Informatie over ringen en ringverslagen

Gestart door firecrest, mei 06, 2010, 16:37:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

firecrest

Citaat van: Christian op juli 30, 2011, 01:59:35 AM
Citaat van: firecrest op juli 29, 2011, 21:21:35 PM
Dan zie ik nog steeds geen witte randen ;)
Wat voor leeftijd maak jij er van dan?

Waar wil je witte randen aan zien Lars? Armpennen, grote dekveren, grote handpendekveren, middelste handpendekveren en een hele zwik marginale ondervleugeldekveren vertonen allemaal lichte randen. Vergeet voor het gemak ook het meest bruikbare veldkenmerk m.b.t. leeftijd niet; het uitgebreide wit op de keel dat zich zelfs uitstrekt naar het voorhoofd. Een 1eKJ vogel dus.
Het zou kunnen dat de dekveren aan het begin van de buitenste handpen (P10), die helaas anoniem door het leven gaan, ook een bruikbaar leeftijdskenmerk zijn. Vergelijk jouw 2eKJ en Adult eens met de vogel van Robert.
Grote keelvlek had deze vogel ook.
Vandaar dat dit ons een 1e KJ leek, maar van een ringer in Italie kregen we te horen dat het toch een 2e kj was, vanwege ontbreken van duidelijke schubjes op de buik, hij had wel schubjes, en lichte randen langs de armpennen en grote dekveren zoals je ook bij deze vogel ziet.
Heb er toen ook een mooi artikel bijgekregen, maar in de tussentijd is mijn pc gecrasht dus dat heb ik niet meer. Dat zal ik nog een keer opvragen.

Christian

#301
Citaat van: firecrest op juli 30, 2011, 13:45:52 PM
Grote keelvlek had deze vogel ook.
Vandaar dat dit ons een 1e KJ leek, maar van een ringer in Italie kregen we te horen dat het toch een 2e kj was, vanwege ontbreken van duidelijke schubjes op de buik, hij had wel schubjes, en lichte randen langs de armpennen en grote dekveren zoals je ook bij deze vogel ziet.

Over de door jouw aangehaalde vogel.
Wat weten we?
Een vogel in zijn eerste kalenderjaar ondergaat op de wintergronden een rui van lichaams-, kop- en staartveren plus nog een onbepaald aantal marginale dekveren. Een vogel in zijn tweede kalenderjaar ondergaat op de wintergronden een volledige rui incluis alle in het voorafgaande jaar niet geruide veren, soms wordt P10 niet geruid. Een vogel in zijn derde kalenderjaar en ouder ruit alles op de wintergronden met hier en daar een uitzondering (armpennen, staartpennen, P10/P9). Een vogel die in de zomer wordt gevangen kan in theorie 4 verschillende (te determineren!) leeftijdstypen opgespeld krijgen. De vogel is op 5 Juli gevangen.

Wat zien we aan deze vogel?
We zien een hoop veren met lichte randen, o.a de buikveren, anaalstreek, flank, ondervleugeldekveren en armpennen. Op de kin-/keelvlek is groot en loopt ver door naar beneden maar zeker niet naar het voorhoofd. In de close-up van de bovenvleugel zien we twee zeer verschillend gekleurde veren; zwart en bruin. De bruine veren ogen verder gesleten. Alle vliegveren zien eruit als van één generatie.

Hoe passen we dit toe?
5 Juli is vroeg voor een 1eKJ Gierzwaluw om al rond te vliegen. Bovendien zien alle vliegveren en dekveren er behoorlijk gesleten uit, en hoewel de veren van een 1eKJ vogel slechter zijn dan die van een adult is deze mate van sleet toch echt iets te veel voor een vogel die net uit het nest komt met een pas gegroeid stel veren. De kin-/keelvlek is uitgebreid maar strekt niet naar het voorhoofd. 1eKJ lijkt me op basis van deze kenmerken uitgesloten.
Bij de uitzonderingen waarbij P10 in het 2eKJ niet wordt vervangen zul je in het 3eKJ een volledig afgeragde P10 zien, P10 is bij deze vogel van dezelfde generatie als de rest van de P's. 3eKJ lijkt me dus op basis hiervan uitgesloten.
De close-up van de vleugel is erg handig, je ziet daarop goed dat er duidelijk 2 verschillende typen dekveren aanwezig zijn, bruin en zwart. Zoals hierboven al getypt ruien 1eKJ vogels op de wintergronden maar een (onbekend) deel van hun marginale dekveren terwijl vogels in hun 2eKJ en ouder álle marginale dekveren ruien. Het contrast in de dekveren is dus te verklaren aan de 1e post-juveniele rui van de vogel die hij doormaakte tijdens zijn overwintering. Op de armpennen zie je nog een hint van een lichte rand, een restant van de lichte randen van het 1eKJ die nu bijna volledig afgesleten zijn. De vogel is een 2eKJ.
De schubjes op de nieuw geruide lichaamsveren tonen aan dat dit géén betrouwbaar leeftijdskenmerk is,

Dit kan je ook toepassen op de vogel van Robert.


PS: Wellicht iets te veel ringerslatijn voor sommigen van jullie, excuses daarvoor.
PS2: De dekveren waar ik eerder over sprak heten blijkbaar leading edge-coverts, eerste randdekveren?
Christian Brinkman

firecrest

Heb het artikel weer binnen, het staat gewoon online, zie deze site.

De hoeveelheid sleet zou bij 'mijn vogel' inderdaad niet passen op een 1e kj.
De vogel van Robert heeft geen sleet, dus 2e KJ is uitgesloten.
De vogel is gevonden op 21 juli en zal als het een 1e KJ is dus ongeveer een halve maand hebben rondgevlogen.
In een halve maand vliegen slijten veren nog niet zo snel, dus de lichte randen van het juveniele kleed zouden nog zichtbaar moeten zijn.
Wat je wel ziet zijn de lichte randjes langs de kleine veertjes rechts van de alula. Die sluiten een Adult uit. Een adult heef alle veren geruid en heeft geen witte randen meer. Dan zou dit dus een 1e KJ moeten zijn.
Dat zou betekenen dat de lichte randjes langs o.a. de grote dekveren toch binnen de variatie van een 1e KJ passen, of dat deze 1e KJ al flink gesleten is.
In het artikel staat bij 1e KJ: CAUTION: late summer some birds have lost white fringes by wear.
Aangezien het geen late summer is, zal dit dus binnen de variatie passen.
Ik dacht dat deze lichte randen veel duidelijker zichtbaar zouden zijn, maar heb zelf helaas (nog) geen ervaring met 1e KJ Gierzwaluwen...
De keelvlek sluit inderdaad ook een adult uit.


Mooi voorbeeld van die afgeragde P10 is afbeelding (01-VII) in het artikel.

firecrest

Het was vanochtend erg druk op het ringstation: we waren met 7 mensen.
De ochtend begon wel erg goed: 3 Kwartels hingen in de rallennetten!
3 adulte vrouwtjes met broedvlek!


De eerste ronde langs de mistnetten viel echter tegen: zo'n 20 vogels hingen in de netten.
Een paar Nachtegalen, Kleine Karekieten en Sprinkhaanzangers...
Er was wel goede trek, vooral van Boompiepers, Boerenzwaluwen en Gierzwaluwen.
De Boompiepers reageerden redelijk op geluid en we konden er 4 in het hijsnet vangen.

De steltlopertrek viel juist weer tegen, 1 groep van 8 Regenwulpen was het enige...
Wel vlogen er in korte tijd 5 Grote Bonte Spechten langs, waar we er 3 van konden vangen in de mistnetten.

Voor de slagnetten was het te druk en te gezellig. Een Witte Kwikstaart werd pas opgemerkt toen hij van het net afvloog en een Kneu vloog van het vijvernet af toen ik naar buiten ging om een foto te maken...
Een Blauwe Reiger wilde bij de vijver landen toen we allemaal buiten zaten, maar besloot toch maar weer verder te vliegen toen hij ons zag. Het was wel heerlijk buiten, eindelijk een beetje zomer! De Boertjes waren vrolijk aan het kwetteren boven de hijsnetten en een Kwartel was op de achtergrond aan het roepen. Uiteindelijk vingen we zelfs nog een Boerenzwaluw in het hijsnet, normaal vangen we die met het (nu kapotte) haagnet.

Daarna nog een beetje snoeien, en toen waren we weer klaar voor vandaag.
71 vogels gevangen, minder dan ik had verwacht...

Robertmeer

Christian en Lars, beide bedankt voor de leerzame discussie.
De conclusie is dus een 1e kj.
Als jullie nog meer foto's willen zien van relevante veerpartijen, dan kan ik deze eventueel nog plaatsen.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

firecrest

Nog ff snel wat schrijven voor ik moet werken:

Vanochtend op het ringstation aangekomen kwam Andre trots aanlopen met 3 Porseleinhoentjes.

Eerder vannacht had hij al een Waterral en een Groenpootruiter gevangen.
De dag was vrij rustig met weinig vogels.
In de 2e ronde, waren we bij de laatste mistnetjes aangekomen.
Opeens hoorde ik een onverstaanbare schreeuw van Andre.
Snel liep ik naar hem toe en zag een vogeltje met 4 gelige streepjes op zijn kop: Waterrietzanger!!!!!
Een prachtige 1e kalenderjaar vogel.


Yeronimo

Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Rickschonewille

Leuk dag, Lars! Fraai zo al die 3 Porseleinhoentjes naast elkaar!

firecrest

#308
Vandaag weer een heerlijk dagje ringen!
De eerste ronde langs de mistnetten begon goed: de eerste vogel was al meteen een Waterrietzanger!!!!


Verder hingen er veel Kleine Karekieten en ook een Snor!

De 9e Snor en de 2e Waterrietzanger alweer dit jaar.
Over ons heen kwamen veel Booompiepers en Gierzwaluwen.
Er was duidelijk goede trek!
Dat bleek ook bij de slagnetten, want tijdens het ringen kwam er bijna een Regenwulp zitten.
Helaas hadden de vogels veel haast en reageerden ze niet op het geluid.
De tweede ronde was wat rustiger. Nog steeds veel karekieten en als leukste een Gekraagde Roodstaart.

De trek van zwaluwen kwam nu flink op gang, 100-en Boerenzwaluwen en 10-tallen Huiszwaluwen kwamen langs op hun weg richting het zuiden. Helaas is onze zwaluwenval, het haagnet, kapot...
Ook het geluid bij onze beste netten deed het niet, normaal hangen daar zo'n 20 vogels op een normale dag, nu helemaal niets...
Geeft wel het effect van geluid afspelen duidelijk aan.
De 3e ronde zaten er nog steeds redelijk wat vogels in de netten, met als leukste een Bonte Vliegenvanger.

Het was zwaar bewolkt waardoor de vogels bleven vliegen.
De wind was ook erg zacht waardoor de netten er mooi bij hingen.
Op trek kwamen nu veel Goudplevieren over.
Zeker 8 vogels kwamen langs, vlogen wat rondjes maar wilden uiteindelijk toch niet landen...
Helaas moesten we al weer vrij snel opruimen om naar huis te gaan, omdat mijn moeder nog een afspraak had.
De 4e ronde was dus meteen de laatste ronde.
Terwijl we de netten aan het sluiten waren zag ik een vrij grote vogel voor me uitvliegen.
Bruin, mooie schutkleur, net een stuk boomschors: een Draaihals!
De vogel ging even mooi vrij in een struikje zitten om vervolgens langs de netten te vliegen die ik net had gesloten...
Een vroeg exemplaar!
De laatste vogel van vandaag was deze Tjiftjaf.

Komen we thuis, blijkt de afspraak van mijn moeder niet door te gaan.
Hadden we dus nog meer vogels kunnen vangen, en waarschijnlijk dus zelfs een Draaihals... :(
Nu gaan we maar naar de Steppekievit....


Foto's toegevoegd!

firecrest

Vandaag om 5 uur opgehaald om weer een dagje te ringen.
Het weer was redelijk, windkracht 3, maar wel droog.
De netten openzetten duurde een tijdje omdat ze verwaaid waren door de storm.
Uiteindelijk stond alles open en was het wachten tot de eerste vogels er in zouden vliegen.
Er vloog echter helemaal niets, mede dankzij een regenfront in het noorden...
De eerste ronde slechts 9 vogels...
Ook de 2e ronde was weinig: 6 vogels.
Wel een leuk Kleine Karekiet met een opvallende lichte oogring en teugel.

Helaas was P4 niet versmald...
De 3e ronde was meteen de laatste: 5 vogels...
Totaal dus maar 20 vogeltjes.
Op de terugweg nog een overvliegende Groenpootruiter en een groepje van 9 Boomleeuweriken.

Yeronimo

Die Zwartkop was ook erg leuk in de rui, waarom laat je die eigenlijk niet zien Lars?  ;)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

firecrest

Vandaag een hele drukke dag gehad.
De eerste ronde langs de netten maarliefst 73 vogels!
Vooral Kleinere Karekieten, maar ook een mooie Snor (de 10e al dit jaar) en een (stiekem mooiere ;D) Blauwborst.

De 2e ronde vingen we nog zo'n 40 vogels. Wel weer veel leuke soorten zoals: 2 Spotvogels, een Gekraagde Roodstaart, een Bonte Vliegenvanger en 2 Boompiepers.

Het begon helaas wel te regenen, dus we moesten continu langs de netten lopen.
Er was wel extreem goede trek. Op trek o.a.: 2 Lachsters, 1 Visarend, 100-en Boeren- en Huiszwaluwe, 10-tallen Gierzwaluwen, Boompiepers en Gele Kwikstaarten.
Slecht 1 vogel op slag gehad: een Gele Kwikstaart. Helaas waren we zo druk bezig dat we geen netje over hem heen hebben gegooid.
Helaas moesten we net sluiten toen er 10-tallen zwaluwen rond de hijsnetten vlogen....
Totaal 164 vogels (Jeroen heeft er nog wat laten ontsnappen... :-\) verdeeld over 22 soorten. Ook een nieuw dagrecord en jaarrecord van Rietzangers en een nieuw jaarrecord van Snorren.

firecrest

Ik loop hier helaas wat achter vanwege werk...
Donderdag met Jesse onze nachtrust verpest op 1 Porseleinhoen en 1 Waterral....
Het leek een hele goede nacht te worden, maar helaas begon t te regegenen.
Overdag ook niet heel veel gevangen, wel leuk waren een Boerenzwaluw en 6 Huiszwaluwen.









Het plan was om vannacht weer met mijn vader te gaan ringen, maar bij aankomst op het ringstation bleek dat Erik hetzelfde plan had. Mijn vader en ik konden dus lekker gaan slapen :blink:
Morgen gaan we wel weer ringen, dus de wekker staat wel weer vroeg...

firecrest

Vanochtend Erik overgenomen.
Hij had s'nachts 3 Kwartels en een Porseleinhoen gevangen.
De eerste ronde vingen we 30 vogels waaronder 2 (inmiddels algemene) Snorren.
De nachttrek viel dus duidelijk tegen, maar de dagtrek was erg sterk.
Vooral erg veel zwaluwen en Gele Kwikstaarten.
Helaas reageerde niets op geluid...
In de mistnetten vingen we nog een Rietgors en een Vink, verder was het daar erg weinig.
Mijn vader sloot de mistnetten en ik probeerde wat boertjes te vangen door een draad laag boven de grond te spannen op het slagnet.
Hiermee lukte het om 4 Boertjes te vangen!
Ik draaide alleen Boerenzwaluwgeluid, en binnen enkele seconden zaten alle slagnetten vol!
Op het vijvernet zaten een Paapje, een Roodborsttapuit en een Kneu.
Op het slootnet zaten een Paapje, een Kneu en een Gele Kwikstaart.
Op het 3e net zaten een Paapje en een Gele Kwikstaart.
Op het 4e net zaten een Graspieper en 2 Boerenzwaluwen.
Daar sta je dan in je eentje, met een moeilijke keus...
Uiteindelijk het slootnet dichtgeslagen.
Daarna kwam er helemaal niets meer op slag...
Uiteindelijk ook de slagnetten gesloten en met een mijn lijstje naar huis.
Hier nog wat foto's:








Geef je al die vogels een prachtig ringetje, en wat krijg je dan als dank:


Jarinka

Heb je tegenwoordig ook al een bijtlijst, Lars? :P
Groeten, Jarinka Heijink

firecrest

Citaat van: Jarinka op augustus 21, 2011, 17:08:50 PM
Heb je tegenwoordig ook al een bijtlijst, Lars? :P
Een bijtlijst? :P
Bijt is in mijn vinger Havik, dan mag je op mijn bijtlijst...
Lijkt me niet heel verstandig ;)

firecrest

Met wat vertraging:
Afgelopen zondag ging mijn vader ringen en besloot ik te gaan trektellen.
Ik reed met mijn vader mee, dus om kwart voor 6 in het pikkedonker liep ik al de telpost op.
Ik was niet eens de eerste op de post!
Tot kwart voor 7 bleef het donker en zagen we niets.
Daarna kwamen er enkele vogels langs, maar bijna niets...
Daarom maar snel richting het ringstation gelopen om daar te helpen.
Bij aankomst kreeg ik al meteen een lading Zwartkoppen om te ringen...
Later vingen we wel nog een mooie Tapuit.
In het mistnet nogwel, mijn eerste Tapuitenvangst in het mistnet, normaal vangen we die op slag.
Op basis van vleugellengte bleek het om een Groenlandse tapuit te gaan!

In de laatste ronde langs de mistnetten zaten er opeens ook overal Vuurgoudhaantjes.
Helaas waren de meeste netten al dicht, maar in het laatste net vingen we er nog 1!

Vincent Hart

Gister op de duinpieper-plek (helaas al zonder duinpieper) ook een aantal adulte mannen tapuit met veel kenmerken van Groenlandse, waaronder lange vleugel.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

firecrest

Citaat van: Vincent Hart op september 05, 2011, 09:52:09 AM
Gister op de duinpieper-plek (helaas al zonder duinpieper) ook een aantal adulte mannen tapuit met veel kenmerken van Groenlandse, waaronder lange vleugel.
Ik wacht nog steeds in spanning op het boekje. ;)
Die Duinpieper gaat vast nog wel een keer lukken!


Vincent Hart

Wordt wel langzamerhand tijd voor het boekje idd ;) Duurt wel vaker lang voor zo'n publicatie in de handel komt. En tja, die duinpieper ... Ben later gegaan omdat er erg veel regen werd voorspeld begin die middag. Getuige de waarnemingen was daar geen enkele sprake van. Vlak voor ik de trein ging halen, waren er nog waarnemingen ingevoerd als tp. Toen ik 10 min voor m'n trein in Veenendaal aankwam nog es checkte, stond bij die waarnemingen pas dat het beest hoog opgevlogen was  :-X  Wel spannend plekkie, met o.a. 4 paapjes, 4 boompiepers en 10+ tapuit, dus wel nog lekker gevogeld. Eigenlijk hetzelfde als zaterdag: Spannend vogelen op Texel, daarom niet accuut naar de trap, toen we wel gingen toen we nog een kwartier moesten rijden vloog ie hoog op. Trap zou nog wel ff kunnen duren ... Maar ach, heerlijk gevogeld dit weekend  :)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

firecrest

Tja, die trap... Ben ik in ieder geval niet de enige die m gemist heeft.
Wij waren lekker aan het ringen, dus hadden ook geen haast.
Op de heenweg waren we al vrij snel weer omgedraaid omdat hij weg was...
Gelukkig heb ik er in het voorjaar nog een paar honderd mooi gezien ;D

firecrest

Vandaag op het ringstation vogels gekeken.
Eerst wilde ik gaan trektellen en vogelen in IJmuiden, maar mijn vader verwachtte een erg drukke dag en ik moest dus helpen op het ringstation.
De drukke dag viel mee, dus ik kon rustig vogels kijken.
S'ochtends was er erg goede trek, vooral van vele 100-en Graspiepers soms in grote wolken!
Verder enkele Grote Gele's, Witte Kwikken, Boomleeuweriken en Vinken.
Rond een uur of 9 nam de trek af en kwamen de vogels beter naar de grond.
Bijna alle groepjes Graspiepers kwamen even in het hout zitten om vervolgens verder te vliegen.
Zo kon ik alle groepjes makkelijk checken en ontdekte ik een vreemde gors.
Er werd net een ronde gelopen, maar mijn vader was nog aan het ringen en die kwam meteen aangelopen.
Na een tijdje verscholen achter een tak te zitten, kwam hij even vrij te zitten en bleek het een Dwerggors te zijn!
Snel zette ik Dwerggors op, op de plek waar eerst Graspieper opstond.
Daardoor vlogen alle piepers weg en vloog de Dwerggors mee...
Iets later kwamen er ook nog 2 Grote Zilverreigers en een Grote Pieper langsgevlogen.
De eerste Krammers kwamen ook tjakkens over, de herfst is echt begonnen...
In de netten hing niet veel bijzonders, maar wel een mooie Sperwer: