!! kraamwebspin (Pisaura mirabilis)

Gestart door Els, juli 28, 2006, 22:33:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Els

Welke spin met nest is dit?
Els Ouwehand, Katwijk

Els

Els Ouwehand, Katwijk

gardensafari

#2
Ik denk (maar weet het niet zeker) dat dit een kraamwebspin (Pisaura mirabilis) is, die aan een vervelling toe is. Dit vooral gelet op de typische tekening op het kopborststuk. Het is geen wolfspin, want die gebruiken hun mogelijkeheid om draden te maken uitsluitend om cocons voor de eitjes te spinnen; ze maken nooit een web.

Groetjes,

hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Els

#3
Ik denk dat je gelijk hebt Hans. De lichte streep en de lichte flapjes bij de ogen doen het vermoeden. In het web wat ik gefotografeerd hebben zaten jonge spinnetjes. De jongen van een wolfspin daar en tegen klimmen op de rug van de moeder. Alleen staat op internet dat de Pisaura in de buurt van water voorkomt en je begrijpt het al dat komt in onze straat niet voor. Misschien is er nog een andere spin die hier op lijkt?

In ieder geval bedankt voor het meedenken.
Els Ouwehand, Katwijk

gardensafari

Pisaura komt in zeer droge omgevingen voor, zoals mijn achtertuin, waar in de verste verten geen water is te ontdekken. Het gras is al drie weken geel, dood en dor. Ik geloof dan ook niet in enige binding met water. Maar op het web is meer onzin te vinden, helaas. Er is niemand die toezicht houdt op wat er op het web geschreven wordt.

Groetjes,

hans  
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Els

Oké Hans. Dan houden we het op pisaura mirabilis  
Els Ouwehand, Katwijk