Hoofdmenu

Ooievaars en babies

Gestart door ArjenDrost †, mei 03, 2010, 17:54:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

ArjenDrost †


Even wat heel anders :-)

Op internet kwam ik onderstaande correlatie tegen tussen het aantal broedende Ooievaars in Duitsland en het aantal nieuwgeboren babies.... Elke wetenschapper zou erg blij zijn met zo'n sterke correlatie.


Zie je wel dat Ooievaars babies brengen :P

Tinok

groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Jarinka

Maar de grafieken spreken elkaar tegen ;D. Volgens grafiek 1 zorgen 2000 broedparen Ooievaars voor 1 miljoen baby's, en volgens grafiek 2 zorgen 1200 broedparen voor 1 miljoen baby's ;D
Groeten, Jarinka Heijink

joostheeremans

Ik heb dit voorbeeld al bij verschillende vakken hier in Wageningen gezien. Wordt altijd opgevoerd als hét voorbeeld dat correlatie niet altijd een causaal verband weergeeft. Zelfs niet als de r 0.982 is. Leuk voorbeeld blijft het  :duim:

Ik geloof trouwens dat er ook één van Nederland circuleert, ook met een erg hoge correlatie.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Jeroen Nagtegaal

Nee, het zijn 2 grafieken in één.  Maar kloppen de aantallen ook nog tegenwoordig?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

redmar_woudstra

Citaat van: joostheeremans op mei 03, 2010, 18:03:21 PM
Ik heb dit voorbeeld al bij verschillende vakken hier in Wageningen gezien. Wordt altijd opgevoerd als hét voorbeeld dat correlatie niet altijd een causaal verband weergeeft. Zelfs niet als de r 0.982 is. Leuk voorbeeld blijft het  :duim:

Ik geloof trouwens dat er ook één van Nederland circuleert, ook met een erg hoge correlatie.

Haha zelfs bij de Economische en Bedrijfskundige Faculteit in Groningen komt ie langs. Het is wel n prachtig voorbeeld wat blijft hangen en wat je kan gebruiken om aan ouders, familie en vrienden toch eens uit te leggen wat jouw scriptie nu precies inhoudt  :angel:
groet,
Redmar