Hoofdmenu

Kever op kleefkruid

Gestart door Eddy Clerx, mei 10, 2010, 00:03:15 AM

Vorige topic - Volgende topic

Eddy Clerx

Rustig kabbelend aan kleefkruid terwijl meneertje.... ahum
Ik kan geen gelijkend plaatje vinden. ca 10mm

corten hub

10 mm..op kleefkruid....Timarcha..............?

beetlestitch

timarcha eet inderdaad kleefkruid ook als larve.dus timarcha tenebricosa is dus goed mogelijk hier in nederland. groeten toon.
Toon Keukelaar

corten hub

Gezien de afmetingen dacht ik eerder aan T.goettingensis....

beetlestitch

dat zou inderdaad goed kunnen daar goetingensis rond de 10mm. ligt en tenebricosa rond de 15mm. groeten toon.
Toon Keukelaar

Eddy Clerx

Zojuist een opgezette reuzengoudhaan gezien.. nu twijfel ik sterk aan mijn inschattingsvermogen betreft de afmetingen...  :-[ 15 was dat vrouwtje toch wel hoor. Ook gezien afmeting loof kleefkruid.. Toch een Timarcha tenebricosa? Isabella greend Merum

Eddy Clerx

En de platvoeten ;D

beetlestitch

toch maar tenebricosa cf. invoeren. groeten toon
Toon Keukelaar

Eddy Clerx

Tnx pal!, ik ga ze invoeren.

Th.Heijerman

Ze zijn toch veel te blauw voor T. tenebricosa...

beetlestitch

#10
ging op het laatst daarvoor na opgave lengte. groeten toon.
Toon Keukelaar

corten hub

Vanmorgen naar Isabellagreend geweest. Daar naar Timarcha gezocht en gevonden.Acht exemplaren gezien, waaronder 2 copula.

corten hub

Wel ook foto toevoegen!!

corten hub

Daarna naar IJzerenbos Susteren om een andere Timarcha op te halen en deze samen met een exemplaar van de Isabellegreend op de foto te zetten.
Mag ik er van uitgaan dat de kleine T.goettingensis is en dat de grote T.tenebricosa is?

Eddy Clerx

Ik heb me nog eens geinformeerd, de reus is een bekende in Merum. En... die van Hub zijn ook blauw! ::)
In de Doort heb ik vorig jaar een larve T. tenebricosa gevonden. Dat zijn al drie plekken in MLimburg.
Mooi beestje. Bedankt

corten hub

Hallo Eddy.

De Reuzengoudhaan , Timarcha tenebricosa,  zit er vast ook, maar waar bij jouw waarneming de pointer stond heb ik Timarcha goettingensis gevonden(  het kleintje, 10 mm.)

corten hub

en omdat ze zo mooi zijn.....

Eddy Clerx

Ja het was het kleintje... Schitterend!!

beetlestitch

het kleintje moet haast wel t. goetingensis vrouw zijn ze zijn dus de helft kleiner. tenebricosa tussen 15 en 20mm goetingensis tussen 8 en 11mm. dus groot verschil. groeten toon.
Toon Keukelaar

corten hub

Natuurhistorisch Maandblad ( NHGL )  34-ste jaargang 1945:

Timarcha metallica, "met eenige vindplaatsen in Limburg".

Mogelijk komt er op dit forum iemand langs die hier meer over weet???

Th.Heijerman

Ja, T. metallica. Die is volgens mij de laatste 30 of 40 jaar niet meer gevangen. Da's pas een echte uitdaging voor jullie, Limburgers...

beetlestitch

t. metallica is bruin-koperkleurig en niet blauw. komt voor in bos bij bosbes dacht ik omdat ik deze in oostenrijk in dat biotoop gevonden heb. groeten toon.
Toon Keukelaar