Hoofdmenu

frunzing

Gestart door Marina, april 24, 2010, 23:06:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marina

Het schijnt dat er voor de konijnenjacht fretten met bunzings worden gekruist.
Deze dieren zouden feller jagen maar zijn lastiger in de omgang dan fretten.
Ze missen het gedomesticeerde karakter van de fret, bijten sneller en er wil er nogal eens eentje ontsnappen.
Waar ze losgebroken zijn zou dat ten koste gaan van de "gewone" marterachtigen als wezel en bunzing. 

Is er hier iemand die er meer van afweet?
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Lampe

Ik ken iemand met frunzings en fretteer regelmatig met Frunzings. Ligt veelal bij de eigenaar hoe wild een fret/frunzing wel of niet is.
Deze zijn handtam en lief.

Vriendelijke groet,

Nico

Marina

Hun karakter kan twee kanten op heb ik begrepen van de frettenfora, t is beslist geen beginnersbeest. Zelfs niet als het al tweede of derde generatie is.
Waar ik me zorgen om maak is de ontsnapte/vrijgelaten exemplaren.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682


Draak

De frunzing is idd een heel moeilijk dier om te houden. Ze zijn moeilijk voor de eigenaar, maar zeker ook moeilijk voor zichzelf, omdat ze tussen huisdier en een wild dier inzitten kwa gevoelens hoe ze moeten reageren op bepaalde situaties en mensen. Wij hebben er zelf vaker opgevangen en nu nog 2 zitten die ik niet eens aan ervaren mensen met fretten zou durven te geven. Daarnaast worden deze dieren eigenlijk nooit oud vanwege de stress waar de fret heel gevoelig voor is. Als je echt hier meer over zou willen weten kan je gerust kontakt met ons opnemen. Daarnaast is het onzin dat je bunzing met fret zou moeten kruisen om een goede jachtvriend ervan te maken. Dit is vergelijkbaar met een goede jachthond, die ook daarnaast ook een hele leuke familiehond kan zijn. ook hierbij hoef je een jachthond niet te kruisen met een wolf. Juiste training is daarin belangrijk. Aandacht, vertrouwen en samenwerking is hierin met de dieren zo belangrijk en tijd om aan de dieren te geven zodat je er goed mee kan " werken" als jager.
Daarnaast wil ik nogmaals benadrukken dat mensen die dit frunzingen aandoen niet weten wat ze aanrichten voor dit soort dieren. Ook worden dit soort dieren nog in de dierenwinkels aangeboden wat hele trieste verhalen opleverd. Maar vaak worden sommige fretten ook frunzing genoemt terwijl het gewoon donkeren fretten zijn, of fretten die gewoon dominanter zijn.

Grthnx Draak
draakenfretten@alice.nl
Arjan (Draak) den Hertog

Lampe

Citaat van: Draak op april 26, 2010, 09:15:23 AMMaar vaak worden sommige fretten ook frunzing genoemt terwijl het gewoon donkeren fretten zijn, of fretten die gewoon dominanter zijn.

IDD.

Maar het zijn niet allemaal trieste verhalen en degene die ik persoonlijk ken heeft zeer lieve frunzingen. Gewoon goed op bloedlijnen en vorige eigenaren letten dan hoeft er helemaal niks aan de hand te zijn.

Er zijn ook genoeg fretten die je niet met blote handen aan hoeft te pakken maar dat ligt meestal gewoon aan de eigenaren.

Een hond kun je zo kwaadaardig of fel maken als je wilt en dat is met fretten net zo.
Vriendelijke groet,

Nico

Draak

Nou heb ik zeker meer dan 2 duizend fretten in me handen/huis gehad en opgevangen en van elke fret is een leuk huisdier te maken. Sommige wat moeilijker dan de andere, maar toch. Frunzingen zijn een totaal ander verhaal !!!
Degene die Bunzing met fret laat kruisen minacht ik echt, al zijn er mensen die deze uitspraak me misschien kwalijk nemen, maar ik meen het echt ze weten echt niet wat ze deze dieren aandoen. Het gaat hen niet om de puppies/dieren die daar uitkomen maar om de enkeling die ze misschien kunnen gebruiken en waar het ook niet om de gezondheid of hoe oud ze worden gaat en de rest worden gedumpt. Daarvan heb ik er velen van in de opvang gehad en die problemen mogen oplossen. En wat ik hiervoor al heb geschreven als je een goede jachtfret zou willen hebben dan kan je die best vinden bij de juiste mensen. Frunze zal je ook eerder tijdens de jacht eerder kwijt raken. Daarnaast kan je nooit voorspelen hoe frettenpuppen worden en dus al helemaal niet hoe frunzen zullen reageren en hoe ze kwa karakter zijn. Het kruisen van fret met bunzing is een allang achterhaald sprookje van stropers en fokkers die donkere frettenpups willen verkopen. Zoals dat velen nog denken dat bv wezeltjes een soort vampiertjes zijn en alleen maar op bloed uitzijn. Als er mensen zijn met "leuke" frunzingen wil ik die wel meemaken en kijken of het echte frunze zijn, hoe oud ze worden en de gezondheid volgen. Nou volgens mij ben ik heel duidelijk geweest in mijn verhaal over frunzingen. Want door de 20 jaar ervaring hiermee walg ik echt van alle mensen die deze dieren kreeren die niet weten wat ze nu eigenlijk zijn. Zijn ze nu het schuwe wilde dier of het aanhankelijke huisdier. Dus de stress die ze zo'n diertje aandoen is enorm, de fret is al niet voor niets heel stress gevoelig en hebben vaak al last van maagzweerproblemen. Dit terwijl die al meer dan 20 eeuwen als "huisdier/nutdier" wordt gehouden.  Mensen die denken dat frunze leuk zijn Welkom hier. 

Grthnx Draak
Arjan (Draak) den Hertog

Lampe

Alle respect voor jouw reactie maar blijkbaar zijn de ervaringen met zogenaamde frunzings dus zeer uiteenlopend.

Vriendelijke groet,

Nico

Marina

Het probleem met frunzen is dat maar een enkeling geschikt is. De overige pups komen terecht bij de frettenopvang of worden losgelaten in het wild.
Ook de frunzen die handelbaar lijken loopt het vaak slecht mee af. Opeens kan het karakter omslaan (volwassen geworden, stress, verkeerd behandeld) en ook dan "moet ie weg". Dus OOK naar de opvang of losgelaten in het wild.
Het kweken met frunzen levert meer probleemgevallen op dan lieve handelbare beestjes.
Bovendien blijkt het dus dat een fruns helemaal niets méér toevoegt dan een goede jachtfret. Alleen meer werk, een fruns zul je vaker moeten uitgraven. Blijkt dus dat veel jagers die moeite niet eens nemen, en hup, weer een fruns los in de wildernis.
Wie een handelbare fruns wil, wil eigenlijk dat de "frettenkant" overheerst. Dan kun je dus net zogoed een goedgefokte fret nemen.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Lampe

Grappig.. Ik vertel hier welke ervaring IK en ANDEREN hebben met frunzings en vertel dat die ervaring alles behalve is wat jullie beweren. Vertel daarnaast dat het dus gewoon erge wisselend is, hoe de frunzing is..

Ik zeg dus niet dat jullie ongelijk hebben maar geef gewoon aan dat het niet allemaal even slecht is.

Is dit voor jullie een kwestie van gelijk willen hebben ofzo? Want zo'n discussie vind ik niet wenselijk.

Vriendelijke groet,

Nico

Marina

Nee natuurlijk niet, Nico!
Maar na alle praktijkverhalen ben ik niet overtuigd dat het kweken met frunzen ook maar iets toevoegt aan hetzij de jacht, hetzij aan de bloedlijn van fretten.
Het geeft problemen zowel voor de (meest geperforeerde) eigenaars als voor de dieren zelf als voor de marterachtigen die van nature in het gebied voorkomen waar de fruns ontsnapt is/wordt losgelaten.
Tuurlijk ben ik blij dat jij een ander geluid laat horen, positieve ervaringen zijn altijd goed.
Maar ik zie ook dat de positieve geluiden VER in de minderheid zijn. En wat jij in feite zegt is dat van de "lieve" fruns de frettenkant overheerst. Het is alle bijkomende problemen gewoon niet waard.

Dat is eigenlijk alles wat ik nog kwijt wil. Niet om jou te willen overtuigen van je ongelijk (ieder zn mening/ervaring) maar
ik hoop van harte dat ik mensen er vanaf kan houden om te gaan fokken met frunzen.
Dit vooral in belang van het dier zelf.

lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Draak

#11
Ik ben het volledig met Marina eens hierin en wil nogmaals benadrukken dat snel donkere fretten frunzing genoemt worden. Mensen vinden het ook interresant om te zeggen dat ze frunzingen zouden hebben. Wat Marina ook zegt dat als frunzingen ontsnappen of in het wild worden gezet omdat ze niet handelbaar zijn, ze de bunzingpopulatie vervuilen. Tuurlijk zijn er frunze die meer op fretten lijken kwa gedrag, maar dan zal je altijd zien dat ze bunzing gedrag blijven houden en zeker in gevangenschap niet oud worden en dat meestal vanwege maagklachten door stress. Omdat ze niet om kunnen gaan met hun gevoelens om wat ze nu precies zijn, het aanhankelijke huisdiertje of de schuwe wilde bunzing. Daarnaast wil ik niet gelijk hebben Nico, maar juist waarschuwen dat het kruisen van een fret met een bunzing gewoon ongewenst is, zeker voor de dieren zelf en daarnaast geen toegevoegde waarde heeft. Ook niet als je betere jachtfretten zou willen hebben. Dan is trainen met je fret namelijk de oplossing.

Grthnx Draak
Arjan (Draak) den Hertog