even kijken (vooral vanwege Engelse Kwikstaart, Rouwkwikstaart en Wielewaal). Ik ga ook proberen geluidsopnamen proberen te maken.
Jan van Harten
Validator Plantengallen