Roodpootvalken Fochteloërveen

Gestart door GertJ, mei 10, 2010, 08:12:58 AM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

Ik heb ook wel eens het idee dat Smelleken en Roodpootvalk een soort 'omgekeerde' relatie tot elkaar hebben: de 1e (S) wordt dikwijls over het hoofd gezien (voor een andere soort aangezien) en bij de 2e (RPV) worden dikwijls juist andere soorten voor deze aangezien. Dat Smellekens (ook) libellen (kunnen)vangen, een relatief lange (en géén korte!) staart hebben en dat ze juist in de eerste helft van mei veel doortrekken is allemaal wat minder goed bekend lijkt het weleens, evenmin als het feit dat het silhouet van RPV helemaal niet zo 'kenmerkend' is en dat niet elk donker lijkend valkje een RPV is....... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jvdlaan

Overigens is de locatie in het Fochtelooerveen waar de afgelopen jaren meerdere Roodpootvalken zaten niet geschikt meer omdat al het dode hout is verwijderd. Ik was er zaterdag en ik herkende de plek niet eens meer. Waarom is al dat hout verwijderd? Vond de beherende instantie al die vogelaars soms vervelend langs dat weggetje? Of ligt er weer en of ander beheersplan aan ten grondslag (maak er weer een winderige vlakte van)? Of heb ik me gewoon vergist inde locatie?

Jaap Denee

Je zult vermoeid geweest zijn die dag. Weet je zeker dat julle op de goeie plek stonden?  ;)
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

jvdlaan

Ik sluit niets uit. Zo zag ik op de terugweg tussen Uitgeest en Castricum om de 100 meter een kabouter staan. Bij nadere inspectie waren dat nieuwe hectometerpaaltjes. En ik had niets genomen! Gelukkig wist ik nog dat dat ronde ding in mijn handen voor de bochten was en dat ik af en toe met mijn voeten iets moest intrappen.

Jaap Denee

Zolang die kabouters de weg niet oprennen, is er niets aan de hand, lijkt me. Ik ben de afgelopen jaren met die jongens plots overstekende reeën, charmante politieagentes, wilde zwijnen en dronken wandelaars (de laatste op de A50 midden in de nacht) tegen gekomen en het is altijd weer lastig om in een fractie van een seconde je continu gestrekte been van dat ene intrapding naar dat andere intrapding te verplaatsen...
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

pia zz

Citaat van: jvdlaan op mei 17, 2010, 11:10:52 AM
Overigens is de locatie in het Fochtelooerveen waar de afgelopen jaren meerdere Roodpootvalken zaten niet geschikt meer omdat al het dode hout is verwijderd. Ik was er zaterdag en ik herkende de plek niet eens meer. Waarom is al dat hout verwijderd? Vond de beherende instantie al die vogelaars soms vervelend langs dat weggetje? Of ligt er weer en of ander beheersplan aan ten grondslag (maak er weer een winderige vlakte van)? Of heb ik me gewoon vergist inde locatie?

ja, dat is waar, heb het ook gezien, het is al een tijdje zo...geen idee waarom de dode bomen zijn weggehaald, dat was nu net het stuk waar de roodpootvalken in grote getale zaten.. >:(
  groet Pia.

jvdlaan

Citaat van: pia zz op mei 17, 2010, 22:52:54 PM
Citaat van: jvdlaan op mei 17, 2010, 11:10:52 AM
Overigens is de locatie in het Fochtelooerveen waar de afgelopen jaren meerdere Roodpootvalken zaten niet geschikt meer omdat al het dode hout is verwijderd. Ik was er zaterdag en ik herkende de plek niet eens meer. Waarom is al dat hout verwijderd? Vond de beherende instantie al die vogelaars soms vervelend langs dat weggetje? Of ligt er weer en of ander beheersplan aan ten grondslag (maak er weer een winderige vlakte van)? Of heb ik me gewoon vergist inde locatie?

ja, dat is waar, heb het ook gezien, het is al een tijdje zo...geen idee waarom de dode bomen zijn weggehaald, dat was nu net het stuk waar de roodpootvalken in grote getale zaten.. >:(

Bij mij overheersen dan gelijk de negatiefste gedachten: de bomen zijn weggehaald omdat SBB en omwonenden last had van de vogelaars die naar Boom- en Roodpootvalken keken. Ik kan geen andere reden bedenken, omdat die dode bomen een bepaalde functie hadden en wellicht voor een gunstig microklimaat zorgden voor grote insecten. Niet voor niets zaten die valkjes daar in grote getalen. Waar kun je om opheldering vragen? Om het op de populistische toer te gooien: ik betaal belasting voor dat SBB >:(

Sjouke Scholten

Met Vriendelijke Groeten,

Sjouke Scholten
Bakkeveen




jvdlaan

Citaat van: sjouke op mei 18, 2010, 08:18:27 AM
Natuurmonumenten...

Oops, ben ik trouwens lid van...

Sjouke (en Koert), weet jij er meer van waarom die bomen weg zijn?

Gerard Troost

Citaat van: jvdlaan op mei 18, 2010, 08:14:41 AM
Ik kan geen andere reden bedenken, omdat die dode bomen een bepaalde functie hadden en wellicht voor een gunstig microklimaat zorgden voor grote insecten. Niet voor niets zaten die valkjes daar in grote getalen.
1) Dode bomen kunnen omvallen (hadden ze maar niet dood moeten gaan)
2) er staan toch nog steeds een aantal bomen in het gebied? Ik was daar een paar weken geleden (op 5 mei) toen zaten er tot maximaal 3 Boomvalken in één boom in de bomen in het gebied.
3) de bomen die daar staan hebben volgens mij niets met de aantallen insecten (libellen) te maken maar worden wel dankbaar gebruikt als snackplek door Boomvalk (en 2 jaar geleden dus door Roodpootvalk)
4) de valken zitten daar in grote aantallen omdat er bizarre hoeveelheden libellen vliegen, echt 10.000en!!
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Folkert Jan

aan 1 kant van de weg staan de bomen nog wel. aan de andere kant liggen ook nog wel omgevallen bomen/takken waar ik vorige week nog een aantal boomvalken had. maarja het zal wel onderdeel van de herinrichting zijn.
en als het zo'n probleem zou zijn dat daar vogelaars staan hadden ze die weg die er op volgt (als je vanuit het noorden komt) ook niet van 2 naar 1 baans met passeerstroken moeten maken. ik denk gewoon dat het voor het uitzicht is gedaan ofzow. jammer dat het gebied in handen is van natuurmonumenten ipv SBB
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Gerard Troost

Citaat van: rnbflavour op mei 18, 2010, 09:04:59 AM
ik denk gewoon dat het voor het uitzicht is gedaan ofzow. jammer dat het gebied in handen is van natuurmonumenten ipv SBB
Even navragen lijkt me het handigste... In elk geval hebben ze er voor gezorgt dat het gebied is geworden wat het nu is, en daar kunnen veel terreinbeheerders nog wat van leren.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Thijs Fijen

En ze zijn ook nog eens hard bezig met nieuwe natuurontwikkeling aan de westkant van het veen! Dat ziet er ook echt mooi/veelbelovend uit!
Thijs Fijen

jvdlaan

@Gerard
Wb punt 3: niet noodzakelijkerwijs nee, maar als er zoveel enorme aantallen zitten, dan neem je toch een risico als je bepaalde veranderingen in het landschap uitvoert. Zo kreeg de laatste populatie van de Moerasparelmoervlinder een laatste fatale zet toen een haag in het gebied werd geveld (zo gaat het verhaal). Een ander voorbeeld is de Hoog Buurloose hei. Daar werd de kleinschalige camping eerst gesloten, vervolgen werdeb de haagjes op en om de camping gekapt. En sindsdien zijn de Draaihals en Paapje (tot 1998 daar jaarlijks aanwezig) daar verleden tijd, Grauwe Klauwier zal ieder moment daar verdwijnen (er zat altijd een paar rondom de camping). Nu zal ik niet beweren dat dat door de aanwezigheid van die camping kwam, maar er is wel een risico genomen.
Nu weet je nooit met zekerheid waar het aan ligt waarom bepaalde soorten in het ene gebied wel zitten en in een ander ogenschijnlijk geschikter gebied, maar ik zou dan zeker niet gaan knoeien met grootschalige veranderingen. Ik ben bang dat dat nu ook in het Fochtelooerveen kan gaan gebeuren. De Veenhooibeestjes zitten ook niet bepaald in de open gedeeltes, maar juist in de luwte van de paar bomen die er staan.

rinsevdvliet

Citaat van: rnbflavour op mei 18, 2010, 09:04:59 AM
jammer dat het gebied in handen is van natuurmonumenten ipv SBB

Zou je bovenstaand eens nader willen toelichten Folkert Jan?

Rinse vd Vliet

Folkert Jan

Citaat van: rinsevdvliet op mei 18, 2010, 11:32:43 AM
Citaat van: rnbflavour op mei 18, 2010, 09:04:59 AM
jammer dat het gebied in handen is van natuurmonumenten ipv SBB

Zou je bovenstaand eens nader willen toelichten Folkert Jan?

Rinse vd Vliet

Jazeker.
Ik heb namelijk het gevoel dat in gebieden die onder beheer staan van staatbosbeheer meer vanuit de natuur gedacht wordt en dat er bij natuurmonumenten meer vanuit het toerisme gedacht wordt.

Het voorbeeld wat thijs aanhaalt van het gebied ten westen van het veen. ik zie daar niet zoveel positiefs aan. eerst lag daar een leuk veld met lang gras waar erg veel veldleeuwerikken en robotaps zaten. in de winter scharrelden er verder honderden ringmussen, vinken, groenlingen, kepen, geelgorzen, rietgorzen en kramsvogels rond en was er vaak een jagende blauwe kiek of havik te vinden. nu komt er dwars door dat gebied een fietspad te liggen en hebben ze alles over hoop gegraven. dag dag met de veldleeuwen en robotaps
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Gideon Vreeman

Citaat van: rnbflavour op mei 18, 2010, 12:12:23 PM
Citaat van: rinsevdvliet op mei 18, 2010, 11:32:43 AM
Citaat van: rnbflavour op mei 18, 2010, 09:04:59 AM
jammer dat het gebied in handen is van natuurmonumenten ipv SBB

Zou je bovenstaand eens nader willen toelichten Folkert Jan?

Rinse vd Vliet

Jazeker.
Ik heb namelijk het gevoel dat in gebieden die onder beheer staan van staatbosbeheer meer vanuit de natuur gedacht wordt en dat er bij natuurmonumenten meer vanuit het toerisme gedacht wordt.

Het voorbeeld wat thijs aanhaalt van het gebied ten westen van het veen. ik zie daar niet zoveel positiefs aan. eerst lag daar een leuk veld met lang gras waar erg veel veldleeuwerikken en robotaps zaten. in de winter scharrelden er verder honderden ringmussen, vinken, groenlingen, kepen, geelgorzen, rietgorzen en kramsvogels rond en was er vaak een jagende blauwe kiek of havik te vinden. nu komt er dwars door dat gebied een fietspad te liggen en hebben ze alles over hoop gegraven. dag dag met de veldleeuwen en robotaps

Dit zodat niet alleen de vogelaars/twitchers zich het recht toeeigenen gebieden te vertrappen, maar een breder publiek de kans krijgt ;D
Gideon Vreeman

Folkert Jan

Citaat van: Gideon Vreeman op mei 18, 2010, 12:23:07 PM
Citaat van: rnbflavour op mei 18, 2010, 12:12:23 PM
Citaat van: rinsevdvliet op mei 18, 2010, 11:32:43 AM
Citaat van: rnbflavour op mei 18, 2010, 09:04:59 AM
jammer dat het gebied in handen is van natuurmonumenten ipv SBB

Zou je bovenstaand eens nader willen toelichten Folkert Jan?

Rinse vd Vliet

Jazeker.
Ik heb namelijk het gevoel dat in gebieden die onder beheer staan van staatbosbeheer meer vanuit de natuur gedacht wordt en dat er bij natuurmonumenten meer vanuit het toerisme gedacht wordt.

Het voorbeeld wat thijs aanhaalt van het gebied ten westen van het veen. ik zie daar niet zoveel positiefs aan. eerst lag daar een leuk veld met lang gras waar erg veel veldleeuwerikken en robotaps zaten. in de winter scharrelden er verder honderden ringmussen, vinken, groenlingen, kepen, geelgorzen, rietgorzen en kramsvogels rond en was er vaak een jagende blauwe kiek of havik te vinden. nu komt er dwars door dat gebied een fietspad te liggen en hebben ze alles over hoop gegraven. dag dag met de veldleeuwen en robotaps

Dit zodat niet alleen de vogelaars/twitchers zich het recht toeeigenen gebieden te vertrappen, maar een breder publiek de kans krijgt ;D

dat dat bij een twitch gebeurt wil niet zeggen dat het altijd gebeurd ;)
ik heb daar iig nog nooit een vogelaar buiten de paden zien lopen.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

jvdlaan

Citaat van: rnbflavour op mei 18, 2010, 14:00:51 PM
Citaat van: Gideon Vreeman op mei 18, 2010, 12:23:07 PM
Citaat van: rnbflavour op mei 18, 2010, 12:12:23 PM
Citaat van: rinsevdvliet op mei 18, 2010, 11:32:43 AM
Citaat van: rnbflavour op mei 18, 2010, 09:04:59 AM
jammer dat het gebied in handen is van natuurmonumenten ipv SBB

Zou je bovenstaand eens nader willen toelichten Folkert Jan?

Rinse vd Vliet

Jazeker.
Ik heb namelijk het gevoel dat in gebieden die onder beheer staan van staatbosbeheer meer vanuit de natuur gedacht wordt en dat er bij natuurmonumenten meer vanuit het toerisme gedacht wordt.

Het voorbeeld wat thijs aanhaalt van het gebied ten westen van het veen. ik zie daar niet zoveel positiefs aan. eerst lag daar een leuk veld met lang gras waar erg veel veldleeuwerikken en robotaps zaten. in de winter scharrelden er verder honderden ringmussen, vinken, groenlingen, kepen, geelgorzen, rietgorzen en kramsvogels rond en was er vaak een jagende blauwe kiek of havik te vinden. nu komt er dwars door dat gebied een fietspad te liggen en hebben ze alles over hoop gegraven. dag dag met de veldleeuwen en robotaps

Dit zodat niet alleen de vogelaars/twitchers zich het recht toeeigenen gebieden te vertrappen, maar een breder publiek de kans krijgt ;D

dat dat bij een twitch gebeurt wil niet zeggen dat het altijd gebeurd ;)
ik heb daar iig nog nooit een vogelaar buiten de paden zien lopen.

Niemand wil als veenlijk eindigen.  :angel:

Thijs Fijen

De vraag is hier dus eigenlijk: wat is natuur als je er niet van kan genieten? Wij als vogelaar kunnen genieten van dat ogenschijnlijk saaie akkertje waar een Veldleeuwerik boven zingt. Het gros van de mensen (potentiele leden van Natuurmonumenten) moet deze faciliteiten hebben die ze nu aangeboden krijgen. Door dit soort maatregelen krijgt Natuurmonumenten direct en indirect inkomsten (bezoekerscentra, lidmaatschappen, erfenissen). Staatsbosbeheer heeft dit ook, maar in mindere mate doordat zij een overheidsinstantie is/was. Staatsbosbeheer moet het meer hebben van bosbouw als inkomsten.

Nogmaals dus de vraag: wat is natuur als je er niet van kan genieten? (maargoed, dit topic kan onderhand wel naar natuurbeheer...)
Thijs Fijen

karel

Genoemde organisaties zijn er in eerste instantie voor de mens, natuur komt op de tweede plaats.
Karel Schipper

Thijs Fijen

En uiteindelijk kun je die vraag ook weer zo draaien in de vraag: wat is natuur als je er niet van kan genieten? (voor wie doe je aan natuurbeheer?)
Thijs Fijen

karel

Binnen bepaalde grenzen prima. Maar de verstoring, met alle gevolgen van dien, zou beperkt moeten worden.
Neem alleen al het aantal paden: ruiter, mountainbike, fiets, wandel prikstok enz...
Karel Schipper

Timo Roeke

Ik heb totaal geen zicht op het aantal leden van natuurmonumenten en de contributie/giften die het ontvangt. Maar wellicht is de aanleg van een dergelijk pad nodig om de leden tevreden te houden en zodoende de inkomsten veilig te stellen. Deze inkomsten dragen op hun beurt weer bij aan de realisatie van de 'bigger picture'. Het kan zijn dat dit specifieke fietspad er voor zorgt dat de inkomsten met zoveel % stijgen en dat de vereniging daarmee weer een nieuw 'groter' gebied kan opkopen.

Geen idee hoe zoiets werkt maar ik speel even advocaat van de duivel. De optimale toegankelijkheid van gebieden irriteert mij ook mateloos. Zeker wanneer ik op een willekeurige zondagochtend tussen de velgekleurde joggingpakken loop en tientallen lopers met prikkers langs zie lopen. Aan de andere kant verhoogt het wellicht het bewustzijn dat je kunt genieten van natuur en zullen deze mensen eventueel lid worden van een vereniging die de belangen van de 'natuur' (cultuurlandschap in Nederland) vertegenwoordigd.

Moeilijk onderwerp... goed idee om hiervoor een speciaal topic op te zetten?

Steven Wytema

Citaat van: Timo Roeke op mei 18, 2010, 16:44:45 PM
Moeilijk onderwerp... goed idee om hiervoor een speciaal topic op te zetten?
Lijkt me iig inderdaad niet veel meer te maken hebben met Roodpootvalken  ;)
Steven Wytema


Jan vH

Citaat van: Timo Roeke op mei 18, 2010, 16:44:45 PM
Ik heb totaal geen zicht op het aantal leden van natuurmonumenten en de contributie/giften die het ontvangt.
Ik weet wel het aantal leden (2007):

Citaat van: WikipediaIn 2007 telt de organisatie 881.000 leden.
Dat keer minimaal  € 22,50. Het ledenaantal daalt volgens mij de laatste tijd wel, dus ik kan me voorstellen dat ze toch zoveel mogelijk leden willen houden. Er gaat natuurlijk wel erg veel geld in om.

Maar ik vind wel dat gebieden soms (vrij vaak) te veel toegankelijk zijn. Door een heidegebiedje vlakbij mijn huis lopen bijvoorbeeld wel vier paden, terwijl er met één pad minder naar mijn idee zo een paartje Wintertaling kan broeden. Maar de organisatie (Geldersch Landschap) lijkt ook niet heel veel te doen voor de vogels. Een ander heidegebiedje hebben ze trouwens recent helemaal afgesloten. Aan de ene kant wel jammer dat ze geen uitzichtpunt of zo iets hebben gemaakt, maar wel een goede keuze denk ik. Er leven daar bijvoorbeeld Reeën, die nauwelijks uitwijkmogelijkheden hebben.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

HPM

Citaat van: Timo Roeke op mei 18, 2010, 16:44:45 PM
Moeilijk onderwerp... goed idee om hiervoor een speciaal topic op te zetten?

Dat kan dan hier onder
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?board=41.0.html

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

peterlindenburg

#87
Vanochtend toevalligerwijs een groot artikel (edit: in de Volkskrant) over het Fochteloërveen, waarin de successen bejubeld worden die behaald zijn sinds ze meer dan 20 jaar geleden begonnen zijn het gebied te beschermen/behouden/in oorspronkelijke staat te krijgen. Ook het draagvlak bij de omringende agrariërs is groot. Kanttekeningen waren de toenemende vliegtuigbewegingen vanuit Eelde en de aanleg van een fietspad.


Om nu te mopperen over een paar dode bomen die al dan niet onterecht zijn weggehaald en van daaruit hele theorieën te gaan ontwikkelen over het waarom van het doen en laten van NM, lijkt mij een beetje de zaak uit zijn verband trekken. Count your blessings zou ik zeggen.

Guus Peterse

En lees vooral wat voor inspanningen en investeringen daarvoor nodig zijn geweest. Niet dat Staatsbosbeheer dat slechter zou hebben gedaan, maar om nou te suggereren dat het gebied maar slecht af is met Natuurmonumenten als beheerder, dat kun je na lezing denk ik onmogelijk volhouden.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Sjouke Scholten

Het gebied is zeker niet slecht af met NM!
Kijk eens wat er de afgelopen jaren is gebeurt met het gebied, en hoe aantrekkelijk het nog steeds is om daar rond te lopen danwel vogelen..

Maar om nou dode bomen weg te halen die niemand in de weg staan en die het uitzicht allerminst verstoren, dat lijkt me niet echt nodig.
Het weghalen kost ze alleen maar geld, en de verstoring die dit met zich meebrengt niet te vergeten..
Ik denk dat de agrariers meer baad hebben bij de verwijdering van de bomen.. Aangezien er nog al wat klachten waren over het parkeren lang de doorgaande weg ten tijde van de Roodpootvalken, waardoor het onmogelijk was voor de agrariers te passeren met hun voertuigen. Er is toen afgesproken om de auto's niet te parkeren op de doorgaande weg, maar voor het begin van deze weg.

Ik wil best contact met NM opnemen over hoe en wat, maar ik ken de huidige situatie niet. En weet dus niet hoe het gebied er nu bij ligt.
Met Vriendelijke Groeten,

Sjouke Scholten
Bakkeveen