Sperwer/Havik

Gestart door Stijn E., mei 02, 2010, 17:57:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stijn E.

Het onderscheid Sperwer of Havik zal hier niet lukken, maar of het een van deze soorten is zou ik graag even bevestigd willen hebben  ;)
Gevonden op de Maasvlakte, op weg naar de kijkhut 'De Bonte Piet'  ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

whmvb

Hoi Stijn,

sperwer of havik lijkt me de goede richting. Ik denk dat het een P3 of P4 is van een havik, maar je zou eigenlijk de veerlengte even op moeten meten om daar meer over te kunnen zeggen.

Groeten,

Wim
Wim van Boekel

Stijn E.

#2
De lengte van de veer is zo'n 19,5 - 20 cm  ;) (Er zit iets kromming in dus vandaar de speling in de lengte)
Alvast heel erg bedankt  :blink:
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

keesschreven

#3
Inderdaad Havik, een P2 van een 2e jaars vrouwtje: bandering loopt door op buitenvlag en kleur nog erg geelbruin, ipv grijzer (wat oude haviken krijgen). Maar er zit variatie in kleur op hogere leeftijd, sommige haviken blijven lichtbruin (ik geloof, het zgn. balkentype) terwijl andere in hun eerste jaren een grijzer kleed krijgen en daarna behouden (zgn. venstertype). Het verhaal dat venstertype-haviken elk jaar veren krijgen met minder wit in de vensters (de lichte blokken op de binnenvlag) is vastgesteld voor enkele haviken, maar is geen regel! Er zijn gevallen waarbij de veren ook varierend lichter en donkerder worden.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Stijn E.

Heel erg bedankt Kees en Wim!
Ik heb 'm ingevoerd: http://waarneming.nl/waarneming/view/47747645  ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog