Excursie tweevlek olv NVL

Gestart door theomuusse, mei 09, 2010, 14:36:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

theomuusse

De Tweevlek excursie van vandaag is een succes.
Er zijn er 6 gezien tot nu toe, tegen gister 1 door ons bij het voorwerk.

Theo

Traveller


Het was inderdaad een geslaagde dag! Het weer was top, en de Tweevlekken bleven lekker rond hangen.






Groeten, Jordi Strijdhorst

Macrografie is ook te volgen op facebook!

nick w


ArjenDrost †

Gave platen mannen!! Stoere soort ook. Fijn dat het zo'n succes was!  :duim:

Gert Veurink

Het was geweldig! 3 mannen, waarvan één uitsluipend, 2 vrouwen. Prachtige beesten!
groet!
Gert Veurink



theomuusse

En ook bij deze soort dus weer de nodige kneusjes, iig 1 dan.
De smaragdjes daar gister waren helemaal het haasje; 12 uitsluipers waarvan 7 mislukt...

Theo

ronald

mooi dat jullie het zo getroffen hebben, niemand gewond geraakt door de enorme stekels van dat huidje hoop ik  ;)
groeten, Ronald van Seijen

Gert Veurink

Citaat van: theomuusse op mei 09, 2010, 21:20:27 PM
En ook bij deze soort dus weer de nodige kneusjes, iig 1 dan.

viel mee hoor, alleen die ene ja, maar die vloog zelfverzekerd weg. Smaragdjes zagen er vandaag ook wel gezonder uit...
groet!
Gert Veurink



Traveller

Mooie foto's Gert,


en dat het eigenlijk zo makkelijk ging. Ff die wekker zetten, stukje rijden en wat kiekjes maken, en hoppa een prachtige nieuwe soort!  ;)


Als alles zo makkelijk was?! Hopelijk heb ik tijdens mijn vakantie net zoveel geluk.
Groeten, Jordi Strijdhorst

Macrografie is ook te volgen op facebook!

Platbuik

#9
 :P KWIJLLLLL.....
Fijn dat het is gelukt; ik had er een hard hoofd in.

Ik zie trouwens dat de waarnemingen op vervagen staan. Waarom is dat ?
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

RubenWinter

#10
Ik denk omdat het een heel zeldzame soort is, en misschien ook wel een kwetsbaar gebied.
Groeten,

Ruben Winter

Platbuik

Citaat van: ikheetruben op mei 10, 2010, 12:18:37 PM
Ik denk omdat het een heel zeldzame soort is, en misschien ook wel een kwetsbaar gebied.
Hmmm..... :-*
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Gert Veurink

het is een persoonlijke afweging van mij en kennelijk ook van een andere waarnemer geweest. Er zijn niet zoveel echt goede tweevlekgebieden bekend. Jullie mogen het best weten, maar van mij hoeft het niet voor iedereen zomaar bekend te zijn. Ik heb teveel negatieve ervaringen daarmee. Het gebied is denk ik niet zo kwetsbaar, maar wel bijzonder omdat er een aantal condities kennelijk ideaal zijn. Er zitten geen hele diepe gedachten of afspraken achter. Als één van jullie (bekenden) het wil weten kan hij/zij mij een pm sturen.
groet!
Gert Veurink



theomuusse

Deze plaats hebben wij te danken aan lokale libellenkijkers. Die houden het geheim, dus wij voorlopig ook maar.
Dat is wel zo fair naar deze mensen toe.

Theo Muusse

Platbuik

 :duim: Dank voor de toelichting.
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Mars Muusse

Een kort filmpje over deze libel, gefilmd op 10 mei, is hier te zien:
http://www.youtube.com/watch?v=NJTPVq3xpfk

De aantallen vielen erg tegen, een dag na de excursie; de piek moet klaarblijkelijk nog gaan komen.

Gert Veurink

groet!
Gert Veurink



ronald

zeker mooi  :duim:
leuk ook om het biotoop te zien. is dat nou een ondiepe plas, of is het drijvende vegetatie aan het oppervlak?
is overigens ook bekend waarom de soort hier maar niet wil verschijnen? visplassen hebben we hier toch ook wel.
groeten, Ronald van Seijen

ArjenDrost †

Mooi Mars!! Krijg intussen toch een beetje spijt dat ik niet mee ben gegaan...

marinissen

Fraai en informatief.

Groet,
Leo
groet,
Leo

Mars Muusse

#20
Het is wel een erg mooie plas moet ik zeggen. Kraakhelder water, ik neem aan voornamelijk gevoed door regen, met zeer veel ondergedoken vegetatie van allerlei soorten waterplanten. In het filmpje zie je ook veel boven het water uitsteken. Er zal nauwelijks nutrienten instroom zijn, zeker niet van landbouw in die omgeving. Ik had de indruk dat het vrij snel dieper werd; echt zo'n 'Ardennen'plas met van die verbrokkelde leisteen + zand bodem - maar we hebben geen analyses uitgevoerd hoor ;-). In een hoek van de plas is een klein dammetje dat als 'overloop' dient en het beekje voedt dat er langs stroomt. Het water is dus wel vaak op hetzelfde peil denk ik, behalve dan bij droogteperiodes. De graskanten zijn makkelijk te beklimmen voor uitsluipers. Volgens mij zijn de larven gevonden op 4 meter diepte, en dat zou in deze plas ook zo maar kunnen.

Rond de plas wel veel brandnetel en braam. In de directe omgeving zijn wat mooie beschutte kaalkapvlaktes waar veel ruigteplanten opkomen en van alles vliegt (dagvlinders, veel juffers, hommels, zweefvliegen, etc). Echt zo'n plekje waar over twee weken een paringswiel gaat poseren... ;-) Wij hadden daar een langer uitgeslopen beest (de tweede man in het filmpje).

ronald

dank voor de info Mars, dat klinkt idd als een erg mooie plas. zeker die uitgebreide ondergedoken vegetatie is bij ons wel erg zeldzaam (afwezig?). ik had ook gelezen dat de larven meters diep zijn gevonden, daarom vroeg ik me af of het een heel diepe plas was, of middelmatig diep, een meter of 4 tot 6. dat soort plassen ken ik niet uit  (NO)nederland, het is hier vaak of heel diep, of ondiep. maar of dat van belang is weet ik dus niet, misschien wordt de soort ook wel in ondiepe wateren gevonden.
het landbiotoop klinkt ook wel interessant, dat is voor sommige soorten ook erg belangrijk, misschien dat het voor tweevlek ook van belang is?
ik ben benieuwd of we dat paringswiel hier binnekort te zien krijgen! kunnen we ook meteen een vrouwtje met zo'n klomp eitjes aan het achterlijf bestellen? ;-)
groeten, Ronald van Seijen

Weia

Het klinkt niet als een plas die we in Nederland hebben... Pietersberg misschien, ik zou verder niets weten.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Jeroen Nagtegaal

Ik denk dat sommige grind en zandgaten toch aardig hieraan voldoen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

ronald

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 11, 2010, 22:09:23 PM
Ik denk dat sommige grind en zandgaten toch aardig hieraan voldoen.
ik ken heel veel zandwinplassen, maar die lijken slechts in de verte op een dergelijk biotoop. ze zijn voor onze begrippen soms kraakhelder, maar in de praktijk valt dat toch tegen. het zonlicht komt vaak maar met moeite op een paar meter diepte. omdat er meestal geen ondiepere delen zijn en het heel snel dieper wordt heb je langs de randen soms wel een aardige ondergedoken vegetatie, maar dat is maar een smal randje.
tot net na de tweede wereldoorlog kon je in NL nog scholen vis op meerdere meters diepte zien zwemmen, als je nu een vis op twee meter diepte nog ziet dan is dat al heel bijzonder.
daarom zou ik ook graag zien dat op de juiste plekken (voedselarme omstandigheden, met goede grondwaterwerking, maar vind zo'n plek tegenwoordig nog maar eens) plassen tot enkele meters diepte werden gegraven, met langzaam oplopende oevers. dat zou zeker geweldige libellenbiotopen opleveren, en daar komt natuurlijk een hele sleep aan ander beestjesspul achteraan.
groeten, Ronald van Seijen

Marijn_Verbeek

Oei, mooie foto's jongens!

In de categorie Tweevlekken voor dummies...
Hoe moet ik dit nou zien?
Dit is normaal toch niet te zien bij een imago man?
Wordt dit later intern verborgen of zoiets?

Groet,
Marijn
Groet,
Marijn Verbeek

Goyatlah

Fraaie foto. Maar zat je er niet erg dicht op (oftewel had het beest geen last van je)?

(Is lastig bij dit soort fotos maar juist daarom vraag ik het)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

grunsven

De oeverstructuur lijkt me niet het probleem. Een van de grootste populaties in dat gebied zit in een visvijver waarvan de oever volledig uit metalen damwanden bestaat.

Maar helder water met grote drijvende waterplantvelden komen ook in Nederland hier en daar wel voor. Ook in het laagveen zijn wel plekken die mij geschikt lijken. Maar als ik ergens mijn geld op zou moeten zetten is het de ENCI vijver (Ja die van L. caudalis).
Er moet nog iets anders aan de hand zijn anders zou dat beest wel algemener zijn, zeker in Frankrijk. Ik heb Epitheca nooit echt begrepen.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

ronald

Citaat van: Marijn_Verbeek op mei 12, 2010, 21:20:57 PM
Oei, mooie foto's jongens!

In de categorie Tweevlekken voor dummies...
Hoe moet ik dit nou zien?
Dit is normaal toch niet te zien bij een imago man?
Wordt dit later intern verborgen of zoiets?

Groet,
Marijn

is dat niet het secundair geslachtsorgaan? ziet er wel erg raar uit zo, dat zie je volgens mij nooit bij uitgeharde dieren.
groeten, Ronald van Seijen

ronald

Citaat van: grunsven op mei 12, 2010, 22:48:32 PM
De oeverstructuur lijkt me niet het probleem. Een van de grootste populaties in dat gebied zit in een visvijver waarvan de oever volledig uit metalen damwanden bestaat.

Maar helder water met grote drijvende waterplantvelden komen ook in Nederland hier en daar wel voor. Ook in het laagveen zijn wel plekken die mij geschikt lijken. Maar als ik ergens mijn geld op zou moeten zetten is het de ENCI vijver (Ja die van L. caudalis).
Er moet nog iets anders aan de hand zijn anders zou dat beest wel algemener zijn, zeker in Frankrijk. Ik heb Epitheca nooit echt begrepen.

in NO Nederland kom je in ieder geval vrijwel nergens grote drijvende watervegetaties tegen bij dieper water, bij niet te diep en redelijk helder water natuurlijk wel.
maar wat die tweevlek nou bezielt begrijp ik idd ook niet, maar de oeverstructuur hoeven we het dus niet in te zoeken
groeten, Ronald van Seijen