Hybriden in Brunssum, Zeer interresant!

Gestart door Jeroen Nagtegaal, mei 07, 2010, 15:02:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

In dit topic wil ik het hebben over F2 en Fx generaties.
In Brunssum ligt een stadspark, hier kwam ik gister een redelijk aantal hybriden tegen. Helaas nog maar weinig foto's kunnen maken. Het gaat voornamelijk om hybriden van Brand en Indische Ganzen. Verder broeden er naar hybride paren ook zuivere paren van Indische, Brand, Canadese Gans. Verder ook meerdere paren Zwarte Zwaan.
Er zwemt overigens geen Sneeuw of Ross' gans rond.
Zodra ik meer foto's heb zal ik deze plaatsen. Ik heb tevens 2 waarnemers gevraagd foto's te maken van de ouders en hun jongen.

Een eerste foto. Benieuwd wat er van gedacht wordt.
Hein Schloesser
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

GijsB

Gijs

Jeroen Nagtegaal

Gijs, het is niet dat ik reacties van de jeugd niet waardeer, maar hybriden zijn enorm lastig (ook voor mij) in dit topic wil ik graag alleen reacties met een onderschrijving en niet alleen een gedachte.
Ik wil je ook best geloven dat dit een Indische x Brand is, maar waarom? En gaat het om een F1 of een Fx?

Dat er Brandgans inzit is duidelijk nog te zien aan onder andere de vage buiktekening.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

GijsB

Ik dacht ook aan indische gans door de vage donkere streep vanaf het oog naar boven

Fx hybriden sluit ik inderdaad niet uit
Gijs

GerardL


Jeroen Nagtegaal

Gerard erg leuk! Nu zijn we ondertussen ruim 3 jaar verder. Kun je de foto's wellicht hier weer plaatsen? Er is ondertussen al weer meer kennis over hybriden op dit forum.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

GerardL

deze foto's heb ik nog:



Foto 1

GerardL


GerardL


GerardL


gjcaspers

De eerste foto, en 2 en 3 van Gerard, betreft m.i. Brand x Sneeuw (of Ross'?), o.a. te zien aan de witte buik en roze poten. Foto 1 van Gerard is Brand x Kol (of Dwerg?), te zien aan de donkere kleur, uitgebreide kol en oranje poten. Foto 4 zijn Soepganzen, geen hybriden.


Anser x Branta-hybriden worden verondersteld onvruchtbaar te zijn (ik neem aan dat dit ook voor Chen x Branta geldt), dus op F2-hybriden of terugkruisingen met de oudersoort zou je niet hoeven te rekenen.
Groet,
Gert-Jan Caspers

Alcedo atthis

Citaat van: gjcaspers op mei 07, 2010, 19:39:01 PM
De eerste foto, en 2 en 3 van Gerard, betreft m.i. Brand x Sneeuw (of Ross'?), o.a. te zien aan de witte buik en roze poten. Foto 1 van Gerard is Brand x Kol (of Dwerg?), te zien aan de donkere kleur, uitgebreide kol en oranje poten. Foto 4 zijn Soepganzen, geen hybriden.


Anser x Branta-hybriden worden verondersteld onvruchtbaar te zijn (ik neem aan dat dit ook voor Chen x Branta geldt), dus op F2-hybriden of terugkruisingen met de oudersoort zou je niet hoeven te rekenen.

I agree brand x sneeuw and probably Brand x Kol (or Dwerg?).

als ocncerning infertility of these hybrids I´d agree....
greetings,
Jörn Lehmhus

Jeroen Nagtegaal

Deze week kom ik er als het goed is weer, dan kan ik wat foto's maken van gepaarde en broedende vogels.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com