Roodpootvalken Fochteloërveen

Gestart door GertJ, mei 10, 2010, 08:12:58 AM

Vorige topic - Volgende topic

Gerard Troost

Citaat van: peterlindenburg op mei 19, 2010, 09:29:03 AM
Vanochtend toevalligerwijs een groot artikel over het Fochteloërveen,

Leuk, waar?
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

peterlindenburg

Het staat in het 2e katern en (nog) niet on-line. Misschien dat het in de loop van de dag verschijnt? Handige zoekterm: het had in de titel het woord 'kraanvogel'.

peterlindenburg

Ik zie dat ik helemaal niet erbij heb geschreven dat het in de Volkskrant stond! Bij deze dus.

Gerard Troost

Citaat van: peterlindenburg op mei 19, 2010, 11:05:44 AM
Ik zie dat ik helemaal niet erbij heb geschreven dat het in de Volkskrant stond! Bij deze dus.
Thanks, dat bedoelde ik idd :), we gaan eens zoeken.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

jvdlaan

Citaat van: sjouke op mei 19, 2010, 10:15:55 AM
Het gebied is zeker niet slecht af met NM!
Kijk eens wat er de afgelopen jaren is gebeurt met het gebied, en hoe aantrekkelijk het nog steeds is om daar rond te lopen danwel vogelen..

Maar om nou dode bomen weg te halen die niemand in de weg staan en die het uitzicht allerminst verstoren, dat lijkt me niet echt nodig.
Het weghalen kost ze alleen maar geld, en de verstoring die dit met zich meebrengt niet te vergeten..
Ik denk dat de agrariers meer baad hebben bij de verwijdering van de bomen.. Aangezien er nog al wat klachten waren over het parkeren lang de doorgaande weg ten tijde van de Roodpootvalken, waardoor het onmogelijk was voor de agrariers te passeren met hun voertuigen. Er is toen afgesproken om de auto's niet te parkeren op de doorgaande weg, maar voor het begin van deze weg.

Ik wil best contact met NM opnemen over hoe en wat, maar ik ken de huidige situatie niet. En weet dus niet hoe het gebied er nu bij ligt.

Ik dicht wel even een mail naar NM en dan leg ik de situatie uit, compleet met foto's.

Jan

Breedbek

on topic; Vandaag worden er weer 4 Roodpootvalken gemeld via lauwersmeer.com


Over de bomen, zoek er niet meer achter het is een gewone beheersmaatregel om o.a het gebied open te houden en verlanding en bebossing tegen te gaan. Men wil graag een groot open landschap met levend hoogveen behouden met hun specifieke flora en fauna. Vergeet niet dat er naast de roodpoot boompjes ook veel jonge opslag en grove dennen zijn verwijderd die zich zouden ontwikkelen tot bos. Dat willen ze niet, dus kappen die meuk.
vriendelijke groet,

Bart-Jan

JohanvantBosch

Citaat van: Breedbek op mei 19, 2010, 21:47:29 PM
on topic; Vandaag worden er weer 4 Roodpootvalken gemeld via lauwersmeer.com


Over de bomen, zoek er niet meer achter het is een gewone beheersmaatregel om o.a het gebied open te houden en verlanding en bebossing tegen te gaan. Men wil graag een groot open landschap met levend hoogveen behouden met hun specifieke flora en fauna. Vergeet niet dat er naast de roodpoot boompjes ook veel jonge opslag en grove dennen zijn verwijderd die zich zouden ontwikkelen tot bos. Dat willen ze niet, dus kappen die meuk.

Dit klinkt mij logisch in de oren... zou er geen mail aan verspelen.  ;D

Vincent Hart

(toch nog even off-topic) Dode bomen weghalen om bebossing tegen te gaan klinkt mij nog net niet helemaal logisch in de oren  ;D
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Folkert Jan

Citaat van: Breedbek op mei 19, 2010, 21:47:29 PM
on topic; Vandaag worden er weer 4 Roodpootvalken gemeld via lauwersmeer.com


Over de bomen, zoek er niet meer achter het is een gewone beheersmaatregel om o.a het gebied open te houden en verlanding en bebossing tegen te gaan. Men wil graag een groot open landschap met levend hoogveen behouden met hun specifieke flora en fauna. Vergeet niet dat er naast de roodpoot boompjes ook veel jonge opslag en grove dennen zijn verwijderd die zich zouden ontwikkelen tot bos. Dat willen ze niet, dus kappen die meuk.

Dit komt mij inderdaad bekend voor. ik heb ooit eens met een beheerder gesproken die een rondleiding gaf aan engelse toeristen. hij vertelde inderdaad dat het bos rondom de 7-toren zich aan het uitbreiden was en dat ze dat tegen wilden gaan. hier is echter nog niks gekapt.

is het geen idee om er palen neer te zetten voor de valken? soort van nep dode bomen?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Verder is het jammer dat nu niet te zien is waar precies ze gezien zijn.
weer tussen de boomvalken op de "oude plek" of toch ergens anders waar door o.a. karel schipper de afgelopen tijd al eens 5 of 6 stuks zijn gemeld.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

JohanvantBosch

Citaat van: rnbflavour op mei 19, 2010, 22:18:06 PM

is het geen idee om er palen neer te zetten voor de valken? soort van nep dode bomen?

Ik denk dan... waarom???
Die roodpootvalken zijn leuk voor de twitchers, maar ik kan me niet voorstellen dat dat een doelsoort is voor de beherende instantie.
Die boomvalken zitten er nog steeds
Er ontstaan toch vanzelf wel weer nieuwe dode bomen (op een andere plek)?
:-\

Folkert Jan

Citaat van: JohanvantBosch op mei 19, 2010, 22:34:28 PM
Citaat van: rnbflavour op mei 19, 2010, 22:18:06 PM

is het geen idee om er palen neer te zetten voor de valken? soort van nep dode bomen?

Ik denk dan... waarom???
Die roodpootvalken zijn leuk voor de twitchers, maar ik kan me niet voorstellen dat dat een doelsoort is voor de beherende instantie.
Die boomvalken zitten er nog steeds
Er ontstaan toch vanzelf wel weer nieuwe dode bomen (op een andere plek)?
:-\

als die boomvalken er nog zitten dan maakt het voor de roodpoten toch ook niets uit?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

JohanvantBosch

Citaat van: rnbflavour op mei 19, 2010, 22:41:14 PM
als die boomvalken er nog zitten dan maakt het voor de roodpoten toch ook niets uit?
O0

peterlindenburg

Citeeris het geen idee om er palen neer te zetten voor de valken? soort van nep dode bomen?


Is een paal niet eigenlijk gewoon keihard een dooie boom? En wat gaan we vinden van NM als ze eerst kosten maken om dooie bomen weg te halen en daar dan een dooie boom voor in de plaats te zetten? :rolleye:

Folkert Jan

Ag iedereen maakt wel eens een foutje  :angel:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Rikstar

Er is navraag gedaan door rommert en het zijn waarschijnlijk toch boomvalken geweest...... zie www.lauwersmeer.com


Citaat van: Breedbek op mei 19, 2010, 21:47:29 PM
on topic; Vandaag worden er weer 4 Roodpootvalken gemeld via lauwersmeer.com

met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

gko

Als de dode bomen niet belangrijk zouden zijn, zouden de
valken er niet steeds in gaan zitten, dus staan laten!
gr gkoopman
met vr gr gkoopman

peterlindenburg

En vandaag een mooi stuk in de Volkskrant over nieuwe natuur en hoe succesvol dat is gelukt in de Leikeven bij Tilburg.

HPM

Citaat van: gko op mei 20, 2010, 10:01:08 AM
Als de dode bomen niet belangrijk zouden zijn, zouden de
valken er niet steeds in gaan zitten, dus staan laten!
gr gkoopman

Als ze bankjes neer zouden zetten zouden er twitchers op gaan zitten. Doen dus!  :)

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer