Bynolyt Spacelyt S70

Gestart door Timo Roeke, april 04, 2010, 22:58:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Timo Roeke

Gisteren ook maar mijn eerste telescoop gekocht. Het moest er maar eens van komen aangezien ik van plan ben de grote plassen te gaan bezoeken. Morgen staat Zwolle/Kampen op het programma en dat vogelt toch minder aan de IJssel met slechts je kijker. Het is de Bynolyt Spacelyt S70 geworden. Hier zit standaard een 20 x 60 oculair op.

De Spacelyt S70 heeft in de basis veel overeenkomsten met de T 60 telescoop. Echter, de objectiefdiameter is bij deze uitvoering 70 mm en de vergroting is 20-60x. Ook de S 70 is waterproof, gasgevuld en wordt standaard geleverd met een mooie neopreen beschermhoes met draagriem. Bijzonder aan deze Spacelyt S 70 is dat de dichtbij instelling maar 7 meter is. Het gewicht van deze telescoop is 1310 gram.

Absoluut niet het beste wat er te krijgen is maar het is een mooi model om mee te beginnen. Heb na een beetje onderhandelen de prijs op 269 gekregen en heb voor hetzelfde geld een goed statief & kop gekocht. De toeter heeft 25 jaar garantie en in die 25 jaar kan ik mooi sparen voor het grotere werk.

Hier twee foto's:



En.. heb ook maar meteen een nieuwe kijker gekocht. De Bynolyt Stork - 10x42:


Ik houd jullie op de hoogte van mijn ervaringen met deze goedkopere telescoop.

Jeroen Nagtegaal

Statief is een Swarovski nr 1 met Manfrotto kop?
Succes ermee!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Timo Roeke

Die kop klopt helemaal maar het statief is van een 'nieuw' Nederlands merk. Fotograaf die bepaalde dingen zat was en een eigen lijn is begonnen.

janjaap63

Timo,

Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen met de S70. Ik heb mijn oog ook op deze kijker laten vallen.
Is aantrekkelijk geprijsd en toch van een gerenomeerd merk. Ik heb geen €2000+ over voor een Swarowski.
Daarvoor heb ik nog teveel andere dingen op mijn verlanglijstje staan... ;)

JJ

Timo Roeke

De telescoop bevalt me meer dan prima. Ik ben sinds enige tijd opnieuw begonnen met vogelen en ik heb niet de intentie op daar direkt duizenden euro's in te pompen. Vandaar mijn keus voor de bovenstaande toeter. Het gewicht van de telescoop is niet hinderlijk. We hebben er inmiddels km's opzitten maar ik heb nog geen enkele keer ervaren dat het te zwaar werd. Dit ligt natuurlijk ook aan het statief en de kop op het statief maar de telescoop an sich heeft geen hinderlijk gewicht.
De scherpte is ook prima. Gisteravond voor het eerst bij zonsondergang vogels gespot en door de 70mm komt er nog steeds voldoende licht binnen om een juiste determinatie te maken. De zonneklep voelt stevig aan.
Enige nadeel van de scoop is het inzoomen met het oculair. Dit voelt, kan ook nieuwigheid zijn, erg stroef aan. Gelukkig ben ik niet zo van de 40 of 60 keer zoom omdat de telescoop dan toch aan scherpte en kleur verliest. Maar goed, voor dat geld. Het is trouwens niet zo dat je helemaal niets meer ziet maar verwacht geen Leica of Swarovski kwaliteiten. Ik gebruik de zoom functie enkel om dichterbij vogels te komen waar ik echt geen snars van snap en dat gebeurd niet heel vaak omdat de 20x zoom functie bijna altijd voldoende is.

De hoes die erbij zit kan je helaas niet in het veld gebruiken. Alleen voor opberg. De doppen voor het oculair en de lens zijn prima. Het scherpstel wieltje voelt degelijk aan.|
Al met al ben ik meer dan tevreden met deze aanschaf. Het geld waard! En je houdt wat geld over voor een goed statief. Iets wat natuurlijk heel belangrijk is.

Heb je nog specifieke vragen?

janjaap63

Timo,

Bedankt voor je snelle reactie! Ik weet genoeg en ga morgen naar de winkel.
Omdat mijn andere geldverslindende hobby fotografie is, heb ik aan statieven en koppen niet echt een gebrek. ;)
Ik ga mijn 055XPROB met 701HDV als onderstel proberen. Ik heb trouwens nu een 8x42 kijker van VBN (Stern),
maar vorige week op de hei kon ik daarmee nauwelijks een Roodborsttapuit van een Koolmees onderscheiden. ;D
Ik ben (nog) geen fanatieke vogelaar, maar door de vogels in mijn tuintje ben ik besmet geraakt.
Ik wil nu een sportje hoger op de kijkerladder en deze kwaliteit/prijsverhouding staat me wel aan.

JJ

Timo Roeke

Bynolyt heeft ook goede verrekijkers in het assortiment. Zelf heb ik een Stork voor 150 euro kunnen kopen. Een 10x42. Bevalt ook prima!
Ik zou echter wel eerst voor een degelijke kijker kopen ipv een een telescoop. Mocht je geld hebben voor beide dan kan ik je qua verrekijker de Stork en Sparrow aanraden voor een goede prijs/kwaliteitsverhouding. De Buzzard en vooral de Albatros zijn echt weer fink wat duurder.

Succes en ik hoor graag wat je eigen bevinden zijn in het open veld want ik neem aan dat je tuin geen tientallen/honderden meters is :).

Fotografie is inderdaad een prijzige hobby.... meestal duurder dan vogelen.

janjaap63

CiteerMocht je geld hebben voor beide dan kan ik je qua verrekijker de Stork en Sparrow aanraden voor een goede prijs/kwaliteitsverhouding. De Buzzard en vooral de Albatros zijn echt weer fink wat duurder.

Ik wil inderdaad ook een andere kijker. Ik ga daarvoor een aantal exemplaren testen.
Er is net een mooi draadje gestart met verkoopadressen waar je ook kan testen...

:duim:

JJ

Timo Roeke


janjaap63

Nog niet. Ik wacht op beter weer om naar Maarssen te fietsen... ;D
Ik wil de collectie van House of Outdoor wel eens zien!
Ik heb mijzelf een budget van ca. 500-600 euro gegeven.

JJ