Hoofdmenu

natte stam

Gestart door Robert Heemskerk, juli 27, 2006, 22:25:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

dag plantenforum,

Wat mij opviel in het bos (amsterdam) dat heel veel bomen op het gedeelte wat net boven de grond uitsteekt op bepaalde plekken grote natte plekken vertonen.

Je zou het kunnen vergelijken met een grote hond die er even flink tegenaan geplast heeft.
In eerste instantie ging ik daar ook van uit, maar later zag ik dat heel veel bomen deze plekken nu hebben.

Dat is wel vreemd in een tijd van veel droogte..

Misschien kan iemand dit verschijnsel verklaren?

Grada Menting

Citeerdag plantenforum,

Wat mij opviel in het bos (amsterdam) dat heel veel bomen op het gedeelte wat net boven de grond uitsteekt op bepaalde plekken grote natte plekken vertonen.

Je zou het kunnen vergelijken met een grote hond die er even flink tegenaan geplast heeft.
In eerste instantie ging ik daar ook van uit, maar later zag ik dat heel veel bomen deze plekken nu hebben.

Dat is wel vreemd in een tijd van veel droogte..

Misschien kan iemand dit verschijnsel verklaren?
Veel grote honden?

Corryabbink

Dag Robert,

Dat heb ik ook gezien en vaak zitten daar ook nog algen/mossen/korsmossen. Zou het iets met verdamping of uitwisseling van gassen te maken kunnen hebben? De hitte zal daaraan waarschijnlijk debet zijn. Ik kan je er niet verder mee helpen.

Ps. Een andere mogelijkheid is dat dat waarschijnlijk altijd het geval is maar dat het in een normale zomer niet opvalt.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Robert Heemskerk

#3
Ik denk ook dat dit nu meer opvalt (door lange tijd van droogte).
Het is overigens in een gedeelte waar bijna nooit een hond loopt..  :gap:

Hinko

hmmm, ik ken het verschijnsel niet. Welk tijdstip van de dag was het? en aan welke kant van de boom?

Ik denk toch aan iets als dauw en aan de noordzijde van de boom kan het best lang blijven zitten. Vooral als er nog wat mos en/of algen op de stam groeien.
mvgr, Hinko

Robert Heemskerk

#5
Het was in de avond (19.00 uur), en alleen aan één kant.
Waarschijnlijk de noordkant ja.
Mogelijk is dit dan nog de dauw, dat verklaart ook die mossen aan een kant.
Ik dacht even dat het uit de bomen kwam, zo leek het even.

Het valt nu waarschijnlijk meer op omdat het contrast nu groter is op zo'n stam.

groet, robert

en allen bedankt voor de bijdrage en oplossing, ik kan nu weer rustig gaan slapen.. :lol: en dromen over de bomen die nog lang zullen komen..

Hinko

Een andere mogelijkheid is dat vocht condenseert op de koele kant van de stam
mvgr, Hinko

Niko Buiten

Je ziet dit ook op noordhellingen in de duinen. Daar noem je dat het effect van  'open schaduw'.  
Groet,

Niko Buiten.