Hoofdmenu

Onbekend plantje??

Gestart door Dirk van der Est, juli 29, 2006, 17:22:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

Dirk van der Est

Wie weet wad dit voor plantje kan zijn? Gewonden in de berm van een holle weg in Zuid-Limburg....

Windekind

Dag Dirk heb je ook nog andere foto's.
Deze is wat onscherp, waardoor het lastig is te zien.
Misschien ook wat onderste bladeren, want ze lijken daar een wat andere vorm te krijgen met tanden e.d.

Misschien wat extra info: grootte plant, vegetatietype e.d.

Zijn dat nu bloemen die ik zie (bruin) ? of uitgebloeide bloemen  of knoppen ?

Kan het niet goed zien.


Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Niko Buiten

Zou het een leeuwenbek of zoiets zijn?
Groet,

Niko Buiten.


Dirk van der Est

Ik heb nog 1 foto, ik hoop dat ie wat duidelijker is....... Ik heb het gevonden op een steile helling, de begroeiing erbij is de Agrimonie, Beemdkroon, Wilde marjolein en Moeslook..

De blaadjes zijn lancetvormig, en de plant is al uitgebloeid, te zien aan de bruine verwelkte kroonbladeren, de groene vrichten zijn er klein en groen.......

Verder heb ik geen idee wat t kan zijn......  

Corryabbink

#4
Dag Dirk,

Het lijkt wel of het Bosdroogbloem(Gnaphalium sylvaticum) is. Een beetje veel schot erboven op maar ze kan in de kop beschadigd zijn.

Is de plant ook viltig dat lijkt ze nl. wel.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Niko Buiten

Knap, Corry. Wat is 'schot'?

Dirk, wil je mij een close-up van de bloeiwijze laten zien?  
Groet,

Niko Buiten.


Corryabbink

#6
Dag Niko,

Schot zegt men meestal bij bomen(wilgen) die geknot zijn en dan weer op de kop uitlopen.
De close-up wil ik natuurlijk ook wel graag zien :rolleyes:

Het kan natuurlijk nog wel een andere soort zijn. Dit is ook maar een slag in de ruimte van mij. 'n Gokje bij gebrek aan juiste kenmerken.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Niko Buiten

#7
Ik heb zojuist ter vergelijking op de websites van Fotoherbarium en Wilde planten in Nederland en Belgiƫ de foto's van Bosdroogbloem bekeken en denk nu dat je wel goed zit, Corry.

Dit is ook een hint voor Dirk om even te kijken op deze sites.
Groet,

Niko Buiten.


Dirk van der Est

Bedankt.. volgens mij is het inderdaad Bosdroogbloem.. wat goed dat je het van een redelijk onduidelijke foto kunt zien zeg... petje af......