Hoofdmenu

Braamsluiper ?

Gestart door ajvwijk, mei 09, 2010, 00:37:57 AM

Vorige topic - Volgende topic

ajvwijk

De vogel op deze foto had ik eerst als grasmus versleten. Tot ik een foto van een braamsluiper zag. Wie kan zekerheid geven.
Ton van Wijk

Wil

Ik denk ook braamsluiper, vanwege de zwarte poten, grijze kleur en donkere ogen  ;)
Groeten, Wil Lemmens
Geleen

Stijn E.

Inderdaad Braamsluiper als je 't mij vraagt; naast de door Wil genoemde kenmerken loopt bij Grasmus de donkerekop-grens heel anders.  ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Jarinka

Inderdaad Braamsluiper. Bij Grasmus is de scheiding tussen de donkere kop en lichte kin veel scherper, en heeft ook een duidelijke lichte oogring. Ook heeft Grasmus een roze snavel met zwarte punt, hoewel dit kenmerk niet altijd bruikbaar is.
Groeten, Jarinka Heijink

Oenanthe

Wel altijd bruikbaar: de grasmus heeft bruine vlekken op de vleugel. Die ontbreken op de foto dus is het een braamsluiper.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankneijts

#5
Citaat van: Jarinka op mei 09, 2010, 09:34:39 AM
.......Bij Grasmus is de scheiding tussen de donkere kop en lichte kin veel scherper.....
Dat is zeker niet waar Jarinka, eerder andersom omdat bij Braamsluiper de wangen donkerder grijs (soms bijna zwart lijken) zijn! Andere door jou en anderen genoemde kenmerken zijn veel beter: de oogring (bij Grasmus opvallend en compleet, bij Braamsluiper dun en alleen onderste helft), de pootkleur (licht bij GM. donker bij BSL), en vooral het door Maarten genoemde rossig bruine vleugelpaneel van GM, effen vleugel bij BSL. Enfin kijk even op bijgaand voorbeeld:
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Sanne Koolwijk

En voor de akoestici onder ons:  beide soorten roepen iets totaal anders, dus dat wil ook nog wel eens helpen!


Vr gr Sanne

ajvwijk

Allemaal hartelijk dank voor de geweldige reacties. Zeer leerzaam voor me geweest.
Ton van Wijk