Hoofdmenu

Glazenmakers

Gestart door Goyatlah, juli 28, 2006, 17:13:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Goyatlah

Zag gisteren op een weggetje vlakbij de Matsloot bij Leek een vijftal Glazenmakers. Weggetje was door dicht boom en struikgewas omgord en overal in de schaduw.
Paar waren geheel (licht)groen, op het gele af, als dat al door het slechte licht goed te zeggen is. Anderen hadden blauw achterlijf, en de laatste had een blauw lantaarntje. Vermoed zelf dat de laatste Blauwe Glazenmaker was en de rest Groene. (Plaats is vlak bij een bekende afzetplaats van deze soort, dus daar is niet zo veel raars aan.)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Viv Anch

Blijft altijd fascinerend als je een heel stel van die prachtige vliegers bij elkaar ziet. Ik vind 1 die aan het jagen is al super en kan helemaal blij worden als ik eindelijk weer een soort op de foto heb zoals pas de keizerlibel (die bleef  braaf zitten)...
was getekend Vivianne

Goyatlah

Ja, zou graag inderdaad eens wat Glazenmakers op de foto krijgen. Vraag voor de fotografen onder ons (is geloof ik nu bijna iedereen): Heeft iemand tips - waar en wanneer zoeken bv.?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Kees v.d.Berg

Hallo Dolf

Op het heetst van de dag zijn ze meestal erg actief wat betekend dat iets later beter kan zijn.
Goed kijken, meestal verjaag je al voor je ze waarneemt.
Wanneer je er een ziet "hangen" direct voorzichtig je camara instellen zonder heftige bewegingen, dan gelijk een foto maken.
Dan heel langzaam met de camera in de aanslag(voor je neus dus)  dichterbij komen en blijven fotograferen.
Beweeg erg langzaam en let op je schaduw.
Ik kom zo dikwijls binnen de halve meter en kan dan detailles vastleggen.
Met veel geduld lukt het vast wel.
Vorigjaar heb ik 1 1/2 uur naar "tennis" staan kijken voor mijn blauwe streep (zuidelijke glazenmaker) ergens binnen mijn bereik ging zitten en ik hem kon vastleggen.
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

Viv Anch

Ja en dan gaan ze steeds op een plek zitten die onbereikbaar is..fijn hooor. Of dan ben je net in stelling vliegt ie weer op..... om 10 m verde rte gaan zitten op een braam...  <_<  Maar de voldoening is er naar als het dan wel lukt.

Ik vond dat de Keizer ineens met heel heet weer wel gaat zitten... alsof ie moet afkoelen???? ANdere jaren zaten ze bijna nooit.. nu heb ik het meer dan ook gezien. En eerst altijd je telelens erop als het om glazenmakers gaat... als je hem op tele hebt dan pas de macro erop en nog ene keer proberen.

Sommige soorten (heidelibel) zijn goed te benaderen andere niet (Oeverlibel)
was getekend Vivianne

Goyatlah

Tsja, vond Smaragdlibellen al lastpakken...

Zit dus niet veel anders op dan net zo lang te observeren, tot dat ie gaat zitten. Of wat geluk hebben (zoals ik eerder had met 2 exemplaren Glassnijders - kon ik zelfs closeups van maken)  B) :
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Weia

Dolf, het gedrag dat je bij de start van dit onderwerp beschrijft is heel erg blauwe glazenmaker. Zie je ergens in de schaduw glazenmakers fourageren dan is de kans heel groot dat het de blauwe is. Tien meter verderop in de zon vliegt dan een bruine glazenmaker of een keizerlibel.

Weia
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

JohnvR

Ik heb op mijn toestel een paar standen weermee je meerdere foto's kort achter elkaar kunt maken. De ene is geloof ik 10 foto's en de andere net zolang als je de knop ingedrukt houdt (totdat het geheugen vol is; het maximaal aantal foto's hangt dan van de ingestelde resolutie af). Op deze manier heb ik de Venglazenmaker gefotografeerd van mijn topic van 31 juli. Ze vliegen ook vaak min of meer dezelfde route (in mijn geval boven een vennetje), zodat je je op een bepaalde plaats in kunt stellen. Verder had ik een paar keer geluk dat ik tegen rustende of net uitgeslopen exemplaren aanliep. Nadeel van net uitgeslopen is dat ze vaak nog niet zo mooi op kleur zijn.

Viv Anch

Maar hoe je doe je dat met autofocus of zonder want ik krijg ze vaak vliegend niet goed scherp.. Zelfs als ze langsvliegen het zijn dan toch maar kleine gevallen in je beeld. Mijn autofocus wordt vaak gek van het scherpstellen en stelt niet op de gezohcte libel...  
was getekend Vivianne

Kees v.d.Berg

Volgens mij werkt het niet met autofocus, gewoon handbediening en een flinke portie geluk

Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

Viv Anch

Ja precies.. ok dan maar doorklikken leve digitale tijdperk... anders had ik me dat niet kunnen  veroorloven....zoveel mislukt eplaatjes  :D  
was getekend Vivianne

JohnvR

Ja, en dan ziet je foto er zo uit,

maar kun je er toch nog dit van maken,

lang leve de megapixels.

Viv Anch

Toch goed hoor . doe je dat in RAW? Ik heb dat nog nooit gedaan... scheitert he?
Ik gebruik altijd wel de fijnste instelling en dan worden het bestanden van zo'n 4-5 Mb  maar als ik zover uitsnij is het niet meer om af te drukken als ik ze zover uitsnijd.
Iw eheeft hier tips voor....
was getekend Vivianne

Goyatlah

Ik denk niet dat het nodig is voor dit soort foto's met RAW te werken. RAW is eerder goed voor slechte lichtomstandigheden.

Wat denk ik wel essentieel is, is dat je handmatig scherp stelt (of als je camera dat niet kan, vooraf al hebt scherpgesteld - afdrukknop half ingedrukt houden). Hierdoor reageert je camera sneller, nog afgezien van het feit dat het bijna onmogelijk is om op zo'n vliegend beest te focussen.
Daarnaast je ISO zo hoog mogelijk, ongeveer 1/250e seconde en je diafragma dan zo hoog mogelijk (grotere scherptediepte).

En een snelle 8Meg (of groter natuurlijk) met veel zon helpt ook aanzienlijk.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohnvR

Ik heb wel eens een paar plaatjes in RAW gemaakt, maar deze niet. De bestanden worden dan ca. 16 Mb (ik heb een 8 megapixel camera). Ik weet ook niet of dat wel gaat op de stand 'repeteer-geweer'. Een geduldige libel lijkt me nog verreweg het handigst.

Viv Anch

Ja zo van: gaat u daar maar zitten ja net een meter of 1,5 van mij verwijderd nee het doet geen pijn en het is zo gebeurd u mag dan weer verder vliegen. Ik zeg het ook weleens als ik sta te wachten.. ja ga maar zitten.... B)
Mara goed auto focus uit, ISO 800 (1600 net teveel ruis), repeteergeweer aan en dan hopen dat er een goed is... van de 10.. 20 toch?
Nou ik ga straks proberen de zon breekt al door.
was getekend Vivianne

Goyatlah

Succes, ga zo zelf naar vlinder en libellenexcursie van het Groninger landschap en het weer lijkt mee te werken  :D  
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

#17
Hmm, en dit was ook weer niet de bedoeling. Verkeersslachtoffer denk ik, onthoofd, maar toen ik hem (of haar) beetpakte, klemde die zich aan mn vinger vast, dus niet dood....
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Viv Anch

Nee een foto van dichtbij is leuk maar niet op deze manier. Ik heb ooit zo een slang heel voorzichtig benaderd.... bleek ie dood. was eigenlijk wel grappig.
Was dit nou een bruine glazenmaker? Wel prachtige beesten die bruine zoals ze jagen nog keizerlijker dan de grote keizer, vind ik.
was getekend Vivianne